onsdag 26 december 2012

Mystiker eller mystisk

Eftersom en mystiker vänder på alla begrepp, blir han/hon svår att förstå.
Då den som är mystisk använder begrepp som är svåra att förstå, framstår han/hon som intelligent men är egentligen obegriplig.

En mystiker gör det obegripliga, begripligt. 
En som är mystisk gör det begripliga, obegripligt.

När en mystiker komplicerar genom att göra det enkelt, försöker den som är mystisk att komplicera det genom att göra det än mer komplicerat.

En mystiker kan göra oerhört komplicerade saker, enkla.
Den som är mystisk kan göra enkla saker, oerhört komplicerade.

Den som kan göra en fjäder av en höna, är mystiker. 
Den som gör en höna av en fjäder, är mystisk.

En mystiker utgår från egna erfarenheter, byggda på upplevelser och kunskaper.
Den som är mystisk utgår från intellektuella föreställningar om andras erfarenhet.

Den som är mystiker säger ofta paradoxer. Saker som i förstone är ologiska eller motsägelsefulla, men som innehåller sanningen.
Den som är mystisk säger saker som låter bra och är lätta att hålla med om, men som på djupet inte är sanna.

Det tar lång tid att förstå en mystiker, men det tar längre tid att förstå att man inte förstår den som är mystisk.

En mystiker drivs av någon eller något annat, än sig själv.
Den som är mystisk drivs av egna begär.

8 kommentarer:

  1. Utmärkt att sätta fokus på motivet " begäret". Mystik har alltid varit en kombination av att uttrycka verklighetsuppfattningen i kombination med den etiska och självkritiska hållningen, med stark kritik av fixeringen vid egot, självet. Det får du mycket bra ihop i din text. Begreppet mystik har tyvärr ofta i nutiden kopplats till blott en känsla dvs en mycket begränsad del av erfarenhet och då utan självkritiken, varför mycket slagg kallas mystik som ingen mystik är. Du har lyckats ge en mycket bra beskrivning med många poänger. Tack för det. Det stimulerade till flera omläsningar av din text. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och din feedback, Magnus.

      Jag har insett att många ser mystiker som någon form av "ensling" som enbart tänker på sin egen frälsning.

      Vad jag förstår så har mystiker en diakonal inriktning, det vill säga att deras insikter får konsekvenser i deras handlingar gentemot medmänniskan.

      Det är som om de blir allt mer "Kristuslika" enligt Paulus ord; "Nu lever inte längre jag, utan Kristus i mig".

      Det som jag tycker är mest spännande är att mystiker vänder på begreppen och förenklar beskrivningen av verkligheten så till den milda grad att den blir svår att förstå. Det är som att lösa en gåta. Om man kommer på den så inser man hur enkel den egentligen var.

      Med vänliga hälsningar

      Krister

      Radera
    2. Ger gärna respons då detta ju är ett ämne som intresserar mig. Precis som du skriver finns nog ofta föreställningen om ensling bland mystiker vilket iallafall på vår kontinent hänger i hop med kopplingen till kloster och ökenfolk men inom såväl katolsk som protestantisk mark finns många exempel på grupper. Inom Stockholmsregionen om vi begränsar oss till den finns en lång traditionskedja med mystik och diakoni kopplat till grupp som ex Flodbergkretsen och bergmankretsen, båda socialt-diakonalt engagerade, vilket inte var ett sidospår utan högst i centrum för deras spiritualitet. Den andra frågan om kunskapssynen är också högst central i dessa sammanhang men ofta bortglömd. De representerar en annan väg än den gängse. / Magnus Olsson

      Radera
    3. Tack för din kommentar Magnus.

      Kunskapssyn och vägen till kunskap är väldigt intressanta, inte bara i detta sammanhang.

      Som jag förstått det så är mystiker vare sig gnostiker eller esoteriska, utan de är övertygade om att även andra har tillgång till deras kunskap. Vägen till kunskap består väl av bibelläsning, bön, gudstjänst och ett liv i lydnad?

      Mvh Krister

      Radera
  2. Thorsten Schütte27 december 2012 22:06

    Den här utmärkta betraktelsen påminner mig om ett föredrag av biskop Anders Arborelius om mystik i vår kyrka för några år sedan. Ordet mystiskt har genomgått en betydelseglidning i vardagsspråket som har föga med dess ursprungliga betydelse att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Thorsten.

      Jag är också övertygad om att betydelsen förändrats avsevärt.

      Många ser nog mystiker som personer som lever utanför det gängse. Någon som är helt annorlunda, tänker annorlunda, och är så djupa att de inte går att förstå för det stora flertalet.

      Jag tror att mystiker lever i verkligheten, inte är särskilt annorlunda och inte har ett konstigt sätt att tänka.

      Däremot tror jag att de har förmåga att SE tillvaron på ett djupare, men samtidigt mycket enklare sätt, än vad vi har. När de förmedlar sina insikter, då tror jag att vi har svårt att förstå, för vi kan inte SE det de beskriver.

      Det är som om när de gjort sig kvitt "jaget" och "rädslan" så har de förmåga att SE det enkla och det självklara, som vi andra missar.

      Nog är det spännande.

      Radera
  3. "Det är som om när de gjort sig kvitt "jaget" och "rädslan" så har de förmåga att SE det enkla och det självklara, som vi andra missar."

    *gilla* :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Josephine och tack för din kommentar.

      Tack för din "gillning".

      Mvh Krister

      Radera