lördag 30 november 2013

Melodikrysset vecka 48 - 2013

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Så har det blivit lördag igen. Efter en relativt lugn arbetsvecka som innehållit en högmässa, ett par begravningssamtal, Kyrkoråd, ärendeuttag, möte med Arbetsförmedlingen och planeringsmöte med medarbetare och samarbetspartners, sitter jag nu framför datorn för att tillsammans med er försöka lösa veckans melodikryss.

Morgonen har jag ägnat åt att umgås med min yngsta dotter och lyssna till "Ring så spelar vi".

I Stockholm har vi fått ett väder som påminner om att det i morgon är första advent. Det är halvklart och minus 5 grader. Nattfrosten ligger vit och fin på gräs, buskar och träd.

Så här ser det förslag som vi gemensamt kommit fram till i dag:

V 13: Dagens melodikryss börjar med Cornelis Vreeswijk och "Hönan Agda", framförd på holländska.

L 2: Dansbandet som framförde; "Ta mig tillbaka nu", var; "Arvingarna".

L 3 och V 9: Barnvisorna som spelades måste ha varit; "Bä bä vita lamm", som handlar om ull och "En sockerbagare" som utspelar sig i ett bageri.

L 7: Jag har aldrig hört denna sång tidigare. Kan det ha varit Sting som sjöng? Är det någon som känner till vilken titel sången har? "Hadaway" är tydligen den korrekta titeln.

L 1: Den vackra musiken har komponerats av Offenbach, men just nu står det helt stilla vad gäller titeln. Är det "Elvira Madigan"? Enligt kommentarerna är det; "Barcarollen" ur; "Hoffmans äventyr". Tack för hjälpen.

V 6: Den som sjunger är Eric Saade. Jag tror att sången heter; "Coming home". Jag såg honom i ett tv-program för någon vecka sedan.

L 5: Vi fick höra; "Orfei Drängar", förkortat OD. Jag uppfattade aldrig vad det var för sång de framförde. I kommentarerna får jag veta att de sjöng en sång som heter; "Hej dunkom, så länge vi levom...". Tack för hjälpen Anders!

L 8: "Boyzone" sjöng den vackra sången; "No matter what", som Andrew Lloyd Webber är upphovsman till.

V 11: Den som svenska texten till; "Barndomshemmet", börjar med orden; "Där som sädesfälten böja sig för vinden...". När jag var liten ändrade vi fortsättningen på texten till något som inte passar sig att skriva här.

L 12: De som sjunger; "Jopp hej di, jopp hej da", brukar sägas vara redo. Visst är det en scoutsång? Alltid redo?

V 14: Det är gruppen; "The Who" som framför; "Pinball wizard" ur rockoperan; "Tommy".

L 10: Vi fick höra en instrumental version av; "Jag är lapp och jag har mina renar". Den korrekta svenska titeln är; "Vid foten av fjället".

V 4: Vi går i mål med; "Sommaren som aldrig säger nej". Jag tror att det är Lars Forssell som skrivet texten.

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Det var omväxlande och bitvis lite klurigt.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt trevlig lördag och första adventshelg. Nu ska jag fortsätta att umgås med min yngsta dotter.

115 kommentarer:

  1. Gomorron alla där ute och lycka till me kryssandet!

    SvaraRadera
  2. Trevlig första advent till er alla där ute :)

    SvaraRadera
  3. Gomorron! Nu på morgonen har jag hunnit baka en äppelkaka, städa lie och börjat ställa fram adventsljusstakarna hemma i Ösmo. I eftermiddag skall vi gå på Spök på Cirkus i Stockholm tillsammans med våra grannar. Vi skall fira att vi den 24 november bott 40 år i våra hus. //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att ni får en fin upplevelse på Cirkus.

      Radera
  4. God morgon från ett grått Göteborg

    SvaraRadera
  5. Lördag igen, härligt! Nu ska vi se hur det är med musikkunskaperna. Karlskrona har ett par plusgrader och blå himmel. Hoppas att snön lyser med sin frånvaro länge än, men det råder det väl delade meningar om. Hoppas Elderman satt ihop ett klurigt kryss till idag. Nu åker vi.
    Lasse i Lyckeby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev precis som du önskade Lasse - omväxlande och klurigt.

      Radera
  6. L2 Arvingarna//Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  7. L 3 - Ull
    V 9 - Bageri

    SvaraRadera
  8. L3 och V9 ULL och BAGERI

    SvaraRadera
  9. L7 Kan det vara Sting?//Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  10. Godmorgon från Alnö
    L1 blir Offenbach, Barcarollen ur Hoffmans äventyr

    SvaraRadera
  11. V.6 Eric Saade
    /Amanda

    SvaraRadera
  12. Barkarollen ur Hoffmans äventyr av Offenbach!

    SvaraRadera
  13. L5: Kan det vara OD


    Göteborgaren

    SvaraRadera
  14. Lite klurigheter i första halvan:
    Lasse i Lyckeby

    SvaraRadera
  15. Har svarat på fel plats nästan hela första halvan av MK
    :(


    Göteborgaren

    SvaraRadera
  16. Orphei Drängar sjöng Hej dunkom, så länge vi levom..

    Anders i Mariestad

    SvaraRadera
  17. L8: ANDREW lloyd Webber


    Göteborgaren

    SvaraRadera
  18. L8 Andrew Lloyd Webber

    SvaraRadera
  19. Sänds Melodikrysset tidigare någon annanstans än i SR:s P4 eller är det jag som har fördröjning av sändningen?
    Såg att svaret för fråga 2 (L2) låg ute redan innan Eldeman ställt frågan eller låten spelats...
    Glad advent önskar nyfiken kyrkvärd från Gbg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löser du via datorn är det fördröjning.
      Lasse i Lyckeby

      Radera
    2. Tack för svar Lasse :)

      Radera
    3. Tack detsamma, "nyfiken kyrkvärd".

      Radera
  20. V 11 - Den gamla moraklockan

    SvaraRadera
  21. Där som sädesfället böja sig för vinden

    SvaraRadera
  22. Svar
    1. va fel det blir... är han klurig i dag med Eldeman.

      Radera
  23. L8 Kan det vara REDO, scouter?

    SvaraRadera
  24. L 12: kan det bli REKO?

    SvaraRadera
  25. L 12 gammal scoutvisa "Joppeydi-joppeyda bör bli alltid REDO

    SvaraRadera
  26. L10: kan det vara RENAR


    Göteborgaren

    SvaraRadera
  27. L 10 Jag är lapp och jag har mina RENAR, med Rockande Samen från sent 50 tal

    SvaraRadera
  28. God Morgon grattis till rekordet, tänk om alla 38584 personer går in på lördagar och skriver till dig då får du sitta i en vecka och svara på allt.
    Men som jag har sagt förut ja köper första boken du ger ut Trevlig Helg önskar Kirk men familj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Kirk! //Carin från Ösmo

      Radera
    2. Tack Kirk och Carin. Då vet jag att en ev. bok kan säljas i åtminstone två exemplar. :-)

      Radera
  29. V 4: är det Forssell, Lars?

    SvaraRadera
  30. Vi avslutar med V4 Forssell. Tack för idag. Det var stressigt att hinna med allt idag. Kollar även svenska damerna i final i curling EM. Hoppas de vinner. Ha en trevlig första advent! //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  31. Tack för idag.
    Trevlig advent!

    SvaraRadera
  32. Ja så var det klart för denna lördag, tillbaka till verkligheten med adventspynt och städning.
    Lasse i Lyckeby

    SvaraRadera
  33. Härligt rekord!
    Organissan från Götet önskar dig ett Gott Nytt Kyrkoår

    SvaraRadera
  34. Carin från Ösmo min fru har ridit i 20 år i Sorunda Ridklubb du kanske känner henne hon heter Anette och var riidlärare i Ösmo ridklubb Trevlig Helg Kirk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kirk. Nej jag känner nog inte Anette. Men en bekant till mig brukar jobba på Sorunda Ridklubb. Han heter Bosse och är från Nynäshamn. Bor ni här i närheten? Trevlig helg du också.
      //Carin från Ösmo

      Radera
  35. Ska sätta "lilla" Adventsgranen, på bordet i verandan.... I em firar vi våran Anie som fyller 40! I morgon sjunger jag i Kalmar Domkyrkas högmässa. Underbart! HA EN FIN ADVENT! <3
    Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Elisabet. Hoppas att ni får en stämningsfull högmässa.

      Radera
  36. Fick ett SMS från äldsta barnbarnet ang the WHO. Kul att ungdomarna också lyssnar. Kommer att ta itu med krysset senare. Har adventspysslat på morgonen. Här i Västerbotten är det sol, lite pudersnö har kommit i natt. Ha en trevlig helg alla. /M från Kåge

    SvaraRadera
  37. Kul initiativ med krysset!!
    Vi behöver hålla oss up to date även i kyrkan..
    Lycka till och GOTT NYTT KYRKOÅR!!
    MVH L-B

    SvaraRadera
  38. Jag brukar lösa krysset - det jag kan - och sedan kollar jag rätta svar hos dig! en liten fråga: V13 "höna" - skulle det inte vara i pluralform? och i så fall Höns.
    Trevlig adventhelg och tack för dina fina och trevliga kommentarer till kryssen. Med vänlig hälsning Laila, Småland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Laila och tack för dina vänliga ord.

      Jag har för mig att Eldeman frågade efter vilket djur texten handlade om.

      Önskar dig en fin första advent.

      Radera
  39. L9 Brusar ( Brusa lilla å )

    SvaraRadera