onsdag 31 december 2014

Gott nytt år!



Så har vi kommit till den dagen då år 2014 övergår i år 2015.

Nyårsafton är en av de dagar under året som är fylld med mest förväntningar utan att ha så många allmänna traditioner för att uppfylla dem. Traditionerna är till för att säkerställa att det blir som det alltid har varit och för att möjliggöra att förväntningar uppfylls.

Om julafton väldigt mycket handlar om yttre traditioner för att uppnå förväntningarna, så är nyårsafton är i mångt och mycket tvärtom, stora förväntningar men nästan inga traditioner. Jag tror att det är därför vi är beredda på att göra nästan vad som helst för att förväntningarna ska bli av.

Hur ska man fira nyårsafton så att den blir rolig, spännande, romantisk och minnesvärd? Vilka löften ska eller bör jag avge?

Jag tror aldrig att jag firat nyårsafton på exakt samma sätt och med precis samma personer vid något tillfälle. Det har liksom aldrig satt sig till någon bestämd tradition. Ibland har jag firat med familjen, ibland med släkten med flest gånger med vänner och bekanta. Det enda som varit genomgående är att jag ätit en god trerättersmiddag och druckit mousserande kl. 00.00.

I år kommer jag att fira nyårsafton hemma tillsammans med min fru och yngsta dotter. De stora barnen ska på nyårsfest med sina kamrater. Innan vi börjar laga middag ska jag springa en runda. Förhoppningsvis kommer jag på något nyårslöfte för 2015. Men som vanligt håller jag mina nyårslöfte för mig själv.

Jag önskar er alla ett GOTT NYTT ÅR och en trevlig nyårsafton som motsvarar era förväntningar. Särskilt tänker jag på alla de som firar ofrivilligt ensamma.

4 kommentarer:

  1. För en person som blir trött tidigt är nyårsafton alltid en för lång transportsträcka mot midnatt. Som tur firar vi hos goda vänner där jag inte behöver skämmas när jag lägger mig en stund...
    Önskar Dig ett Välsignat Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thorsten och tack för din hälsning. Jag önskar dig och de dina detsamma.

      Pratade just med min styvpappa, han var så nöjd med att vara själv i kväll, just för att han kunde gå och lägga sig när han ville.

      Vet inte hur många "tolvslag" jag varit vaken, men det är nog inte hälften av dem jag har levt.

      Allt gott inför 2015 önskar jag dig!

      Radera