lördag 21 november 2015

Melodikrysset vecka 47 - 2015

God morgon alla melodikryssvänner!

I dag sitter jag åter beredd hemma i Rågsved, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Morgonen har jag ägnat åt att lyssna på: "Ring så spelar vi" och till att titta på filmerna om Stalin på SVT-play.

Under veckan har jag ägnat två dagar till att utvärdera 2014 och 2015 tillsammans med arbetsledare och nyckelpersoner i församlingen. Vi gjorde också en handlingsplan för det som behöver rättas till och utvecklas under de kommande tre åren.

Utöver konferensen har jag haft ett otal medarbetarsamtal, arbetat med våra miljöplaner, haft begravningssamtal och haft möte med styrgruppen för vårt teckenspråkiga projekt. Jag har också varit på uppföljningsmöte för dem som tjänstgjorde på asylboendet i Järfälla. Vid mötet visade jag bilder från min tjänstgöring i Afghanistan och berättade om min upplevelser där.

Eftersom min fru just nu praktiserar som sjuksköterskeelev på SÖS så har tiden inte räckt till att träna på grund av att hennes tjänstgöringstider passat illa med mina. Dock har jag hunnit gå på en ishockeymatch tillsammans med min äldsta dotter och på en med min son. I eftermiddag ska vi gå på en match tillsammans alla tre. Förra lördagen var jag och mina döttrar och tittade på den hundvalp som vi förhoppningsvis får hämta på julafton. Vi har redan bestämt att han ska heta Hugo.

I Stockholm börjar hösten sakta övergå i vinter, vilket inneburit att jag under veckan bytt till vinterdäck. I dag är det en klarblå himmel och minus 5 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

V 13: Vi börjar med en stycke ur tv-serien: "Fem myror är fler än fyra elefanter". Vi hör Magnus, Brasse och Eva. Jag vet inte om sången heter: "Flytta noga" eller "När du ska flytta, kan vi göra nytta".

V 15 och V 12: Gruppen som framför: "Brother Louie" är: "Modern talking". En sång som var väldigt populär under slutet av 80-talet.

L 11: Flickan i melodin heter Elin. Melodin heter: "Drömmen om Elin" eller "Borghalmsvalsen".

L 14: Signaturen är hämtad från tv-serien: "Våra värsta år". Huvudrollen, Al Boundy spelas av Ed O´Neill. Musiken heter: "Love and marriage" och sjöngs av Frank Sinatra.

L 5 och L 8: Lennart Palm börjar med; Orups "Magaluf". Det andra musikstycket, "Morning has broken", förknippar jag med Cat Stevens. Den finns även som psalm i vår psalmbok. Då har den nummer 181. Cat Stevens kallar sig numera Yusuf Islam.

L 4: Det är Sune Mangs som sjunger: "Får jag låna nyckeln, Ann-Marie".

V 5: Musiken, "Roxanne", är hämtad från filmen: "Moulin Rouge". Ett ställe jag faktiskt såg när jag var i Paris förra året. Jag har även sett filmen.

L 2: Visan som vi hör i en instrumental version är: "Vi äro musikanter".

L 3: Artisten som sjunger: "Locked out of heaven", kallar sig Bruno Mars.

V 6: Folkvisan som vi får höra instrumentalt, heter: "I fjol så gick jag med herrarna i hagen".

L 1 och L 9: Det är Bing Crosby som sjunger: "Avalon". Musiken som ingår är komponerad av Puccini. I kommentarerna får jag av Robert veta att den är hämtad ur: "Tosca". Tack!

V 7 och V 10: Uno Svenningson och Irma Schultz som sjunger: "God morgon", ur melodifestivalen 2007. Därefter får vi höra: "Ta mig", med Linda Bengtzing ur melodifestivalen 2014.

Därmed var veckans melodikryss avklarat. Det var inte några större svårigheter i dag heller, även om jag har behövt googla på en del stavningsvårigheter. Nu ska jag ta en kort löprunda innan jag, sonen och äldsta dottern ska gå på ishockey.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fin lördag och en trevlig helg.

103 kommentarer:

  1. Gomorron Krister och övriga kryssare.Efter en skakig vecka när terrorn krupit allt närmare vaknar vi idag till en frostnupen natur med flera minusgrader här i Hjärtum.Ser fram emot att lösa krysset tillsammans.Ta hand om varandra ute i landet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Hjärtum.

      Ja, terrorn kryper allt närmre.

      Radera
  2. Godmorgon, idag från ett kallt -7 grader, fint och friskt Småland.

    SvaraRadera
  3. God morgon. Tar det här senare, måste ut och ta bort en massa snö. Löser senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Hoppas att du/ni har hjälp av en snöslunga eller grannen.

      Radera
    2. Ja, traktorn kom just. Hurra!

      Radera
  4. Ljus och kärleksfulla tankar till vår värld!!

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och all ni andra

    SvaraRadera
  6. godmorgon alla i vårt avlånga land önskar er en trevlig helg

    SvaraRadera
  7. Efter en skakig vecka är vi nu tillbaka. God morgon Krister och alla kryssvänner!
    Henrietta

    SvaraRadera
  8. God Morgon Krister och alla andra lycka till

    SvaraRadera
  9. God morgon alla kryssare. Idag är det ett kallt och soligt Norrtälje med vacket "frosttäcke".

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla krysslösare från ett soligt, snöigt och -5 grader i Östersund.

    SvaraRadera
  11. God morgon från Lerum

    SvaraRadera
  12. God morgon! Vilken hundras har ni valt? Undrar bearded collien Gordon

    SvaraRadera
  13. ed o'neil gör rollen som al bundy i sitcomen married with children, våra värsta år på svenska

    SvaraRadera
  14. Godmorgon idag blir det julmarknad Anno 1728, mysigt med frost å -3 grader. Men först kryssar vi, jag å min son med er. Dottern tog en "tur" till Stockholm å ska hälsa på "The Fooo" å Martin har konfirmationsläger på Sandvikengården. Ljus å kärlek till er alla

    SvaraRadera
  15. L1 Kanske är det Puccini
    Hälsar Bonka Benke

    SvaraRadera
  16. Vem är kompositören till L1?

    SvaraRadera
  17. L1 är Puccini. En del av sångens melodi togs ur arian E lucevan le stelle i Giacomo Puccinis opera Tosca.

    SvaraRadera
  18. Tack alla för idag!
    Henietta

    SvaraRadera
  19. Tack för idag. Nu blir det bak, lussebullar och saffranskaka:)

    SvaraRadera
  20. LR 9 är Nat King Cole.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom Eldeman sa förnamn och inte ett av namnen så tror jag att rätt svar är Bing. Jag tyckte också att jag kände igen hans röst.

      Radera
  21. Hej Krister efter ett par otroliga veckor med mycket jobb så vet jag nu att timmarna inför julen kommer att öka men med mer jobb mer pengar i fickan. jag ligger på en 120-140 timmar på 10 dagar, det är precis som dom säger dom som har jobb har hur mycket som hels och dom som inte har något jobb har ingen ting. så jag ser fram emot lite ledig under julen trevlig helg Kirk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kirk.

      Jag hoppas att du får tid för dig själv och till familjen. Av någon anledning så har det blivit tokigt i fördelning av arbetstid som du påpekar - några jobbar hur mycket som helst och andra har inget jobb.

      Njut av ledigheten när den infinner sig. Det är du värd.

      Hälsa familjen!

      Radera
  22. Då var det klart. Ska ut och ta bort den snö som blev kvar efter traktorn. Sänder också många tankar till alla i Boliden som chockades av stor polisinsats häromdagen terrorn kryper närmare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med skottningen, M.

      Jag kan tänka mig att det skakat om bygden rejält.

      Radera
  23. Är det inte Nat KING Cole som sjunger Avalon? Klurigt! :)
    Hej från Hökarängen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hovslagaren. Jag trodde också det till att börja med. När Eldeman sa förnamn då ändrade jag mig till Bing Crosby. Tycker mig också känna igen hans röst. Båda har sjungit in Avalon.

      Radera