lördag 14 maj 2016

Melodikrysset vecka 19 - 2016

God morgon alla melodikryssvänner!

För tredje gången sitter jag i vår nya lägenhet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Förmodligen kommer det i dag bli ett väldigt enkelt kryss precis som det brukar då Eldeman sänder inför publik. I dag befinner han sig inne i Kungsträdgården och han har lovat att hela krysset ska innehålla frågor om ESC.

Det känns fortfarande lite overkligt att sitta i Jakobsberg vid en nytt köksbord. Radion och datorn är desamma, men allt annat runt omkring mig är nytt. Jag måste säga att mitt liv fått en helt ny kvalitet vad gäller tid. Nu ska jag försöka fylla den tiden med saker jag längtat efter.

Förhoppningsvis kommer jag i gång med löpningen så snart svullnaden av mitt vänstra knä försvinner. Dock har jag kommit igång med vardagsmotionen igen. Förutom dagliga långpromenader med Hugo har jag cyklat närmare 50 km den här veckan. Hugo trivs utmärkt i Järfälla, där vi hittat fina promenadstråk i närområdet.

Arbetsmässigt har det varit en varierad och givande vecka. Sedan vi hördes förra lördagen har jag lett två dopgudstjänster, en högmässa och en veckomässa. Utöver gudstjänster och administration  så har jag haft sammanträde med Kyrkorådet, sammanställt och skickat in vårt svar på remissen om en ny kyrkohandbok, jag har haft ett flertal enskilda samtal av olika karaktär och innehåll och jag har varit på prostmöte med biskopen. Veckans stora händelse var nog när jag och en medarbetare var och köpte en ny buss till församlingen. Vår gamla buss var lite för stor och uppfyllde inte de miljökrav som vi har uppställt.

Efter en veckas fantastiskt väder med sol och värme, är det i dag mulet och 8 grader. Jag hoppas att jag och Hugo slipper regn under vår långpromenad.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

L 2: Dagens melodikryss börjar med, "Bröderna Olsen" och "Smuk som ett stjerneskud" som på engelska fick titeln: "Fly on the wings of love". Ett mycket vackert bidrag från Danmark som var värdiga vinnare år 2000. I veckan som kommer ska jag hålla en begravningsgudstjänst på danska.

V 7: Vi får lyssna till den yngsta deltagaren genom tiderna. Det är Sandra Kim från Belgien som sjunger: "J´amie la vie", som hon deltog med i ESC 1986.

L 1: Tyskland vann 1982 med "En bisschen frieden". Det var Nicole som sjöng. En vacker sång som på både engelska och tyska.

V 3 och V 10: Lennart Palm från Lerum spelar vinnaren från 2009. Det var Alexander Rybak som tävlade för Norge med: "Fairytale".

V 6: I originalet sjöng Tommy Körberg: "Judy min vän" och han vann melodifestivalen 1969 med denna vackra sång.

L 5 och V 13: Vi får lyssna till en svensk version av Helena Paparizou´s: "My number one", som hon vann ESC med 2005 för Grekland.

L 4: 1986 vann Monica Törnell och Lasse Holm med: "E de det här du kallar kärlek".

V 14: Vi får höra ytterligare en Bamse-version av en känd melodi. Denna gång är det Afro-dites: "Never let it go", från melodifestivalen 2002.

V 9 och V 11: Det låter som en dragspelsversion av "La det swinge, la det rock´n roll". Det var "Bobysocks" som tävlade med den 1984, 1985.

L 6 och L 9: "Just nu", tävlade Tomas Ledin med i ESC 1980. Min kompis son missuppfattade titeln och gick omkring och sjöng: "Hustru...".

V 8: Eric Saade vann melodifestivalen med: "Popular", 2011. Det var min yngsta dotters favorit. I ESC kom han på en hedrande tredje plats.

V 12: Vi går i mål med: "Främling", i en finsk version. Carola vann ESC 1983 med denna "klämmiga" sång. Jag minns hennes gula dräkt. Texten börjar: "Främling, vad döljer du för mig...".

Därmed var dagens Melodikryss avklarat. Precis som Eldeman utlovat hade alla frågor anknytning till melodifestivalen och ESC. Och precis som jag förutspådde var det ett ovanligt enkelt kryss. Jag har inte behövt googla en enda gång för att hitta svaret. Däremot har jag googlat lite för att få fram bakgrundsfakta.

Nu väntar jag på att min fru och yngsta dotter ska komma hem med Hugo så att han och jag kan ta en långpromenad.

Jag tackar er alla för i dag och önskar en en fortsatt fin pingstafton och en trevlig pingsthelg.

143 kommentarer:

  1. Godmorgon och önskar alla en trevlig pingst

    SvaraRadera
  2. God Morgon Krister och alla andra, är nu på landet och får hoppas att jag har kontakt med internet under hela tiden. Lycka till alla kryssare.

    SvaraRadera
  3. Välkommen till Järfälla Krister :D

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och ni andra kryssare? Ikväll håller vi tummarna för Frans.

    SvaraRadera
  5. Gomorron och Glad pingst kyrkoherden o alla övriga krysslösare.
    Här i Hjärtum har vi regn i luften och 4 grader
    20 grader kallare än för 3 dagar sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon och tack detsamma till Hjärtum.

      Radera
  6. God morgon alla krysslösare i Kungsträdgården

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister från ett halvsoligt Östersund och 10 grader. Lite skillnad från förra helgen då det var 20 grader. Roligt att du trivs i din nya lägenhet. Att ha nära till sitt jobb har många fördelar. Lycka till alla krysslösare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ulla.

      Tack. Det är jätteskönt att ha 5 minuter i stället för mellan 60 och 90 minuter.

      Radera
  8. God morgon Krister och alla kryssare. Jag sitter i Kungsträdgården och väntar på att programmet skall börja. Det är lite kallt, men det regnar inte i alla fall. Nu börjar det!!!!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Hoppas att ni får en fin och minnesvärd stund i Kungsan.

      Radera
    2. Å så kul det låter, lycka till.

      Radera
    3. Åh, ha så roligt!!!
      Hälsn. C.

      Radera
    4. Tack!!
      //Carin från Ösmo

      Radera
  9. God morgon hälsar vi från ett soligt Dorotea.
    Här har vinet bakslag i utvecklingen mot sommaren, i natt -3grader.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Christina och Kjell.

      "Det gör ont när knoppar brister, varför skulle våren annars tveka?"

      Radera
  10. God Morgon Krister och alla vänner .
    Henrietta

    SvaraRadera
  11. God morgon Krister och alla andra kryssare.

    SvaraRadera
  12. Gordon sänder sin hälsning, denna vecka i Blekinge, på resa.

    SvaraRadera
  13. Godmorgon alla kryssare och ESC-lyssnare! =) Här i Götet är det gråmulet och 7 grader, burr. Igår var vi på trädgårdsmarknad och temperaturen gick från 19 grader ner till 9 under dagen.
    Hälsn C.

    SvaraRadera
  14. God morgon Krister från Sofia

    SvaraRadera
  15. L2 God morgon alla kryssare, vi börjar med Danmark, Berit

    SvaraRadera
  16. God morgon. Han börjar enkelt med Danmark

    SvaraRadera
  17. God morgon Krister och alla krysslösare från ett svalt Björkhagen 9 grader och molnigt.
    L2 Danmark

    SvaraRadera
  18. Godmorgon allihop! Solen skiner över Piteå :) trevlig helg

    SvaraRadera
  19. Godmorgon Krister från ett regnigt och kylslaget (+4) Nås.

    SvaraRadera
  20. Mycket nostalgi i krysset idag. ;-)

    SvaraRadera
  21. god morgon alla och lycka till nu :)

    SvaraRadera
  22. L1 tyskland ein bissien Sonne

    SvaraRadera
  23. Det ser redan ut att bli en lätt omgång.
    Hoppas jag vinner ett badlakan eller en bricka till kommande sommarfrukostar i Avesta/
    Claes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, Claes.

      Jag håller tummarna för dig.

      Radera
  24. Lennart Palm!!! Äntligen! =)<3

    SvaraRadera
  25. Gomorron en ny härlig dag. Tankar går till alla som ska svara JA idag. Ha en underbar Pingsthelg ALLA

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Monika.

      Den stora vigselmånaden i Stockholm är numera augusti men pingstbröllop är nog vanligt ute i landet fortfarande.

      Radera
  26. V3:Rybak, V10:Fairytale

    SvaraRadera
  27. Är lönen det viktigaste nej börjar ett nytt jobb nära bostaden i juni närhet o fritid kan inte slå lönen gick ner 200 kr för att få lite livskvalite det ska bli skönt, o du har så rätt livet är inte bara jobb.....

    SvaraRadera
  28. Svar
    1. E de det här du kallar kärlek...

      Radera
  29. L4 är det här DU kallar kärlek

    SvaraRadera
  30. L6:Just nu, L9:Ledig.

    SvaraRadera
  31. L:6: Just nu, L9: Ledin

    SvaraRadera
  32. V12 du
    utan er hjälp hade jag kört fast.
    Ha en fortsatt trevligt dag.

    SvaraRadera
  33. Tack för idag!
    Nu ska vi förbereda utflyktsmat till i morgon.
    Fortsatt trevlig helg.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  34. Vi avslutar med DU, önskar er alla en trevlig Pingst, Berit

    SvaraRadera
  35. Tack för idag och önskar er en trevlig helg

    SvaraRadera
  36. Då var det klart för idag. Nu ska jag ta cykeln och ta mig ner till centrum och handla lite. Nu önskar jag alla en trevlig pingst.

    SvaraRadera
  37. Nu är det färdigt. Det har inte varit så väldigt många här i Kungsan, några hundra bara. Jag önskar alla en fin pingsthelg!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  38. Tack för hjälpen.
    Nu går vi ut och trotsar dåligt väder
    Marie

    SvaraRadera
  39. Tack för idag! Hade tänkt ordna på balkongen, men det får vänta. Trevlig pingst till er alla! Hälsningar C.

    SvaraRadera
  40. Tack för din, som vanligt, trevliga rapport från din vecka. Och roligt att höra att du fått det så bra i ert nya hem! :-)
    Själv känner jag mig lite lättad över att ha fått besked efter utredning hela våren; diagnosen adhd. Ingen revolutionerande nyhet, livet går vidare, men skönt att veta och kanske förstå lite bättre varför det blir som det blir ibland. Trevlig helg! 🌸 ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina vänliga ord, Mia.

      Det är alltid skönt att veta lite mer och få större förståelse för och fördragsamhet med sig själv.

      Radera
  41. Hej!

    Bobbysocks tävlade med 1985 med "La det Swinge i ESC. 1984 var det Herreys, som vann ESC med Diggiloo-diggiley.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hans och tack för din kommentar. Rättar till mitt slarvfel.

      Tack!

      Radera