lördag 20 augusti 2016

Melodikrysset vecka 33 - 2016

God morgon alla melodikryssvänner!

Denna lördag, som är den sista på min semester, sitter jag hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Sedan förra lördagen har vi hunnit med släktträffen på Hald Sö, strax söder om Viborg och därefter körde vi till Saeby där vi stannade en natt. I måndags kväll tog vi färjan mellan Fredrikshavn och Göteborg för att stanna till en natt i Vadstena. Där tittade vi på Vadstena klosterkyrka och klostermuseet. Det har yngsta dottern önskat hela semestern. Så i onsdags körde vi hem och tömde och städade ur husbilen innan jag körde ut den till Enköping.

I torsdags när min yngsta dotter började skolan åkte jag och hämtade min nya cykel. Det blev en provrunda på 15 km innan jag kom hem. I går cyklade jag 30 km för att träna på att få i och ur skorna i pedalerna och för att lära mig växla. I dag har jag träningsvärk lite överallt i kroppen, främst i axlar, nacke och benen.

Hugo fick leka med flera olika hundar på släktträffen men mest intresserad var han av en Golden Retriver som hette Hannibal. Han är fortfarande mest intresserad av att försöka para sig och markera genom att lyfta på benet var och varannan meter. Dock blev han mycket lugnare när vi kom hem. Kanske beror det på att han fått en lättare förkylning. Nu ska vi försöka få in honom i de vanliga rutinerna, vilket jag tror att han mår bra av. Just nu ligger han vid balkongdörren så att han har koll på vad som händer utanför.

I helgen ska jag ta det lugnt inför nästa veckas arbete. Jag har förberett det mesta så att jag inte kommer till ett överlastat skrivbord och en full mejlbox. I kväll ska vi äta kräftor för första gången i år, men i morgon ska jag ut med cykeln igen. Förhoppningsvis blir det en runda på 30-40 km.

I dag har vi uppehållsväder och även om det är ganska många moln på himmelen så skiner solen och vi har 17 grader här i Järfälla.

Så här ser förslaget till svar på dagens kryss. ut:

V 12: I dag börjar vi med Kicki Danielsson som sjunger: "Hard country".

L 11: Vi får höra en finstämd och vacker version av: "Vem kan segla förutan vind". Fortsättningen på texten är: "Vem kan ro utan åror." Min syster sjöng den inför alla barn när vi var på sommarkollo i Hästveda 1968, men mest fnissade hon.

L 9: Brita Borg sjunger i dag tillsammans med Evert Taube i: "Invitation till Guatemala".

V 15: Musiken är från filmen: "Swing it magistern. Sången heter "Regntunga skyar", och det var Alice Babs som sjöng den. Detta är dock en modernare instrumental version. Jag trodde från början att det filmen hette: "Regntunga skyar", men det är sångens titel.

V 8: Adele sjunger: "Water under the bridge". Jag läste i veckan att hon blivit sjuk och fått ställa in en konsert.

L 1: Musiken är hämtad från tv-serien: "Wallander".

V 7: "Titta in i min lilla kajuta", spelas i en instrumental version.

L 4: "The Beatles" sjunger sin fina sång: "Help". Detta är en av de få låtar som jag tycker att någon annan gjort bättre, nämligen Tina Turner.

L 13, L 5 och V 11: "Nig och kuta runt", framförs i en instrumental version.

V 6, V 1 och V 10: Lars Winnerbäck och Miss Li sjunger den mycket vackra sången: "Om du lämnade mig nu".

L 3:  Vi får höra: "En gång jag seglar i hamn", i en instrumental version.

L 2: Agnete sjöng: "Icebreaker" i ESC 2016. Hon tävlade för Norge.

L 14: Vi går i mål med Marlene Dietrich som spelar på en såg. När man inte spelar på den så kan man såga med den. Jag tyckte jag kände igen melodin men kan inte komma på vad den heter. Jag försökte sjunga med: "Aloa alei.."

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Jag hade egentligen bara problem med "Regntunga skyar". Jag kunde titeln direkt med trodde att det även var titeln på filmen. Efter lite googlande fick jag veta att den var hämtad från filmen: "Swing it, magistern".

Nu ska jag cykla ner till centrum och handla innan jag i eftermiddag ska ta en lång promenad med Hugo som sedan en halvtimme ligger vid min fötter.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt fin lördag och en riktigt trevlig helg.

133 kommentarer:

  1. God morgon allihop, då försöker vi igen....
    Roffe Kimnäs

    SvaraRadera
  2. God morgon alla, Idag är jag gräsänkling och får lösa krysset själv. Min fru är på träff med kurskamrater från sjuksköterskeskola. 51 år sedan examen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Bengt.

      Då hoppas jag frun får en trevlig återträff.

      Radera
  3. God Morgon alla kryssvänner. Nu löser vi krysset. I Sthlm sol o moln.

    SvaraRadera
  4. God morgon från ett grått Kåge. Men solen kämpar på att ta sig genom molnen. Det är skördetid och jag har gjort svartvinbärsjuice, sylt och saft. I torsdags var jag och sonen ute och plockade åkerbär. Jobbigt att hitta och ännu värre att rensa, men MYCKET gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Låter som om du har bråda men trevliga tider.

      Radera
  5. Godmorgon alla! Lycka till i dag! Härligt med litet hjälp!

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla andra kryssare. Låter härligt med lite träningsverk.;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ingela.

      Det är jätteskönt. Har inte kunnat springa på flera veckor pga en hälsporre.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla kryssvänner. Piteå levererar inget regn just nu och det gillas. Önskar en trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Godmorgon hälsar vi från ett regntungt Dorotea.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Christina och Kjell.

      Vi har haft regn till och från de senaste två veckorna. Tur att man har regnkläder.

      Radera
  9. Gordon hälsar till Hugo och önskar honom god bättring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Gordon.

      Hugo hälsar tillbaka. Han ligger och solar innan för balkongdörren.

      Radera
  10. God morgon Krister och alla krysslösare. Östersund bjuder på gråväder men uppehåll just nu.

    SvaraRadera
  11. God morgon från ett regnigt Lycksele.Hoppas krysset inte blir för svårt

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister! Här i Stigtomta skiner solen!

    SvaraRadera
  13. God morgon alla kryssare från Norrköping, Berit

    SvaraRadera
  14. V12 Kan det vara Kicki Danielsson?

    SvaraRadera
  15. Regntunga skyar.....

    SvaraRadera
  16. V15: Magistern... Funkar ju inte?

    SvaraRadera
  17. Hej Krister och alla kryssare! Idag kan jag inte vara med och lösa krysset direkt för vi är upptagna med annat. Jag får lösa det senare. Lycka till alla och ha en trevlig helg!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  18. God fm tog en härlig promenad å lyssnade till "ring så spelar vi" samt fågelkvitter. Min man å dotter var mycket nöjda när de kom hem från Taize, vilka upplevelse de bär på! I em blir det lite grill hos mina föräldrar men först löser vi såklart melodikrysset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag, Susanne.

      Kul att de hade det bra i Taize. Har aldrig hört någon som inte var nöjd.

      Radera
  19. Va? Säger vår tioåring. När hennes pappa förklarar att det är Beatles och att Pual sjungit med Rihanna och Key West säger hon...
    Ah...gubben som är Stella McCartneys pappa!

    😀

    SvaraRadera
  20. L13, L5, V11: Nig, kuta, runt

    SvaraRadera
  21. Nig och kuta runt

    SvaraRadera
  22. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  23. V6, V1, V10: Lars Winnerbäck , Li

    SvaraRadera
  24. Lars Winnerbäck, (Miss) LI

    SvaraRadera
  25. Miss Li och Lars Winnerbäck

    SvaraRadera
  26. EN gång jag seglar i hamn

    SvaraRadera
  27. hittills har det gått bra......

    SvaraRadera
  28. L2 Norge , Agnete, Icebreaker

    SvaraRadera
  29. Såga. Tack alla vänner för idag. Trevlig helg önskas er.

    SvaraRadera
  30. Tack för idag, önskar er en fortsatt trevlig helg. Krister var försiktig med cykeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Ingela.

      Det ska jag vara. Hjälm är en självklarhet.

      Radera
  31. Tack för idag!
    Nu ska vintill kompisa för att göra palt till morgondagens fest!,
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Christina och Kjell.

      Låter riktigt smarrigt...

      Radera
  32. Tack för i dag! Skickar in varje vecka men vinner aldrig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika för oss.
      Christina och Kjell

      Radera
    2. Tack själv, Irene.

      Jag har heller aldrig vunnit. Har haft rätt lösning varje vecka sedan 2009 men jag skickar inte alltid in.

      Radera
  33. Såga. Tack alla vänner för idag. Trevlig helg önskas er.

    SvaraRadera
  34. Tack för idag alla kryssare, önskar er alla en fortsatt trevlig helg, Berit

    SvaraRadera
  35. Att Marlene Dietrich spelat på såg kom som en överraskning:)
    Tack för all hjälp idag!
    Hade tänkt mig att stöka i trädgården idag, men det regnar så jag får avvakta torrare väder. Trevlig helg på er alla kryssare!

    SvaraRadera
  36. Så går vi i mål med L14 såga. Det var riktigt lätt idag. Collade bara om det skulle vara W i L1 och V1. Ha en fortsatt fin helg alla kryssvänner.

    SvaraRadera
  37. Lätt i dag!
    Om en stund ska jag ut och titta på alla zombie som ska vandra på Söder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det Pokemon-spelare du tänker på, L?

      Radera
    2. Nej. Stockholm zombie walk. Passerar nog Slussen ca kl 14

      Radera
  38. Tack för idag! Nu ska jag fortsätta med köksrenovering.

    SvaraRadera
  39. Ha en trevlig helg, du själv och
    en bra början på ditt jobb, på måndag!
    Elisabet och Anders i Hossmo....

    SvaraRadera