lördag 14 oktober 2017

Melodikrysset vecka 41 - 2017

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Eftersom min fru arbetar hela helgen och yngsta dottern i dag ska på kalas och i morgon har fotbollscup så kommer vi inte heller ut med husbilen denna helg. Det innebär att jag som vanligt sitter vid köksbordet hemma på Söderhöjden i Jakobsberg då jag ska försöka att lösa "Melodikrysset" tillsammans med er.

På morgonen har jag lyssnat på "Ring så spelar vi" och yngsta dottern och jag har tagit en promenad med Hugo. Just nu ligger han och torkar på mattan vid balkongdörren.

Min arbetsvecka har, som vanligt, varit omväxlande och givande. I lördags ledde jag en vigselgudstjänst och i söndags firade jag mässan och höll tal då vi firade att St Lukas kyrka blev 40 år. Dessutom har jag haft två begravningssamtal inför nästa veckas begravningsgudstjänster, enskilda samtal med några medarbetare, sammanträde med Kyrkorådet och möte med Pastorala rådet i Järfälla kyrka. Dessutom har jag haft möte med medarbetarna i det arbetslag som jag tillfälligt leder, haft ett planeringsmöte med arbetsledarna och lagt schema i vårt bokningsprogram. Som vanligt har jag lett församlingens "Förbönsmässa".

På fritiden har jag träffat en av de vänner jag haft längst. I början av 1990-talet var jag först hans lärare sedan blev han min efterträdare. De senaste 20 åren har vi träffats minst två gånger per år. Vi går alltid till samma pub, på samma klockslag och äter samma sak varje gång vi träffas. Jag har också varit och ätit lunch med min äldsta dotter mellan alla hennes arbetspass. Övrig tid har jag ägnat åt Hugo. Just nu har vi någon löptik i området så det har hur lång tid som helst att gå korta sträckor. Min axel blir allt bättre även om jag stundtals har väldigt ont på nätterna. Dock kunde jag natten till torsdagen sova i 4,5 timmar utan att vakna, vilket var väldigt skönt.

I Järfälla regnar det, men vi har 13 grader varmt.

Så här ser dagens förslag till lösning ut:

L 3: I dag inleder vi krysset med Nanne Grönvall och "Inte lätt att leva med".

V 1: Vi får lyssna till "Don´t cry for me Argentina" i en instrumental version. Den är hämtad från musikalen "Evita" av Lloyd-Webber. Den har jag sett både i London och i Stockholm.

L 2, V 11 och L 4: Göran Fristorp sjunger Nils Ferlins "Syner i lövsprickningen".

L 5: Alma Cogan sjunger "Tennessee waltz". En sång vi ofta spelade på markans jukebox när jag gjorde lumpen på I 16 i Halmstad.

L 9: Evert Taubes visa handlar om ett torp. Heter den inte "Första torpet"? Har fått förslag på att det kan vara "Torpmaja" av Anders i kommentarerna. Undersöker detta under eftermiddagen och återkommer. Vid en första genomlyssning på Youtube så lutar jag åt att det är "Första torpet".

L 1: Ur melodifestivalen 2016 får vi höra Pernilla Andersson och "Mitt guld".

V 6: Darin sjunger sin vackra sång "Ja, må du leva". Jag tycker att han blivit en av vår tids stora manliga artister.

L 10: "Under ekars djupa grönska", framförs i en fransk version.

V 12: Oskar Linnros sjunger sin sång "Bäst".

L 11: Gunnel Fred sjunger "Var mig nära".

V 8: Bröderna Rongedal sjunger "Just a minute" ur melodifestivalen 2008. Det var en av mina favoritlåtar det året. Jag tycker att de sjunger otroligt bra.

L 7: Denna lördag går vi i mål med musik av David Bowie. Jag tror att det är en version av "Life on Mars".

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Det var en del kringkunskaper jag inte kunde direkt. Bland annat är jag osäker på vad Evert Taubes visa har för titel och vad sången Gunnel Fred sjöng heter. Jag kommer att kontrollera mina svar under eftermiddagen. Efter att ha lyssnat igenom "Torpmaja" och "Första torpet" på Youtube är jag ganska säker på att det var "Första torpet" som Eldeman spelade. Nu får vi vänta till nästa lördag för att få veta...

Nu ska jag skjutsa yngsta dottern till ett kalas. De ska åka till Västerås och bada.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt fin lördag och en trevlig helg.

114 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare.
    Idag kan jag inte vara med för vi skall ut och resa. Förhoppningsvis kan jag vara med nästa lördag, men vi får se då.
    Jag önskar er alla lycka till och en fin hösthelg.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin

      Jag önskar er en trevlig resa och vistelse dit ni är på väg.

      Radera
  2. Godmorgon Krister och alla kryssare! I dag skiner solen i Nås och vi har + 10. En härlig höstdag ligger framför oss. I eftermiddag och i morgon skall Else-Britt hjälpa sin son med att packa älgkött efter veckans jakt. Under veckan har jag krattat löv och jobbat med hobbybilen som skall besiktigas den 1 november, förhoppningsvis med som vanligt ett blankt papper. Det är byte av stötdämpare och lite småjobb som alltid uppkommer efter drygt 600 mil sommarturer. I morgon blir det mässa i Leksand. Else-Britt och jag önskar Dig och familjen en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Det låter som om ni, precis som vanligt, fyller era dagar med trevliga och meningsfulla saker.

      Lycka till med besiktningen.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  3. God morgon alla kryssare inkl Krister från ett grått men ganska varmt Bromölla

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister! Idag skiner solen här i Axmar!

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och alla vänner.
    Henrietta

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla Kryssare. Här i Lockne, Jämtland är det växlande molnighet och 5 grader. /Ulla

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister från ett regnigt och disigt Vetlanda.

    SvaraRadera
  8. Godmorgon all kryssälskare inkl. Krister! Var på Quiz i går. Gick så där. Svåra frågor! Hoppas det går bättre i dag.Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Irene.

      Jag hoppas på någon klurig fråga.

      Radera
  9. God morgon. Idag regnar det igen. Jag blir så less. I veckan har jag varit på akuten med maken och han blev inlagd några dagar. Men igår kom han hem med medicin tack och lov. Det känns tomt hemma efter 58 år när han inte är här. Nu löser vi krysset tillsammans!

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och kryssare.
    Vi sitter och väntar på att vi ska börja med kryssandet.
    Här i Dorotea är det en disig morgon, men idag är det plusgrader. Det har varit frost på marken under flera dagar i veckan.
    Lycka till med kryssandet.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Christina och Kjell.

      Tack detsamma.

      Radera
  11. Godmorgon Krister och alla kryssare. Ännu en dag med regn här över Piteå. Undras om det kommer någon snö i vinter...
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  12. God morgon alla kryssare från ett gråmulet Norrköping, Berit

    SvaraRadera
  13. God morgon Krister och alla kryssare!

    SvaraRadera
  14. L3 NANNE grönvall

    SvaraRadera
  15. God morgon !
    Idag blir det full rulle, tror hjärnan är i topp

    SvaraRadera
  16. Argentina på vågrätt 1

    SvaraRadera
  17. L2, V11, L4: Göran Fristorp, Nils

    SvaraRadera
  18. Göran Fristorp, Nils F

    SvaraRadera
  19. Göran Fristorp o Nils Ferlin

    SvaraRadera
  20. Hej Krister !
    Jag har varit med på Lördagarna men inte skrivit något inte varit på humör pga värk igår blev jag godkänd av narkosen har fått en operationstid den 4/12 så nu ska det bli en titankula och en plastledkapsel i höger höft det ska bli skönt fast jag står på förtur listan så har jag tur blir det operation i veckan eller nästa trevlig helg Kirk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kirk.

      Skönt att höra av dig. Hoppas och ber för att operationen ska gå bra.

      Radera
    2. Önskar dig och de dina en fin helg.

      Radera
    3. Det blir inga problem tror jag får en ryggbedövning och lite lulle lull operationen tar en timme sen sjukskriven 3 månader

      Radera
  21. God morgon Krister och alla kryssare!

    SvaraRadera
  22. Krister
    Tror att Evert Taubes visa heter "Torpmaja", och inte "Det första torpet"
    //Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anders.

      Ska försöka googla på det i eftermiddag.

      Radera
    2. Jag har just lyssnat på den med Hootananny Singers. Den heter Första torpet. Taube har också skrivit Torpmaja men det är en helt annan visa.

      Radera
    3. Jag instämmer med Hans W.

      Har också lyssnat på båda visorna och fastnar för Första torpet.

      Radera
  23. Svar
    1. I den svenska versionen ”Under ekars djupa grönska”!

      Radera
  24. Vi häger med i Lidhult.....god morgon Krister från ett dimmigt Lidhult säger Roffe

    SvaraRadera
  25. Oskar stavar med k

    SvaraRadera
  26. Om Oskar med C= L10 Ecar!!!???

    SvaraRadera
  27. Tack för idag, önskar alla en trevlig helg.

    SvaraRadera
  28. Tack för idag! Gick bättre än i går! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  29. Tack för idag!
    Christina Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  30. Tack för idag. Ha en bra helg alla, ta det lugnt och hämta nya krafter.

    SvaraRadera
  31. Tack för idag alla kryssare, önskar er fortsatt trevlig lördag, Berit

    SvaraRadera
  32. Tack för idag. Önskar er alla en trevlig dag

    SvaraRadera
  33. Kollade hos en annan korsordslösare, hon hade skrivit att hon trodde Torpmaja.
    Tre minuter nyheter, blev för kort för det jag gjorde, fyllde på frön åt fåglarna, lekte med Prinzen min katt.Men kom ikapp.

    Skönt att det slutat regna, tar nog en tur med rollatorn,till mitt ex som bor i Lina Hage här i Södertälje han hade "beställt" gråa soppåsar,han har ju permobil och kan fara till Maxi och köpa själv, men jag får alltid den uppgiften.

    Hoppas din axel läker bra och att du får några fler timmars sömn, var vaken i natt och grubblade över min boende situation, har lagt in intresse på ett bättre boende i Telge bobutiken och hos en privat fastighetsägare, D.Carnegie, renoverar ju allt som töms,kadtar sig över tvåan ovanför då jag skrev att nu får det vara nog med rökande hyresgäster, de släppte glöden ner 1 mm från mitt hår, tänk om Prinzen legat nedanför, det brände hål i mattan. Orkar inte med fler renoveringar, sopbilarna och allt annat skrällande oväsen varenda dag,har fått nog nu, fast jag trodde jag skulle bo kvar tills mitt sista andetag,

    Tyvärr så röker även de nyinflyttade sedan 2/10 polska tror jag, de har sånt namn.

    Ha en fortsatt fin Lördag ,klappa Hugo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Marie-Louise.

      Hoppas att du får ett boende där det råder rökförbud. I vårt hus får man inte röka i lägenheten eller på balkongen.

      Jag tror att det var Första torpet som spelades. Har lyssnat på Youtube och tycker att den är mer lik illustrationen.

      Hugo och jag önskar dig en fin helg.

      Radera
    2. Tack ! Det blev vad jag minns, nu är det ny Lördag. såg en del stavfel, ber om ursäkt för dom, är annars ordpolis på fb, då tycker de jag är petig. Ja,Ja alla är vi olika.

      Inget svar på lägenheterna, de nya var från Rumänien, de hade bott i området i fyra år, och begärt få nyrenoverad två, familjen består av pappa, mamma, 8 årig son och en liten tös på ca 2 år,ett sånt skrikande brukar inte höra, men de har väl inga mattor, för den förra blev blöt,då det regnade förfärligt. Borde vara torr nu, jag har små antracitgråa bilmattor till Prinzen, som han får ligga på, de tar inte lika lätt eld.Tror det var en gammal fimp, för jag har inte sett mer om de röker.

      Radera