lördag 7 april 2018

Melodikrysset vecka 14 - 2018

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även denna lördag sitter jag hemma vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Eftersom både jag och min fru arbetar i helgen så får husbilspremiären vänta.

Efter att ha legat med feber under större delen av påsken så var jag åter på benen lagom till att börja jobba i tisdags.

Min vecka har jag ägnat åt en begravningsgudstjänst, församlingens Förbönsmässa, planeringsmöte inför sommarens konfirmandläger på Åland, styrelsemöte med församlingens Förvaltningsbolag, styrelsemöte med Kyrkans begravningsbyrå, möte med Ekonomiutskottet och ett möte kring segregation med Järfälla kommun. Jag har också påbörjat lönesamtal med de medarbetare som jag är arbetsledare för.

Huvuddelen av min arbetstid har jag lagt på den förvaltningstillsyn som genomförts i församlingen under veckan. Normalt är jag en del av denna tillsyn, men då det gäller Järfälla församling har jag fått överlämna mitt ansvarsområde, som är kyrkobokföring, till en kollega. Medarbetare från stiftskansliet har gått igenom allt från vårt arkiv till våra kulturskyddade byggnader och inventarier. De har också gått igenom alla våra styrdokument och våra policys. Det ska bli roligt att läsa den rapport som kommer om någon månad. Det mesta blev med beröm godkänt men vi hade en del utvecklingspotential kring våra pågående arbete med att uppdatera vård och underhållsplaner.

Den lilla fritid jag har haft under veckan har jag tillbringat med framförallt Hugo. Vi har tagit promenader eller legat och återhämtat oss i sängen. Just nu ligger han och solar vid balkongdörren efter vår förmiddagspromenad.

Efter krysset ska jag och yngsta dottern gå och handla mat till den trerättersmeny som vi ska tillaga i eftermiddag.

Efter några korta bakslag så verkar våren ha kommit tillbaka. Just nu har vi solsken även om himlen innehåller en del små molntussar. Temperaturen i Järfälla är just nu 4 grader.

Så här ser dagens lösningsförslag ut:

V 10 och L 14: Vi inleder med en sång med "Trazan och Banarne". Jag tror att den heter "Ålfobi". Lasse Åberg är Trazan och Klasse Möllberg är apan Banarne.

V 12: Roland Cedermark spelar "Höstvisa" på sitt dragspel.

L 7 och L 4: Charlotte Perrelli hette Nilsson i efternamn då hon vann melodifestivalen 1999 med "Tusen och natt". Årtalet avslutas med tre nior.

V 1: "Lusse Lelle" framförs i en instrumental version. För att baka lussebullar krävs saffran.

L 2 och L 3: Errol Flynn sjunger "Lily of Laguna". Därefter sjöng Julia Roberts ur filmen "The normal heart".

V 9: Jag känner väl igen musiken men kan inte placera den omedelbart. Kan det vara något av Evert Taube? Sjöng han inte om ett fartyg som hette Ellinor? Valsen heter "Ellinors vals".

L 6: Musiken är komponerad av Beethoven men jag kan inte komma på styckets titel.

V 6 och V 8: Povel Ramel sjöng in detta potpurri som handlar om olika flickor, under pseudonymen Bunny Blom.

L 5: I en instrumental version får vi höra "Sunny girl" av Benny Andersson. Det var "Hep Stars" som gjorde den känd.

L 11: Lena Ph sjunger "Sagas sång".

L 13: Lennart Palm från Lerum spelar Magnus Ugglas "Jag mår illa" i valstakt.

V 15: Vi går i mål med Ola Svensson och sången "Jackie Kennedy".

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Det var ett par klurigheter i dag som jag behövde googla på. Dock kan jag inte titeln på stycket av Beethoven.

Nu ska vi gå till Jakobsbergs Centrum och handla. Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt trevlig lördag och en riktigt fin helg.

"De skall ropa ut din stora godhet
och jubla över din trofasthet."
Psaltaren 145

137 kommentarer:

  1. GOD MORGON ALLA + KYRKOHERDEN. i MORGON ÄR JAG GUDSTJÄNSTVÄRD IGEN. DET HAR BLIVIT MYCKET NU.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Bengt.

      Hoppas att du kan koppla av och fira gudstjänst även för din egen skull.

      Radera
  2. God Morgon Krister och alla kryssvänner!
    Ser ut att bli en fin dag äntligen.
    Henrietta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Henrietta.

      Solen skiner och det var behaglig temperatur under förmiddagspromenaden.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla krysslösare. Idag får jag lösa i em/kväll. Ska på SPA med en kompis, skönt så här efter påsklov och innan jobbet startar igen. Mulet i Lockne, Jämtland idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ulla.

      Njut och koppla av på SPA.

      Radera
    2. Otroligt du kommer ihåg mitt namn

      Radera
    3. Jag har ett mycket gott minne, även om det blivit sämre med åren.

      Då jag studerade behövde jag bara läsa boken en gång och strök aldrig under.

      Radera
  4. Glömde skriva namn ��/Ulla, Lockne Jämtland

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister! Då sitter vi vid köksbordet och väntar!

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla lösare! Strålande solsken och plusgrader, äntligen går det mot vår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Marie.

      Ja, nu är våren äntligen på väg.

      Radera
  7. God morgon Krister och alla melodikryssare! Solen skiner i Stigtomta!

    SvaraRadera
  8. God morgon. Hoppas att du mår bättre nu. Här i Kåge fick vi massor med tung blöt snö igår. Inte roligt. Idag lyser dock solen och det är +2 grader. Firade min 79-årsdag i veckan med besök av barn, barnbarn och vänner. Min syster kom också, vilket var mycket trevligt. Nu börjar vi med krysset.

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister och alla kryssare!
    Krister, tråkigt att höra att du legat i feber under påsken. Else-Britt och jag har klarat oss bra och kunnat fira Påsk med gudtjänst/mässa varje dag. Nu hoppas vi på vår och att snön skall smälta bort. Det har börjat smälta, men nattfrost gör att det går långsamt, vilket kan vara skönt med tanke på Västerdalälven. Else-Britt och jag önskar Dig och familjen en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Alla på jobbet har varit sjuka i omgångar. De flesta i 10-14 dagar. Jag är nöjd som klarade mig med 3 dagar i vågrätt läge.

      Jag önskar dig och Else-Britt detsamma. Hälsa

      Radera
  10. God morgon!
    Vi har fått känning av våren, speciellt när det gäller temperaturen som är omkring noll eller någon plusgrad.
    Beträffande snön så har vi nästan 1,5m så det dröjer innan allt smält!
    Lycka till med kryssandet.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Christina och Kjell.

      Jag hoppas att den är borta till sommaren då jag planerar att husbilssemestra i era trakter.

      Radera
  11. Godmorgon! Krister, Hugo o alla mellokryssare! Lycka till med krysset idag.Våren har äntligen kommit i Karlskrona. Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister och alla kryssare. Solen skiner över Piteå och snön från taket har rasat så nu ser vi inte ut. Vi har galet mycket snö här uppe. Önskar er en fin lördag/Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Annica.

      Då blir det till att skotta tittgluggar...

      Radera
  13. God morgon Krister och alla melodikryssare från ett soligt Bryssel!
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Birgitta.

      Hälsa kyrkoherden.

      Radera
    2. Det ska jag göra, träffar honom nästa vecka!

      Radera
    3. Han var min vigningsassistent då jag prästvigdes och jag var hans befäl då han gjorde värnplikten.

      Radera
  14. Godmorgon Krister och alla kryssälskare!

    SvaraRadera
  15. Hej Prällen är det bra på södern här i Jämtland är det snö än. Mats

    SvaraRadera
  16. Gordon sänder sina hjärtliga hälsningar, särskilt till vännen Hugo.

    SvaraRadera
  17. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Björkhagen

    SvaraRadera
  18. God morgon Krister och Hugo, då kör vi !
    Roffe i Lidhult

    SvaraRadera
  19. V10 Trazan L14 Apa Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  20. Verkar lida under fysikens lagar
    Höstvisa började spelas hos mig efte du hade publicerat det
    Fiber ska ju vara snabbt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte tekniskt begåvad så jag kan inte förklara...

      Radera
    2. Tror du har bättre kontakt uppåt :)
      Ha en bra helg Broder

      Radera
    3. Alla ledningar som används ofta har en tendens att fungera bättre. 😇

      Tack detsamma.

      Radera
  21. L 7 Nilsson Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  22. nilsson och nior

    SvaraRadera
  23. L7 Ll4 1999. Charlotte Nilsson

    SvaraRadera
  24. Godmorgon kyrkoherde o Alla Ni andra ännu en underbar lördag o krysset. Var rädda om varandra o njut livet

    SvaraRadera
  25. v1 Saffran Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  26. Hej Krister !
    Påskafton glömde jag totalt bort X:e Höll på med maten för att slippa stå i köket hela helgen.

    Nu är jag här, Du hade ingen rolig Påsk.Ligga för ankar, i feber. Hoppas du är kry nu. Kroppen säger stopp, varva ner. Fin försvarsmekanism.

    Ha en fortsatt fin helg.

    En klapp till fine Hugo, och en ny profilbild har du. Jag med på facebook. Får väl byta på bloggarna också.fast jag sällan är där.

    Nu löser vi vidare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie-Louise.

      Tack, jag mår mycket bättre.

      Trevlig helg.

      Radera
  27. Roberts ( julia)

    SvaraRadera
  28. Godmorgon alla! Idag löser jag kryssen från Vätterns strand. God lördag på er! Hälsningar Camy

    SvaraRadera
  29. L6 Beethoven Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  30. v 6 Benny Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  31. V6 Bunny V8 Blom Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  32. A sunny girl av Benny Andersson

    SvaraRadera
  33. Godmorgon Krister och övriga 🤗 Solen tittar fram här i Dalsland. Jag å min mor har planerat en promenad på vårmarknadem-efter krysset. Hade också en "förkyld" påsk men nu på benen igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, SussN.

      Skönt att du kryat på dig. Hälsa mamma.

      Önskar er fin promenad.

      Radera
  34. L5 Sunny Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  35. L11 Lena Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  36. L13 illa Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  37. L13 jag mår ILLA

    SvaraRadera
  38. Svar
    1. Måste vara den gamla Idol-deltagaren Ola Svensson. Som fick smeknamnet Idola

      Radera
  39. V15 Ola Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  40. Tack för idag! Lite klurigt!
    Snart sol i Stenstorp! Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  41. Tack för idag!
    Ganska lätt, några svåra.
    Fortsatt trevlig helg!
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  42. Ja då var det slut för idag. Nu ska jag laga lunch ovh sedan ska jag handla. Ha en fortsatt bra helg!

    SvaraRadera
  43. Tack för idag det blev ju bra !
    Roffe i Lidhult

    SvaraRadera
  44. Tack för hjälpen, idag var det svårt för mig. Hoppas vi får en solig fortsättning på helgen. Fanny och Molly hälsar till Hugo!
    Lisbeth i Odensbacken

    SvaraRadera
  45. Tack för idag! Trevlig helg till Krister, Hugo o alla kryssare! Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  46. Intressant att få bevittna del av tillsynen. Det gläder mig att tonvikten verkar ligga på utveckling och ömsesidigt lärande. Ger nog bättre resultat långsiktigt än pekpinnar.

    SvaraRadera