lördag 18 augusti 2018

Melodikrysset vecka 33 - 2018

God förmiddag alla melodikryssvänner!

I dag sitter jag i husbilen. som står på Singö camping, då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Sedan vi hördes på förmiddagen, förra lördagen, har jag döpt min systers barnbarn. Dopgudstjänsten var i samma kyrka som min mammas begravningsgudstjänst hölls. Det var också i Limhamns kyrka som jag döpte dopbarnets storebror och vigde hans morfar.

I söndags körde jag och yngsta dottern från Malmö till Järfälla och packade ur husbilen innan jag åkte till Enköping och parkerade den. I veckan har vi tagit det lugnt. Min fru har arbetat, så jag och yngsta dottern har varit hemma med Hugo. Vi har tittat mycket på serier från Netflix. I tisdags kväll var jag på restaurang tillsammans med min son. Äldsta dottern är i Los Angeles på filminspelning.

I veckan har jag också köpt en ny husbil. Den levereras i början av september. Det blev lite hastigt eftersom den modell vi bestämt oss för, inte kommer att säljas i Sverige de närmsta åren. Egentligen bestämde vi oss redan förra året för att denna husbil var lite för lång. Det är svårt att hitta platser att parkera på. Den nya går som personbil på färjor och över broar.

I torsdags hämtade jag husbilen för en sista tur, innan vi får den nya husbilen. Det blir också semesterns sista runda, eftersom jag börjar arbeta på måndag. Vi hade tänkt stanna i Grisslehamn men där var proppfullt överallt så vi hamnade här på Singö. En liten men väldigt fin och trivsam camping.

Hugo blir allt mer sällskaplig. Han sover i min frus säng och han sitter gärna i hennes knä.

Den värsta värmeböljan verkar ha lämnat Sverige. I veckan har vi haft normalt sommarväder. Det har regnat ett par dagar i veckan. I dag är det dock strålande solsken. På himmeln ser man små molntussar. Termometern står 18 grader.

Här på Singö är det väldigt dålig täckning så om jag försvinner beror det på att jag tappat kontakten med internet.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

L 2: Vi inleder med ledsången ur James Bond filmen "You only live twice" (Man lever bara två gånger). Jag tror att det är Nancy Sinatra som sjunger. James Bond spelades av Sean Connery.

V 10: Vi får lyssna till en, minst sagt, märklig version av "America".

L 15 och L 9: Lars Winnerbäck och "Miss Li" sjunger "Om du lämnade mig nu". En mycket vacker sång.

V 13: Vi får lyssna till "Daydream" i en instrumental version.

L 14: Christer Sjögren och "Vikingarna" framför "Deine liebe tut so gut". Jag har ingen aning vad den heter på svenska. Äntligen har jag hittat den svenska titeln, "Var det nånting som jag sa?"

L 1 och V 16: Jag tror att melodin heter "Alexander ragtime band". Musikstilen kallas ragtime.

V 1 och L 5: "Arctic Monkeys" sjunger 'en sång som jag tror heter "One point perspective".

V 12 och L 3: "Se nu tittar lilla solen in igen" framfördes i en instrumental version.

V 6 och V 7: Höstvisa skrevs av Tove Jonsson. Det är Erna Tauro som har komponerat musiken.

L 8: Det låter som "Vid foten av fjället" i en fartfylld version. Den handlar bland annat om en ren.

Det mobila nätet försvann för en stund, men nu är det tillbaka igen.

L 4: Zara Larsson sjunger "Either".

L 11: Vi går i mål med gruppen "Cream". De sjunger deras "Strange brew".

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Förutom problem med det mobila nätet så hade jag synnerliga problem med att hitta den svenska titeln på "Vikingarnas" sång. Efter mycket googlande hittade jag dock ett förslag som verkar rimligt. Jag är absolut inte säker på svaret.

"Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör.
Herren stöder dem som vacklar, han rätar krökta ryggar.
Allas ögon är vända mot dig, och du ger dem föda i rätt tid.
Du öppnar din hand och stillar allt levandes hunger.
Rättfärdig är Herren i alla sina gärningar, kärleksfull i allt han gör.
Herren är nära alla som ropar, alla som av hjärtat ropar till honom."
Psaltaren 145

95 kommentarer:

  1. God morgon Krister! Nu är det dax igen, och vi sitter som vanligt vid vårt köksbord i Axmar!

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Krister och övriga kryssälskare! Endast 17 grader. Nu tycker man att det är kallt! Lycka till i dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Irene.

      Visst är det konstigt hur snabbt man vänjer sig vid värmen? I torsdags tyckte vi att det var småkyligt då det var 23 grader.

      Radera
  3. God morgon alla i det normala sommarvädret här i Bromölla. Denna helgen har jag inget uppdrag i kyrkan.

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla kryssare! Här i Nås har vi soligt och +16. Dagens program är, efter Melodikrysset, lite gräsklippning för egen motions skull innan regnet, som utlovats, kommer. I kväll reser vi till Laknäs Tegelbruk (Tällberg) för att fira mässa. I morgon bitti far jag till Stockholm för att delta i en utbildning över dagen, så det blir tidig morgon för mig. På tisdag skall vi höra Gustafs Storband på Rommehedslägret i Borlänge. Jag har mycket jobb med en Bilträff om en månad och att tillsammans med Else-Britt ta hand om alla nya kunder som vill ha energi för hösten och ta bort extravikten efter semestern. Vi gratulerar till den nya husbilen och hoppas den skall ge mycket glädje nästa säsong! Roligt att höra att Hugo blir mer sällskaplig. Vi önskar Dig och familjen en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Fullt upp och väl planerad tid, som vanligt.

      Jag önskar dig och Else-Britt detsamma.

      Radera
  5. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Ösmo och 19 grader ute. Skönt med sol efter gårdagskvällens regn och åska. Men regnet är välbehövligt!
    Veckan har varit lugn och maken mår bättre och bättre. Han ska på fortsatt utredning om knappt två veckor.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Skönt att maken är på bättringsvägen. Hälsa honom.

      Radera
  6. God morgon. Börjar hämta mig efter min penicillinkur. Tur att sånt finns ibland, men inte så ofta. Här i Kåge skiner solen och är +18 grader. Nu börjar vi.

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla melodikryssare i Sveriges avlånga land.

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla krysslösare!
    Tillbaka efter att ha varit till Stockholm och Västerås. Nu är det jobb som gäller. Blåsigt Lockne. /Ulla

    SvaraRadera
  9. God Morgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  10. god morgon!
    Här i Dorotea är det en fuktig och dimmig morgon, men det kommer troligen att spricka upp.
    Lycka till med krysset.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  11. God morgon Krister och alla krysslösare!
    L2: Connery

    SvaraRadera
  12. God förmiddag! ☺️

    SvaraRadera
  13. Solen skiner i norrbotten
    Äntligen krysstime

    SvaraRadera
  14. Godmorgon o trevlig krysslördag önskar Kathis o co från solfina södra Halland

    SvaraRadera
  15. Alexander ragtime
    Men vad är lod14?

    SvaraRadera
  16. En helt fantastisk livegrupp. Såg dem på Grönan förra året

    SvaraRadera
  17. Se nu tittar lilla solen in igen! Så rätt idag!!

    SvaraRadera
  18. Vilken låt var L14 ??? Mvh Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deine Liebe Tut So Gut av Vikingarna
      Men har inte hittat svenska texten tyvärr

      Radera
    2. Livet det har varit gott mot mig, tror jag det är.

      Radera
    3. Hittade också tyska.... får kolla m mamma annars, som har alla skivor ;-)

      Radera
    4. Tror att den heter "Var det nånting som jag sa", på svenska.

      Radera
  19. Höstvisa är en finlandssvensk visa med text av Tove Jansson och musik av Erna Tauro.

    SvaraRadera
  20. L14 kan vara Det är dig jag tänker på.

    SvaraRadera
  21. L14 Finns det någon som förstår mej i Kväll

    SvaraRadera
  22. L14. Tror låten heter "Var DET nånting som jag sa" på svenska.

    SvaraRadera
  23. Hejsan !
    Googlade på Ch Sjögen, Din kärlek är så bra.Översattes den till


    Ha en fortsatt fin helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Marie-Louise.

      Det passar inte in i kryssplanen.

      Radera
  24. Tack för idag!
    Vikingarna var svår!!
    Har kopierat en av kryssarnas svar "dit"
    Ha en fortsatt skön helg.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Christina och Kjell.

      Tror det ska var DET men jag är absolut inte säker.

      Radera
  25. Bra gjort att hitta Vikingarnas låt, hur lyckades du?? Ha en bra dag

    SvaraRadera
  26. Oj idag var det svårt med L14. Tack för hjälpen Krister!
    Nästa lördag är jag på Åland, så jag får se om jag kan delta direkt.
    Lycka till med nya husbilen!
    Jag önskar alla en skön helg.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma, Carin.

      Önskar dig en skön vistelse på Åland.

      Radera
  27. Haha, var tydligen anonym först.... Malin heter jag ��

    SvaraRadera
  28. Då var det slut för idag. Tack för hjälp med Vikingarna, den var marig. Nu ska vi äta och sedan ska jag köra ut grenar till sonens höstbrasa. Den byggs på eftersom. Ha en fortsatt fin helg alla.

    SvaraRadera
  29. Bravo Krister. Men kan det inte vara när det regnar av vikingarna. Låter snarlikt men det gör de flesta av Vikingarnas låtar då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är absolut inte säker på min förslag "Var det nånting som jag sa".

      Ska fortsätta undersöka saken...

      Radera
  30. Sommarhälsningar från en ö mellan Grisslehamn och Singö. ����

    SvaraRadera
  31. Blev lite nyfiken när dom berättade på melodikrysset om dig:).
    gun

    SvaraRadera