lördag 15 september 2018

Melodikrysset vecka 37 - 2018

God förmiddag alla melodikryssvänner!

I dag sitter jag i vår nya husbil då jag ska försöka lösa melodikrysset tillsammans med er.

Vi står på en av de ställplatser som vi tycker mest om, nämligen i Femöreshamnen utanför Oxelösund. Jag kom hit i går mitt på dagen tillsammans med Hugo medan min fru och yngsta dotter kom hit lite senare på eftermiddagen.

Vår nya husbil överträffar alla förväntningar även om den är 143 cm kortare och väger 350 kg mindre än vår "gamla". Den har precis allt det vår gamla hade, plus solceller, ugn och utedusch. Den var väldigt behaglig att köra och mycket enkel att lasta.

Denna vecka har jag passat på att ta ut de timmar jag samlat på mig i vår så kallade timbank. Det innebär att jag är ledig sedan i onsdags kväll och kommer att vara så till tisdag morgon.

De dagar jag arbetat har jag varit på möte med ledningsgruppen för Järfälla kommuns POSOM-grupp, gått igenom nästa års budget med Kyrkogårdsutskottet och tillsammans med kyrkoherden i Vantörs församling fått en rapport om vår gemensamma vänförsamling i Tanzania, Kiwalaa församling. Hela onsdagen hade vi utbildning för alla arbetsledare och skyddsombud i arbetsmiljölagen. Sist men inte minst har jag som vanligt lett församlingens förbönsmässa som vi numera firar på tisdagar.

På min lediga tid har jag tagit promenader med Hugo och läst igenom alla instruktionsböcker för nya husbilen. Jag har gått igenom alla utom hur multispelaren fungerar. Det innebär att jag lyssnar på radion via min Nokia 3310.

Här i Oxelösund är det molnigt och 14 grader. Det verkar kunna bli en och annat regnskur under dagen.

Så här dagens förslag till lösning ut:

L 3: Vi inleder dagens melodikryss med Jerry Williams (Erik Fernström) som sjunger en sång jag inte kan titeln på. Den hette tydligen "Pretend".

V 8: Jag vet inte vilket land andra förknippar "Volare" med, men jag förknippar den med Italien.

L 4 och V 7: "Tajta jeans" framfördes av Lars Erik "Brasse" Brännström och Magnus Härenstam.

L 5: Musiken är hämtad från musikalen "Chess". Den har jag sett två gånger i London.

V 6 och V 3: Melissa Horn och Lars Winnerbäck sjunger "Som jag hade dig förut".

L 1: Vi får lyssna till en fransk sång som på svenska fick titeln "Snurra min jord".

L 2: "Den andra kvinnan" framfördes av G-E-S, det vill säga Anders Glenmark, Thomas "Orup" Eriksson och Niklas Strömstedt. Det är "Orup" som är upphovsman till sången. Min fru var och såg dem på Gröna Lund för några veckor sedan.

V 2: "Visa vid vindens ängar" inleds med "Det går en vind..."

V 10: Ted Gärdestads fina sång "Himlen är oskyldig blå" framfördes av hans dotter Sara Zacharias.

L 9: Jag tror att dragspelaren är Nisse Lind. Vad han spelar har jag ingen aning om. Via mejl får jag av Bibi veta att stycket som Nisse Lind spelade heter St Louis Blues. Tack Bibi!

V 11: Vi avslutar dagens kryss med Anna Ihlis och Stefan Sundström som sjunger "Dina ögon äro eldar" med text av Erik Axel Karlfeldt.

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Det var ovanligt enkelt.

Nu ska köra upp husbilen på nivåklossar innan vi ska äta lunch. I kväll ska vi gå på restaurangen intill för att fira min födelsedag.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt fin helg.

"Men denna skatt har jag i lerkärl,
för att den väldiga kraften skall vara Guds
och inte komma från mig.
Alltid är jag ansatt, men inte kringränd,
rådvill men inte rådlös,
förföljd men inte övergiven,
slagen till marken men inte förlorad."
2:a korintherbrevet kapitel 4

156 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett småregnigt Ösmo. Vi har besök av vårt "nyårsgäng", som vi firat nyår med, nästan varje år, sedan 1970/1971. I eftermiddag ska vi tillsammans gå och de musikalen Så som i himmelen, som fick en mycket bra recension i DN idag.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Önskar er en trevlig och givande kväll.

      Radera
    2. Den är helt fantastisk!!! Ni har något att se fram emot ikväll på Oscars!!!��������

      Radera
    3. Hmmmn noterna blev frågetecken

      Radera
    4. Tack!
      //Carin från Ösmo

      Radera
  2. God morgon alla kryssare från ett Bromölla med omväxlande väder.

    SvaraRadera
  3. Hej -Planerar att köpa en husbil nästa år. Vilken märke och modell har du?

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister! Här i Axmar skiner solen!

    SvaraRadera
  5. God morgon alla kryssälskare! Lycka till!

    SvaraRadera
  6. God morgon alla kryssare! Efter en kort hundpromenad i fint väder - är det dags!

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla krysslösare! Solen skiner i Bryssel:)
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister, Hugo o alla kryssare! Det har regnat på morgonen i Karlskrona, men nu är det uppehåll men mulet. Lycka till med krysset idag alla kryssare! Hälsning från Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister och alla ni andra kryssare🌸

    SvaraRadera
  10. God morgon från ett Soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  11. God morgon Krister och alla kryssare! Kul med ny husbil. Här i Piteå så småduggar det idag. Önskar er en fin lördag. Annica

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister och alla krysslösare. Soligt höstväder i Lockne. /Ulla

    SvaraRadera
  13. God morgon Krister och alla melodikryssare. Om du är i Oxelösund så är du inte långt från Stigtomta där vi sitter. Ha en skön vistelse där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Sofia.

      Tack!

      Nej, det är nästgårds.

      Radera
  14. L3 Jerry Williams Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  15. Godmorgon. Grått och regnigt väder i Kåge. Har gjort sovmorgon och hoppas att hjärnan börjat fungera.

    SvaraRadera
  16. Hoppas att Hugo gillar den nya husbilen. Gordon hälsar och önskar er en god lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Gordon.

      Han var skeptisk till att börja med med sedan han insåg att han fick ligga i en dubbelsäng med fönster så njuter han i fulla drag.

      Vi önskar er detsamma.

      Radera
  17. Godmorgon från Nyköping! Femöre är fint! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Camilla.

      Ja, det är verkligen fint här.

      Radera
  18. God kryss mogon önskar Kathis o co från Halmstad

    SvaraRadera
  19. V8 Italien Volaire Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  20. Hejsan Krister !
    Vilket program du har.
    Skönt med lite ledighet.
    Hugo gillar väl det när hela familjen så när är samlad.
    Ha en fortsatt fin helg
    Nu X:ar vi vidare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan, Marie-Louise.

      Vi njuter alla av att få vara tillsammans ett par dagar. Min fru är sjuksköterska så vi jobbar ofta om varandra.

      Radera
  21. L4, V7: Härenstam, Brännström

    SvaraRadera
  22. Härenstam och Brännström

    SvaraRadera
  23. L5 Chess (Vackert) Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  24. Hejsan Krister och Hugo, lite sen idag men nu kör vi !
    Roffe Kimnäs från ett mulet Lidhult

    SvaraRadera
  25. L 6 LARS V3 WINNERBÄCK Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  26. v6 v3 lars winnerbäck

    SvaraRadera
  27. L 2: GES kanske ,,,?

    SvaraRadera
  28. L1 SNURRA Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  29. Och L 11 blir SUNDSTRÖM,,,?

    SvaraRadera
  30. v 11 Sundström ? Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  31. L9 Lindström? Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  32. Yepp: hade rätt. GES är det

    SvaraRadera
  33. L2 G-E-S Glennmark Eriksson o Strömstedt Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  34. V2 GÅR Mats Paulsson Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  35. V 2 det GÅR en vind över vindens ängar

    SvaraRadera
  36. Svar
    1. Sara, dotter till Ted Gärdestad

      Radera
  37. V10 Sara Teds dotter Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  38. Tack för en trevlig blogg jag har fått ett h på v3s tredje bokstav. Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  39. 9: Lars 11: Sundström kanske,,,??

    SvaraRadera
  40. hon sjunger jättefint Lisbeth i K-na

    SvaraRadera
  41. Svar
    1. Tack. Hade ingen aning om vem det var.

      Radera
  42. L9 LIND Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  43. Tack! Honom har jag inte hört talas om.

    SvaraRadera
  44. Tack för idag/Ingela och Mats

    SvaraRadera
  45. Hej Krister !
    Efter en stor operation förra året och tumör operation i våras så har jag fått nytt jobb, börjar köra lastbil igen har fått en DAF med öppningsbar sida samt elbolle för att slippa bära bilen är 3,90 hög och totalvikt på 20 ton så det blir jättekul se om man får jobba 6 år till innan pension. Hälsa familjen Kirk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kirk.

      Grattis till nya jobbet.

      De hälsar tillbaka. Hälsa även du de dina.

      Radera
  46. Tack för idag Önskar er alla en trevlig helg.

    SvaraRadera
  47. Idag var det många fina artister med i krysset. Nu måste lunchen tillagas innan vi beger oss till Oscars.
    Jag önskar alla en trevlig helg!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  48. V11 Stefan Sundström Lisbeth i karlskrona

    SvaraRadera
  49. Tack för idag! Nu skiner solen i Stenstorp! Ha en bra helg! vi hörs nästa vecka!

    SvaraRadera
  50. Tack för den här gången!

    SvaraRadera
  51. Dina ögon äro eldar. Anna Ihlis och Stefan Sundström.

    SvaraRadera
  52. Nu fattar jag varför jag var så sen i alla svar , Klockan i min dator går 7 min efter och webbspelaren går på den datortiden
    Jisses
    Ha en trevlig helg
    Hälsa Hugo
    A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det kan bli Anders.

      Han hälsar tillbaka och önskar dig detsamma.

      Radera
  53. Jag blev tyvärr uppehållen på annat håll.
    Önskar er en fortsatt trevlig helg på återseende.

    SvaraRadera
  54. Det där gick ju riktigt bra. Nu samlar jag kraft för en hektisk vecka (för en gammal pensionär), något varje dag. Sjukgymnastik, läsecirkel, vävträff, kaffekokning på äldreboende m m och till slut begravning av min f d chef, som dog alltför tidigt. Vi arbetade tillsammans från 1971 tills jag gick i pension 2004. Han blev 71 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag beklagar din förlust, M.

      Hoppas att du trots detta får en bra vecka.

      Radera
  55. Tack för trevligt kryssande idag! Trevlig helg Krister, Hugo o alla kryssare! Vi hörs nästa vecka. Hälsning Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  56. Jag ser att du fyller år. Grattis!

    SvaraRadera
  57. Tack för idag! Grattis på födelsedagen! :) /Helén

    SvaraRadera
  58. Blev nyfiken på din blogg efter hört talas om dig i melodikrysset. Trevligt läsande. Gun

    SvaraRadera
  59. Grattis på födelsedagen och tack för hjälpen med Nisse Lind
    AnnChristine

    SvaraRadera
  60. Hej Krister! Läste nu att Du fyller år idag och att Du ska gå på restaurang ikväll. Stort Grattis på födelsedagen! Hälsning från Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  61. Grattis på födelsedagen Krister önskar Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera