lördag 21 september 2019

Melodikrysset vecka 38 - 2019

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en ovanligt lång sovmorgon sitter jag vid köksbordet, framför datorn, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Förra lördagen spelade jag och sonen en golftävling på Viksjö golfbana och i söndags firade jag min födelsedag tillsammans med alla tre barnen, min fru, Hugo, Alexi och Bucky. Just nu är min fru, yngsta dotter och Hugo på fotbollsmatch.

I veckan har jag varit på prostmöte där vi bland annat tackade av biskop Eva Brunne med en gemensam lunch och därefter spelade vi bowling. Jag har också haft ett möte med kyrkoherdarna i Sollentuna kontrakt, möte med Järfälla församlings arbetsledare och Kyrkogårdsutskottet.

Utöver detta har jag haft ett möte med ett av församlingens arbetslag och haft samtal med huvudskyddsombudet. Som vanligt har jag lett församlingens Förbönsmässa och en enkel mässa i samband med att biskopen för Tanzanias norra stift var på besök i Järfälla inför vårt besök hos vår vänförsamling i Moshi. Sedan några år tillbaka har vi kontakt med och ber för Kiwalaa församling vid Kilimanjaros fot. Biskop Shoo var här för att deltaga i biskop Evas stavnedläggning som var i onsdags kväll. Det var en rörande och berörande mässa som påminde mig om skärtorsdagsmässan.

I morgon vigs Andreas Holmberg till biskop och efterträder därmed Eva Brunne. Tyvärr har jag inte möjlighet att åka till Uppsala för att deltaga i biskopsvigningen eftersom jag ska döpa en gosse i Järfälla kyrka.

På min fritid har jag deltagit i Domkapitelsammanträde och spelat två golfrundor med min son. I går spelade vi den finaste golfbanan jag spelat. Det var speciellt att spela Bro Hof eftersom vi bott där när sonen var liten. Det hus vi hyrde låg ungefär där första hålets fairway ligger. Självklart har jag tagit promenader med Hugo och umgåtts med min fru och yngsta dotter.

I Järfälla skiner solen och vi har just nu 14 grader, men det ska bli varmare framåt dagen.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

V 5: Vi inleder dagens kryss med Calle Jularbo som spelar en melodi jag så väl känner igen men inte kommer på titeln på. Kan det vara "Livet i Finnskogarna"?

L 4 och L 1: John Lundvik sjunger "Too late for love" som han vann årets melodifestival med.

V 3: Vi får lyssna till en instrumental version av "SJ, SJ gamle vän".

L 6: Björn Skifs sjunger "Michelangelo" som han skrivet tillsammans med Bengt Palmers. Han var med i melodifestivalen 1975 med denna medryckande sång.

V 11: Ur musikalen "West side story" får vi höra "Tonight". Den manliga huvudrollen heter Tony och den kvinnliga Maria.

L 7: Jag tror att vi får höra Barbro Hörbergs sång "Med ögon känsliga för grönt" i en instrumental version. Jag skriver grön på L 7.

V 17 och V 9: Saga Norén heter huvudrollskaraktären i tv-serien "Bron". "Hallow talk" som vi här fick höra igen är signaturen. Min prästkollegas fru, Sofia Helin, spelar rollen som Saga.

L 14 och L 15: "As time goes by", framförs i en instrumental version.

V 8 och V 13: Eddy Grant sjunger "Give me hope Joana". En sång jag lyssnat till många gånger. Jag behöver väl inte upprepa att reggae är min musikaliska favoritgenre? Den 27 oktober ska jag se min favoritgrupp UB 40 på Berns.

L 12: Vi får höra en instrumentalversion av "Plättlaggen". När den användes uppstår det väl os?

L 2: Lady-Gaga sjunger sin otroligt vackra sång "Always remember us this way".

V 10 och L 16: Vi går i mål med en "Eldemansk" dubbelfråga. Den inleds med en instrumental version av ABBA´s "Ring, ring" från melodifestivalen 1973. Därefter får vi höra "Tea for two", också den instrumentalt. Jag saknar Doris Days vackra röst när jag skriver te på L 16.

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Det var inte några större svårigheter att komma fram till vad som skulle skrivas in i kryssplanen, idag heller. Dock har jag behövt googla för att kontrollera stavning och årtal.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Men med er är det annorlunda:
den störste bland er skall vara som den yngste,
och er ledare skall vara som tjänaren."
ur Lukas evangelium kap 22

160 kommentarer:

  1. God Morgon från ett Soligt Skepplanda.

    SvaraRadera
  2. Gomorron från Lule, nu e sommarstugan på bäckerskäret stängt för detta år. O golfen gick väl bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Fellini.

      I veckan har det gått helt ok men förra lördagen var den sämsta runda jag någonsin spelat. Jag kom näst sist...

      Radera
    2. De e bara komma igen, nya banor o nya dagar🏌️‍♀️

      Radera
  3. god morgon från ett soligt nässjö

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Ösmo och 11 grader varmt.
    Idag har vi besök av våra goda vänner från Värnamo. Vi var i går kväll och såg "Häxorna i Eastwick" på Cirkus i Stockholm. Det var många bra artister och en bra föreställning.
    Idag blir det lite sightseeing i Nynäshamn.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Önskar er en fin dag med goda vänner.

      Radera
  5. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Lycka till alla med kryssandet idag!

    SvaraRadera
  6. God morgon från ett mulet Bromölla.

    SvaraRadera
  7. God Morgon Krister och alla kryssvänner
    .Henrietta

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister och alla kryssare. Jag ser att du som vanligt har mycket att stå i. Intressant att vara med om stavnedläggning, något som jag hittills inte varit med om. I dag lyser solen i Nås och Else-BRitt och jag ser fram emot en härlig höstdag med lite arbete i trädgården och kanske grillning framåt kvällen om värmen stannar kvar. Förra lördagen höll vi i Entusiastbilträffen i Lindesnäs, dit ett 70 tal ekipage sökte sig och man träffades, gick tipspromenad och några besökte det snart 100-åriga vattenkraftverket med sina ursprungliga generatorer som fortfarande ger kraft till Lindesnäs. Imponerande! I morgon planerar vi att fira mässa i Leksand. Vi önskar dig och familjen med Hugo, Bucky och Alexi en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Även vi har en varm höstdag. Önskar att jag haft tid att åka ut med husbilen.

      Önskar er en trevlig dag i trädgården och en givande mässa i Leksand.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  9. Godmorgon Krister och alla kryssare!!
    Faktiskt, skiner solen över Piteå, denna förmiddag.

    Ikväll håller vi grillkalas med vänner ute i vår inglasning.
    Känns väldigt lyxigt, att kunna vara där, nästan hela året med hjälp av element.

    Skön lördag på er!

    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Annica.

      Önskar er ett fint grillkalas.

      Hejsvejs.

      Radera
  10. God morgon. Här är det +5 och lite mulet. I veckan har det varit storbrand i Kåge, då grisfarmen brann och ca 500 djur brann inne. Förskräckligt. Som tur var kom inga människor till skada. Fågelvägen är det väl ca 3 km härifrån, men röken kom inte den här vägen, däremot kände sonen av den ute vid havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Fy vad hemskt även om inga människor kom till skada.

      Radera
  11. God morgon Krister och alla andra kryssare. Från ett soligt väring

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Bryssel!

    SvaraRadera
  13. God morgon hälsar vi från ett mulet och kallt Dorotea.
    I gårkväll kom den första snön men efter en natt med regn så är den som tur är borta.
    Lycka till med kryssandet!
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Christina och Kjell.

      Det var lite väl tidigt för snö. Själv har jag i veckan tidvis gått i kortbyxor.

      Radera
    2. Här blir det något för tufft med kort!!

      Radera
  14. Godmorgon från ett soligt Mora.

    SvaraRadera
  15. God förmiddag !
    Vem vann i golfrundan.

    Fy så kallt jag har inne, sitter med jeans och vadderade , De säger att de satt på värmen, verkar inte å, de är iskalla.Hoppas få sätta på piratbyxorna idag då det ska bli 21+ fast det återstår att se-

    I Söndags var min dotter och äldsta barnbarnet 19 år blev bjuden på lunch på Barolo- fy så dyrt. 195 kr per portion plastbord, liten papperservett. ingen blomma på bordet. Det var en inbyggd uteservering.med infravärme.
    Är uppvuxen med hotell o.resturang i Vetlanda.
    Därför kräsen.Mina föräldrar innehade rättigheterna på Stadshotellet 1945-1975. har säkert skrivit om det förut-

    Fortsatt fin helg och vecka med alla dina familjemedlemmar.
    😻😻🐶🎈🍏🍄☘

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Mi.

      Det var en kvinna som gick i samma boll som jag.

      I Stockholm kan en lunch gå på 160 kr medan vi i Järfälla brukar betala kring 95 kr.

      Önskar dig en fin helg.

      Radera
  16. God morgon Krister och alla krysslösare. Här är det blåsigt men 10 grader. Här fått 3 kattungar i natt.
    Trevlig helg.
    /Ulla

    SvaraRadera
  17. Grattis Krister i efterskott! Nästa månad är det min tur att fira.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  18. Demert sjöng om "SJ SJ gamle vän" i sin översättning.

    SvaraRadera
  19. God morgon alla kryssarkompisar från ett mulet Bromölla

    SvaraRadera
  20. Grattis Krister! i efterskott/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  21. Tony, West side story

    SvaraRadera
  22. Han hette Tony, om jag inte minns fel. Musikalen är West side story.

    SvaraRadera
  23. Grön!
    Barbro Hörbergs fina visa.

    SvaraRadera
  24. Med ögon känsliga för grönt

    SvaraRadera
  25. Svar
    1. Stava med a så du inte blir underkänd på stavningen om du tänker skicka in och tävla :) <3

      Radera
  26. Svar
    1. Nopp!! Låten heter så, filmen heter Casablanca med Bogart och Bergman :)

      Radera
    2. Tack! Jag skrev fel skulle skriv låten och inte filmen. Verkar vara smått förvirrad idag

      Radera
  27. L 2 blir ju lätt LADY - GAGA :) . Vad annars,,,?

    SvaraRadera
  28. OS och här hemma går alltid brandvarnaren igång

    SvaraRadera
  29. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  30. Tack för idag!
    Ganska lätt!!
    Christina och Kjell
    I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Christina och Kjell.

      Jag håller med.

      Radera
  31. Tack för idag! Jag önskar alla en skön helg!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalle Jularbos melodi heter "Livet i Finnskogarna".
      //Carin från Ösmo

      Radera
    2. Tack detsamma, Carin.

      Jag kom på det så småningom. Tack för hjälpen.

      Radera
  32. Tack för idag, alltid lika trevligt att kryssa tillsammans!
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Birgitta.

      Det var precis därför jag började blogga om Melodikrysset.

      Radera
  33. Då var det slut för idag. Önskar er alla en fortsatt fin helg, samt önskar dig Krister grattis i efterskott, nästa år blir det ju ett större firande!?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, M.

      Ja, nästa år fyller jag 60 och har bokat ett pensionat i Mölle för att fira.

      Radera
  34. Tack för idag! Bra kryss. Nu ska vi ut i svampskogen och leta efter tratt- kantareller. Soligt o fint väder. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare.Hörs nästa vecka.Hälsning/ Lisbeth

    SvaraRadera
  35. Så var det klart.
    Idag fyller Sophia Loren 85 år.
    En av de vackra filmstjärnorna som var min favorit. Ville se ut som hon och BB.var inte ens snarlik. Var dig själv sa folk. hahahaha

    Tack för hjälpen med Xet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig helg, Mi.

      Jag håller också Sophia högre en BB. Min äldsta dotter heter Sofia.

      Radera
    2. Härligt. Snart börjar X et

      Hur mår du jag mår, toppenbra

      Radera