lördag 22 februari 2020

Melodikrysset vecka 8 - 2020

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en riktigt lång sovmorgon sitter jag vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Hugo ligger i "sin" soffa och Alexi och Bucky ligger inne i yngsta dotterns säng. De kommer med största sannolikhet att byta plats några gånger till innan krysset är klart.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en ovanligt lugn vecka.

Jag har varit på möte med Ekonomiutskottet, Personalutskottet och styrelsen för vårt Förvaltningsbolag, där jag är VD. Vi har också haft ärendeuttag inför nästa sammanträde med Kyrkorådet.

I övrigt har jag haft möte med församlingens ledningsgrupp och tillsammans med arbetsledare, förvaltningstekniker och skyddsombud gjort en risk och konsekvensanalys över en mindre ombyggnation, informerat en nomineringsgrupp om Järfälla församlings verksamhet, varit på möte med chefen för kommunens POSOM-grupp och ätit lunch med vår möbelleverantör. Jag har också tagit emot ett mindre studiebesök från en församling som är intresserade av vår näringsverksamhet.

Sist men absolut inte minst har jag haft ett samtal inför nästa veckas begravningsgudstjänst och lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag varit på möte med Domkapitlet och varit på restaurang med min äldsta dotter. I söndags åkte jag buss med min son då han skulle hämta en grupp ungdomar i Roslagen. Det var otroligt roligt att få åka med som passagerare när han körde församlingens buss. I övrigt har jag tagit många och långa promenader med Hugo och cyklat flera rundor i Järfälla.

I Järfälla har det de senaste dagarna varit ett vårlikt väder med solsken och kraftiga ljumma vindar, men just nu är det grått och molnigt. Det är 7 grader varmt och enligt väderappen på telefonen ska det regna under eftermiddagen.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

L 3: Dagens kryss inleds med Tommy Körberg som sjunger "Guldet blev till sand" ur "Kristina från Duvemåla". Jag har den på min Spotify-lista.

V 1, L 4 och L 5: Musiken är hämtad från filmen "Breakfast at Tiffanys". Jag tror att den heter "Moon river" och är komponerad av Mancini.

V 9: Sven "Tumba" sjunger "Ishockeypolka".

L 10: Liberace spelar "Raindrops keep fallin on my head". När det regnar lär man se ett och annat moln.

V 14: Ur melodifestivalen 2009 får vi höra Agnes sjunga "Love, love, love". Hon är en mycket duktigt sångerska och har en röst som jag känner igen direkt.

V 15 och V 11: Det var länge sedan vi hade en "Eldemansk dubbelfråga", dock är det samma fråga till båda illustrationerna. Vi börjar med "Du är den ende" i en vacker instrumental version. Därefter får vi höra "Jämtgubben" av Thore Skogman, på dragspel. I refrängen sjunger han "Nu vill jag ha medicin..."

L 13: Jill Johnson sjunger Ted Gärdestads vackra sång "Åh vilken härlig dag".

V 12: "Lyckliga gatan" framförs på franska. Den var även med som fråga i Ring så spelar vi. Det var en av mina absoluta favoriter då jag var barn. Den svenska versionen sjöngs av Anna-Lena Löfgren. Det var en av de första skivorna mina föräldrar köpte.

V 6 och V 8: "I wanna be loved by you" sjöngs av Marilyn Monroe i filmen "Some like it hot".

L 1: Krister Sandelin sjunger "Jennie, Jennie" med musik av Lasse Berghagen som var med i melodifestivalen 1975 med detta bidraget.

V 7: Robbie Williams sjunger duett med Jane Horrocks i "Things". Jag är van vid Nancy Sinatra och Dean Martin.

L 2: Vi går i mål med att Ebbot sjunger en sång som jag tror heter "The daydreamer". Jag fick upp ögonen för honom under tv-serien "Så mycket bättre".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande och bitvis lite klurigt. Jag var tvungen att googla på kringkunskaperna och stavningen.

Nu ska jag titta på skidor innan jag cyklar ner till centrum och handlar. I eftermiddag ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska förbereda mitt tal till i morgon, då jag ska avtacka vår biträdande kyrkoherde Astrid, som går i pension efter att ha varit en av mina närmsta medarbetare i 20 år. Det känns lite vemodigt men det är ju så livet är.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fin lördag och fortsatt trevlig helg.

"Herre, du är god, du förlåter,
rik på kärlek till alla som åkallar dig.
Herre, lyssna till min bön,
hör mig när jag ber."
ur Psaltaren 86

136 kommentarer:

  1. Gomorron Krister, äntligen lördag, Melodikrysset, skidor o v-75 vad mer kan man önska sig, 0-gradit i lule. Ha de så gott i södern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron, Fellini.

      Även här blir det skidor. I stället för V 75 tar jag kanske en runda på min cykel som jag kallar "Järnhästen".

      Njut i norr.

      Radera
  2. God morgon från ett Stormigt o regnigt Skepplanda.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla kryssare från ett grått Stockholm. Men det regnar inte just nu i alla fall. Ute är det +6,8 grader.
    Lycka till med dagens kryss.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  4. God Morgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och alla andra kryssare! Skönt att höra att även präster kan ha lugn arbetsvecka emellanåt. Här i Nås har vi haft en stormig förnatt och nu regnar det ordentligt, termometern visar +4. Gräsmattorna är vattensjuka, så det knappt man kan gå på dem. Veckan har bjudit på en del överraskningar som hållit oss sysselsatta varje dag. Liksom du, tog vi sovmorgon efter nattens storm som tjöt och ven och fick balkongtaket utanför sovrummet att skallra, men efter morgonens kontroll har det klarat denna stormen också. Vasaloppet går att köra, men vädret i dag kan ställa till med en del. I morgon far vi till Leksand för att fira mässa och på onsdag blir det Askonsdagsmässa i Tällberg, allt enligt en över 10-årig tradition att starta förberedelsen för Påskhögtiden. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen med Hugo, Alexi och Bucky en fin kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Som kyrkoherde jobbar jag i snitt 40 timmar i veckan. Några veckor betydligt mer och andra betydligt mindre. Några av mina kyrkliga uppdrag ingår inte i min anställning utan de får jag göra på min fritid då jag arvoderas för dem.

      Det är ytterst ovanligt att jag inte hinner dricka en kopp kaffe eller ta en timmes lunch.

      Även här har det blåst starka men ljumma vindar vilket gör mig extra glad för att jag köpt en elcykel.

      Jag önskar dig och Else-Britt en fin fastlagssöndag och sedermera en fin inledning på fastan.

      Radera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Regn, regn! Plusgrader nästan sex! Lycka till med krysset idag!

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! I Karlskrona blåser det. Jag vaknade kl 07.00 har lyssnat på ring så spelar vi. Ikväll blir det mello deltävling 4. Lycka till med lösandet av krysset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Lisbeth.

      Det blir också melodifestivalen här.

      Radera
  8. God morgon från ett soligt Kåge. Det är +-grader idag. I måndags var jag på information om hur man lånar böcker och tidskrifter på biblioteket. Intressant. På tisdagen tog jag fram sparken så att maken kunde hålla i sig när vi gick runt kvarteret, men det blev för mycket. På onsdagen kunde han knappt ta sig fram. Jobbigt för honom. Men ville inte till akuten trots rekommendation från 1177. Nu är det något bättre. Sparkning är tydligen inte att rekommendera. Nu börjar vi med krysset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Man får ta det försiktigt. Ofta är det så att viljan överstiger vad man egentligen orkar och klarar av.

      Jag har en app i telefonen där jag kan låna ljudböcker och e-böcker från biblioteket. Det är dock begränsat med ljudböcker.

      Radera
  9. God morgon Krister och alla krysslösare.
    Mulet i Lockne, men ingen blåst.
    Lycka till med krysset och trevlig helg.
    /Ulla

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla andra kryssare. Från ett regnigt väring

    SvaraRadera
  11. Här i Hjärtum ( söder om Trollhättan )regnar det på tvären och starka vindar.Vi har fått 135 mm regn senaste 14 dagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon i Hjärtum.

      Hörde just på radion att man ställt in flera tåg i västra Sverige pga höga vattenflöden.

      Radera
  12. Gomorron alla kryssare och herden från ett regnigt och blåsigt Bromölla.

    SvaraRadera
  13. God morgon Krister!
    Här i Dorotea skiner solen på nysnön och det är ~+1grader.
    Lycka till med kryssandet!
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Christina och Kjell i vackra Dorotea.

      Radera
  14. God morgon Krister och alla kryssarkompisar från ett regnigt och blåsigt Bromölla.

    SvaraRadera
  15. Kristina (från Duvemåla)

    SvaraRadera
  16. V1 L4 L5 BREAKFAST AT TIFFANYS

    SvaraRadera
    Svar
    1. (Moon River med John Williams)

      Radera
  17. L:10 MOLN (Raindrops falling on my head)

    SvaraRadera
  18. V9 TUMBA. På 50-talet var jag och såg Södertälje och Djurgården spela ishockey på uterink i Södertälje. Det var många kända spelare med, bl a Tumba.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  19. V15 V11 DU är den ende, NU

    SvaraRadera
  20. Nu vill jag ha medicin medetsamma

    SvaraRadera
  21. Jämtgubbens text är:
    Nu vill jag ha, medicin, medicin, medicin medde'samma...

    SvaraRadera
  22. Godmorgon
    Här är det regn o rusk som gäller Karlskrona. Förbereder mig för arbete i helgen på sjukhuset. Bra start med krysset. Trevlig helg önskas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma barnmorskan.

      Ni gör ett fantastiskt jobb.

      Radera
  23. V12 ELTON john eller BOTEN anna ?

    SvaraRadera
  24. Men hur går det ihop med breakfast??

    SvaraRadera
  25. Hur får ni in gatan på v12 ?

    SvaraRadera
  26. 1: Breakfast 3: Kristina så då funkar det :)

    SvaraRadera
  27. Robbie. Och L 2 blir Ebbot??

    SvaraRadera
  28. Tack för i dag! Trevlig helg önskar jag er alla.

    SvaraRadera
  29. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  30. Tack för idag alla kryssare.

    SvaraRadera
  31. Tack för idag!
    Du skrev för några veckor sen om "sorgens hus".
    Nu har vi också kommit till det!!
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Christina och Kjell.

      Jag beklagar er förlust.

      Sorgen är kärlekens pris...

      Radera
  32. Idag var det många fina melodier med i krysset.
    Nu har det börjat regna igen. I eftermiddag ska vi gå till Berwaldhallen och se och höra P4 Plus-gala. Det blir säkert mycket bra.
    Tack för idag och jag önskar alla en trevlig helg.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Carin.

      Önskar er en trevlig eftermiddag i Berwaldhallen.

      Radera
  33. Ja då var det slut för idag. Lite knepigt här och var. Men nu blir det lunch och sen får man väl lyssna på dessa eviga dopanklagelser. Om detta är sant blir man ju ledsen å de andras vägnar. Ha en fortsatt bra helg alla vänner på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, M.

      Ja, det är så ledsamt att doping fortfarande förekommer.

      Smaklig lunch.

      Radera
  34. Nu är krysset gjort tycker det var bra blandning idag. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare! Nu ser vi fram emot melodifestivalen ikväll o deltävling 4 i Malmö. Ha det gott

    SvaraRadera
  35. Önskar Krister och alla andra en trevlig dag

    SvaraRadera
  36. Hejsan!
    Det var en blandad kompott av frågor.
    Tycker Ebbot är en mysig kille. Med egen stil
    som Di Leva. Tack för hjälpen, kunde några av de mest kända.
    Veckan har varit lugn efter branden den,12,2 luktar brandrök än. Ingen gör något för att sanera.
    Ha en fortsatt fin helg med alla familjemedlemmar.
    🌞🎈🍹🐝🦋

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mi.

      Jag gillar också Ebbot.

      Du kan väl ringa hyresvärden eller kommunen så att de kommer och sanerar efter branden?

      Önskar dig en fin helg tillsammans med Prinzen.

      Radera
    2. . Såg de tejpat silvertape runt om och över brevinkastet. Men det luktar ändå.

      Hade en fin helg, tack.

      29.2 löste jag inte, drog iväg till Stora Coop köpte 4 kg skalade solrosfrön. och Lantz små påsar i pkt. med sås till Prinzen. och lite godis åt mig.

      Ha en fortsatt fin vecka,idag går Vasaloppet för fullt.
      Hej från Mi

      Radera