lördag 15 maj 2021

Melodikrysset vecka 19 - 2021

 God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter genomförda lördagsrutiner sitter jag även idag hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Hugo har lagt sig utanför dotterns rum och väntar på att få komma in. Bucky ligger hos min fru och Alexi har lagt sig i min säng. Det är verkligen spännande att följa hur de flyttar runt och byter plats med varandra under dygnets alla timmar.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en omväxlande men lugn vecka. Utöver administration och skrivuppgift har jag deltagit i ett möte med Ekonomiutskottet via telefon och prostmöte med biskopen över datorn. Utöver detta har jag träffat ett av de kyrkliga arbetslagen för att uppmuntra och tacka för deras fina arbete under pandemin. Jag har träffat alla arbetslag utom kyrkogårdarna i samma syfte. De ska jag träffa om någon vecka.

Jag har också haft ett samtal inför dagens dopgudstjänst och träffat en konsult som ska hjälpa oss att samla in pengar till välgörande ändamål. Sist men inte minst har jag lett en begravningsgudstjänst.

På min fritid har jag deltagit i sammanträde med Domkapitlet, varit på restaurang med vår före detta controller och spelat golf med min son och hans kompis.

I Järfälla har vi på en vecka upplevt åtminstone tre årstider. Först blev det vår, sedan sommar och idag påminner det mer om höst. Just nu har vi regn och 12 grader.

Så här ser dagens förslag till lösning ut:

V 6: Vi inleder dagens kryss med Roxette och "Joyride". Duon bestod av Per Gessle och Marie Fredriksson. Jag har varit på en konsert med Roxette ute på Djurgården kring 1990.

L 5 och L 9: Vi får höra arian ur operan "Näktergalen" den är komponerad av Igor Stravinskij.

V 10 och L 13: "Jag vill ha en egen måne" framförs i en instrumental version. Det är en av Ted Gärdestads finaste sånger.

V 9: Ur musikalen "Chess" får vi höra "One night in Bangkok" i en instrumental version. Jag har sett musikalen i London så jag känner igen musiken.

L 2 och V 12: Det låter som Martin Ljung och Brita Borg. Jag tror att sången heter "När plommonen blommor".

V 4 och L 1: Howard Jones framför sin "Pearl in the shell". 

V 8 och V 15: Ett av kungens barnbarn heter Estelle. Här framförs "Kungssången" av en kör. Texten är skriven av Strandberg och musiken är komponerad av Lindbland.

L 14: Göran Ringbom framför "Kungens lilla piga", tillsammans med en regissör. Men vem är det? Det måste vara Lasse Åberg.

V 11: "Ulla, min Ulla", eller Epistel nr 71 av Bellman framförs i en instrumental version. Den börjar med texten: "Ulla, min Ulla säg får jag bjuda dig..."

L 11: ABBA´s fina sång "S-O-S" framförs även den instrumentalt.

L 7: Johan Rheborg spelar "Percy Nilegård" i en krogshow på Berns. Henrik Schyffert är också med. Jag tror att showen hette "I manegen med Glenn Killing"

L 3: Vi går i mål med vinnaren av förra årets tv-program "Idol". Det är Nadja Holm som sjunger "Used to me".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande och innehöll bra musik. Dessutom var det lite klurigt vid några tillfälle då jag behövde googla. Jag tycker att det är roligare när man inte kan svaret direkt.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt fin lördag och trevlig helg.

Nu ska jag åka ner till Järfälla kyrka och döpa en liten gosse.

"Vi sätter vårt hopp till Herren,
han är vår hjälp och vår sköld.
I honom har våra hjärtan sin glädje,
vi förtröstar på hans heliga namn.
Herre, låt din nåd vila över oss,
ty vi hoppas på dig."
ur Psaltaren 33

125 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Ösmo. Just nu regnar det inte, men det har det gjort. Det är mycket bra för växtligheten.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Mulet i Skövde.Lycka till med krysset!

    SvaraRadera
  3. God morgon från ett gråmulet Skepplanda.
    Regnet hänger i luften och vi har fått rejäla skurar och åska de senaste dagarna.
    Torsdagens åska tog ut mitt nätverkskort i datorn men jag köpte en wifimottagare igår så nu är vi på banan igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Anders.

      Vad skönt att det fixade sig till idag.

      Radera
  4. God morgon Krister och alla lösare! I dag kändes det i ryggen när jag klev ur sängen! Efter en stund kom jag på att det beror på att vi äntligen fick ner potatisen och löken i marken i går och dessutom lite blommor i lådorna. Efter en veckas strålande fint väder köpte vi två Baden-Baden stolar i går. När vi var tio minuter hemifrån med stolarna började det regna...!!! Lycka till alla lösare! Jarl o Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Det är hårt för ryggen att plantera...

      Typiskt med stolarna. Det är som att det nästan alltid börjar regna när man tvättat bilen.

      Radera
  5. God morgon Krister och alla kryssare! Fint att läsa att Du i veckan både har haft dop och begravningsgudtjänst, början och slutet av livet! I dag vaknade vi till en kall (+6) och regnig morgon i motsats till tidigare i veckan. På Kristi Himmelfärds Dag var det premiär för både gräsklipp och middag på uteplatsen efter att vi sedvanligt firat Gudstjänst framför datorskärmen tillsammans med folk på Laurentiistiftelsen som sänder live. Else-Britt har under veckan kört bil och besökt frissan och det är stora framsteg som sker tack vare behandlingen hos naprapat. Nu blir det även mindre promenader utomhus med hjälp av rollatorn vilket är glädjande. Vi önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad härligt att läsa om Else-Britts framsteg.

      Vi hade också sommarväder i torsdags. Det var 22 grader varmt i skuggan.

      Det är tjusningen med mitt arbete - i tisdags begravningsgudstjänst och idag blir det dopgudstjänst. Det är en ynnest att få dela livets alla delar med församlingsborna.

      Vi önskar dig och Else-Britt detsamma.

      Radera
  6. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet men varmt Örtomta!

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister med familj o alla djur och alla kryssare från ett mulet Karlskrona. Lycka till med kryssandet idag!

    SvaraRadera
  8. En god morgon från Åtvidaberg

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister!
    Ännu en dag med kallväder och regn.
    Men får hoppas krysset höjer pulsen lite!!😃
    Lycka till!
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina Kjell.

      Vi får hoppas på några klurigheter.

      Radera
  10. God morgon Krister. Mvh iren

    SvaraRadera
  11. V6 Per. God morgon från Kåge.

    SvaraRadera
  12. God morgon Kapten Zoom.

    Det gör jag också.

    Tack detsamma.

    SvaraRadera
  13. Jag vill HA EN egen måne

    SvaraRadera
  14. One night IN Bangkok ur Chess

    SvaraRadera
  15. Martin Ljung och Britta Borg

    SvaraRadera
  16. L2 Martin Ljung
    v 12 Brita BORG

    SvaraRadera
  17. Howard Jones
    Länge sen han spelades i SR

    SvaraRadera
  18. Godmorgon Krister och ni andra 🌻

    Här i Piteå, har vi också haft rejält med både, värme och kyla.

    Igår afton, var vi hos vänner, och satt i deras grillhörna.

    Vi njöt till både sällskapet och elden.

    Som vi skrattade och surrade.
    Vilken energikick vi fick.

    Både jag och maken var helt euforiska 🥰

    Tänk vad lite eld, mys, och trevligt sällskap kan göra underverk, för både själ och hjärta.

    Är så tacksam, över att ha fina vänner ❤

    Önskar er alla en fin fortsatt helg.

    Hejsvejs
    Annica

    Tack för citatet ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Det låter både trevligt och mysigt.

      Önskar er detsamma.

      Hejsvejs.

      Radera
  19. v8 Estelle v15 Strandberg l14 Åberg

    SvaraRadera
  20. Tack för idag, trevlig helg!

    SvaraRadera
  21. Tack för idag Trevlig Helg

    SvaraRadera
  22. Tack för i dag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  23. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  24. Vi tar Idol som sista svar. Slut för idag. Ha en bra dag alla.

    SvaraRadera
  25. Tack för idag. Trevlig helg alla, vi får hoppas att sommarvärmen som bara gjorde snabbvisit återkommer...

    SvaraRadera
  26. Tack för idag! Idag blir det nog städning inomhus. Jag önskar alla en skön helg!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  27. Tack för,,äntligen ett lite klurigare kryss. Några svårare rader..
    Vi önskar dig. God fortsättning på helgen.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Ja idag var det betydligt klurigare än det varit de senaste månaderna.

      Radera
  28. L3 IDOL vann Nadja Holm hon var jättebra!! Höll på henne från början. Trevlig Helg Krister med familj o djur o alla kryssare!

    SvaraRadera