lördag 21 augusti 2021

Melodikrysset vecka 33 - 2021

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även idag sitter jag hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan frukosten tog jag en promenad med Hugo på ca 6 km och därefter en egen promenad på 9,5 km. Nu ligger Hugo på balkongen, Alexi ligger i min säng och Bucky har lagt sig i katternas transportbur. Under min promenad stannade jag till i Jakobsbergs centrum och drack en kopp kaffe. Inte heller på Espresso house kunde man betala med kontanter. Det är tur att jag kan betala med hjälp av min telefon.

Det har äntligen börjat hända lite mer på jobbet. Det märks bland annat på att mina riktigt långa promenader uteblivit denna vecka. I stället har jag drygat ut promenaderna till och från jobbet så att det blivit flera promenader på 6-8 km.

På arbetet har jag tagit emot vår nya arbetsledare i Maria kyrka. Även hon är en melodikryssare. Jag har också varit på ett samtal hos biskopen där han intervjuade mig om sig själv, som ett led i en ledarskapsutbildning.

Dessutom har jag haft möte med ledningsgruppen och Personalutskottet samt haft Ärendeuttag inför nästa sammanträde med Kyrkorådet. Utöver detta har jag haft enskilda samtal med några av de medarbetare jag är arbetsledare för. Sist men inte minst har jag haft dopsamtal inför nästa helgs dopgudstjänst och gått igenom budgeten för församlingens städning med kanslichefen.

På min fritid har jag utöver promenader med Hugo tagit egna promenader. Jag har också deltagit i sammanträde med Domkapitlet via datorn samt haft möte med den församling som jag och en kollega ska bistå vid rekrytering av en ny kyrkoherde.

I Järfälla har vi i veckan haft regn de flesta dagarna. Temperaturen har sjunkit rejält jämfört med veckorna innan ändå är det fortfarande så pass varmt att jag går i shorts och sandaler. I dag har vi strålande solsken och 15 grader varmt. Enligt prognosen ska det bli molnigt under eftermiddagen.

Så här ser dagens förslag till lösning ut:

L 8: Vi inleder dagens kryss med "En midsommaraftons dröm" av och med Tomas Ledin.

V 7 och V 2: "The second star to the right" är hämtad från Disney-filmen "Peter Pan".

V 4: Susan Boyle sjunger "I dreamed a dream" ur tv-programmet "Britain´s got talent". Bara något år innan slog Paul Potts igenom med "Nessum dorma". Han var lika duktig som Susan.

L 5 och L 2: Susan Boyles förebild är Elaine Paige.

L 10: Vi får lyssna till "Ave Maria" i en instrumental version. Den är inte helt ovanlig på begravningsgudstjänster. Jag tror att det är Schubert som komponerat den.

V 9: Bryan Adams framför sin riviga sång "Summer of 69". Han är en av mina manliga favoritartister.

L 3: "Sommarsmurfar" heter i original "Sommartider". Det är en av "Gyllene tiders" största hits.

V 6: Vi får lyssna till "Födelsevals till Mona" av Benny Andersson.

V 11: Ur "Så mycket bättre" från 2020 får vi höra Ana Diaz tolka Jakob Hellmans "Vara vänner".

L 1: "Idas sommarvisa" framförs i en instrumental jazzversion. Sången inleds med "Du ska inte tro...".

L 4: Vonda Shepard sjunger "Searchin´my soul" från tv-serien "Ally McBeal". En serie där jag endast sett enstaka avsnitt.

V 12: Idag går vi i mål med "Violen från Flen". Den är skriven av Ulf Peder Olrog.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga större klurigheter. 

Nu ska jag duscha innan det blir en lunchpromenad med Hugo. Därefter ska jag gå ner till den lokala puben och hälsa på de andra "gubbarna". I eftermiddag ska jag titta till "Tallbohovsdagen" som äger rum i Delfinparken alldeles intill vårt hus.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör.
Herren stöder dem som vacklar, han rätar krökta ryggar."
ur Psaltaren145

97 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Ösmo. Ute är det 14 grader.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  2. Gomorron Krister från ett regnigt lule , begravningen var på torsdag. Mycket fin. P Anna Krigsman.nu ere bara o kämpa vidare. I övrigt allt ok, hälsa alla o Hugo. Nu kryssar vi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Fortsätt kämpa och håll i.

      Radera
  3. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  4. God morgon från Dorotea!
    Efter några veckor med andra aktiviteter, så är vi tillbaka för att försöka lösa krysset.
    Hoppas på ett klurigt kryss!
    Här är det grått och svalt idag.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Välkomna tillbaka. Även jag hoppas på ett klurigt kryss som vi klarar av.

      Radera
    2. Men tvekar du?
      Det är klart att du klarar det!!!😃

      Radera
    3. Det får ju inte blivit så klurigt att jag inte gör det...

      Radera
  5. Godmorgon från ett soligt Skepplanda.
    Då var första veckan efter semestern gjord.

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla lösare! Förra veckans kryss löste vi senare under veckan. Lördagen tillbringade vi inne i Örebro på ett evenemang som heter "Smakrika Örebro" där man kan köpa smakportioner på olika restauranger! Vi hann med tre olika ställen och smakade både Ägg Benedict, Wallenbergare, laxsnittar och de mest fantastiska mazariner! Helt fantastisk mat och trevliga möten med leverantörer, personal och andra gäster! Idag blir det nog lite lugnare! Lycka till med krysset alla! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Det låter både trevligt och gott. Vi brukar ha något liknade i Kungsträdgården men det har inte blivit av de senaste åren pga coronan.

      Radera
    2. "Smaka på Stockholm" har vi besökt ett antal gånger när vi bodde där! En upplevelse!

      Radera
  7. God morgon Krister och alla andra kryssare! Skönt att höra att Du promenerar så mycket och att arbetet börjat komma igång. I dag hade vi +7 i morse i Nås, nästan hösttemperatur. Nu skiner solen och vi hoppas på värme. I dag har vi digital utbildning på företaget jag jobbar för, och det känns lite tråkigt att sitta framför en dator när man kan göra så mycket utomhus. Under veckan har Else-Britt besökt sin naprapat och fått nya övningar att utföra för att lindra artrosens verkningar och det går sakta framåt. I morgon eftermiddag planerar vi att åka på mässa till Laknäs, Tällberg, vid Siljans strand. I övrigt har jag påbörjat färdigställandet av en ventilationsanläggning till ett häststall, som vi börjar leverera i september om vi får hem allt material i tid. Sverige är inte sig likt längre, förr kunde man lita på en orderbekräftelse och leveransdag. Vi önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin kommande vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Förstår att det inte är så roligt att sitta inne. Jag tycker att augusti och september är de skönaste månaderna för utomhusaktiviteter.

      Hoppas att Else-Britt kryar på sig.

      Trevlig mässa i morgon.

      Önskar dig och Else-Britt en trevlig helg och en fin vecka.

      Radera
  8. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne är det höstkänsla med blåst och ca 10 grader. Dessutom har jag börjat jobba den här veckan. Ska ha en åk 4-5 då vi har B-form.
    /Ulla

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister. Mvh iren

    SvaraRadera
  10. Godmorgon på er alla kryssare 🌻

    Regnet har öst ner, över Piteå sedan flera dagar. Trist...

    Vi har tagit hand om en liten bebis igelkott, som vi försöker göda upp, innan vintern...

    Den har legat på vår infart flera gånger.

    Var rädd att vi skulle köra över den, när vi kör in eller ut ur garaget.

    Älskar igelkottar 🥰 vill ju att de få som finns kvar ska överleva.

    Vi ska bygga ett bo till den, som ska stå skyddat under vintern.

    Hoppas vi inte regnar bort ☺️

    Hejsvejs

    🤗Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Lycka till med igelkotten.

      Hejsvejs.

      Radera
  11. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt och varmt Örtomta!

    SvaraRadera
  12. V6 den har han också med varje år. Tack för den.

    SvaraRadera
  13. God morgon Krister och alla melodikryssare idag löser vi krysset i skärgården med havet solen skogen som närmaste grannar, ljuvligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Sofia.

      Det låter som en mysig miljö att lösa krysset i.

      Radera
  14. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  15. Tack för idag! Önskar er alla en trevlig helg:)
    Birgitta

    SvaraRadera
  16. Tack för idag. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  17. Det blev lite svårare idag. Har nästan varit för lätt tidigare. Idag behövde jag mycket hjälp. Ha en fortsatt bra vecka alla tills vi ses nästa lördag.

    SvaraRadera
  18. Tack för idag, blev ändå ganska lätt. En svår L4
    Ha en fortsatt bra helg trots mulet(här).
    Christina och Kjell i Dorotea.

    SvaraRadera
  19. Tack för idag. Nu blir det fortsatt packning. På måndag morgon går flyttlasset till vår nya lägenhet. Det känns spännande!
    Jag önskar alla en skön sensommarhelg.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  20. Hejsan Krister !
    Tack för all hjälp även idag, denna soliga Lördag. Äntligen efter allt regnande. Lycklig över att det inte blev översvämning. Vi mår bra hoppas alla i familjen gör detsamma
    Ha en fortsatt fin helg och vecka
    🌞🎈🌻🦋🌳

    SvaraRadera