lördag 16 april 2022

Melodikrysset vecka 15 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag, på påskafton, är jag tillbaka i direktsändning för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Jag sitter som vanligt framför datorn hemma vid köksbordet i Jakobsberg. Innan jag hamnade här har jag tagit en promenad med Hugo och en promenad med mig själv. Sammanlagt har jag hittills gått 10 km på morgonen och ca 100 km sedan i måndags.

Sedan vi hördes för två veckor sedan har jag hunnit ha covid-19 i en dryg vecka och varit i Falun för att hälsa på en kompis. Som tur var blev jag inte särskilt sjuk utan jag kunde sköta det mesta av mitt jobb hemifrån. De timmar jag inte hade uppgifter som kunde göras hemma tog jag ut ledigt.

Den här veckan, stilla veckan, har jag haft tre mässor och två begravningsgudstjänster. Jag har också deltagit i planeringsmöte inför sommarens församlingsläger. I övrigt har jag endast haft administrativa uppgifter.

Som vanligt har jag ägnat min fritid åt promenader med och utan Hugo. Även den vecka då jag hade covid kunde jag ta lugna promenader. Vi hade tänkt åka ut med husbilen under påsken men i veckan fick min fru covid-19 för andra gången, så vi valde att stanna hemma,

Just nu ligger Hugo under vår säng. Alexi ligger i lilla rummet och Bucky i min yngsta dotters säng.

I Järfälla har våren kommit tillbaka. Den senaste veckan har det varit blåsigt och kyligt men just nu skiner solen på en klarblå himmel. Även om det var någon minusgrader i morse är temperaturen redan uppe i 6 grader. Idag har jag inlett min säsong för kortbyxor. Förhoppningsvis blir det inte fler bakslag i vädret.

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

L 6 och V 10: Vi inleder dagens kryss med den sång Björn Skifs och Agnes Carlsson sjöng på kronprinsessan Victorias och prins Daniels bröllop, "When you tell the world you´re mine".

L 11: Vi får lyssna till en instrumental version av Ted och Kenneth Gärdestads "Sol, vind och vatten".

V 9: Alf Robertson sjunger "Ta mig i din livbåt".

L 2: Bagaren i "Den glade bagaren i San Remo" heter Florindo. Denna fråga har varit med flera gånger tidigare i krysset. Här framfördes Evert Taubes visa i en instrumental version.

V 7 och L 3: Alice Babs sjunger "Käre John". Det är Charlie Norman som talar. Den blev guldskiva 1954 (fyra)

L 1: "Fångad av en stormvind" framförs av Amanda Jensen. Sannolikt från tv-programmet "Så mycket bättre".

L 8: Jan Johansen sjunger "Se på mig". Han vann melodifestivalen 1995 med denna fina sång och fick vara med ESC. Som jag skrivit tidigare har jag använt denna många gånger i andakter för konfirmander och ungdomar. Texten är helt underbar.

V 12 och V 4: Denna tvådelade fråga inleds med barnvisan "Tänk om jag hade en liten, liten apa". Därefter fick vi lyssna till "Mors lilla Olle". Både Olle och björnen tycker om bär. Båda illustrationerna framfördes instrumentalt.

V 5: Miley Cyrus sjunger "Edge of midnight".

L 4: Melodin, "Berg-Kirstis polska", var signaturmelodi till tv-serien "Hem till byn".

L 13: Sara Varga sjunger "Spring för livet" ur melodifestivalen 2011.

V 14: Vi går i mål med Lennart Palm från Lerum som spelar "Oslagbara" på sin partyorgel.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var inte särskilt klurigt idag heller men musiken var bra och varierande.

Nu ska jag äta lunch innan jag går ner till den lokala puben för att spela biljard med några kompisar. Eftersom jag är lite gammaldags så väntar jag med att önska glad påsk till efter påsknattens mässa men jag vill önska er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

Inte heller nästa lördag kan jag försöka lösa krysset tillsammans med er eftersom vi har har städdag på golfklubben.

Tack för idag!

"Du visar mig vägen till liv,
hos dig finns glädjens fullhet,
ständig ljuvlighet i din högra hand."
ur Psaltaren 16

111 kommentarer:

  1. God morgon och glad påsk Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn. På balkongen är det redan +9,6 grader.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin och tack detsamma.

      Radera
    2. God morgon, Carin. Carolin Rutberg hälsar.

      Radera
    3. Hej Carolin! Hoppas allt är bra.
      Carin

      Radera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Skärtorsdag och långfredag har vi varit på underbart fina gudstjänster i två olika kyrkor! I går med Ceciliakören, en mycket duktig kör! Idag skall vi åka in till Örebro och hälsa på lite squaredansare som har festival! Det var nämligen på squaredans vi träffades och vi förlovade oss på en sådan festival! I övrigt njuter vi bara av det underbara vårvädret! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Jag tycker också om gudstjänsterna i påsk. I torsdags ledde jag mässa och igår var jag på en långfredagsgudstjänst med kör.

      Önskar er en fin påskafton i Örebro.

      Radera
  3. Hej Krister. Tråkigt att höra att ni båda drabbats av ytterligare en släng av Covid. Skönt att det inte blev så allvarligt utan att Du kan fortsätta med Dina promenader . I dag har vi solsken och temperaturen väntas stiga till + 15 under eftermiddagen. I år har vi firat Stilla veckan i Nås med mässa på Skärtorsdagen, där Kyrkokören medverkade inför en ovanligt stor församling som också deltog i måltiden. Else-Britt var med i kyrkan och det kändes bra. Flera i kören kom och pratade med henne efteråt. I kväll skall vi till Tällberg på Påskmässa i detta fantastiska Påskväder som vi har fått i år och morgon blir det Påskdagsmässa i Nås kyrka. Vi har fått svar från läkaren och skall i början på maj få undersökning av hennes aorta, då hon för 9 år sedan hade en aortadissektion och var nära att stryka med. Det känns bra att man undersöker ordentligt innan operationen. Den 20 maj skall hon på undersökning av en ny läkare som skall se om de kan klara av att byta båda knäna på en gång, något som skulle vara bra för henne, då hon inte kan använda något knä utan båda är totalt utslitna och vi på så sätt förkortar rehabiliteringen till hälften. Vi önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin Påskhelg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thorsten.

      Vad skönt att det äntligen händer något med Else-Britts operation. Bra att de kollar upp henne ordentligt innan nedsövning.

      Skönt att ni har fått igång ett fungerande gudstjänstliv efter coronan.

      Önskar er en fin påsknattsmässa och en trevlig fortsättning på helgen.

      Radera
    2. Kryapådig hälsningar till hustrun från oss båda.

      Radera
  4. Hejsan Krister !
    Det var ett tag sedan.
    Har haft annat för mig.
    Idag ska jag lösa sen blir det en kortare promis bort till Vasa Handelsplats
    Kortisar är för tidigt för mig,är frusen av mig. Prinzen brukar ligga under min säng, undrar varför det är så skönt ligga där.
    Fast han föredrar soffan utan skydd för katthåren.
    Sorgligt att både du och din fru fick Convid-!9 trodde det var över med Pandemin sedan det hemska kriget i Ukraina startades. av en ny "Hittler" I moderna tider borde sådant inte komma åstad. Usch !
    Ha en fortsatt fin PÅsk och helg samt vecka 16

    🐥💛🌻🌞🐓🐥🐤🐣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mi.

      Önskar dig detsamma.

      Hoppas att du får en skön promenad till handelsplatsen.

      Jag vet någon som har kortisar året runt men jag har inte hamnat där ännu. Brukar ha kortbyxor från 1/4 till 31/10.

      Tyvärr finns covid-19 kvar även om de flesta inte blir så sjuka pga vaccinationen. Det gäller att vara försiktig eftersom man aldrig vet hur man själv drabbas.

      Radera
    2. Tyvärr får och kan inte alla vaccineras trots att viljan finns. Allergier och andra sjukdomar kan hindra. Så covid-19 existerar fortfarande och vi måste vara rädda om och tänka på andra och inte "bara" sig själv. Knepigt virus! Som fortfarande är högaktuellt! Idag på nyheterna berättas om att i England får patienter inte plats på sjukhus utan har fått "vårdas" i ambulanser (!) utanför akuten i 10 timmar. Så var rädda om varandra! Glad påsk! Önskas ni alla! Lycka till med kryssandet.

      Radera
  5. Hälsningar på Påskafton från Lilla Edet, närmare bestämt Hjärtum. Här har vi en härligt solig morgon och vi kan sitta ute med frukosten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Hälsningar tillbaka till Hjärtrum. Skönt att kunna sitta ute.

      Radera
  6. God förmiddag. Har just kommit från affären. Igår hade vi sol från klar himmel och jag satt ute framför garaget och drack kaffe. Idag är det lite grått, men det blir säkert bättre. Bra att du har hämtat dig från covid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag M.

      Skönt att kunna sitta ute och fika.

      Jag blev inte så särskilt sjuk även om jag blev andfådd och fick lite högre blodtryck.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Glad Påsk! 10 plusgrader redan! Skönt. Ska
    träffa barn och barnbarn och barnbarnsbarn i dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Irene.

      Tack detsamma.

      Njut av barn, barnbarn och barnbarnsbarn...

      Radera
  8. God morgon!
    Här har vi det mulet och 4 grader varmt.
    Hoppas på ett svårt kryss idag.
    Vi önskar dig lycka till med kryssandet.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Det gör jag också...

      Radera
  9. Va roligt att du är tillbaka, lule just nu molnigt +3., i övrigt är allt relativt ok uppe i norr.Det vanliga den här dagen Melodikrysset o sen lite sport på tv och travet. Ja du har väl något uppdrag denna stora helg. Hälsa alla o Hugo också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Tusen tack för de vänliga orden.

      Här blir det lite biljard i eftermiddag.

      Hugo hälsar tillbaka.

      Radera
  10. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Solig o fin morgon idag. Lycka till med kryssandet!Krya på dig Krister med fru.

    SvaraRadera
  11. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett soligt Gistad!

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister o alla kryssare
    Minusgrader i morse nu sol o 9 grader.
    Fick den fjärde sprutan i Onsdags fick feber
    som varade 3 dagar.Nu är det bra igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Skåning.

      Bra att du fått den 4:e sprutan och att du hämtat dig från den.

      Radera
  13. Glad påsk Krister. Mvh iren

    SvaraRadera
  14. GLAD PÅSK till ALLA som är med och löser melodikrysset

    SvaraRadera
  15. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne är det mulet idag, det ska komma regn också. Igår hade vi sol och härligt påsk väder. God fortsättning på påsken Krister och alla krysslösare. /Ulla

    SvaraRadera
  16. Godmorgon på dig Krister,och alla kryssare.

    Är så trött efter gårdagens kalaserande 😉
    Det kostar på att fylla år 🙂

    Idag blir lugnt, framtill i kväll, då har vi andra sittningen 😂

    Ingen sol över Piteå idag, vad det verkar. Satt ute på vår altan igår i bikini.
    Skiftade väder.... april...

    Önskar er en fin fortsatt lördag

    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Annica.

      Grattis även i detta forum.

      Radera
  17. Lite sent ute, men önskar er alla
    EN GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
  18. Tack för idag Fortsatt Gad Påsk

    SvaraRadera
  19. Tack för idag, trevlig helg och Glad Påsk!

    SvaraRadera
  20. Tack för idag. Fortsatt trevlig påsk önskar jag er alla

    SvaraRadera
  21. V14 vi var oslagbara.
    Tack för idag och glad påsk till alla.

    SvaraRadera
  22. Tack för idag. Trevlig fortsättning på påsken önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  23. tack för dagens övning. Inget speciellt idag heller!!
    Ha en fortsatt skön påsk!!
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  24. Tack för idag! Fortsatt GLAD PÅSK önskar jag Krister med familj o djur o alla kryssare

    SvaraRadera
  25. Tack för idag. Påskafton 1971 gifte vi oss i Sorunda kyrka. Så i söndags, 10/4, firade vi 51-årig bröllopsdag. Tänk vad tiden går.
    Förra fredagen, 8/4, fick vi våra 4:e Covid-sprutor.
    Jag önskar dig och alla kryssare en skön påskhelg!
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Grattis till både bröllopsdag och vaccination.

      Radera