lördag 3 september 2022

Melodikrysset vecka 35 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter sovmorgon till klockan 07.00, frukost och en lång promenad med Hugo, sitter jag framför datorn, vid köksbordet hemma i Jakobsberg, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Hugo har lagt sig i soffan, Alexi ligger i min säng och Bucky ligger transportburen.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag lett två mässor, Förbönsmässan och två begravningsgudstjänster. Jag har också haft avstämningsmöte med controllern och förvaltningsteknikern kring kostnader för el, vatten och sophämtning.

Dessutom har vi haft terminens första sammanträde med Kyrkorådet, möte med Fastighetsutskottet och möte om framtidens internet i kyrkan. Utöver detta har jag varit på nätverksfrukost och haft möte med chefen för kommunens arbetsmarknadsenhet.

På min fritid har jag utöver tre joggingrundor och dagliga promenader med och utan Hugo varit på galapremiären för min äldsta dotters andra långfilm, "Stammisar". Jag har även lämnat in husbilen på den årliga servicen och spelat biljard med mina kompisar. Sist men inte minst har jag varit på föräldramötet på yngsta dotterns skola.

Sommaren börjar så sakteliga övergå till höst här i Järfälla även om vi dagtid har det hyfsat varmt. Tidiga morgnar och sena kvällar behöver jag numera ta på mig en varm tröja, dock fortsätter jag med kortbyxor ett bra tag till. Just nu har vi molnigt och det är 11 grader. Enligt prognosen ska det regna till och från under dagen.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

L 10 och L 1: Dagens kryss, som är Anna Charlottas Gunnarssons första som programledare, inleds med Kim Wilde och "Kids in America". En sång som var oerhört populär i mina yngre år.

V 8: Karl Gerhard framför sin "Kan du tänka dig honom utan hår?".

V 11: Musiken är hämtad från filmen "Star Wars" det vill säga "Stjärnornas krig" och är komponerad av John Williams.

L 9, V 1, V 13 och V 12: Lars Winnerbäck och Miss Li sjunger den oerhört vackra sången "Om du lämnade mig nu".

L 5: Charles Clark sjunger sjunger "Row your boat". Verbet som efterfrågas är ro.

L 2: Den efterfrågade artisten är Norah Jones. Eldeman hade med henne ganska ofta och denna sång, "Come away with me" har spelats många gånger i krysset.

V 6: "First Aid Kit" framför sin vackra sång "Angel". Systrarna i duetten heter Klara och Johanna Söderberg. Mina äldsta barn var oerhört stolta över att ha gått på samma skola som dem.

V 7: Alice Babs och Titti Sjöblom sjunger "Droppen Dripp och droppen Drapp". Det fenomen som förekommer i sången kallar vi eko.

L 3: Gruppen som sjunger "My lovin´ (You´re never gonna get it)" heter "En Vogue".

L 11: Vi får lyssna till ABBA´s sång "S-O-S" i en instrumental version.

L 7: Sången "Lite grann från ovan" är hämtad från filmen med samma titel. Det är Edvard Persson som sjunger.

V 4: Vi går i mål med Aleissa Cara och "Scars to your beautiful". Scars är det engelska ordet för ärr.

Dagens kryss innehöll inte några större klurigheter men musiken var omväxlande och jag tycker att Anna Charlotta gjorde mycket bra ifrån sig. Hon var väldigt lugn och trygg.

Nu ska jag duscha innan jag äter lunch och därefter tar en promenad med Hugo.

I eftermiddag ska jag spela biljard med mina kompisar och i kväll ska jag och min fru äta kräftor. Jag hinner säkert gå igenom min predikan för morgondagens högmässa någon gång i kväll.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka. Nästa vecka kommer jag sannolikt att sitta i husbilen i Falun när det är dags för Melodikrysset.

"Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör.
Herren stöder dem som vacklar, han rätar krökta ryggar."
ur Psaltaren 145

113 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare!

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från köksbordet i Nynäshamn. Ute har vi också 11 grader, mulet och ett lätt duggregn.
    Igår kväll var vi på en trevlig kräftfest med vårt ” Nynäsgäng”. Det är så trevlig att ha gångavstånd till alla våra vänner och slippa åka bil eller buss.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      I kväll ska jag och min fru äta kräftor. Vi brukar göra det ett par gånger under augusti - september.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla andra kryssare. Skönt att höra att även Du kan ta dig en sovmorgon då och då. I dag har vi regn och + 10 grader i Nås efter en vecka med växlande väder. Gräset håller mig i form och växer som om det vore vår i stället höst. I veckan har jag bytt värmepump på huset, då den gamla sattes in för nästan på dagen 15 år sedan och hade prestanda som man godkände på den tiden vilket ligger långt under dagens krav. Else-Britt kämpar på, men har i veckan råkat ut för ett litet bakslag, som vi hoppas skall gå över. Jag misstänker att man skadat ett korsband och skall försöka få dem att röntga det så snart det går för att få det bekräftat antingen positivt eller negativt. Hon är i alla fall vid gott mod och jag försöker besöka henne minst varannan dag. I eftermiddag ser jag fram emot att fira mässa i Tällberg även om det är trist att inte ha Else-Britt vid sin sida ännu på ett tag. Jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Jag brukar vakna av mig själv vid 5-tiden på morgonen men idag klarade jag av att somna om. Är lite trött i kroppen efter gårdagens joggingrunda på 14,5 km.

      Jag hoppas på och ber för att Else-Britts bakslag ska vända inom kort.

      Jag önskar dig en fin mässa. I morgon leder jag högmässan i vår äldsta kyrka.

      Hälsa Else-Britt

      Radera
  4. God morgon! Hälsningar från Lilla Edet, Hjärtum

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon! Hälsningar TILL Lilla Edet, Hjärtum.

      Radera
  5. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne är det soligt. På morgonen var det 4 grader. Trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
  6. Godmorgon från mulet småkyligt Mellerud

    SvaraRadera
  7. God förmiddag här här har vi strålande sol
    Och 14 grader.

    SvaraRadera
  8. God morgon från ett soligt Skepplanda.

    SvaraRadera
  9. God förmiddag Krister och alla kryssare!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett mulet och ruggigt Björkhagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon till Björkhagen.

      Jag förmodar att det är Anna som skriver...

      Radera
  11. God morgon på er allihop 🌿
    Idag är det höstlikt med 10° här I Piteå.

    Igår höll vi Surströmmingskalas med några vänner. Galet gott och galet trevligt. Vi spelade Mexacantrain, ett roligt brädspel, som rekommenderas.
    Önskar er en fortsatt trevlig helg 🌻

    Tack för citatet ur Ps145
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Jag hörde att det var brist på surströmming. Har ätit det ett 10-tal gånger och kommit fram till att man ska dricka mjölk till surströmming och inget annat.

      Jag önskar er detsamma.

      Radera
  12. God förmiddag alla kryssvänner

    SvaraRadera
  13. Hejsan Krister !
    Har inte löst på bra länge, så idag tänkte jag göra det.
    Fick uppsöka Capio och sändes via remiss till Närakuten Södertälje Sjukhus 31.8 då jag en längre tid haft besvär med mitt högra ben som var svullet.. Första Dr, 8/8 visste inte vad det var. Nu vet jag en Trombios= propp i benet.
    Så nu får jag i 6 månader ta en injektion i under huden på magen. Ännu ingen förbättring, Det sticker, svider, stramar och obehagligt ,Ska inte vara i stillhet, utan röra på mig dagligen. Tänk vad man kan råka ut för. Har förövrigt mått bra. Prinzen blev lämnad i 7 timmar, så länge, Han stod vid dörren då jag kom hem 16.35. Hungrig o.kelsjuk ,
    Livet leker, så kommer en fin höst oss till mötes. Nu går det undan snart är det lösdags
    🌞☕🥨🐿🦋🌹

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mi.

      Jag hoppas att du snart är återställd från proppen i benet.

      Kan tänka mig att Prinzen saknat dig när han var ensam hela dagen.

      Önskar dig en fin vecka.

      Radera
  14. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  15. LArs Winnerbäck och miss li

    SvaraRadera
  16. L:9 LARS
    V:1 WINNERBÄCK
    V:13 MISS
    V:12 LI

    SvaraRadera
  17. Lars Winnerbäck och Miss Lu

    SvaraRadera
  18. Lars Winnerbäckoch miss Li

    SvaraRadera
  19. V13 Miss V12 Li Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  20. L9 Lars L1 Winnerbäck Lisbeth

    SvaraRadera
  21. Miss Li och Lars Winnerbäck

    SvaraRadera
  22. Klara från First Aid Kit

    SvaraRadera
  23. L7 Edvard Persson Lisbeth

    SvaraRadera
  24. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  25. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  26. Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  27. Tack för idag. Det gick ju bra med Anna Charlotta också. Jag önskar alla en skön helg!
    Carin

    SvaraRadera
  28. Väldigt lätt idag också. Men det kanske är meningen för att locka yngre lyssnare som så många andra program som blivit "ungdomifierade". Föe det kan väl aldrig vara så att det är jag som blivit gammal? Kan iaf konstatera stt det inte är riktigt lika roligt att lösa Melodikrysset längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man söker sig fram. När man är ny vill man ju inte göra bort sig så att man får en massa irriterade människor på halsen.

      Jag ger det en chans året ut i alla fall...

      Radera
  29. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare! Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  30. Ett trevligt kryss idag oxå, Blir bra o varierat med Annika o Anna-Charlotta. Tack för idag

    SvaraRadera
  31. Bra jobbat. Tack för trevligt Kryss

    SvaraRadera