lördag 29 januari 2011

Melodikrysset vecka 4 - 2011

I dag försöker jag lösa melodikrysset i stugan. Skogen runt stugan ser ut som en riktig pastoral idyll, snötäckt och det är ett par minusgrader. Jag sitter bredvid den öppna spisen med en brasa som brinner, och bredvid datorn har jag en kopp kaffe. Med andra ord så är jag beredd. På grund av hastigheten på det mobila bredbandet, kommer jag inte att kunna lägga ut mitt förslag till lösning efterhand.

I dag har jag följande förslag på svar till Eldemans frågor:

V 9: Vi hörde; "Jag tror, jag tror på sommaren", i en finsk version. Det är otroligt vad svårt det är att komma på den svenska texten, när man hör sången på ett annat språk.

L 5: Musikinstrumenten måste vara cittror. Jag hörde en grupp damer spela cittra på julafton. Det var oerhört vackert. Här hörde vi ett stycke ur filmen; "Den tredje mannen".

V 4: Min yngsta dotter kunde svaret först av alla. Redan under introt, hoppade hon upp ur soffan och ropade: "Manboy, pappa det är Manboy". Den som framförde den i melodifestivalen var Eric Saade.

L 1 och V 7: Det är Mats Paulson som skrivet; "Barfotavisan". I texten framgår det att man saknar både strumpor och skor.

L 3: Det var gruppen; "The Smiths", som sjöng; "The boy with the thorn in his side".

V 10: Efter den korta signaturmelodin kan man förvänta sig nyheter. Dock står det helt still. Var det signaturen till Aktuellt eller Rapport?

L 11: Ytterligare en finsk melodi. Dock hörde jag direkt att det var ur Emil i Lönneberga. Sången heter; "Hujeda mig sån´t barn han va´", på svenska.

V 1: Tävlarbandet som framförde; "Save the last dance for me", heter; "The Playtones". Visst var de med i dansbandskampen?

L 2: Det var Cornelis som framförde; "En fattig trubadur", men det var Alvar Kraft som gjorde den, till Edvard Persson.

V 6: Helen Sjöholm och Tommy Körberg sjöng; "Det är vi ändå". Det är Benny Andersson och Björn Ulveaus som gjort melodi och text. En otroligt vacker melodi. Jag såg Tommy Körberg på Skavlan i går kväll. Jag upplevde att han, förutom att han är en otrolig duktig sångare, även är en sympatisk person.

L 8: Vi fick höra Carl Antons visa: "Om maskros och tjärdoft". De är båda exempel på ogräs.

V 14 och V 12: Filmen där Madonna sjunger; "In to the groove", heter; "Susan var är du?", på svenska.

L 12 och V 13: Melodin från; "Les Miserable", heter; "Än en dag", på svenska.

13 kommentarer:

  1. L1:Mats PAULSON
    V7: STRUMPOR

    SvaraRadera
  2. V14:SUSAN
    V12:ÄR
    Susan var är du

    SvaraRadera
  3. L12: ÄN
    V13: EN
    Än en dag

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym och tack för alla dina svar. Tyvärr sitter jag uppkopplad mitt ute i skogen, via ett mobilt bredband som är väldigt svajigt. Så jag har inte kunnat ta del av dina svar förrän jag publicerat mitt svar. Bredbandet orkar inte med att ha flera sidor uppkopplade samtidigt.

    Ha en trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera
  5. Håller med dig om Tommy Körberg.... Han sjöng låten, som sedan sjöngs, i slutet, bättre än han som sedan sjöng, tycker jag!

    SvaraRadera
  6. Hej Elisabet!

    Jag har alltid tyckt att Tommy Körberg är en av våra största sångare. Jag tror inte att vi riktigt kan förstå hur stor han är. När jag såg honom i går kväll på Skavlan så slog det mig att han är stor som människa också, vilket egentligen är mer än att vara stor som sångare.

    Jag håller helt med dig att Tommy Körberg var bättre.

    Trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte29 januari 2011 kl. 18:23

    Det där mobila bredbandet verkar vara den smala vägen att vandra...

    SvaraRadera
  8. Hej Thorsten och tack för din kommentar.

    Det verkar inte bättre...

    Trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera