torsdag 17 februari 2011

Aftonbön

Gud, jag tackar Dig för att jag fått leva och ha hälsan ytterligare en dag, här på Din jord.
Tack för att Du låtit mig födas som människa.
Tack för att jag får vara kristen och präst efter dina löften.
Tack för att jag har en bostad, en stuga och en bil.
Tack för att jag har ett arbete och en inkomst så att jag kan försörja mig och min familj.
Tack för att Du varje dag ger oss vårt dagliga bröd.
Tack för Oskar, Sofia, Kajsa och Magdalena.

Hjälp mig att ta ansvar för alla dem och allt det Du givit mig ansvar för.
Hjälp mig att bli en bättre människa, kristen och präst.
Hjälp mig att vara tacksam för allt det du givit mig.

Förlåt mig för allt det som jag inte orkat, klarat av och hunnit med.
Förlåt mig för allt det jag bestämt mig för, men inte förmått att göra.
Förlåt mig för det onda jag tänkt, sagt och gjort.
Förlåt mig för de tillfällen då jag lyssnat men inte hört och tittat men inte sett.
Förlåt mig om jag genom mitt beteende eller min attityd, sårat eller gjort någon illa.
Förlåt om jag stått i vägen för Dig.

Jag ber att Du, min Gud, håller din hand över mig även i natt.
Låt mig, i morgon få vakna som en ny människa och leva i mitt dop.

Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar