söndag 20 februari 2011

Grattis Fresta församling

I eftermiddag var jag på kyrkoherdemottagning i Fresta församling. Under festliga former tog biskopen emot Håkan som Fresta församlings nya kyrkoherde i högmässan. Den fina 1200-tals kyrkan var proppfull med församlingsbor från Fresta och Järfälla. Det var vacker körsång, en gedigen predikan och ett fint tal av biskopen. Efter gudstjänsten var det förtäring och samkväm i församlingsgården.

Jag har haft glädjen att arbeta tillsammans med Håkan under det senaste året. Självklart är det med blandade känslor som jag i dag åkte till Fresta. Det känns att en uppskattad medarbetare och arbetsledare slutar i Järfälla församling, samtidigt så är jag glad för Håkans och Fresta församlings skull.

Jag kan inte annat än att gratulera Fresta församling till sin nya kyrkoherde och önska Håkan allt gott i sitt nya uppdrag. Att vara kyrkoherde handlar väldigt mycket om att bära andras förväntningar. Nu vet jag att Håkan har kompetensen och färdigheterna som krävs. Han har också erfarenhet av att vara kyrkoherde och arbetsledare. Han är van vid att bära andras förväntningar och vet att man inte kan leva upp till dem alla.

Jag är övertygad om att vi är många som bär Håkan i våra böner.

2 kommentarer:

  1. Tack för att Du finns och vill dela med Dig av Din kunskap. Skönt att veta, när man inte minns en melodi, att man kan gå in på Din blogg och få svar. Elaka människor som skriver fula saker till Dig är det kanske synd om, de har väl ingenting annat för sig! En trevlig helg önskar vi Dig och Din familj! Nu väntar ett dopp i Vättern, + 18 grader, solen skiner och livet är skönt. Varma sensommarhälsningar från V-a och Solweig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Solweig och tack för din vänliga och uppmuntrande ord.

      Jag önskar dig/er detsamma och hoppas att det var skönt att ta ett dopp i Vättern.

      MVH//Krister

      Radera