måndag 26 mars 2012

Hur mycket är vår digitala identitet värd?

Här om kvällen såg jag ett tv-program om att det är viktigt att vi själva skapar den identitet vi vill ha på Internet, den kallas digital identitet. Skillnaden mellan vår normala (analoga) identitet och vår digitala, är att vi måste vara mycket mer aktiva för att skapa den senare. Dessutom är det en begränsad mängd människor som får ta del av vår normala identitet, medan den digitala identiteten sprids till alla.

När det gäller vår normala identitet, handlar den om en hel del saker vi kan påverka. Vår ålder och vårt utseende kan vi inte påverka särskilt mycket, men med smink, klädsel och solarium kan vi åtminstone framstå som yngre och "snyggare". Däremot kan vi påverka vår analoga identitet och image genom klädval, fritidsintressen, yrkesval, aktiviteter, språk, vilka sammanhang vi deltar i och var vi syns.

På Internet bestämmer vi inte själv var vi ska dyka upp. Det viktigaste för att synas i "rätt" sammanhang är att vara så aktiv på nätet som vi överhuvudtaget kan och orkar. Det är också viktigt att våra nätaktiviteter är länkade till varandra så att vi från Facebook länkar till Twitter och därifrån till vår blogg och hemsida. Som om, alla både Facebookar, Twittrar, bloggar och har en egen hemsida.

Precis som det finns stylister, som hjälper oss med klädsel, frisyr och annat, så finns det numera personer som hjälper oss att få en fin och önskvärd digital identitet.

Jag undrar vart vi är på väg. Bilden av oss som framträder på Internet, vår så kallade digitala identitet, är ju inte den enda och den absolut sanna bilden av oss. En människa är så mycket mer och större, än resultatet av en "googling". Ändå är det många som skapar sig en bild av oss genom vad de får fram genom en sökmotor på Internet. Desto fler träffar, desto viktigare är jag...

Kanske är det fenomenet med en digital identitet som gör att man ändrar ni status på Facebook, eller skriver ett inlägg på Twitter så fort något händer? Jag räknar med att det snart kommer en guide, som vi kan köpa för en billig peng, om hur vi ska agera om något händer, för att det ska påverka vår digitala identitet på ett optimalt sätt.

Om jag råkar ut för en olycka räknar jag kallt med att de första på plats, kommer att:
1. Ta fram sin mobiltelefon för att fotografera eller filma situationen.
2. Koppla upp sig på Facebook och lägga ut foto alternativt film.
3. Skriva en statusuppdatering på Facebook.
4. Skriva ett inlägg på Twitter.
5. Kolla om de fått någon som gillar det de skrivet eller någon retweet.
6. Ringa 112.
7. Uppdatera sin status med att de ringt 112.
8. Skriva ett Twitterinlägg om att de larmat polis och ambulans.
9. Fråga mig om jag behöver hjälp.
10. Uppdatera sin Facebook status med sin fråga och mitt svar...
Och så vidare.

Hur mycket är vår digitala identitet värd?

2 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte27 mars 2012 08:23

    Det känns tryggt att mina gästblogginlägg här kommer högst upp när jag googlar mig själv. Men allvarligt talat, jag såg samma program och blev bekymrad. Livet kan slås i spillror när ens namn har kapats för kriminell verksamhet eller exet vill ta en personlig vendetta. Och snart anses man som skum när man inte finns på nätet och polerar sin bild där hela tiden. Skrämmande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thorsten och tack för din kommentar.

      Det måste kännas bra att du har ett digitalt monument över din bloggkarriär, så här långt.

      Visst är det skrämmande att man kan kapa en annans identitet och på så sätt förstöra deras digitala identitet.

      Ännu mer skrämmande är det att den digitala identiteten är viktigare än den analoga. I jämförelse med Google väger CV, referenser och betyg väldigt lätt.

      När jag googlar på mig själv kommer det upp mindre smickrande rubriker på grund av att någon annan bloggat om mig. Personen i fråga känner mig inte och vet inget om mig. Vederbörande läste min blogg och ansåg att jag utgivit mig för att svara på allt, även på personens egen blogg och dessutom inte på frågor, utan på påstående som jag inte kunde ta ställning till.

      Allt handlar om trådar och länkar. De som känner till sökmotorns urvalsfaktorer kan manipulera med den så att de mindre smickrande rubrikerna hamnar långt bak. Där orkar inte människor läsa när de söker på en.

      Men som sagt så tycker jag att det mest skrämmande är att den digitala identiteten har slagit ut den analoga.

      Ha en trevlig vecka.

      Krister

      Radera