torsdag 5 februari 2015

Stoppa IS nu!

När jag började skriva på den här bloggen för drygt 6 år sedan, bestämde jag mig för att jag skulle skriva om eller för företeelser, personer och saker. Jag ville inte skriva mot någon eller något. Men nu har jag nått en gräns då jag inte längre kan tiga still.

De senaste dagarna har jag sett filmer på Facebook, sett reportage i våra nyhetsprogram, hört på radion och läst i våra tidningar om hur den "Islamiska Staten" bränt en människa levande i en liten bur och om hur de korsfäster, våldtar och begraver barn levande. Offren är från olika nationaliteter och de är såväl kristna, yazidier, muslimer som judar.

Även om jag varit officer i den svenska Försvarsmakten under 14 år av mitt vuxna liv och gjort utlandstjänst i Afghanistan, så är jag i grund och botten mot våld. Jag tror inte att vapen löser konflikter på lång sikt. Men nu anser jag att vi nått en gräns för vad vi som mänsklighet kan acceptera. Under 2:a världskriget ansåg vi att det var nödvändigt att bekämpa nazismen och "Tredje Riket" med våld och det verkar inte finnas någon annan utväg när det gäller IS.

Jag tror inte att våld eller vapen löser det grundläggande problemet, men det synes vara nödvändigt för stoppa IS framfart och för att skapa förutsättningar för att ta itu med grundproblemet. Grundproblemet tror jag handlar om makt och social orättvisa. Några vill ha makt och de utnyttjar andras utsatthet. De i sin tur bär ett hopp om att de ska uppnå någon form av social rättvisa. IS använder endast islam som ett sätt att försöka hitta motiv och drivkrafter för att uppnå andra syften.

IS har ingenting med islam att göra. Det finns inte en rättrogen muslim som kan rättfärdiga IS metoder och agerande. IS är en skymf mot islam och därmed mot alla andra religioner. Precis som vi kristna måste ta avstånd från korstågen så måste muslimer ta avstånd från IS metoder. Det är möjligt att IS i grund och botten har några goda värderingar, en vällovlig vision och altruistiska mål, men deras metoder är fullständigt oacceptabla.

Jag tror inte att det räcker med några artiklar i en tidning, ett och annat blogginlägg, en skrivelse underskriven av aldrig så höga dignitärer eller att någon hög potentat uttalar sitt ogillande. Det räcker inte heller med fördömande. Tyvärr så tror jag att det enda möjliga är att vi alla tillsammans, och med alla tillbuds stående medel, stoppar IS nu. Vi ska inte falla i gropen att vi använder samma metoder men tyvärr så ser jag ingen annan möjlighet än att tillgripa militärt våld för att stoppa dem. Denna insats måste naturligtvis ledas av FN och alla länder behöver stå bakom den.

I avvaktan på att det händer något annat, gör jag det jag just nu kan och förmår. Jag knäpper mina händer och ber för offren för IS, för att de som är med i IS ska besinna sig och se att målet inte helgar medlen och för att världen ska vakna och agera.

2 kommentarer:

  1. Korrekt analys och slutsats. Ibland kan man bara beklaga att vissa människor måste stoppas med dödligt våld. Samtidigt vill man be för deras själar.

    Krister, tack för att du finns och måtte Gud välsigna dig. Din ryggrad, ditt hjärta, din tunga och hela ditt väsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för din kommentar och för din bön om välsignelse.

      Att stoppa med militärt våld får inte bli till ett orättfärdigt krig. När jag skriver militärt våld så menar jag inte ett fullskaligt krig. FN skulle kunna skydda civilbefolkningen, stoppa vapenleveranser och nyrekrytering för att sedan avväpna.

      Om man inte agerar på ett korrekt, humant och bra sätt så kommer det nya grupperingar.

      Inte minst behöver man ha en plan för långsiktigt stöd både socialt och ekonomiskt.

      MVH//Krister

      Radera