lördag 5 augusti 2017

Melodikrysset vecka 31 - 2017

God morgon alla melodikryssvänner!

I dag sitter jag hemma vid köksbordet på Söderhöjden i Jakobsberg, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. När vi var på väg norrut genom Sverige, från Karlskrona via Mönsterås och Vadstena beslutade vi i onsdags, oss för att åka förbi här hemma och tömma husbilen på det som vi inte har använt under semestern.

Eftersom mina stora barn flyttat hemifrån till en gemensam lägenhet, hyrd i andra hand, passade vi på att komplettera möblemanget med en säng, ett skrivbord och en liten soffa. Yngsta dottern bytte rum och hennes gamla rum gjorde vi om till ett gästrum/kontor. Det innebär att de äldre kan flytta hem igen om deras kontrakt går ut. Vi behöver då bara köpa en madrass till. När vi ändå möblerade om passade vi på att rensa ur garderober och förråd vilket renderade i ett besök på återvinningscentralen.

Hugo blev lika glad som yngsta dottern över att komma hem. Vi har gått långa promenader i närområdet mellan regnskurarna. Just nu ligger han i sängen efter sin morgonpromenad. Semestern har gjort att även han fått förändrade rutiner. Han sover gärna till klockan 08.30 även om sista promenaden brukar vara vid klockan 22.00.

I morgon åker vi ut med husbilen ett par dagar under min sista semestervecka. Nästa söndag har jag en dopgudstjänst i Sollentuna kyrka. Förmodligen åker vi ut till Roslagen. Vi tänkte fiska, hälsa på vänner och följa friidrotts-VM på tv:n.

I Järfälla har vi i dag molnigt och 18 grader.

Så här ser dagens förslag till lösning ut:

V 12 och V 14: Vi inleder dagens melodikryss med "Sol, vind och vatten". Ted Gärdestad har komponerat musiken och hans bror Kenneth har skrivet texten. Det är Laleh som sjunger.

L 11 och L 13: Jacques Brel sjunger en av sina egna visor. Även om jag inte kan franska så tror jag att den handlar om öl. Den heter "La Biére". På svenska fick den titeln "Det doftar öl".

L 4 och L 1: Vi får höra en instrumental version av en visa som jag inte kan titeln på. Dock tror jag att den utspelar sig i Portugal. Den heter "I Lissabon där dansa de".

V 4: "When my little girl is smiling" framfördes av Per Eggers.

L 3: Soloinstrumentet i "Djurens kavalkad" är en cello. I kommentarerna får jag av Bengt veta att stycket heter "Svanen".

L 2: Tomas Ledin sjunger sin egen "De dagar vi drömt om". Den har jag hört på radio dagligen de senaste veckorna.

L 6 och V 8: Det låter som en version av Evert Taubes visa "Tango i Nizza". Han är sjöman till yrket och i dag stavar vi Nizza - Nice.

V 7: Robin Bengtsson sjunger "Stevie Wonder".

V 9: "My Bonnie lies over the ocean", framfördes i en kort instrumental version.

L 10: "The Clash" framför sin sång "Should I stay or should I go". Den var väldigt populär när jag var ung.

L 5: Vi får höra "The Beatles" sång "Yellow submarine" i en instrumental version. Jag skriver gul på L 5.

V 15: Vi går i mål med Phil Collins och "You can´t hurry love".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var bitvis väldigt knepigt så jag har behövt googla ovanligt många gånger. Å andra sidan tycker jag att det är mycket roligare att försöka lösa Melodikrysset då jag inte kan svaret direkt.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan vi ska ha en lugn hemmakväll.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt fin lördag och en trevlig helg.

121 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från köksbordet hemma i Ösmo. Även här är det 18 grader och stora mörka moln. Hoppas det inte regnar i kväll, för vi ska äta kräftorute tillsammans med vårt Nynäsgäng. Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Hoppas att ni får en trevlig kräftskiva. Vi åt kräftor förra lördagen. Blev förvånad över att surströmming var mer populärt än kräftor enligt "Ring så spelar vi". Jag tycker förvisso om surströmming under förutsättning att det serveras mjölk till.

      Radera
  2. Hej prosten och alla kryssvänner från et Bromölla med ostadigt väder. Jag är mycket förtjust i dop som gudstjänstvärd. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Bengt. Det är fint när församlingens kyrkvärdar är med vid dopgudstjänster. Vi har försökt det i omgångar men inte lyckats få till det på ett bra sätt. Å andra sidan har vi ca 150 dopgudstjänster varje år.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla kryssare. Våra undulater tycker det är så trevligt när vi kliver upp. Hoppas de hälsat färdigt innan krysset börjar. Idag skiner solen i Piteå, mellan molnen;)
    Men i hoppas på en fin sommardag.
    God kryssning //Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Annica.

      När jag var liten hade vi alltid undulater. Det är fint sällskap även om man får vara försiktig när man vädrar om de inte är inne i buren.

      Önskar er detsamma.

      Radera
    2. Ja det är trevliga. Hade det i vår familj också på 80 talet. Jättetama. De vi har nu är två hönor som tyvärr inte är hantama. Men vi har skaffat en ung hane som var handskad med vilket det gjorde det lättare att få trygg med oss.

      Sällskaplig och roliga djur..

      Men man får "säkra" innan de släpps ut.

      Radera
  4. God morgon Krister och alla kryssare i dag får vi lagt till vid Stendörrens naturreservat. Det är ömsom sol och ömsom regn värmt och skönt är det iallafall

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister och alla kryssare! Efter en ganska normalfin Juli i Nås har vi i dag 15 grader och regnskurar. Roligt att höra att ni haft en fin semester och att även Hugo uppskattat den. Else-Britt och jag önskar en fin sista semestervecka! Idag planerar vi att resa och fira mässa i Tällberg om inte vädret blir ännu sämre. Ha en skön vecka och hälsa familjen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Jag ska på en konferens till Tällberg i september. Har hört att det är fint där.

      Önskar dig/er detsamma. Hälsa Else-Britt.

      Radera
  6. God morgon Krister och alla vänner.
    Borta bra men hemma bäst, eller hur?
    Henrietta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Henrietta.

      Det är alltid skönt att komma hem. Nu har vi varit ute i drygt 4 veckor med husbilen, då är det skönt att vara hemma ett par dagar.

      Radera
  7. God morgon alla kryssare från ett mulet Norrköping, Berit

    SvaraRadera
  8. Godmorgon alla kryssälskare! Halvdant väder!

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister och alla kryssare. Ja, idag ska vi också följa Friidrotts VM. Håller tummarna för Daniel Ståhl. Spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ingela.

      Daniel är från Järfälla. Det hade varit roligt om vi fått en ny världsmästare.

      Radera
  10. God morgon! Lite mulet idag. Igår var jag på 20-årskalas i Bjuröklubb, då yngsta barnbarnet fyllde år i vecka. På sin födelsedag arbetade han eftermiddag på ett äldreboende så festen blev igår. Jättetrevligt! Nu börjar vi med krysset.

    SvaraRadera
  11. God morgon alla.
    Här i Södern lyser solen men det är rejält blåsigt. Lycka till med kryssandet idag.

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. TAAAACK :) <3

      Radera
    2. Tommy Körberg har bland annat sjungit den.

      Radera
  13. God morgon Krister och alla krysslösare!
    Mulet här i Östersund. Lite sen här då jag rensat klart hjortron som jag plockade i torsdag :) /Ulla

    SvaraRadera
  14. Bra att den här sidan finns! Idag var det svårt i början

    SvaraRadera
  15. God morgon. Sitter i en liten by utanför Libourne i det vackra vindistriktet Bordeaux. Ha en fortsatt skön helg. //Linda

    SvaraRadera
  16. sVANEN AV SAINT SAENS FÖR CELLO

    SvaraRadera
  17. L4 L1 I Lissabon där dansa de

    SvaraRadera
  18. Vågrätt 9 Ocean (my bonnie is over the ocean....)

    SvaraRadera
  19. Tack för idag från ett regnigt Gästrike-Hammarby

    SvaraRadera
  20. Tack för idag, önskar er alla en trevlig helg. //Mats och Ingela

    SvaraRadera
  21. Idag slutar krysset med V15 PHIL Collins.
    Jag önskar alla en skön sommarhelg!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  22. Tack för idag! Nu skiner solen! Ha en fin helg! Vi hörs nästa lördag!

    SvaraRadera
  23. Tack för idag alla kryssare, fortsatt trevlig helg, Berit

    SvaraRadera
  24. Tack för idag. Lite knepigt på vissa ställen men tillsammans klarar vi allt. Nu har dessutom solen kommit fram. Härligt! Ha en fortsatt bra dag alla!

    SvaraRadera
  25. Tack för idag från ett skurrikt skåne

    SvaraRadera
  26. Inte Stewie, han är ingen stuvning haha. Stevie Wonder. Tack för en underhållande blogg!

    SvaraRadera
  27. Regn i min stad men är på Krysshumör trevlig helg till alla i landet

    SvaraRadera