lördag 19 augusti 2017

Melodikrysset vecka 33 - 2017

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även i dag sitter jag hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka att lösa "Melodikrysset" tillsammans med er.

Min första arbetsvecka efter semestern har varit ovanligt lugn. Jag har sedan vi hördes i lördags haft en dopgudstjänst, ett begravningssamtal, haft möte med Ekonomiutskottet, med arbetsledarna i församlingen och med en syriansk förening som är på väg att starta en egen församling under tillsyn av den syriansk-ortodoxa biskopen. Utöver detta har jag haft enskilda samtal med några medarbetare, hälsat på våra praktikanter och fikat med representanter för vår vänförsamling i Tallinn. Jag har också blivit intervjuad av Kyrkans Tidning med anledning av att bloggen i lördags passerade 10 miljoner besök.

Min fritid har i huvudsak åtgått till sjukhusbesök. Jag har varit på akuten, blivit röntgad två gånger och varit på läkarbesök. För drygt en vecka sedan ramlade jag omkull med famnen full av saker, varför jag inte tog emot fallet med händerna, utan landande på axeln. Jag trodde att det skulle gå över av sig själv men då det inte blev bättre efter fyra dagar åkte jag in till Danderyd för att få axeln kontrollerad. Det visade sig att jag hade två frakturer och ett skadat senfäste i höger axel. Läkaren tyckte att det var ett gränsfall för operation, men då skiktröntgen såg bra ut bestämde han att jag skulle gå med armen i en slynga i två veckor och sedan röntgas igen. Högerfoten är rejält stukad men den är nu ok. Det enda som är jobbigt med situationen är att jag inte får köra bil på ytterligare en vecka.

I veckan träffade jag min skvadronchef från 1986, som jag inte träffat på 30 år. Vi åt lunch tillsammans och uppdaterade varandra om hur vi haft det under de gångna åren. Det var väldigt trevligt och det kändes som om vi träffats förra veckan.

Med anledning av foten har jag endast tagit några korta promenader med Hugo. I övrigt har min fru tagit hand om honom. Han har varit väldigt kärleksfull och legat bredvid mig i sängen. Just nu ligger han och torkar i min säng efter sin morgonpromenad.

I Järfälla har det regnat hela morgonen, men enligt prognosen ska det sluta vid lunch. Vi har 16 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

L 8 och V 10: Vi börjar vi med "Time of my life" ur filmen "Dirty Dancing". Det är Bill Medley och Jennifer Warnes som sjunger.

V 8: Vi får höra psalm 199 i en instrumental version. Den börjar med orden "Den blomstertid nu kommer..." Den är inte bara populär vid skolavslutningar utan även vid dop, vigslar och begravningar.

L 12: Den som sjunger en sång med text av Sven Paddock, är Git Gay. Kan den heta "Pärlor"?

V 14: Visst är det musik ur filmen "Jorden runt på 80 dagar"? Där rör man sig över jordklotet.

V 13: Ur melodifestivalen 2017 hör vi "Du får inte ändra på mig" med Sara Varga och Juha Mulari. Jag tycker både om text och melodi.

V 9: Jag är inte säker på att jag förstod frågan. Vi fick i alla fall höra Thore Skogmans "Plättlaggen". Kan det vara os från mat man känner på långt avstånd?

L 2: Benjamin Ingrosso sjunger "Good lovin" ur årets melodifestival.

L 3 och L 5: Denna dubbelfråga, som inte hänger ihop börjar med en sång som Harry Belafonte sjöng. Jag tror den heter "Island in the sun". Därefter får vi höra en sång som jag trodde var "Byssan lull", men det skulle tydligen handla om en förflyttning, så då chansar jag på att det handlar om att ro. För att ro behöver man minst en åra. Efter en stunds googlande hittar jag ett förslag på vilken den andra melodin var, "Ro, ro till fiskeskär". Melodin "Fiskeskärsmelodin" har använts till flera andra sånger.

V 1 och V 7: Miriam Bryant sjunger sin "Ett sista glas", med text av Lars Forssell.

V 6: Musiken är hämtad från operan "Aniara".

L 4: Martin Stenmarck sjunger "Las Vegas", som han vann melodifestivalen 2005 med.

L 11: Vi får höra "Smoke rings". När man rökt så blir det aska kvar. När jag var liten lyssnade jag ofta på Leif "Smokering" Anderssons program.

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Det var inte helt enkelt i dag heller. Jag fick googla länge innan jag hittade ett förslag till svar på L 5.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt fin lördag och en trevlig helg.

129 kommentarer:

  1. Godmorgon och önskar dig och din familj och alla andra i vårt avlånga land en riktigt fin lördag ..

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla krysslösare. Idag är det grått och regnigt i Östersund. /Ulla

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister!

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla kryssare. Idag kan jag inte vara med eftersom vi ska gå på Historiska museet med våra två yngsta barnbarn. I Stockholm regnar det och det är 17,5 grader varmt. Lycka till med dagens kryss, så får jag lösa det i efterskott.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Önskar er en fin dag på Historiska.

      Radera
  5. Godmorgon alla kryssälskare! Hoppas din axel är bättre Krister. Lycka till alla idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Irene.

      Tack. Det går sakta framåt. Det tar nog ett par månader innan den är helt bra.

      Radera
  6. Godmorgon till er alla från E4 mellan Jönköping och Stockholm. Här är det sol och 16,5 grader varmt.

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla kryssvänner. Idag är det lite svalare här uppe i norr. Regnet hänger lite i luften. Idag sitter jag själv vid frukostbordet. Ungdomarna sover och maken är på golfbanan.
    Önskar er alla en fin lördag och god kryssning . /Annica i Piteå

    SvaraRadera
  8. Idag har jag inga uppdrag i kyrkan så jag kan vara med er. God morgon förresten alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Bengt.

      Härligt att du prioriterat dina viktiga uppdrag i kyrkan.

      Radera
  9. God morgon Krister och alla vänner.
    Krya på Dig.
    Henrietta

    SvaraRadera
  10. God förmiddag här är en hälsning från Nyköping det regnar lite men jag ser att det klarnar i väster

    SvaraRadera
  11. God morgon Krister och alla kryssare!
    Christina och Kjell
    I Dorotea

    SvaraRadera
  12. Hej! Hoppas att det går bra med axeln. Vår son ramlade för några år sedan i slalombacken när han skulle hjälpa sin systerson. Det blev till slut titthålsoperation och det blev mycket bra. Lycka till. Nu börjar vi med krysset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      BAO spelade för dig under "Ring så spelar vi".

      Läkaren ville undvika operation, men vi får se vad han säger vid återbesöket om en dryg vecka.

      Radera
  13. Hälsningar till Hugo: nu får du se till att din husse kryar på sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Gordon.

      Hugo hälsar att han gör sitt bästa.

      Radera
  14. Gomorron.. Önskar er alla en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacksam de går å lösa på nätet då ja har högerhanden i gipspaket��

      Radera
    2. Krya på dig, Mia.

      Jag kan åtminstone skriva på datorn även om höger armen inte fungerar som den ska.

      Radera
  15. God morgon Krister och alla kryssare ! Idag regnar det!

    SvaraRadera
  16. Godmorgon. Idag ser det ut att bli roligt att vara med.

    SvaraRadera
  17. Godmorgon från ett soligt mellerud. V8 skulle väl också kunna vara ps 197 😉 -dock blir ju ordet detsamma. Idag blir det grillkalas för mor och far så hoppas på uppehåll resten av dagen. Krya på dig Krister!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Susanne.

      Melodin används för flera psalmer.

      Tack.

      Radera
  18. Svar
    1. Det var ju inte surströmmingspolka som jag först tyckte, det var ju plättlagen som osade!😀

      Radera
  19. V9: OS, "Surströmmingspolka"

    SvaraRadera
  20. Det blev ändrade planer, jag är med och kryssar. V9 är OS, melodin är Plättlaggen.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, Carin. Det var "Surströmmingspolka" som spelades
      //Anders

      Radera
    2. Nej Anders det var plättlaggen, som ju är ett redskap i köket, vilket surströmming inte är.
      //Carin från Ösmo

      Radera
    3. Nä, det var Plättlaggen!!!

      Radera
  21. Jag kunde inte höra skillnaden på surströmmingspolka och plättlaggen, kanske för att jag älskar surströmming, men OS blir det i alla fall.

    SvaraRadera
  22. Det var plättlaggen

    SvaraRadera
    Svar
    1. NÄ!! Surströmmingspolkan

      Radera
    2. Skärpning! Det var Plättlaggen! Sen när osar surströmming? 😂

      Radera
    3. De som gillar surströmming skulle nog säga att den doftar.

      De som inte gillar surströmming skulle nog inte nöja sig med att det osar...

      Radera
  23. ska det inte vara island in the sun

    SvaraRadera
  24. Hej alla. Får man vara med?nykomling

    SvaraRadera
    Svar
    1. välkommen här är alla välkomna

      Radera
    2. SÅKLART du får :) <3 !! Fast nu är det slut för idag så möts här igen nästa lördag :)

      Radera
    3. Hej, Ingalill!

      Varmt välkommen hit.

      Alla är välkomna att lösa krysset här på min blogg så länge man har en fin ton mot varandra.

      Radera
  25. L11: ASKA Ur radioprgrammet "Smoke Rings"
    //Anders

    SvaraRadera
  26. Vi slutar med Aska och nu ska jag ägna mig åt det jag haft på sidan om idag, nämligen att göra leverpalt. Man ska inte splittra sig så där. Ha en fortsatt bra helg och krya på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma, M.

      Hoppas att leverpalten blir riktigt god.

      Radera
  27. L11 ASKA avslutar dagens kryss. Ute har det slutat regna, så nu kan vi gå ut och leka. Jag önskar alla en skön sensommarhelg.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  28. Tack för idag. Ha en fortsatt bra helg allihopa.

    SvaraRadera
  29. Tack för idag.
    Någon svår fråga annars ganska enkelt.
    Nu ska vi ut i det ganska varma vädret +16
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Christina och Kjell.

      Ja i dag var det några klurigheter.

      Radera
  30. Tack för idag! Nu åker jag till Stockholm och firar mitt äldsta barnbarn 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Mammahara.

      Hälsa och gratulera barnbarnet.

      Radera
  31. Hejsan !
    Fy inte kul falla omkull, har gjort det massor av gånger, men som tur aldrig brutit något bara stukat fötterna.
    Krya på dig och tack för lite hjälp på traven.

    Klappa Hugo
    Har ett systerbarnbarn som heter så.
    Nu slutar regnet, underbart, ska gå och titta på MC-åkarna när de passerar här ute på Strängnäsvägen, där jag bor intill i Geneta- Södertälje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Marie-Louise.

      Det underlättade inte att det var mörkt, regnade att jag gick på ett halt trädäck och att jag bar träskor. De ligger nu i husbilen och kommer inte att användas igen.

      Ha en trevlig dag med att titta på MC-åkarna.

      Radera
  32. Hej Alla! Tack vare er hjälp på vissa adresser så har jag återigen lyckats! Jag hinner sällan "hjälpa till " för alla är så himla snabba. Men tack Krister och alla andra!
    Här i Kattisavan har det regnat i natt, och det ser rätt grått ut men 15 grader får man vara nöjd med. Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  33. L5 Här måste det ha blivit fel låt som spelades. Jag är 100% säker på att det var Byssan lull som spelades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Byssan lull bygger på en melodi som heter "Fiskeskärsmelodin". Det finns flera barnvisor som har samma melodi.

      Radera
    2. Ok! 😊 Men det var en "luring" i alla fall, tycker jag. 😉

      Radera