lördag 9 september 2017

Melodikrysset vecka 36 - 2017

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Inte heller denna helg kommer vi ut med husbilen eftersom både jag och min fru arbetar. Dessutom har yngsta dottern fotbollsmatch i morgon. Det innebär att jag också i dag sitter vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka lösa "Melodikrysset" tillsammans med er.

I veckan har jag varit i Romme med all personal under två dagar. Vi gjorde samarbetsövningar för att lära känna varandra, firade mässa tillsammans och fick utbildning i lågaffektivt bemötande. Självklart åt vi tillsammans, umgicks och hade trevligt. På kvällen hade vi hyrt in en trubadur men det övergick ganska snabbt till karaoke med gitarrkomp.

I övrigt har vi haft möte med Kyrkorådet och Järfälla kristna råd, jag har varit på ett möte med polisen angående vårt samarbete kring dödsbud, haft begravningssamtal, dopsamtal och vigselsamtal. I övrigt har jag gått igenom våra planer för framtiden vad gäller ekonomi, personal och fastigheter. Det fungerar allt bättre att arbeta trots att jag inte kan använda höger arm så mycket.

Hugo har ömsom varit med min fru och ömsom varit med mig. Under kortare perioder har han varit ensam hemma, men jag sätter gränsen vid 3 timmar. Det märks att han är på väg att gå från unghund till vuxen. Han blir lugnare och lugnare även om han emellanåt kan bli väldigt uppspelt. Just nu ligger han och sover i vår säng.

I Järfälla är det molnigt och 15 grader. Det har kommit ett par renskurar under morgonen och det ser ut att bli fler under eftermiddagen. Jag får försöka tala om för eftermiddagens brudpar att det betyder tur med lite regn. Hoppas också att det inte blir för många regnskurar under "Järfälla festivalen".

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

L 10: Vi inleder med "Sommaren är min" i en samisk version. Det är Pippi Långstrump som är med och sjunger.

L 5 och V 13: "Wonderful, wonderful Copenhagen" framförs i en instrumental version. Jag är säker på att jag förstår frågan. Kan det vara  ID eller pass man behöver för att åka till Danmark?

L 1 och L 8: Zara Larsson sjunger "Don´t let me be yours".

V 10: Visst låter det som "Ack Värmeland du sköna", men det är det inte. Jag förmodar att stycket är det som heter Moldau. Floden Moldau flyter genom Prag.

V 9 och V 15: Sången "The last night of the world" är hämtad från musikalen "Miss Saigon". Den har jag sett i London för många år sedan.

L 14: Musiken är signaturmelodin till "Fem myror är fler än fyra elefanter".

L 12: G-E-S, dvs Anders Glenmark, Thomas "Orup" Eriksson och Niklas Strömstedt, sjunger "Hon är min".

L 11: "A kiss is just a kiss", var med i filmen Casablanca. Pianisten hette Sam.

V 7 och V 6: "(Everything I do), I do it for you" med Bryan Adams var ledmotiv i filmen om Robin Hood. Den kommer att vara ingångsmusik på en vigsel jag har i början av oktober.

V 14: Musiken är hämtad från "Pippi Långstrump" och heter "Sjörövar Fabbe..."

L 2: Nicole Kidman och Robbie Williams sjunger "Somethin´ stupid".

V 1, L 4 och L 3: Den första melodin "Sång om syrsor" förknippar jag med Zarah Leander. Bruce Springsteens vackra sång "Streets of Philadelphia" var med i filmen "Philadelphia" där Tom Hanks spelade huvudrollen.

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Det var en del klurigheter men det berodde mer på Eldemans sätt att ställa frågan än svarets svårighet.

Nu ska jag förbereda eftermiddagens vigselgudstjänst och morgondagens högmässa och dopgudstjänst. Eventuellt går vi ner till Järfälla festivalen i eftermiddag.

Jag tackar er alla för en trevlig timme och önskar er en fortsatt fin lördag och helg.

117 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Ösmo, men det regnar inte. Idag kommer jag att lösa krysset samtidigt, som jag kommer att grädda pannkakor. Vi har vårt barnbarn Jack hos oss och han vill ha pannkakor till lunch. I eftermiddag ska vi gå på DIF-dagen på Gärdet i Stockholm. Jack spelar fotboll och gillar Djurgården, som fotbollslag.
    Jag håller också koll på orkanen Irma. Två av mina kusiner i USA bor i Florida. En på västkusten och en på östkusten. Som tur är, är de uppe i Massachusetts fn, men de är mycket oroliga för sina hus i Florida. Men egendom går att ersätta. Det kan man inte med människoliv.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Det var någon från Ösmo som var med i dagens "Ring så spelar vi".

      Jag klarar inte av att göra något samtidigt som det är "Melodikrysset". Det kan räcka med ett trafikmeddelande för att jag ska bli frustrerad.

      Önskar er en god lunch och en trevlig eftermiddag.

      Radera
    2. Ja det var vår granne och goda vän Ray, som var med. Han har haft flyt denna vecka.
      //Carin från Ösmo

      Radera
  2. God morgon alla trevliga kryssare och förstås även herden som har haft det jobbigt denna vecka. Från ett regnigt och mycket blött Bromölla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Bengt.

      Jag har inte haft en jobbig vecka. Det har jag sällan. Däremot har jag utfört många uppgifter.

      Radera
  3. God morgon Krister!

    SvaraRadera
  4. Godmorgon Krister och alla kryssare! Regnet öser ner över Piteå �� och det är kyligt och höstigt. Önskar er en skön lördag.

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister och alla kryssare! I Nås regnar det i dag så det passar bra att lösa kryss och träna hjärncellerna. Roligt att du varit på Romme, en fin anläggning där jag själv varit några gånger. PÅ söndag skall jag sjunga i kör i Malungs kyrka och kommande vecka far vi båda på företagets Europamöte i Madrid, så nästa lördag blir det inget kryss för oss. Roligt att höra att Hugo utvecklas och växer till sig. Else-Britt och jag önskar Dig och familjen en fin helg och skön vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Lycka till med körsången. Önskar er en fin resa till Madrid. Hälsa Else-Britt.

      Radera
  6. God morgon alla härliga kryssare. Soliga kramar från Karlstad. / Miriam

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Miriam.

      I Karlstad skiner väl alltid solen?

      Radera
    2. Nja... inte alltid kanske, men då får vi skina desto mer inombords.

      Radera
  7. God morgon Krister och alla kryssvänner!
    Henrietta

    SvaraRadera
  8. God morgon från Kåge. Idag är det +10 och regn. Sonen kom från Norge igår och dotter och måg har just kommit iland i Göteborg efter färjeresorna från Tyskland. Dom har i varit borta i 14 dgr. Bilat till Italien, alperna med fl ställen. I Tyskland hade folk lite roligt åt deras bil eftersom reg nr är LKW vilket betyder lastbil tydligen. Dom har en liten cab.

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister och allakrysslösare. Är nu tillbaka efter ett par veckor barnvaktande och utflykter.
    Nu kör vi!

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och övriga kryssälskare!

    SvaraRadera
  11. PÅ västkusten finns det allvarliga planer på att bygga en ny ark :)
    Så det regnar

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Anders.

      Om någon ska lyckas med så är det du. Du får bara ta med dig två exemplar av varje sak. Vilken av bilarna lämnar du?

      Radera
  12. God morgon Krister och alla kryssade. Önskar er en fin helg ��

    SvaraRadera
  13. Roffe i Lidhult hälsar god morgon!

    SvaraRadera
  14. God morgon Krister! Mulet och ca + 10 i Östersund. /Ulla

    SvaraRadera
  15. L1 L8 ZARA LARSSON ?

    SvaraRadera
  16. Gomorron Krister.
    Hoppas allt är bra där du befinner dig nu.
    Hälsn från Lena i Sumpan (19 gr.)

    SvaraRadera
  17. Det blir Prag tror jag i alla fall.

    SvaraRadera
  18. V10: IDAS sommarvisa, från Emil filmerna. "Och nu så vill jag sjunga att sommaren är min..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Pippis sommarvisa "Sommaren är min"

      Radera
  19. V9 V 15 MISS SAIGON

    SvaraRadera
  20. Robin Hood på v.7 och v.6

    SvaraRadera
  21. Utan er hjälp idag hade gått dåligt. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  22. Tack för idag. Litet klurigt idag Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  23. Då var det slut för idag. Sista frågan besvaras med Tom Hanks. Ha en fortsatt bra helg. Hoppas arr det slutar regna snart.

    SvaraRadera
  24. Tack för hjälpen, svårt. Trevlig helg

    SvaraRadera
  25. Tack så mycket för idag. Det blev stressigt mot slutet, men pannkakorna är på gång. Jag önskar alla en trevlig helg!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  26. Hejsan !
    Oj vad du skriver bra, om du inte hade det jobbet du har, kunde du bli en bra författare.Går kanske att kombinera.
    Tur att du löste, fr de renoverar tvåan ovanför mig, klart att de skulle börja borra just under Melodikrysset. Som de gjorde igår när jag såg repriserna på "Det okända" och fram till 18.30. De har ju en tidsplan, och bryr sig inte om oss som bor i huset. Frågade om jag kunde flytta in nästa vecka, nix först om ca 14 dagar, på engelska för de kommer från Polen
    Billigare arbetskraft än vad vi i Sverige kostar.
    Ha en trevlig helg. Klappa Hugo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie-Louise och tack för dina vänliga ord. Som präst är man väldigt mycket en skrivande och talande person. Jag tycker mycket om att skriva men är tveksam till att jag har tålamod att skriva en bok.

      Hoppas att arbetet går fort så att du får lugn och ro.

      Trevlig helg.

      Radera
    2. Förra Fredagen var de klara, sedan besiktningsmannnen. Så nu är det spännande se vilket "pack" som flyttar in, hoppas på finare folkslag.
      Nu ska vi lösa 38.

      Radera
  27. HUR MÅNGA ÄR NI SOM LÖSER KRYSSET TILLSAMMANS?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Småföretagare. Vi är nog ganska många. Jag vet inte exakt hur många. Det är inte alla som kommenterar. I dag har det gjorts 54 500 besök här på bloggen hittills, men jag har som sagt ingen aning om hur många personer som finns bakom de besöken.

      Radera