lördag 16 september 2017

Melodikrysset vecka 37 - 2017

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Inte heller denna helg kom vi ut med husbilen eftersom min fru arbetar och yngsta dottern har fotbollsmatch. Alltså sitter jag hemma vid köksbordet i Jakobsberg, precis som de senaste lördagarna, då jag försöker lösa "Melodikrysset" tillsammans med er.

Jag har haft en intensiv vecka kring min avsikt att justera tjänstemannaorganisationen i församlingen. Den inleddes med en MBL 19 information för de fackliga företrädarna. Därefter har jag haft ett möte med det arbetslag där jag tillfälligt övertar arbetsledarskapet och enskilda samtal med medarbetarna i samma arbetslag om mina framtida tankar för dem. Jag har i huvudsak mött mycket positiva reaktioner.

Jag har också haft ett möte med medarbetarna i vår begravningsbyrå, Kyrkogårdsutskott, samarbetsrådet för Svenska kyrkan i Järfälla och Jakobsbergskyrkans församling samt genomfört tillsyn av kyrkobokföringen i en av stiftets församlingar.

Sist men inte minst har jag lett en begravningsgudstjänst med efterföljande minnesstund och lett församlingens "Förbönsmässa".

På min fritid har jag hämtat min äldsta dotter i Eskilstuna, där hon skrivit teoriprovet för körkort. Hon blev godkänd och efter att ha övningskört med henne hem så är jag säker på att hon kommer att klara uppkörningen i nästa vecka. Jag har också haft möjlighet att äta lunch tillsammans med sonen, vilket var väldigt trevligt. I övrigt har jag tagit hand om Hugo vars personlighet alltmer framträder. Han blir bara roligare och trevligare för varje vecka. Just nu ligger han i min frus säng där han bäddat ner sig under prydnadskuddarna.

I Järfälla har vi molnigt och 10 grader. Jag hoppas att vi slipper regn intill dess att yngsta dotterns spelat sin fotbollsmatch.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

L 1: Vi börjar med "By the rivers of Babylon" med "Boney-M". Den var oerhört populär i min ungdom. Ytterst få hade väl en tanke på att texten bygger på Psaltaren.

V 7 och V 4: Vi får höra en instrumental version av psalm 200 "I denna ljuva sommartid". En av de vanligaste psalmerna vid sommarbröllop.

L 5: Måns Zelmerlöw sjunger sin oerhört vackra "Wrong decision".

L 2 och V 9: Jag är inte säkert men nynnar "Det är de små, små detaljerna som gör det".

L 10: Åke Grönberg sjunger "Gungeligung".

V 11: "Leende guldbruna ögon", framförs i en finsk version. Detta är en av de sånger som jag älskar att dansa till.

L 6: Justin Timberlake sjunger "Can´t stop the feeling". Det är en av yngsta dotterns favoriter.

V 8: Vi får lyssna till Idas sång "Lille katt". En katt låter väl mjau? Det gör faktiskt Hugo ibland också.

L 11: "These boots are made for walking" framförs av Lee Hazlewood som också komponerat den.

V 13: Gruppen "Take that" sjunger sin vackra ballad "Back for good".

L 3 och L 9: Eldeman envisas med att göra dubbelfrågor av melodier som inte hör samman. Vi börjar med "Lite grann från ovan" som jag förknippar med Edvard Persson. Därefter får vi höra en instrumental version av "Stad i ljus".

V 12: Vi går i mål med Adele och "River Lea". Hon är en av mina absoluta favoritsångerskor.

Dagens melodikryss var betydligt enklare än det varit de senaste lördagarna. Jag har endast behövt googla för att kontrollera stavningen i övrigt. Den enda fråga jag inte är helt säker på är "Det är de små, små detaljerna som gör det". Under snabbreprisen blir jag dock säker när Eldeman sa att det var en Povel Ramel låt.

Nu ska jag och yngsta dottern åka till Viksjövallen för en fotbollsmatch. Självklart får Hugo följa med.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt fin lördag och en trevlig helg.

Om du är röstberättigad och ännu inte har röstat i kyrkovalet så har du möjlighet att göra det i morgon.

121 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister! Nu har det regnat i Piteå i stort sett i en veckas tid.
    Vill ju göra höst på gården, men inte i regn!
    Hoppas på sol eller iallafall uppehåll.
    Önskar er alla en skön helg
    Hej svejs Annica

    SvaraRadera
  2. God morgon. Ha det så skönt i Din ensamhet Krister önskar Bengt från ett mulet och grått Bromölla. Alla andra inkluderas också.

    SvaraRadera
  3. God morgon hälsar vi från varmare breddgrader den här gången. Vi sitter med radion i mobilen och följer dig på plattan. Lycka till allihop.
    Christina och Kjell inte från Dorotea den här gången!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Christina och Kjell.

      Hoppas att ni har det skönt i värmen. Njut.

      Radera
  4. Godmorgon! Krister och alla kryssälskare! Nu kör vi!!

    SvaraRadera
  5. God morgon från Kåge. Här är mulet och 9 grader, lite regn hänger i luften. Nu när jag tittar ut genom fönstret ser jag att det regnar igen. Såg att grannen åkte ut i älgskogen i morse. Inte kul att sitta ute i regnet. Men det är ju frivilligt. Nu börjar vi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Då kan vara glad att man inte är älgjägare i dag.

      Radera
  6. Gomorron Önskar dig en fin dag. Kram

    SvaraRadera
  7. God morgon alla kryssvänner från ett halvsoligt Norrköping, Berit

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister och alla kryssare idag från ett molnigt Stockholm och 11,7 grader. I veckan har vi varit på en intressant resa till Krakow i Polen. Där var det varmt och skönt, mellan 20 - 28 grader. En dag hade vi regn, men då var vi nere i en saltgruva, så det gjorde ingenting.
    Lycka till alla med dagens kryss.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Jag har en kollega som ofta åker till Krakow. Det blir kanske en tur dit med husbilen nästa sommar.

      Radera
    2. Ja det kan vi rekommendera. Det är en vacker stad med många fantastiska byggnader som slottet Wawel, Maria Kyrkan vid Stora Torget mm. Vi såg flera skyltar till campingplatser också.
      //Carin från Ösmo

      Radera
    3. Till Krakow skulle jag vilja åka.

      Radera
  9. God f.m hälsar vi i Vadstena som planerar besök i Björnhammar, Lyckliga gatan, övergiven byi närheten av Hjort Kvarn

    SvaraRadera
  10. V7 V4 DENNA SOMMARTID

    SvaraRadera
  11. Det är de små detaljerna som gör det

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister och övriga från ett mulet Lidhult......
    önskar Roffe

    SvaraRadera
  13. LEENDE ( guldbruna ögon)

    SvaraRadera
  14. Vilken härlig nostalgi med Take That!!!

    SvaraRadera
  15. V 12; ADELE månne ;) ??

    SvaraRadera
  16. På sista gissar jag på Adele hihi.

    SvaraRadera
  17. Vi avslutar med ADELE, tack för idag alla kryssare, fortsatt trevlig helg, Berit

    SvaraRadera
  18. Gåsapågen från Skåne tackar för idag

    SvaraRadera
  19. Tack för idag!
    Bara en svår, Take that.
    Hälsningar från Christina och Kjell i värmen!,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Christina och Kjell.

      Ha det gott i värmen.

      Radera
  20. Adele avslutar dagens kryss. Tack för idag. I eftermiddag ska jag prova ut nya glasögon. Jag önskar alla en skön hösthelg!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Carin.

      Lycka till med glasögonen.

      Radera
  21. tack för idag.. Lycka till på fotbollen.. "ses" kramizzar till er alla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Mia.

      IFK Viksjö F 07 är väldigt duktiga.

      Radera
  22. Tack för idag! Härligt med hjälp ibland! Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  23. Tack för att jag kunde lösa HELA krysset på egen hand, utan fusk!
    Det var väldigt många kryss sedan det hände 😊 Vilken start på denna lördagmorgon ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena.

      Vad roligt att du löste på egen hand.

      Radera
  24. Tack för idag. Nu ska jag åka ut till sonen och låna hans bärtork. Ska torka rönnbär och äta 3 varje dag och bli jättepigg. Trot den som vill. Ha en fin helg alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, M.

      Lycka till med rönnbären. Hoppas att de inte är för sura.

      Radera
  25. Tack för idag. Nu ska vi åka och filma kossor som ska mjölkas så att barnen på förskolan får se var mjölken kommer från.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Eric.

      Ett fint initiativ. Det kommer barnen att uppskatta.

      Radera
  26. Jag "brukar" kunna hänga med i Eldeman 'sväńgar', jag föll i 2 gropar, men med lite "kyrklig" hjälp kan jag skicka in några svar,😎😂
    L81 (= Lotten)

    SvaraRadera