lördag 6 januari 2018

Melodikrysset vecka 1 - 2018

God förmiddag och god fortsättning alla melodikryssvänner!

Jag sitter som vanligt hemma vid köksbordet i Jakobsberg, då jag ska försöka lösa årets första melodikryss tillsammans med er.

Sedan vi hördes i lördags har jag fortsatt att ägna mina lediga dagar åt att titta på tv-serien om Pablo Escobar på Netflix. De enda dagarna jag gjort uppehåll i mitt tittande är nyårsdagen, då jag ledde en gudstjänst i Järfälla kyrka och i onsdags, då vi hade styrelsemöte för församlingens cateringbolag och jag ledde en begravningsgudstjänst samt hade ett samtal inför morgondagens dopgudstjänst.

Övriga dagar har jag tittat väldigt mycket på tv mellan mina promenader med Hugo. Utöver serien om Colombias mest jagade man har jag tittat på skidor och ishockey. Jag försökte hålla mig vaken för att se nattens final i ishockey, men jag somnade strax innan klockan 02.00.

Jag har i veckan också ägnat mig åt en av mina favoritsysselsättningar, nämligen att laga mat. I husbilen är det alltid jag som lagar maten men här hemma blir det bara när jag är ledig. På nyårsafton lagade jag och min fru en trerättersmiddag tillsammans. Jag gjorde förrätten och huvudrätten och hon gjorde efterrätten.

Tyvärr blev Hugo rejält skrämd på nyårsafton. Jag skulle gå ut med honom vid 20-tiden innan fyrverkerierna tog fart. Precis när vi kom ut från porten var det några grannar som hade tänt på ett flertal smällare som exploderade mitt framför oss. Det tog flera dagar innan han vågade gå förbi platsen. Just nu ligger han i sin korg bredvid mattes säng.

I Järfälla tittar för närvarande solen fram mellan molnen. Det har regnat nästan varje dag sedan nyårsafton. Vi har minus 4 grader, så det ser ut att bli fint väder för eftermiddagens långpromenad med Hugo.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

V 15: "Fly on the wings of love" (Smuk som et stjerneskud) med bröderna Olsen har varit med ett otal gånger i krysset. Nu inleder de år 2018. De kommer från Danmark och vann ESC år 2000 med denna vackra sång.

L 13: Jag tror att Evert Taube sången inleds med ordet en... Dock kommer jag just nu inte på titeln. Jag får återkomma. Jag tror att Taubes visa heter "En söndagsmorgon bittida".

L 8 och L 14: "La dolce vita" framförs av Christer Lindarw och Lasse Flinckman. De kallades sig "After Dark" när de deltog i melodifestivalen 2004 med denna sång.

V 10: Jag känner så väl igen musiken. Det måste vara Beethoven som komponerat den. Kan det vara "Månskenssonaten"? Den utspelar sig på nätter.

L 2 och L 11: Carola sjunger "You bring out the best in me". Hon slog igenom 1983 (tre).

V 9: Stycket är hämtat från "Aida". Jag tror att det heter "Triumfmarschen".

L 1 och L 3: Vi börjar med "Chim Chim Cher-ee" ur "Mary Poppins" med musik av bröderna Sherman. Därefter får vi höra "Unchained Melody". Den sjöngs i filmen "Ghost", med Patrick Swayze och Demi Moore i huvudrollerna.

V 6: Sjömannen i sången heter "Axel Öman".

V 7 och V 4: "Tennessee waltz" framförs av Lotta Engberg, LE.

L 12: Vi får lyssna till Orphei Drängar, OD, som sjunger "Drunken sailor."

V 1: "Spice Girls" sjunger sin "Wannabe". Den spelades flitigt i radion i slutet på 90-talet men nu var det länge sedan jag hörde den.

V 5: Vi går i mål med en sång ur "Det våras för Hitler". Det är Mel Brooks som komponerat musiken och även spelar huvudrollen i filmen.

Därmed var dagens kryss, med nöd och näppe, avklarat. Det var det svåraste krysset på väldigt länge så jag har behövt googla flera gånger för att kontrollera stavning och hitta titlar.

Nu ska jag och Hugo ta en lång promenad innan jag ska lägga sista handen vid morgondagens predikan.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en trevlig helg och en god fortsättning på år 2018.

"Han förbarmar sig över de svaga och fattiga, räddar de fattigas liv.
Han befriar dem från våld och förtryck, deras liv är dyrbart i hans ögon."

137 kommentarer:

  1. God morgon från ett småkyligt Skepplanda

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Krister. Skönt att höra att det var fler än jag som inte höll sig vakna till matchen i natt. Under veckan har vi haft snöfall varje dag i varierande mängd och i dag har vi dessutom -9 nu på morgonen. I eftermiddag blir det resa till Kyrkan i Tällberg för att fira mässa och i morgon är det körframträdande med julens sånger på kvällen. Nästa vecka är det Stockholmsresa fredag-lördag, så då blir det svårt med Melodikrysset. Vi önskar hela familjen en fin helg och kommande vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Kul att ni som vanligt har en välplanerat program.

      Jag önskar dig och Else-Britt detsamma.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla kryssare. Idag är vi med från Kalmar där vi hälsar på yngste sonen. Låter som en skön ledighet. Det där med smällare är inte roligt, Simba (en golden) blev också lite rädd men det går ändå rätt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ingela.

      Hugo har aldrig brytt sig tidigare. Vi får hoppas att han glömt det till nästa nyårsfirande.

      Radera
    2. Samma här så vi blev lite förvånade när han ville lägga sig under bordet.

      Radera
    3. Hugo tillbringade nyårsafton under vår säng utom vid 12-slaget. Då ville han att min fru skulle hålla upp honom så att han kunde se fyrverkerierna.

      Radera
  4. God morgon Krister Hugo o alla mellokryssare! Jag önskar Er alla Ett rikigt Gott Nytt År och En God fortsättning! Nu ska vi snart kryssa igen ska bli kul, snart kör vi lycka till!Hälsning Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Lisbeth.

      Jag önskar dig detsamma.

      Radera
  5. God Morgon Krister och alla kryssvänner.
    Henrietta

    SvaraRadera
  6. God morgon krister!

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister och alla kryssare. God fortsättning på 2018! Idag är jag i Stockholm och ute är det -2,4 grader och uppehåll från allt regn. Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vaknade så jag kunde se sista perioden på ishockeyn i natt. Sverige spelade bra, så det var synd att de förlorade matchen.
      //Carin från Ösmo

      Radera
  9. God morgon alla kryssare från ett mulet Norrköping, Berit

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  11. God morgon Krister och alla andra kryssare från ett småmulet Lidhult
    nu kör vi så det ryker
    hälsar Roffe Kimnäs

    SvaraRadera
  12. Bröderna Olsen. Danmark

    SvaraRadera
  13. God morgon Krister och alla krysslösare från Lockne, Jämtland. Idag får jag lösa krysset med er hjälp, sonen har åkt tillbaka till Stockholm. /Ulla

    SvaraRadera
  14. God fortsättning på 2018 och än en gång tack för att jag ofta får hjälp av Dig
    Hälsning från Nyköping

    SvaraRadera
  15. L8After L14 Dark Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  16. Svar
    1. Vad är det för visa?

      Radera
    2. Karl-Alfred och Ellinor.
      "En ung sjöman, Karl-Alfred var hans namn"

      Radera
  17. Svar
    1. Nätter är nog en bra chansning :)

      Radera
  18. v10 nätter (månskenssonaten)

    SvaraRadera
  19. V10: Nätter(månskenssonaten)

    SvaraRadera
  20. Nätter - det är väl nocturne eller sov på min arm som den också heter

    SvaraRadera
  21. Ett gott nytt fredligt år 2018 önskar jag Er alla Melodikryssare. Ha det gott.

    SvaraRadera
  22. L2 Carola L11 Tre Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  23. carola you bring out the best in me

    SvaraRadera
  24. God morgon från storsved/Micke och Solveig

    SvaraRadera
  25. V9 Aida Hasse i Karlskrona

    SvaraRadera
  26. Svar
    1. Jepp, det är det :)

      Radera
    2. v 6 Axel Öman Lisbeth o Hasse i Karlskrona

      Radera
  27. L1 Kipling

    SvaraRadera
  28. V 7: Lotta månne ;) ?

    SvaraRadera
  29. V 7 Lotta V4 LE Lisbeth o Hasse i Karlskrona

    SvaraRadera
  30. L12 OD Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  31. Kryddiga tjejjer
    Spice Girls

    SvaraRadera
  32. V 1 Spice Girls Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  33. Tack för idag. Idag får vi gå ut och njuta av lite sol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Ingela.

      Det blir en lång promenad med Hugo.

      Radera
  34. Tack för trevligt X:ande.
    Var lite tuffare idag än förra veckan.
    Ha en fortsatt trevlig helg så ses vi eventuellt nästa lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Anders.

      Det var betydligt tuffare än det varit de senaste månaderna.

      Radera
  35. Tack för idag! soligt stenstorp!

    SvaraRadera
  36. Tack för idag. Önskar er alla en trevlig dag

    SvaraRadera
  37. Blir nog uselt med sol men skotta snö det ska vi göra i Buddbyn/Boden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn, det har vi inte behövt göra ännu i Järfälla.

      Radera
  38. Tack för idag alla kryssare, önskar er alla ett fortsatt gott 2018, Berit

    SvaraRadera
  39. Tack för idag. Veckans kryss var lite klurigare, tycker jag. Nu ska vi gå till Gamla Stan och försöka lösa DN:s Mellandagspromenad. Det är alltid lika roligt.
    Jag önskar alla en skön helg!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Carin.

      Ja, det var det klurigaste krysset på mycket länge.

      Radera
  40. Tack för idag, det var lite knepigare idag en förra veckan. Det är bra när man kan hjälpas åt. Vi önskar Er alla en riktigt trevlig helg. Lisbeth o Hasse i Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Lisbeth och Hasse.

      Det var ett ovanligt knepigt kryss i dag.

      Radera
  41. Hejsan Krister !
    Tråkigt att Hugo blev skrämd, Prinzen har hört de där raketerna och småbomberna sedan i November, men tycks inte bli van. Säger, inte farligt, bara låter så. Hur mycket begriper han av det. noll.

    Ha en fortsatt fin arbets- vecka, nu ska jag kolla upp Netflix, se om jag kan se det, för TV4 play går inte, datorn tror jag är 8 år.

    Klapp och kli till Hugo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan, Marie-Louise.

      Hugo kommer nog över smällandet så småningom.

      Önskar dig en fin vecka.

      Radera