lördag 20 januari 2018

Melodikrysset vecka 3 - 2018

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Så har ytterligare en vecka gått. Efter en uppfriskande promenad med Hugo och yngsta dottern, sitter jag åter hemma vid köksbordet på Söderhöjden i Jakobsberg för att försöka lösa "Melodikrysset" tillsammans med er. Jag hoppas att krysset blir lika klurigt i dag som det var förra lördagen.

Min arbetsvecka har varit väldigt omväxlande och givande. Jag har haft ett dopsamtal och två begravningssamtal inför kommande gudstjänster, haft flera samtal med medarbetare med anledning av vår pågående omorganisation, lett ett möte med församlingens arbetsledare, varit på första mötet med det nyvalda Personalutskottet och haft årets första möte med Pastorala rådet i Järfälla. Tyvärr nåddes jag här om dagen av det tragiska beskedet att ordförande i Pastorala rådet hastigt avlidet i veckan.

Utöver detta har jag varit på ett lunchmöte på Servicebyrån som handhar våra löner och varit i Sigtuna på kyrkoherdeutbildningen för att tala om glädjen och svårigheterna i kyrkoherdeuppdraget. Sist, men absolut inte minst, har jag lett en begravningsgudstjänst och församlingens förbönsmässa.

På min fritid har jag varit på mandatperiodens första sammanträde med det nyvalda Domkapitlet. Som jag tidigare berättat har jag fått förnyat förtroende som ersättare för biskopen och domprosten. Jag har också träffat den kyrkoherde som jag ska vara mentor för under 18 månader. Det innebär att jag under ett halvår är mentor för två kyrkoherdar.

Jag har också hjälpt min son med att flytta lite småsaker till sin nya lägenhet. Vi avslutade dagen med att äta middag på en trevlig restaurang i Järfälla. Övrig tid har jag som vanligt ägnat åt att promenera med Hugo och umgås med yngsta dottern. Min fru har jag inte träffat särskilt mycket denna vecka och hon arbetar hela helgen. Själv ska jag ta det lugnt med anledning av att jag i torsdagsmorse vaknade med en rejäl förkylning med rinnande ögon och nysningar.

I Järfälla har vi ett strålande vinterväder. Marken är täckt av snö, solen skiner och vi har minus 3 grader.

ÄVEN I DAG VERKAR BLOGGER STRULA. DET TAR LÅNG TID ATT PUBLICERA, KOMMENTERA OCH SVARA PÅ KOMMENTARER. JAG BER OM URSÄKT FÖR DETTA MEN KAN INTE GÖRA NÅGOT ÅT DET.

Så här ser förslaget till lösning ut i dag:

L 4 och V 9: Vi inleder dagens kryss med BAO som spelar en stycke som är komponerat av den femte evangelisten, Johan Sebastian Bach. Jag kommer dock inte på titeln så här på rak arm. Jag tror att den kan heta "Badinerie".

V 11: Den engelska titeln på denna vackra sång är "She". Det var Charles Aznavour som sjöng den i en fransk version.

V 7: "Drömmen om Elin" framförs i en jazzig instrumental version.

V 6 och V 19: Den tyska gruppen som framför "Brother Louie" heter "Modern Talking".

L 16, L 5 och V 17: Vi får höra en instrumental version av visan "Vart ska du gå min lilla flicka".

L 18: "Sten och Stanley" framför "Klättra upp för stegen". På engelska heter den "Tie a yellow ribbon round the old oak tree". Den handlar alltså om en ek.

L 3 och L 15: "Nice work if you can get it" framfördes först av Fred Astaire. Här var det Sting som sjöng.

V 3: Vi fick lyssna till en instrumental version av Frödings "E fin vise".

V 8 och L 1: "The Smiths" sjunger "This charming man".

L 2: Idde Schultz sjunger "Fiskarna i haven".

L 14, L 10 och L 13: Vi börjar med en instrumental version av BAO och Helene Sjöholms "Du är min man". Det andra stycket är "Allt som jag känner", också den i en instrumental version. Det var Tone Norum och Tommy Nilsson som gjorde originalet.

V 12: Monica Zetterlund avslutar dagens melodikryss med "Höst". På engelska har den titeln "Star-dust".

Därmed var dagens melodikryss avklarat. Det var lite småklurigt här och var även om jag inte hade svårt att skriva in svaret så har jag behövt googla på bakgrundsinformation. Dessutom var blogger precis lika strulig som den var förra lördagen. Jag har kontaktat blogger och bett dem att åtgärda problemet.

Nu ska jag kurerar mig från förkylningen genom att titta på tv-sporten. Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt fin lördag och en trevlig helg.

"Herre, till himlen sträcker sig din nåd,
din trofasthet till skyarna".
Psaltaren 36

123 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare. Även idag hjälper vi till med logistiken för barnbarnen. I Saltsjö-Boo är det en mycket vacker vinterdag med vit fin snö, ca 2 dm, soligt, lugnt och bara någon grad kallt.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Carin.

      Det var inte länge sedan jag besökte Saltsjö-Boo för att kontrollera kyrkobokföringen.

      Ha en trevlig lördag med barnbarnen.

      Radera
  2. God morgon från ett snörikt Kåge. Vi har fått massor med snö och jag vet snart inte var man ska göra av den. Grannen kom med snöslungan och tog bort plogkanten, det var bra, den är ju tung. Resten av snön var lätt, men som sagt lite för mycket. Nu blir det melodikryss och sedan massor av sport i TV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Det låter mer bekvämt att titta på vintersporten på tv än att skotta. Som boende i lägenhet behöver jag inte skotta. Jag har inte skottat sedan vi sålde stugan för 4-5 år sedan.

      Radera
  3. Godmorgon Krister och övriga kryssälskare! Snön lyser vit på taken! Minus 2,4 grader. Lycka till idag!

    SvaraRadera
  4. Lycka till med Ditt uppdrag i Domkapitlet och övriga instanser. God morgon f ö till Er alla. Idag ska vi åka till Höllviken och gratulera vår svärdotter Karin och vårt äldsta barnbarn Klara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Bengt.

      Tack.

      Hälsa födelsedagsbarnen.

      Radera
  5. God morgon Krister och alla krysslösare. Här i Lockne, Jämtland är det mulet idag. Det blir en lugn dag. Lite matlagning så jag har matlådor till nästa vecka :) /Ulla

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla andra kryssare. Under veckan har vi fått mycket snö i Västerdalarna och det har blivit jobbigare att hålla gångar och utfarter rena ju längre veckan har lidit eftersom det blivit tyngre att få undan all snön, som är det mesta vi fått på flera år så här tidigt på året. Kommande veckoslut åker jag på årets Kick Off i Jönköping, och under helgen blir det både Revybesök i Björbo och Högmässa i Siljansnäs vackra kyrka. Else-Britt och jag önskar Dig och familjen en härlig vecka med kanske lite skidåkning och annan vintersport!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Vi önskar er detsamma.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  7. God morgon Krister och alla kryssare. Idag är vi med igen från Vetlanda efter att förra helgen haft fullt upp med att fira makens 60-årsdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ingela.

      Hälsa maken och gratulera i efterskott.

      Radera
  8. God morgon Krister! hoppas att förkylningen släpper fort!Du kan få skicka hit lite av ditt väder, häri Axmar har vi haft det grått och tråkigt länge!

    SvaraRadera
  9. God Morgon Krister och alla kryssvänner!
    Henrietta

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla kryssare!
    Nu sitter vi beredda att börja lösa frågorna i dagens kryss. Förra lördagen så fungerade inte bloggen så man kunde kommentera. Hoppas det funkar idag.
    Christina och Kjell i Dorotea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Christina och Kjell.

      Det är trögt i dag också. Jag vet tyvärr inte vad det beror på. Problemet ligger på blogger.

      Radera
  11. Gordon sänder en hjärtlig melodikryss-hälsning till Hugo och dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Gordon.

      Hugo hälsar från sin plats under sängen. Så snart jag nyser springer han och gömmer sig.

      Radera
  12. God morgon från ett snöigt Skepplanda

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister o alla mellokryssare! I Karlskrona snöar det idag.Min sambo Hasse jobbar idag så jag får lösa krysset själv. Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Lisbeth.

      Det är precis därför jag bloggar. Ingen ska behöva lösa krysset själv.

      Radera
  14. God morgon alla kryssare från ett vitt men lite mulet Norrköping, Berit

    SvaraRadera
  15. Hejsan Krister !
    Struligt är rätta ordet, trodde det var fel på min dator(laptop) svårt komma åt vissa som nu när jag ville ha fram din blogg.

    Nu börjar vi snart X-a

    Och lille Hugo mår bra, gillar han snön.

    Ha en fortsatt fin helg och vecka 4

    Hej så länge

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Marie-Louise.

      Hugo älskar snö.

      Tack detsamma.

      Radera
  16. v 11 She Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  17. Fin musik o sång Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  18. Svar
    1. Killarna Erlandsson från Vetlanda...

      Radera
  19. Godmorgon Krister och alla kryssare. I dag sitter jag hos grannfrun och myser framför brasan. I Piteå är det -13° och galet mycket snö. Skön lördag på er.
    Annica

    SvaraRadera
  20. Gomorron Krister och alla ni andra kryssare från norr till söder.
    Njut av denna vackra lördag vi idag fått till skänks.❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Lena.

      Din kommentar hade hamnat bland "skräpposten" av någon anledning.

      Radera
  21. L16, L5, V17: gå, min lilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt när Blogger inte funkar.:(

      Radera
    2. Det är supertråkigt.

      Har kontaktat dem så att de kan åtgärda problemet.

      Har kontrollerat med andra bloggare som använder samma bloggverktyg och det verkar vara ett allmänt fel.

      Radera
  22. Svar
    1. Tie a yellow ribbon round the old oak tree

      Radera
  23. Var ska du gå min lilla flicka

    SvaraRadera
  24. Blogger funkar inte bra här heller lång väntan precis som förra veckan Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisbeth.

      Jag har kontaktat blogger och bett dem åtgärda problemet. Det verkar gälla alla bloggare som använder detta bloggverktyg.

      Radera
  25. Krister det blev fel på trippelfrågan. Det ska inte vara jänta utan lilla.

    SvaraRadera
  26. v 3 Fin Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  27. Kul att höra sin favoritgrupp igen. The Smiths.Det var länge sedan de spelades på radio.

    SvaraRadera
  28. V:3 Tycke jag lät som Flicorna från Småland

    SvaraRadera
  29. L2 Idde Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  30. Bachs komposition heter nog badinerie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bengt.

      Det tror jag också är den vardagliga titeln.

      Radera
  31. L:2 IDDE Schultz "Fiskarna i havet"

    SvaraRadera
  32. L14 Du L10 Är Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  33. L13 Allt Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  34. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg på återseende nästa vecka.
    Synd att bloggservern krånglade.

    SvaraRadera
  35. Tack för idag. Nu skiner solen! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  36. V 12 Star-dust Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  37. Vi tackar för idag, men det är väldigt irriterande att det nästan inte går att kommentera!!
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Christina och Kjell.

      Har kontaktat blogger och bett dem rätta till problemet. Det verkar inte bara gälla min blogg.

      Radera
  38. Ja då var det slut för idag trots allt strul med tekniken. Ha en trevlig helg alla så ses vi nästa lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, M.

      Har kontaktat blogger och bett dem åtgärda problemet.

      Radera
  39. Funkade inte alls idag, Fortsätter nu goa lördagen med konståkning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingela.

      Nej det var riktigt struligt. Det är väldigt tråkigt men jag har kontaktat blogger angående problemet.

      Jag tittar på störtlopp.

      Radera
  40. Tack för idag och trevlig vinterhelg önskar Carin från Ösmo!

    SvaraRadera
  41. Vi avslutar dagens kryss med Star Dust, tack för idag alla kryssare o trevlig helg, Berit

    SvaraRadera
  42. Tack för idag Krister o alla kryssare! Det bjöds på fin o glad musik. Var inte så svårt denna veckan. Krya på dig Krister hoppas att du slipper din förkylning fort. Ge lilla Hugo en stor kram. Jag önskar Krister, Hugo o alla kryssare en trevlig helg vi hörs nästa vecka. Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma, Lisbeth.

      Ska hälsa Hugo.

      Radera
  43. Tack för hjälpen! Jag hade aldrig klarat The Smiths. Vann förresten en liten bricka och 2 pennor samt ett grattiskort med Anders Eldemans autograf i slutet av november. Det damp ner i brevlådan denna vecka. Man ska aldrig ge upp. Om ett par månader kan vi ta fram husbilen igen om inte vädret ställer till det. Hälsningar från Karin i Ljungsbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin.

      Stort grattis till vinsten.

      Vi ser också fram emot att ta fram husbilen i början av april.

      Radera