lördag 19 januari 2019

Melodikrysset vecka 3 - 2019

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Då vi hade ett par vänner på middag till sent i går kväll, har jag i dag tagit en lång sovmorgon. Men nu sitter jag framför datorn, vid köksbordet, hemma i Jakobsberg, för att försöka lösa "Melodikrysset" tillsammans med er.

Min arbetsvecka har, som vanligt, varit väldigt omväxlande. Jag har haft samtal med medarbetare, varit på ett möte inför framtida presidiekonferenser, haft möte med församlingens arbetsledare, varit på ett samtal med fackliga företrädare och haft samtal med församlingsbor. Som vanligt har jag lett församlingens "Förbönsmässa" och en begravningsgudstjänst med efterföljande minnesstund.

På min fritid har jag varit på sammanträde med Domkapitlet och deltagit i prästexamen med efterföljande lunch. Det är alltid lika givande att delta i samtal med blivande präster kring en bok vi alla läst.

Som vanligt har jag tagit promenader med Hugo och umgåtts med min fru och yngsta dotter. I veckan har jag även träffat min äldsta dotter innan hon ska åka tillbaka till USA för att spela in det sista för den långfilm i vilken hon har huvudrollen. Våra katter, Alexi och Bucky, blir allt mer personligheter. De hittar på bus och välter ner saker från bord, hyllor och fönsterkarmar. Just nu ligger Hugo och sover tillsammans med min fru. De har precis kommit in efter morgonpromenad. Alexi och Bucky ligger och sover i vardagsrummet, den ena i soffan och den andra på en filt ovanpå deras bur.

I Järfälla har vi fått vinter. På marken ligger det ett tunt snötäcke och det är minus 7 grader. I horisonten ser jag att molntäcket släpper igenom solens strålar. På grund av halkan har det tagit dubbelt så lång tid att promenera till jobbet de senaste dagarna.

Så här ser förslaget till lösning ut denna vecka:

L 4: Vi inleder dagens kryss med en instrumental version av "Are you lonesome tonight".

V 8 och L 8: "Peps" Persson sjunger "Alldeles lagom". Han heter Per Åke Tommy. Han var den första artisten jag såg live. Jag stod alldeles vid kanten av scenen i Pildammsparken i Malmö.

L 1, V 7 och V 3: Tal, sång och musik är hämtade från filmen "La la land". Jag tror att det är Emma Stone som sjunger "Audition" ("The fools who dream").

L 2: Lennart Palm från Lerum spelar signaturen till "Ville, Valle och Viktor". Ett tv-program jag såg i mina yngre år.

L 6 och V 9:  Sabina Ddumba sjunger "Varför är kärleken röd" ur tv-programmet "Så mycket bättre". Var det inte Kikki Danielsson som gjorde den först?

V 11: "I'm gonna knock on your door" framförs i en finsk version. I den svenska version som Lill-Babs sjöng hette den "Mina kärleksbrev dom vill jag ha igen". Det verkar ha uppstått en fnurra på tråden.

V 10 och V 16: "Roxy music" framför "Love is the drug". Det är i mina öron inte deras bästa sång även om jag känner igen den från min ungdom.

L 15: Vi får lyssna till en finstämd instrumental version av "Sång om syrsor".

V 14 och L 5: Så kom en av Eldemans dubbelfrågor som inte hänger ihop. Vi börjar med "The Beatles" fina sång "Eleanor Rigby" framförd av John Lennons fru, Yoko Ono. Eftersom mitt första förslag inte passar in med Rolf på L 12, måste det ha varit Cleo Laine som sjöng.

Därefter får vi höra Dusty Springfield sjunga "Son of a preacher man". Den senare har jag på min Spotify-lista.

V 6: Ur melodifestivalen 2018 får vi höra Samir och Viktor sjunga "Shuffla". Min yngsta dotter har dessa som favoriter. Vi har har sett dem uppträda på Järfälla festivalen.

L 12: "Dinkeli dunkeli doja" sjungs av Rolf Lassgård. Det innebär att det inte kan ha varit Yoko Ono som sjöng "Eleanor Rigby" på V 14, utan det var Cleo Laine.

L 13: Charlotte Perrelli sjunger Eric Gadds sång "You belive in me",  i en svensk version. Då fick den titeln "Kommer du tro på mig".

Därmed hoppas jag att jag fått ihop dagens melodikryss. Jag snöade in på Yoko Ono ända tills jag hörde Rolf Lassgårds röst. Då blev jag så stressad att jag trodde det var Rolf Bengtsson men vid snabbgenomgången blev jag övertygad om att det var den förra. När jag väl fått Rolf på plats så var det inte så svårt att hitta till rätt artist på V 14, nämligen Cleo Laine.

Nu hoppas jag att jag inte har missat något svar. Jag ser på statistiken att jag inte var ensam om att tycka att dagens kryss var svårt. Det är nästa 100 000 besök här på bloggen i dag.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt trevlig helg.

Själv ska jag ta det lugnt. Eventuellt ska jag gå ner till centrum för att hämta en klockuppdragare som håller i gång mina mekaniska klockor då jag inte använder dem.

"Himlen förkunnar Guds härlighet,
himlavalvet vittnar om hans verk.
Dag talar till dag därom
och natt undervisar natt.
Det är inte tal, det är inte ljud,
deras röster kan inte höras,
men över hela jorden når de ut,
till världens ände deras ord."
ur Psaltaren 19

179 kommentarer:

  1. God Morgon Krister och alla kryssvänner.

    SvaraRadera
  2. God morgon. Idag är det -24 i Kåge. Jag kommer inte att använda min Ipad idag utan sitter vid datorn. Då går det bättre att kommentera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, M.

      Kul att du kan kommenterar igen.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla kryssare från Ösmo. Här är lite mulet och -4,2 grader, lite snöpudrat och en hel del is på vägar och gårdsplan. Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  4. God morgon!
    Vi sitter och väntar på att kryssandet ska börja.
    Här i Dorotea så vräker snön ner hoppas det avtar så man inte måste röja hela eftermiddagen. Önskar lycka till med kryssandet.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
  5. God morgon från ett kallt Skepplanda.

    SvaraRadera
  6. Godmorgon! Krister med familj o djur och alla krysslösare! Strålande solsken -2grader i Karlskrona. Lycka till med kryssandet idag! Hälsning Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  7. God morgon alla från ett mulet och kallt Bromölla. I morgon på Bibelns dag är jag gudstjänstvärd i Ivetofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Bengt.

      Önskar dig en fin och meningsfull gudstjänst i morgon.

      Radera
  8. God morgon från ett bistert men klart Piteå -24°, önskar er alla en fin lördag. Kram Annica

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister. Från ett soligt väring.

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla krysslösare. Solen på väg upp i Lockne och några minusgrader.
    /Ulla

    SvaraRadera
  11. God morgon Krister!Kul med din äldsata dotter och filmen, det måste göra en pappa stolt! Vi sitter här vid köksbordet i Axmar som vanligt, och det är strålande sol!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Leif.

      Jo, jag är omåttligt stolt över henne.

      Radera
  12. Godmorgon från Bromma denna gång!

    SvaraRadera
  13. God morgon Krister och alla kryssare från ett kyligt Björkhagen.

    SvaraRadera
  14. Kyliga hälsningar från Nyköping lite sol lite moln. Haft en paus i kryssningen men idag gör jag ett försök. Trevlig helg till Krister och alla ni andra där ute i vårt avlånga land

    SvaraRadera
  15. Are you lonesome tonight?

    SvaraRadera
  16. L:4 ARE?? (ARE YOU LONESOME TONIGHT)

    SvaraRadera
  17. L4 ARE you lonesome tonight Lisbeth i K-na

    SvaraRadera
  18. V8 PEPS L8 PER PEPS PERSSON Lisbeth i K-na

    SvaraRadera
  19. God Morgon!
    Från ett kyligt Älvsbyn -32,5
    //Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flytta till Boden, ”bara” -29 ;)

      Radera
    2. Med klarblå himmel o soligt.
      Har tidigare bott i Boden ;)
      //Anders

      Radera
  20. Får väl se till att se den snart :-)

    SvaraRadera
  21. L2 Ville Valle o Viktor Lisbeth i K-na

    SvaraRadera
  22. ville, valle och VIKTOR

    SvaraRadera
  23. 6: Samir kanske ;) ,,,?

    SvaraRadera
  24. L6 Sabina Dumba Lisbeth i K-na

    SvaraRadera
  25. V 9 Så mycket Bättre Lisbeth i K-na

    SvaraRadera
  26. Det verkar saknas en ruta i appkrysset,får inte in mer än Sabin...

    SvaraRadera
  27. Hej kyrkoherden och alla andra krysslösare!
    Fick tips om denna fina blogg av min ”kontaktpojke” som gillar att lösa krysset, men inte riktigt klarar det på egen hand, vilket jag inte heller alltid gör. Fint att få lite tips. Skriv gärna var i krysset svaret ska stå, bra hjälp om man behövt lämna krysset tillfälligt. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns i de allra flesta fall åtminstone nån gång för varje svar, sen är många så ivriga att hinna först att de glömmer bort ;)

      Radera
    2. Plus, förstås att Kyrkoherden ju skriver in alla rätta svar med adresser så i efterhand kan man ju enbart kolla där.

      Radera
    3. Hej Ingela.

      Välkommen hit.

      Tack detsamma.

      Radera
    4. Tack! Första gången jag lyckades få till ett inlägg. Tror denna blogg är värdefull och uppskattad av många med funktionsvariationer, likväl som av många andra som bara gillar att lösa krysset tillsammans och få lite hjälp vb. Bra initiativ Krister! Hur länge har du skrivit?

      Radera
    5. Hej! Jag började blogga om Melodikrysset 2009 eftersom jag tyckte att det var så tråkigt att sitta ensam lördag efter lördag.

      Här umgås vi och hjälper varandra.

      Jag hinner sällan läsa kommentarer under programmet men jag försöker alltid svara efter sändningen.

      Av mejl och kommentarer förstår jag att det är många som uppskattar min blogg, även om jag de första åren fick en del otrevliga kommentarer och mejl av människor som tycker att det är fusk att hjälpas åt på nätet, men inte hemma.

      Radera
  28. Samir som jag sa tidigare

    SvaraRadera
  29. V14 Yoko Ono L5 Dusty Springfield V6 SAMIR Lisbeth i K-na

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yoko är inte englesk. CLEO är rätt svar :-)

      Radera
    2. Du har helt rätt Catarina.

      Det var jag som snöade in på Yoko Ono ända tills Rolf gjorde svaret omöjligt.

      Radera
  30. Svar
    1. Nä, var det jag också tyckte var så konstigt: varför alla plötsligt skrev Yoko.
      Taaaack för hjälpen, tack vare dig föll allt på plats :) <3

      Radera
    2. Tack!!! Som jag tänkte på henne!!!! Annica

      Radera
    3. Det var jag som "lurade" några att tro att det var Yoko Ono. Jag har var helt övertygad om att jag hade rätt tills Rolf Lassgård kom.

      När jag väl hade Rolf på plats insåg jag att det var Cleo Laine som sjöng "Eleanor Rigby". Det borde jag ha hört från första början.

      Radera
  31. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg på återseende.

    SvaraRadera
  32. Vad blir det på L12?

    SvaraRadera
  33. Svar
    1. Det var Rolf Lassgård men det påverkar ju inte krysset.

      Radera
  34. Blida ute, -28,4 i Buddbyn
    Trevlig helg önskas alla trots kylan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow...

      Det kallaste jag varit med om är minus 37, under en övning utanför Arvidsjaur.

      Tack detsamma.

      Radera
  35. Svar
    1. Tack det stämde bättre. verkar vara på en skiva från 1976.

      Radera
  36. Erik Gadd Lisbeth i K-na

    SvaraRadera
  37. Hur går L12 och V14 ihop med ROLF och YOKO?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör det inte.

      Jag hade fel. Det är Cleo Laine som sjunger och inte Yoko Ono.

      Radera
  38. V14 är CLEO Laine.
    Tack för idag. Nu ska vi umgås med ett par kompisar som snart kommer på besök.
    Jag önskar alla en skön helg.
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  39. Tack för hjälpen med Cleo Lisbeth i K-a

    SvaraRadera
  40. Tack för idag. Önskar er alla en trevlig dag

    SvaraRadera
  41. Rolf Lassgård var det på L12

    SvaraRadera
  42. V14 CLEO L12 ROLF Lisbeth i K-na

    SvaraRadera
  43. Tack för idag!
    Dagens kryss var klurigt och vi behövde hjälp på flera rader.
    Men det löste sig till sist,,
    God fortsättning?
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma, Christina och Kjell.

      Ja, det var nog ett av de klurigaste jag löst. Det vittnar även antalet besök på bloggen om. Nästan 100 000 besök.

      Radera
  44. Det var Rolf Lassgård som sjöng den lilla barnvisan, han har många talanger...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders.

      Du har helt rätt. Vid snabbgenomgången stod det helt klart för mig.

      Radera
  45. Tack för er hjälp i dag. Trevlig helg. Här har vi -10 gr i dag.

    SvaraRadera
  46. Cleo Laine var det som sjöng Beatles påten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det. Jag snöade in på Yoko Ono tills jag blev helt säker på Rolf. Med hjälp av andra bokstaven var det tydligt att det var Cleo.

      Radera
  47. Tack för idag. Det blev lite bökigt idag, men till slut gick vi i mål. Ha en bra helg alla med mycket sport på TV när det är för kallt ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, M.

      Ja, det blev ett ovanligt klurigt kryss, men det sa ju Eldeman att det skulle bli i början av sändningen.

      Radera
  48. Nu var det inskickat, tack för idag allihop!

    SvaraRadera
  49. Hejsan !
    Os vilket jobbigt X. Det slipper din äldsta dotter filmstjärnan att göra.För hennes Pappa/Far kan allt.
    Så spännande det måste vara med en dotter som bor i USA, Då blir det väl resor dit ganska ofta.
    Du får krya på dig från febern.
    Så kallt det är, fast inte så kallt som 2013, då hade vi 17 minus men det var vindstilla och ganska skönt med en promis även då.
    ⛄ 🌞
    Ha en fortsatt fin helg, klapp till Hugo och kli till kattungarna. Ps plocka bort allt som de kan riva ner,De växer fort som tur är )
    😹😸

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie-Louise.

      Ja, det var ett ovanligt svårt kryss.

      Min dotter bor i Sverige men filmen har spelats in i USA under några månader.

      Önskar dig en trevlig helg!

      Radera
    2. Ändå väldigt spännande.
      Jag och mina syskon samt föräldrar har varit statister i några Åsa-Nissefilmer som utspelades mycket i Vetlanda med omnejd även på Statt. Mamma älskade teater. Var inte mer än 6 år då hon fick oss barn utklädda till vårblommor och sjunga på Folkparksscenen. Jag var Blåsippa.

      Nu väntar v.4 att lösas.

      Radera
  50. Lite diskussion runt vårt bord och inte helt samstämmigt! Men nu är det klart! Tack för denna gång och fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Håkan.

      Jag har haft en hel del diskussionen med mig själv under dagens kryss.

      Radera
  51. Tack för idag! Trevlig helg till Krister med familj o djuren och till alla mellokrysslösare! hörs nästa vecka hälsning Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  52. Tack Krister för idag. Om du inte tröttnat på julmusiken får jag i gengäld bjuda på en radioinspelning av vår julkonsert i Kristinehamns kyrka 1 dec gjord av P4 Värmland. Bara att klicka på länken.
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=7122247

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för länken. Ska lyssna vid tillfälle.

      Radera