lördag 26 januari 2019

Melodikrysset vecka 4 - 2019

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Som vanligt sitter jag hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Vi får hoppas att det blir ett något enklare kryss i dag, även om jag gläds åt rekordet här på bloggen förra lördagen, då det var drygt 103 000 besök.

Jag har, som vanligt, haft en väldigt omväxlande vecka som innehållit samtal med kyrkvärdar, arbetsledare och medarbetare kring aktuella och viktiga frågor. Jag har också varit på möte med Ekonomiutskottet, Personalutskottet, Styrelsen för vårt förvaltningsbolag och vår begravningsbyrå samt Ärendeuttag inför nästa Kyrkorådssammanträde.

Utöver detta har jag tagit emot ett studiebesök av kyrkoherden och Kyrkorådets ordförande från en annan församling. De ville ta del av vår organisation och av hur vi arbetar med administrativt stöd i församlingen. Under en förmiddag blev jag fotograferad för, bland annat, vår församlingstidning. Jag tycker nästan synd om fotografen då jag avskyr att bli fotograferad. Även om han tog ett par hundra bilder så ser jag nog likadan ut på dem alla. Förhoppningsvis har han photoshop så han kan bearbeta fotona.

En hel del av min vecka har jag ägnat åt att göra analyser, göra kalkyler och ta fram förutsättningarna för att församlingen ska kunna starta ett nytt aktiebolag. Det finns en stor efterfrågan och vi har kompetensen. Jag hoppas kunna återkomma med mer information i framtiden.

Sist men inte minst har jag haft två begravningssamtal inför kommande begravningsgudstjänster och lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag skjutsat min äldsta dotter till Arlanda och varit ute och ätit middag med en kompis som gått i pension. Jag har som vanligt också tagit promenader med Hugo. Min fru brukar gå ut med honom på morgonen, jag tar lunchen och yngsta dottern går ut med honom på eftermiddagen. Den av oss som inte jobbar på kvällen tar ut Hugo på en promenad efter middagen och min fru och jag skiftas om att gå ut med honom på kvällen. Just nu ligger han inne i yngsta dotterns rum för att få lugn och ro från Alexi och Bucky som jagar varandra i vardagsrummet.

I Järfälla är det molnigt. Marken är täckt av snö och vi har 4 minus grader.

Så här ser dagens förslag till lösning ut:

L 4: Vi inleder dagens kryss med en duett med Jerry Williams (Erik Fernström) och Anna Ternheim. Sången heter "For from any road".

V 8, L13 och V 5: "All of me" framförs i en instrumental version.

L 1: Ur melodifestivalen 2018 får vi lyssna till Benjamin Ingrosso och "Dance you off". I ESC slutade han på 7:e plats.

V 1: Jag försöker sjunga med i Povel Ramels text. Vist handlar den om en firma som heter Bladberg? Povels version heter väl "Bladbergeri hurra"?

L 2: Avril Lavinge sjunger "Here´s to never growing up".

V 6 och L 7: "Gamla Nordsjön" spelas i en instrumental version. Den är komponerad av Martin Nilsson.

V 9: Billy Joel sjunger sin vackra sång "The river of dreams" ("In the middle of the night"). En sång som jag har på min Spotify-lista.

V 14: På gitarr får vi höra Evert Taubes visa "Tango i Nizza".

L 12: "Crying" av Roy Orbison, tolkas av Liza Minelli.

V 11: Cacka Israelsson sjunger "Lilla vackra Anna". En otroligt vacker sång med fin text. Cacka var en duktig längdhoppare. Han blev 7:a vid OS 1952 i Helsingfors.

V 10: Musiken och dialogen är hämtad från en film av Jaques Tati. Vilken av dem vet jag inte. Kan det ha varit "Semestersabotören"?

V 10 och L 3: Vi går i mål med "Do you miss the party lights" med en av mina stora favoriter, Bruce Springsteen. Jag har har sett honom live i Budapest och stött på honom på Ströget i Köpenhamn. Han kallas i folkmun för "The Boss", vilket han visade då han i i Köpenhamn lånade en gatumusikants gitarr och sjöng en av sina sånger. Gitarrlådan fylldes med pengar till gatumusikanten.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var inte lika svårt som förra veckan även om jag behövt googla på stavningen ett par gånger.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska förbereda morgondagens festgudstjänst då vi avslutar den ekumeniska böneveckan. Innan den ska jag åka in till Gustav Vasa kyrka, där jag varit kyrkvärd i flera år, för att fira högmässan.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt fin vinterhelg.

"Herre, till himlen sträcker sig din nåd,
din trofasthet ända till skyarna.
Din rättfärdighet är som väldiga berg,
din rättvisa som det djupaste hav.
Herre, du hjälper både människor och djur."
ur Psaltaren 36

160 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare. Idag får jag lösa krysset i sängen eftersom jag inte är så pigg. Hoppas det inte är Vinterkräksjukan, som jag fått.
    I tisdags var jag på ytterligare en begravning, denna gång i Tullinge kyrka.
    Lycka till med dagens kryss!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla kryssare! Jag ser att du har som vanligt haft en omväxlande vecka och det låter intressant med aktiebolaget i kyrkan. Här i Nås har vi -7 och solen försöker titta fram bakom molnen i syd-öst, med andra ord ett fint vinterväder. Nästa helg har företaget Herbalife sin stora Kick Off och firar dessutom 25 år i Sverige, så då blir det inget kryss för oss. Under veckan har vi fått en hel del snö, så kroppen har fått sin motion bakom snösläden för att hålla gångar rena. Else-Britt sitter och räknar fåglar som äter utanför köksfönstret från de talgbollar och fröautomater som vi satt upp. I eftermiddag far vi till Tällberg för att fira mässa. Vi önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en riktigt fin helg och kommande vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Ser att inte heller du ligger på "latsidan" utan som vanligt har fullt upp. Kul att du/ni håller i gång, både firman och ert kyrkliga liv.

      Vi alla önskar dig och Else-Britt detsamma.

      Radera
  3. Godmorgon från ett kyligt Skepplanda

    SvaraRadera
  4. GodMorgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  5. God morgon alla pigga krysslösare. -10 gr. Och grått. I kungsör.

    SvaraRadera
  6. God morgon alla kryssare från ett grått och trist Bromölla. I dag åker vi tvärs igenom Skåne till Höllviken för att gratulera sonens fru och dotter som fyller år.

    SvaraRadera
  7. God morgon från ett snöigt Kåge, -14 grader. När det är så kallt är snön lätt. Ska gå ut efter krysset och skotta, men krysset går alltid först.

    SvaraRadera
  8. Krister. Jag beundrar din energi. Vilka arbetsveckor du har. Fantastiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Inga Lill.

      Jag älskar mitt arbete och tycker inte om att sitta still.

      Radera
  9. God morgon Krister och alla melodikryssare i Sveriges avlånga land.

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla kryssare. Här i Lockne snöar det och idag ska jag in till Östersund med några vänner och se filmen Bohemian Rhapsody. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Ulla.

      Önskar er en trevlig kväll.

      Radera
  11. God morgon hälsar vi från ett vintrigt Dorotea efter flera dagar med ymnigt snöande. I gårkväll blev det after work på Dorotea camping. Där de byggt en restaurantkåta, mycket trevligt med god mat och trevligt sällskap. En riktig kåta med öppen brasa i centrum.
    Lycka till med kryssandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Christina och Kjell.

      Låter som en riktigt trevlig kväll.

      Radera
  12. God morgon alla kryssare från ett vackert Björkhagen

    SvaraRadera
  13. Godmorgon. Denna gång från Skåne och Näset. -1 och snö. Gott Nytt Kryss alla!

    SvaraRadera
  14. V8 L13 V5 All of Me

    SvaraRadera
  15. God morgon från ett vintervackert Nacka

    SvaraRadera
  16. God morgon Krister och alla kryssare från ett grått Bryssel.
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Var det L4 det startade med? Missade början precis :-)

    SvaraRadera
  18. Skriv gärna var ordet hör hemma. Det underlättar

    SvaraRadera
  19. Nordsjön

    Martin NILSSON

    Hälsa Hugo

    SvaraRadera
  20. Gamla Nordsjön är skriven av Martin Nilsson

    SvaraRadera
  21. v6 gamla Nordsjön, L7 Nilsson

    SvaraRadera
  22. God morgon allihopa! Tack för all hjälp ni ger. Önskar er alla en härlig Lördag från ett snöigt Sundsvall.

    SvaraRadera
  23. Cacka Israelsson ...även längdhoppare o svensk countrysångare

    SvaraRadera
  24. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg på återseende.

    SvaraRadera
  25. Och så slutar vi med The Boss. Ha en bra helg alla krysskamrater.

    SvaraRadera
  26. Tack för idag. Önskar er alla en trevlig helg.

    SvaraRadera
  27. Tack för all hjälp,men jag undrar hur du kan allt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att ha löst Melodikrysset i princip varje lördag sedan 2009 har jag lärt mig en hel del.

      Det är med krysset som med korsord. När man kommit på koden så går det enklare.

      Ibland behöver jag googla för att kontrollera stavning eller tankar. Kommer jag inte på svaret utan google så skickar jag inte in lösningen.

      Radera
  28. Tack för idag och hjälpen med canadensiska sångerska AVRIL. Den frågan kunde inte jag.
    Jag önskar alla en skön helg utan sjukdom!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  29. Trevlig helg! Snart blir det Malmö - Mora i hockey!

    SvaraRadera
  30. Tack för idag! Nu ska vi göra oss klara för att åka och titta på hundvalpar!!
    Önskar fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma.

      Lycka till med valp. Vilken ras ska ni köpa?

      Radera
    2. Inget köp är planerat, men vår sommarstugegranne har kennel med dvärgtaxar!
      Gulliga, tuffa små rackare...

      Radera
    3. När jag var liten hade vi en dvärtax som hette King. Det är den roligaste hund jag träffat med otroligt mycket personlighet.

      När jag flyttade hemifrån var det honom jag saknade mest.

      Radera
  31. Undrar varför mina kommentarer alltid ska granskas efter avslutat kryssande, innan det publiceras???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för att jag stänger av öppna kommentarer.

      Som bloggare är jag ansvarig för kommentarerna så jag vill säkerställa att det som skrivs är okej.

      Under programmet låter jag fältet stå öppen men jag tar bort kommentarer om de är otrevliga, innehåller personangrepp eller inte passar sig.

      Radera
  32. När vi började var det 2.3 minus nu 1,5 Solen skiner.
    Under tiden som musiken spelar skruvade jag fast sängbenen, för den hade börjat svaja., Nu är det också klart, så kommer Prinzen in med något i munnen, jägaren, rovdjuret har fixat lunchen, lite tilltufsad talgoxe tror jag det är , svårt att se. Fåglarna har mat under balkongen och en del på framsidan i Forsytian. Koltrasten får äpple.

    Ha en fin fortsättning på helgen med allt. Klapp till Hugo. ⛄🍏😺🐶😸🕊🍊 o.kli till katterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Marie-Louise.

      Jag önskar dig och Prinzen detsamma.

      Radera
  33. Jag sitter och löser krysset i efterhand, känner mig inget vidare, men är glad att du finns här med din trevliga blogg. Trevlig helg!��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia.

      Det gör mig ont att du inte känner dig något vidare samtidigt som jag blir glad över att du uppskattar min blogg.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  34. Hej Krister! Idag kunde jag inte vara med o skriva därför att det blev fel på mitt bredband på fredagsmorronen och felet avhjälptes inte förrän lördag kl 12.00 tråkigt o typiskt fick kryssa i tidningen idag istället. Kunde ha lånat nät från min sambo men vi försökte men fixade inte det. Nu har dottern hjälpt oss att lägga till hans nät så nu vet vi hu vi ska göra nästa gång, det har aldrig hänt att dom inte har fixat det på några timmar. Vi hörs nästa lördag. Fortsatt trevlig helg Lisbeth o Hasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lisbeth och Hasse.

      Trist när tekniken strular men skönt att det fixat sig och att ni hittat ett alternativ.

      Önskar er en fortsatt trevlig helg.

      Radera