lördag 15 januari 2022

Melodikrysset vecka 2 - 2022

 God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång morgonpromenad med Hugo och en välsmakande frukost har jag hamnat vid köksbordet för att försöka lösa "Melodikrysset" tillsammans med er.

Direkt efter promenaden hoppade Hugo upp i min frus säng där Alexi och Bucky redan låg och sov tillsammans med min fru.

Sedan vi hördes för två veckor sedan har jag haft det väldigt lugnt arbetsmässigt. Det största och viktigaste har varit att fatta beslut efter regeringens och Folkhälsomyndighetens senaste direktiv och rekommendationer. Det tar en stund att tolka och förstå vad deras beslut innebär för församlingen och sedan se till att mina beslut sprids till medarbetare, samarbetspartners och församlingsborna.

Utöver detta har jag firat mässa i St Lukas kyrka och deltagit i avtackningen av en kollega från Jakobsbergskyrkan som slutade för nästan 2 år sedan för att bli församlingsledare i Hallstahammar.

Jag har också haft fina möten och samtal med en prostkollega och en kollega från Järfälla kristna råd samt möte med Ekonomiutskottet, Personalutskottet och haft Ärendeuttag inför årets första sammanträde med Kyrkorådet.

Sist men inte minst har jag lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag varit med mina döttrar, min svärson och mitt bonusbarnbarn på "Tom Tits" i Södertälje utöver bowlingträning och alla mina promenader. Denna vecka har jag hittills gått ca 100 km.

I Järfälla har vi under de två senaste veckorna upplevt alla årstider och väderlekar. Vi har haft allt från snö med många minusgrader till storm och plusgrader. Idag är det ett underbart väder med strålande solsken på en klarblå himmel och någon enstaka minusgrad. Snön är borta även inne i skogen.

Idag, då Titti Schultz och Lasse Persson (från Järfälla) leder programmet under Anders Eldemans sjukfrånvaro har jag följande förslag till lösning:

Vi inleder med att hälsa Titti och Lasse välkomna som programledare och vi skickar också massor av "krya på dig hälsningar" till Anders. (Detta förklarar varför jag inte fått svar av Eldeman på mejlen ännu)

L 1: Dagens kryss börjar med Lisa Miskovsky och "Lady Stardust".

L 2: My Marianne heter också Molly Sandén. Här sjöng hon den prisade sången "Husavik".

L 3: Musikproducenten som efterfrågas är Denniz Pop. Här hörde vi "Ace of Base" med "Allt that she wants" som han producerat.

L 4: "Three little birds" var med två gånger i "Ring så spelar vi" nu på morgonen. Jag skriver fågel på L 4. Det var självklart Bob Marley som sjöng.

L 5: "Havet är djupt" med Per Myrberg är från filmen "Den lilla sjöjungfrun".

V 6: "Ol´ man river" var med i musikalen "Teaterbåten". Här var det Frank Sinatra som sjöng.

V 7: Rod Stewart sjöng "Baby Jane". Även Rod var med i "Ring så spelar vi" tidigare idag. Dels spelades han och dels berättade två "in-ringare" att de sett honom live. Han fyllde tydligen 76 år i veckan.

V 8: Vi får lyssna till "När guldet blev till sand" med bröderna Gustaf och Viktor Norén ur tv-programmet "Så mycket bättre".

V 9, V 14 och L 11: Jan Johansens vackra sång "Se mig" framförs i den engelska versionen "Another night". En sång som jag haft med många gånger på andakter för konfirmander.

V 10: Rapparen som framför "Början på allt" tillsammans med "Eye-N-I" är Petter.

V 12: "Bridge over troubled water" framförs på finska. På svenska heter den "Som en bro över mörka vatten",

L 12: "Allt ljus på mig" gjordes i original av "Bo Kaspers orkester". Här får vi höra Agnes tolkning, även den ur tv-programmet "Så mycket bättre".

V 13: Vi går i mål med den omåttligt populära "Eternal flame" med "Bangles" spelades. Eternal blir väl evig på svenska?

Därmed var dagens kryss avklarat. Jag tycker att programledarna skötte sig väl godkänt även om de inte kommer upp i Eldemans klass. Det var väldigt mycket prat och nerklippta sånger. Dock var det inte samma kaos som då Lisa Syrén och Anders Eldeman bytte program med varandra för ett antal år sedan.

Krysset bra och omväxlande musik även om det inte var några större klurigheter. Nu hoppas jag att Anders Eldeman hämtar sig från covid-19 så snart som möjligt.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Himlen förkunnar Guds härlighet,
himlavalvet vittnar om hans verk."
Psaltaren 19 vers 2

155 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn. På balkongen är det +2 grader.
    Idag blir det spännande med Melodikrysset, när Titti och Lasse ska vara programledare. Bara de tar det lugnt och upprepar kryssadresserna går det säkert bra. Lycka till med kryssandet!
    //Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Minns när Lisa Syren ledde programmet för ett antal år sedan. Det blev kaos och klagomål...

      Radera
    2. Ja det minns jag också. Hon var för snabb…

      Radera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Förra lördagen var full av bridge men nu sitter vi här igen och tittar på lite skidor samtidigt! En dålig natts sömn och en ond axel men solen skiner i alla fall! Lycka till! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
  3. God Morgon Krister och alla kryssvänner!
    Henrietta

    SvaraRadera
  4. God morgon från ett soligt Skepplanda.
    Efter starka vindar och värme så slog det om igår och blev kallt igen.

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister! Här i Nås har vi just nu 0 gradigt och lite nordanvind, dock betydligt lugnare än de senaste dagarnas storm. I natt kunde vi se ett förföriskt vackert skådespel på himlen i form av ett kraftigt norrsken som höll på i flera timmar. Bra att Du fortfarande håller ut med Dina promenader. Att Din vecka varit lugn, vet jag inte om jag vill hålla med om, jag tycker det ser ut som dagarna fylls med mycket arbete. I vår vecka har vi fått besked på att Else-Britts prover är bra och att ortopedläkaren skall höra av sig inför operationen. Ännu har vi ingen aning om när den kan ske. Mycket kan ju hända som gör att den skjuts upp, något som vi är vana vid betr. vården numera. I övrigt håller vi på att rensa ut julen och det sista åker väl i morgon eftermiddag efter att vi firat mässa i Dala-Järna. Vi önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Jag har sett bilder och hört mycket om norrskenet under morgonen. Har sett det några få gånger under övningar i Norrland då jag var militär.

      Vad skönt att Else-Britt fått klartecken till operation. Nu ber vi och håller tummarna för att det inte ska dröja allt för länge.

      En präst jag lärde känna i Österhaninge pastorat blev kontraktsprost i Dala-Järna.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
    2. Menar Du Robert? Han kom från Stockholm. Det måste ha varit omkr sekelskiftet.

      Radera
    3. Ja, med ett holländskt efternamn.

      Radera
  6. Godmorgon. Sol i Kåge och -1 grad. Det har blåst en hel del i veckan, men inte så mycket som i fjällvärlden. Nu börjar vi med nya programledare och hoppas att Anders Eldeman tillfrisknar.

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! 0-gradigt just nu. Lite sol iaf. Får önska lycka till idag till Titti! Hon är härlig.

    SvaraRadera
  8. God morgon!
    I dag hoppas vi på en svårt och trevligt kryss.
    Önskar dig och övriga kryssare en bra stund!
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Hörde Dorotea nämnas i Ring så spelar vi. Det var en chaufför som övernattat i er vackra stad.

      Radera
  9. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! I Karlskrona har vi en underbar solig morron. Vaknade kl 7 lyssnat på ring så spelar vi. Jag har jobbat mån-fre.Vår dotter åkte till sin skola förra söndagen. Lycka till med kryssandet idag/Lisbeth

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  11. Önskar även Lasse lycka till idag!

    SvaraRadera
  12. Gomorron Krister från ett vitt lule Nu kör vi, kram från lule

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne har vi haft blåst, regn och snö. På jobbet har vi en pandemi att ta hänsyn till. Jobbigt med all sjukfrånvaro. Nu härjar omikron för fullt.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Håll avstånd och tvätta händerna. Använd munskydd.

      Radera
  14. Gomorron Krister och alla ni andra morgonpigga. Jag hoppas ni alla får ha hälsan i behåll, stort Lycka till nu❤️

    SvaraRadera
  15. V9 V14 L 11 SE PÅ MIG jan johansen

    SvaraRadera
  16. V12 som en BRO över mörka vatten

    SvaraRadera
  17. Min dator bara bråkar skriver inte in svaren

    SvaraRadera
  18. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende

    SvaraRadera
  19. Tack för idag. Önskar er en trevlig helg. Mvh iren

    SvaraRadera
  20. Tack för idag. Riktigt svårt i början idag!
    Nu skiner solen. Ska ut och njuta.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  21. Tack för idag. Trevlig helg.
    Jag tycker det var trevligt, men ovant naturligtvis, att det var som en dialog i studion när frågorna presenterades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma R-M.

      Ja, det gjorde de riktigt bra. Vi följare behöver naturligtvis också anpassa oss.

      Radera
  22. Tack för idag, Det gick ju bra även utan Eldeman vid mikrofonen.Trevlig helg alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Thorsten.

      Ja, det gjorde Titti och Lasse riktigt bra.

      Radera
  23. Tack för idag! Jag tycker att Titti och Lasse gjorde programmet bra. De får komma tillbaka igen, om det behövs.
    Jag önskar alla en skön helg. Jag ska gå ut och ta en promenad i det fina vädret.
    //Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så härligt ute idag. Njut!

      Radera
    2. Tack detsamma Carin.

      Ja, det gjorde de bra.

      Radera
  24. Tack för idag. Det var inte så svårt idag. Ett litet annat upplägg på frågorna, i nummerordning. Ha en fortsatt bra dag alla. Håll er friska.

    SvaraRadera
  25. Det är inte lätt att fylla Anders skor men de får Ganska Godkänt! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att göra alla lyssnare nöjda.

      Radera
  26. Susanne Åkerstedt Niklasson15 januari 2022 kl. 10:56

    Hej från ett -2 gradient kallt Mellerud där solen kikar fram. Jag hann precis hem till krysstarten efter årets första ridlektion. Känns lite tidigt att vara i stallet vid 08, men blir iaf en mysig start på dagen. Så med kaffe i muggen och ridkläder på försöker jag hänga med på krysset.

    SvaraRadera
  27. Inget illa gentemot programledarna, men de kändes avsevärt mer uppstressande med Titti och Lasse. Hoppas nu Eldeman kommer tillbaka inom kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att fylla upp Eldemans skor men de gjorde det helt ok, tycker jag.

      Även jag hoppas att Eldeman kommer på benen inom kort.

      Radera
  28. Titti och Lasse klarade av programmet fint! Inga tabbar som jag kunde märka! Hoppas på bättring av sjuklingen!

    SvaraRadera
  29. Tack för idag! Min dator bråkade skickade inte iväg mina svar ibland hopplöst. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare.Hörs nästa vecka. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  30. Men vad var detta? Bara fylla i svaren rakt av? Då får man väl ändå se till att spela upp låtarna instrumentellt utan text? Lisa sjunger "stardust", så då fyller jag i "stardust". Bob sjunger "birds"; bara att översätta till fågel. Samma sak med "eternal" - bara att översätta rakt av till "evig". Pinsamt. Trodde först att de spelade upp fel skiva när jag hörde att texten var med. Snacka om att känna sig skriven på näsan som kryssare. Nej tack. Mvh Caroline i Laholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Caroline!

      Jag tycker att detta visar hur mycket som krävs av Eldeman vecka efter vecka.

      Radera
  31. Är det någon som förstod varför L1 skulle särskrivas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag förstått det hela rätt så har man gjort kryssplanen långt innan man bestämt vilka frågor som ska ställas. Förmodligen hade Eldeman tänkt sig ett annat svar på den frågan.

      Radera
  32. Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera