lördag 19 februari 2022

Melodikrysset vecka 7 - 2022

God middag alla melodikryssvänner!

Efter en promenad med och en promenad utan Hugo samt frukost, sitter jag vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Jag har idag gått 19, 2 km och under veckan har det blivit ca 110 km hittills.

Hugo, Alexi och Bucky har gått och lagt sig i vår säng.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en väldigt lugn vecka. Jag har haft samtal inför en kommande begravningsgudstjänst, blivit intervjuad av en student och haft flera olika möten och samtal med medarbetare.

Jag också deltagit i möte med Fastighetsutskottet, med styrelsen för vårt Förvaltningsbolag och tillsammans med Järfälla Kristna Råd. Dessutom har jag haft möte med församlingens ledningsgrupp och haft en MBL-förhandling med en av de fackliga organisationer vi har kollektivavtal med.

I torsdags deltog jag i en utbildning för hur man spelar in eller direktsänder andakter och gudstjänster. Det var en väldigt spännande och givande dag.

Sist men inte minst har jag lett en vigselgudstjänst och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag utöver alla promenader med och utan Hugo varit hos audionomen och fått nya hörapparater. Jag har också spelat månadstävling med bowlingklubben.

I Järfälla har vi under natten och förmiddagen fått nästan 10 cm snö. Det var ett otroligt fint snöfall i morse när jag gick morgonpromenaden med Hugo men efterhand så har det blivit mildväder så snön smälter snabbt bort. Just nu är det moln och någon enstaka plusgrad.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 6, V 17, ruta 11 och L 3: Idag inleder vi krysset med sång och musik från filmen "Så som i himmelen". Det är Helen Sjöholm som sjunger "Gabriellas sång". Den är inte helt ovanlig på begravningsgudstjänster.

V 9 och V 15: Vi får lyssna till "Ave Maria". Jag tror att det är Bach som komponerat denna version.

L 2: Ur ESC 2006 får vi höra vinnarbidraget från Finland. "Hard rock hallelujah" med "Lordi".

V 13: Duetten som sjunger "Time to say goodbye" är Sarah Brightman och Andrea Bocelli. Även denna sång är vanlig vid begravningsgudstjänster.

L 14: Malena Ernman vann melodifestivalen 2009 (nio) med "La voix" och fick tävla i ESC där hon kom 21:a.

L 16: Paul Anka sjunger "Diana". Denna melodi var med även förra lördagen men då med en svensk text.

L 4: "Il trovatore" eller "Trubaduren" är komponerad av Verdi.

V 5: Alicia Keys framför sin sång "Fallin´"

V 10: Bröderna Gibb eller "Bee Gees" sjunger "Stayin´ alive" ur filmen "Saturday night fever". Det var med i "På spåret" i går kväll. Jag hade ingen aning om de kom från Isle of Man. De spelades dagligen på luckan när jag gjorde lumpen 1978 på I 16.

L 12 och V 7: Björk från Island sjunger "Violently happy".

V 8: "The Beatles" fina sång "Can´t buy me love" framförs i en instrumental version.

L 1: Vi går i mål med Darin och "You´re out of my life".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga större klurigheter men det var omväxlande och fin musik.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Herrens ord är att lita på,
han handlar alltid trofast.
Rätt och rättfärdighet älskar han,
Herrens kärlek fyller hela jorden."
ur Psaltaren 33

112 kommentarer:

  1. Goood morgon 🤗

    Här i Piteå snöar det... Några minus visar termometern.

    Han skottar och skottar. Tur vi har en snöslunga.

    Maken ser OS. Inte jag 😆

    Hej så länge
    Annica 🤗

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Mycket snö inatt! Brrrr!

    SvaraRadera
  3. God middag Krister och alla andra idoga kryssare. Grattis till redan nästa 2 mils promenad i dag. Att veckan varit lugn för Dig kan kanske vara skönt nu när det är OS med svenska framgångar utöver det förväntade. Även i Nås har det varit lugnt. I dag har vi -5 och lite snö som föll i går natt och gjort det vitt och ljust när solen lyser som i dag. Senare skall jag åka på mässa i Tällberg, Else-Britt stannar hemma då hon har mycket värk i knäna i dag. Beskedet från Mora dröjer, det verkar nästan som om det är kommunikationsproblem på planeringsavdelningen, för i torsdags, då hon fått tid att ringa för besked, låg hennes papper hos en sekreterare och man bad henne att återigen ringa på måndag. Då blir det en färd till Malung för behandling och tillfällig lindring ett par dagar av värken. Vi önskar Dig och hela famtiljen inkl Hugo, Alexi och Bucky en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God middag Thorsten.

      Önskar dig en fin mässa i Tällberg.

      Må Else-Britts värk lindras och må hon snart få besked om operation.

      Jag önskar er detsamma. Hälsa!

      Radera
  4. Godförmiddag Krister och alla kryssare Stormen Nora har dragit förbi sol nu med 4 plusgrader lite blåsigt ännu.

    SvaraRadera
  5. Gomiddag! Krister med familj o djur o alla kryssare! Snart kommer melodikrysset V7 med Anders Elderman. Strålande sol i Karlskrona. Lycka till alla med kryssandet idag. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  6. Gomorron Krister från ett vitt o snöigt lule, guld igen idag (curling) kul. Nu ser vi framåt, Melodikrysset nästa o sedan hockey. Som vanligt allt ok häruppe, hälsa alla o Hugo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Skönt att allt är ok. Hugo hälsar säkert tillbaka till dig där uppe i norr.

      Radera
  7. God förmiddag. I Kåge är det soligt och vackert. Skönt efter veckans snöfall. Nu börjar vi med krysset tillsammans.

    SvaraRadera
  8. God morgon!
    Vi sitter och väntar på att det ska börja.
    Hoppas som vanligt på ett svårt kryss så man får hjälp av er kryssare!
    Lycka till!
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  9. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett blött Nynäshamn. I natt har det kommit lite snö, men den smälter snart bort. Himlen är helt grå.
    Jag mår nu mycket bättre efter Covid.
    Vilka fantastiska idrottsmän vi har, som tävlar i OS!
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Carin.

      Skönt att du mår bättre.

      Radera
  10. Så dom i himmelen, Gabriellas sång.

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister, en hälsning från Gullbrannagården , strålande sol och fem grader varmt.
    Många gäster i helgen på gården, nu ljusnar det :-).
    hälsningar Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ewa.

      Vad skönt att det ljusnar i alla bemärkelser.

      Radera
  12. Godmiddag Krister och alla krysslösare. Verkar som vi får ytterligare lite snö i Lockne. I veckan kom det ca 3 dm. Hoppas på sol imorgon. Trevlig helg.
    /Ulla

    SvaraRadera
  13. Spelades för 3 minuter sen på 107,5 lugna favoriter

    SvaraRadera
  14. Tack för idag. Trevlig helg alla

    SvaraRadera
  15. Den är så fin DARIN är min favvis han är ett musikgeni BÄST

    SvaraRadera
  16. Tack för sällskapet och stödet!
    Önskar fortsatt trevlig helg.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  17. Då var det slut för idag. Jag gillar Darin. Ha en fortsatt bra dag. Nu ska jag ut i solen.

    SvaraRadera
  18. Tack för idag! Nu ska vi gå ut och ta en promenad. Solen håller just på att titta fram mellan molnen.
    Jag önskar alla en skön helg!
    Carin

    SvaraRadera
  19. Tack för idag till Krister med familj o djur o alla kryssare! Bra kryss idag.Lärde mig Alicia Keys aldrig hört. Diskade samtidigt men gick ändå bra, inte för svårt heller. Trevlig Helg önskar jag Er alla! hörs nästa vecka. Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera