lördag 26 februari 2022

Melodikrysset vecka 8 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag tog jag en ovanligt lång sovmorgon. Jag gick inte upp förrän klockan 06.30. Efter en promenad med Hugo tog jag en lite längre promenad med mig själv. Som vanligt stannade jag till och tog en kopp kaffe i Jakobsbergs centrum.

Nu sitter jag vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er, Hugo ligger i soffan och sover. Även Alexi och Bucky ligger i soffan. Jag tror att de alla tre märker att allt inte är som det brukar här hemma. Min fru har precis åkt till sjukhuset med yngsta dottern som har hög feber och ont i njurarna.

Egentligen känns det lite konstigt att sitta här när kriget pågår för fullt i Ukraina. Min lumparkompis och tidigare kollega har blivit intervjuad i flera olika media under veckan eftersom han tjänstgjort i Ukraina det senaste året. Men jag har kommit fram till att vi alla behöver göra något annat än att lyssna på nyheter från kriget om än för bara en timme.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft fullt upp. Det märks att verksamheterna har startat upp efter det att coronarestriktionerna hävts.

Min arbetsvecka har bestått av ärendeuttag inför kommande sammanträde med Kyrkorådet och möte med styrelsen för vårt Förvaltningsbolag. Jag har också haft möte med de medarbetare som ingår i kyrkoherdegruppen samt redaktionsmöte inför kommande nummer av vår församlingstidning "Tusen möjligheter".

Eftersom jag inte fått något svar på det mejl jag skickade till Anders Eldeman för två månader sedan hoppas jag att han åtminstone svarar vår redaktör. Jag har nu mejlat honom två gånger utan att få något som helst svar.

Dessutom har jag haft möte med min biträdande kyrkoherde och tillsammans med förvaltningsteknikern och controllern tagit fram nya rutiner för att följa upp budgeten för våra fastigheter.

Utöver detta har jag haft en halvdags utbildning i hur vi som församling ska arbeta med praktikanter och en heldags möte mellan Försvarsmaktens region mitt och Svenska kyrkan i Mälardalen.

Sist men inte minst har jag lett två Mässor, församlingens Förbönsmässa och en begravningsgudstjänst.

På min fritid har jag som vanligt spelat bowling och tagit många promenader. Under veckan har jag hittills gått ca 100 km varav 12,5 km under förmiddagen.

I Järfälla har vi ett fantastiskt väder. Efter flera dagars töväder blandat med snöfall har vi idag någon enstaka minusgrad och solen skiner på en klarblå himmel. Delar av marken är täckt av ett hårt snötäcke.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

L 8: Vi inleder dagens kryss med Thor Modéen som sjunger "En äkta mexikanare".

V 8: Musiken är hämtad från tv-serien "Tre kronor".

L 9: Eros Ramazzotti sjunger "Cose della vita".

V 14 och L 2: Denna tvådelade fråga inleds med "Barberaren i Sevilla" av den italienska kompositören Rossini. Därefter fick vi höra Felix Mendelssohns "Brudmarsch" vilken jag hört ett hundratal gånger.

V 7: "Son of a preacher man" framfördes av Dusty Springfield. En mycket fin sång.

L 3: Evert Taubes "Balladen om briggen Blue Bird av Hull" tolkades av Mikael och Ulrik Neuman.

L 1, V 5 och V 11: Sångaren i "Arvingarna" heter Casper Janebrink. Här framförde "Arvingarna" sin fina sång "I do" ur melodifestivalen 2019. Nanne Grönwall har en av upphovspersonerna till denna riviga låt.

L 10: Vinnaren från melodifestivalen 1996 "Den vilda" framfördes av gruppen "One more time". Även här var Nanne inblandad. De kom trea i ESC.

L 12: Den vackra melodin "Bel ami" spelades i en instrumental version.

L 13: Linda Bengtzing sjöng "Jag ljuger så bra" i melodifestivalen 2006. 6 i romerska siffror skrivs VI.

L 4: Musiken är hämtad från den fina musikalen "Annie". Jag tror att melodin heter "Tomorrow".

L 6: Vi går i mål med "Bamses" "Ut på äventyr" som är en version av "Genom eld och vatten" som var med i melodifestivalen 2003 med gruppen "Sarek".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det bjöd inte på några större klurigheter men på omväxlande och vacker musik.

Jag tackar er alla för idag och önskar en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

Jag ber för att galenskaperna i Ukraina ska upphöra och att läget ska stabiliseras så att människorna där kan återgå till någorlunda normala liv.

"Herre lyssna till min bön, hör mig när jag ber.
I nödens stund ropar jag till dig, och du svarar mig.
Visa mig, Herre, din väg, så att jag kan vandra i din sanning."
ur Psaltaren 86

131 kommentarer:

  1. God Morgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  2. God morgon. Solen skiner, men man tänker bara på människorna i Ukraina. Förskräckligt!

    SvaraRadera
  3. God morgon från ett soligt Nynäshamn. På balkongen är det +5,8 grader.
    Vi sitter och äter frukost och håller koll på Tjejvasan på TV.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla lösare! Jag vaknade klockan sju idag, pigg och glad. Lyssnade ett tag på "Rong så spelar vi"! Efter ett tag vaknade också Ann och nu har vi stoppat i oss morgongröten och gör oss beredda på dagens kryss samtidigt som vi tittar en del på tjejvasan! Solen skiner och det verkar bli en skön dag! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister. Från ett soligt väring. Mvh iren

    SvaraRadera
  6. God förmiddag Krister och alla melodikryssare från ett soligt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla andra kryssare! I dag hade vi – 11 i morse och nu skiner solen så det blir + grader till middagen. Veckans händelser ett 100-tal mil från Sverige skrämmer och vi ber för dem som faller offer för bomber och granater i Ukraina. Under flyktingvågen hade flera familjer där ifrån som bodde på mottagningen i Nås och vi tänker särskilt på dem i dessa dagar. I övrigt kämpar vi på, Else-Britt har fått kontakt med Mora och är uppsatt på väntelistan för operation om ett halvår trots att läkaren har skrivit prio 1 till operations-koordinatorn. Vi får se vad detta landar i. I morgon planerar vi att fira mässa i Siljansnäs, där Else-Britt lätt kan komma in och slipper gå så långt. Jag är uppriktigt imponerad över Dina promenader och gläds över att du håller fast vid dem. Vi tar med Din yngsta dotter i våra böner och hoppas att det inte är något allvarligt som hänt henne.
    Vi önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en fin kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten och tack för bön.

      Jag ber och håller tummarna för att Else-Britt inte ska behöva vänta i 6 månader på operationen utan att hon får komma in tidigare.

      Önskar er båda en givande helg med mässa och en fin vecka.

      Radera
    2. Hoppas verkligen det går bra och fort i kön för Else-Britt. Mora har ju mycket att göra och många patienter. Själv väntar jag sedan hela fyra år på samma operation, inte i Dalarna dock. Pandemin har satt många pinnar i hjulet. Knepigt att inte kunna gå och göra saker och smärta är aldrig skoj. Lycka till! Håller tummarna för snabb handläggning.

      Radera
  8. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Sol i skövde!

    SvaraRadera
  9. God morgon från ett soligt Skepplanda.
    Hade tyvärr inte tid förra lördagen.
    Men idag kör vi.

    SvaraRadera
  10. Godmorgon alla kryssade:-) Solig hälsning från Norrtälje.

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla kryssare. 🌻

    Idag skiner s🌞len över Piteå, och temperaturen vilar på -7°

    Maken åkte som vanligt på gymmet.

    I torsdags hade vi Messy church,i vår nygamla kyrka, Tallhedskyrkan.

    Den blev så otroligt fin, både den gamla delen, och den nybyggda

    Det var så livat och glatt. Det märks att människor längtat att få umgås och vi nu kan göra det.

    Vi bad för Ukraina, och att Galningen tar sitt förnuft till fånga.

    Det känns väldigt obehagligt att vi har krig i Europa. 🙏🙌

    Låt oss hoppas och be för fred.

    Annica ❤️





    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister o djur o alla kryssare!

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla krysslösare från Lockne. Hoppas du Krister och alla får e skön helg.
    /Ulla

    SvaraRadera
  14. God morgon från en solig västkust! Mysigt att kryssa med er idag.

    SvaraRadera
  15. Hoppas dottern kryar på sig. Låter som pyelonefrit som säkert blir bra med penicillin. Så långa sträckor du avverkat. Undrar när du gått runt jordklotet? Vore kul att veta hur långt det blivit jämfört med Sveriges längd. Behövs kanske t.o.r.. Lycka till med kryssandet önskas alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag har sedan midsommar gått ca 3500 km.

      Radera
    2. M a o räcker det med start i Järfälla och tillbaka via Treriksröset och Ystad fågelvägen. Bra jobbat, Krister!

      Radera
  16. L:9 EROS (Ramosotti) ursäkta stavning efternamn

    SvaraRadera
  17. Plattan fungerar inte som jag vill idag!

    SvaraRadera
  18. Fortsatta problem med plattan...

    SvaraRadera
  19. L1 casper, v5 janebrink, v 11 nanne

    SvaraRadera
  20. Eldeman sa fel när han sa att vi hörde Vikingarna, det var Arvingarna vi hörde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej han sa att det var Arvingarna

      Radera
    2. Jag trodde det var jag dom hörde fel!

      Radera
    3. Inte efter att vi hört låten, å sa han Vikingarna

      Radera
    4. Han sa rätt före låten. Men efter låten sa han Vikingarna.

      Radera
  21. Hej från ett soligt Åhus☀️☀️☀️

    SvaraRadera
  22. Idag gick det riktigt bra, trots att jag var lite splittrad. Hoppas det ordnar sig för dottern. Njurbesvär är smärtsamt.
    Önskar alla en fortsatt bra dag.

    SvaraRadera
  23. Tack för idag. Ha det så bra det går, och tänka på alla som har det svårt nu. Hoppas på en snabb förändring i läget

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma.

      Må Galenpannan i Moskva besinna sig...

      Radera
  24. Hurra! Nu fungerar plattan lämpligt till sista kryssraden.😃
    Det blev ingen bra stund med krysset idag.
    Nu ska vi ut i solen.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till en fungerande platta...

      Njut i solen.

      Radera
  25. Krysset avklarat lite svårare idag tyckte jag. Önskar din dotter lycka till med läkarbesök o snabb tillfriskning.Ikväll blir det mello igen blir kul.Hörs nästa vecka. Trevlig helg Krister med familj o djur o alla kryssare

    SvaraRadera
  26. Tack för idag. Nu ska vi ta en tur till Nyköping och hälsa på två goda vänner. Han är med på en vernissage på ett galleri, som medhjälpare och smed till en glaskonstnär från Öland. Det skall bli intressant att se.
    Vi tänker också på alla drabbade i Ukraina. Hoppas verkligen att detta hemska tar slut snart, innan det går över i något ännu värre.
    Jag önskar alla en skön helg!
    Carin

    SvaraRadera
  27. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla! Tänker på oroligheterna i Ukraina. Hoppas att det löser sig fort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Irene.

      Ja, vi får be för och hoppas på att det stabiliseras och att våldet upphör.

      Radera
  28. Hejsan Krister !
    Äntligen på rätt tid.
    Tack för viss hjälp idag.

    Ha en fortsatt fin helg och vecka.
    Hoppas dottern kryar på sig.
    kli till alla de fyrbenta.
    🌞🍀🍏🎵🐈🐈🐕🍇🌳

    SvaraRadera
  29. Thorsten Schütte5 mars 2022 kl. 09:34

    Kriget i Ukraina väcker traderade och epigenetisk överförda krigsminnen. Mina föräldrar överlevde bombnätterna i Kassel och Berlin och har berättat mycket. Ju äldre jag blir desto mera inser jag hur mycket kriget och nazismens efterbörd har präglat mig. Syskon och annan släkt i Tyskland värmer och kokar med Putinmetan, hur många dagar till? :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig Thorsten.

      Vi får verkligen hoppas att detta snart tar slut. Personligen tror jag att Putin slutar sina dagar ungefär som Rumäniens diktator.

      Radera