lördag 21 maj 2022

Melodikrysset vecka 20 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även idag sitter jag hemma vid köksbordet då det blivit dags att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

I eftermiddag blir det premiär för husbilen då vi ska åka och hälsa på en studiekamrat och hans man.

Innan jag hamnade framför datorn har jag tagit en lång morgonpromenad med Hugo och en kort promenad med mig själv. Hittills har jag gått drygt 10 km idag men endast 95 km sedan i måndags.

Min arbetsvecka har varit lugn men mycket tid har jag varit bunden till en bestämd plats. I två dagar har jag varit på präst- och diakonmöte för Stockholms stift. Vi firade flera gudstjänster tillsammans och fick lyssna på ett antal föreläsningar och föredrag samt delta i ett par seminarier.

Två dagar denna vecka har jag haft en prao-elev. Det var väldigt roligt att umgås och samtala med W, en fin och klok ung man.

I övrigt har jag endast haft ett par möte med medarbetare inför kommande aktiviteter samt ätit lunch med en av våra samarbetspartners.

På min fritid har jag, som vanligt, tagit promenader med och utan Hugo.

I Järfälla har vi i veckan haft minst sagt omväxlande väder. Det har varit rena sommarvärmen blandat med regn och blåst. Några morgnar har det varit riktigt kallt. Idag har vi molnigt och 11 grader. Det ser ut att kunna bli en och annan regnskur under dagen.

Så här ser mitt förslag på lösning ut denna lördag:

V 8: Vi inleder dagens kryss med en instrumental version "Rosa bal" av Evert Taube.

L 2: Ur årets melodifestival får vi höra vinnaren "Hold me closer" med Cornelia Jakobs. Hon blev fyra i ESC i Turin.

V 7: Ola Ström och Per Dunsö spelade alla roller och gjorde det mesta i jullovsprogrammet "Toffelhjältarna". Här fick vi höra en instrumental version av en av deras melodier från det tv-programmet. Jag tror att den heter "En väv av legender".

V 4: "London calling" framförs av "The Clash".

L 3: Vi får höra "She" på italienska med Laura Pausini. Jag tror att den kan ha titeln "Lei" på italienska. En mycket vacker version måste jag säga.

V 6 och L 9: "Spotnicks" spelar Tommy Nilssons "En dag". Med den vann han melodifestivalen 1989.

L 4, V 10 och L 1: "Tears for fears" framför sin vackra sång "Everbody wants to rule the world". De var omåttligt populära på den tid då jag besökt diskotek.

V 13: "Jag är ute när gumman min är inne" framfördes i en instrumental version.

L 5: Eric Clapton sjunger "San Francisco Bay blues".

L 12: Musiken är hämtad från filmen "Kalle på Spången" och heter "Jag har bott vid en landsväg". Det var Edvard Persson som gjorde sången känd.

L 11: R.E.M sjunger sin "Man on the moon". Det är inte deras absolut bästa sång men den har en fin text.

V 14: Vi går i mål med "Newkid" när han tolkar Helen Sjöholms vackra sång "Du måste finnas". Denna version är till och med bättre än originalet.

Därmed är dagens kryss avklarat. Det innehöll, som vanligt, inga större svårigheter men musiken var både fin och omväxlande.

Nu ska jag gå en runda med Hugo innan vi åker ut med husbilen.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och fin kommande vecka.

"Jag litar på din godhet,
mitt hjärta skall jubla över din hjälp.
Jag vill sjunga till Herrens ära,
ty han är god mot mig."
ur Psaltaren 13

120 kommentarer:

  1. God morgon från Lilla Edet, närmare bestämt Hjärtum. Efter en vecka med solsken och tilltagande värme har nu regnet kommit. Det behövs för det är torrt i markerna.

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Idag är det bridgetävling och 30-årsfest för bridgeklubben så vi skjuter på lösandet till i morgon! Lycka till allihop! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Ha en trevlig fest på bridgeklubben.

      Radera
  3. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Lycka till med kryssandet idag! Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  4. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett molnigt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Regnigt i skövde idag! Bönderna är nog glada.

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister. Från ett regnigt väring. Mvh iren

    SvaraRadera
  7. God förmiddag. I Kåge skiner solen och snart blir det båtväder. Hörde just om en släkting som skulle läggaut bryggan. Nu börjar krysset strax. Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla krysslösare.
    I Lockne har vi äntligen lite vår. Önskar dig en trevlig helg tillsammans med familj och goda vänner.
    /Ulla

    SvaraRadera
  9. God förmiddag alla kryssade! Nu kör vi! // Karin

    SvaraRadera
  10. Godmorgon , på västkusten har vi äntligen fått ett välbehövligt regn

    SvaraRadera
  11. God morgon! Nu är vi med.
    Blev lite sen i starten!!
    Christina och Kjell i Dorotea..
    Lycka till!!!!!

    SvaraRadera
  12. Jakobs med K 👍

    SvaraRadera
  13. "Ola" vilken serie nån som vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan rätt men den hette Toffelhjältarna

      Radera
  14. Hej ifrån Nynäshamn. Idag kan jag inte vara med i direktsändning, för vi är med sonen på Mustangträff här i Nynäshamn. Han har en Mustang från 1966.
    Jag löser krysset senare idag. Trevlig helg önskar jag er alla. Lycka till med husbilspremiären!
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack Carin.

      Jag önskar er detsamma.

      Radera
  15. Toffelhjältarna

    SvaraRadera
  16. Tack för idag, trevlig helg!/Birgitta

    SvaraRadera
  17. Tack för idag. Trevlig helg alla

    SvaraRadera
  18. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare!

    SvaraRadera
  19. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  20. Tack för idag.

    SvaraRadera
  21. Tack för idag Trevlig Helg

    SvaraRadera
  22. Tack för idag. Datorn slutade fungera. kunde inte kommentera. Efter omstart OK igen!!
    Önskar en fortsatt skön helg.
    Vi ska till en gårdskyrka med servering och utställning. Intäkterna går till Ukrainas barn..

    SvaraRadera
  23. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  24. Tack för idag. Gå ut i solen ni som har möjlighet!

    SvaraRadera
  25. Hejsan och trevlig helg till dig och de dina, klapp till Hugo, Såg du bytte profilbild. Kul.
    Hade en träff igår med T. han fyller år idag, så på Söndag ska vi träffas igen. han ska se Hammarby på teve. Väldigt trevlig kille/man,
    Som får mig bli 20 år yngre.
    Tack för viss hjälp idag.
    🌞🦋🍀🌾

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi.

      Vad kul att du träffat en trevlig man. Hoppas att ni får en kul date.

      Radera
    2. Det är alltid trevligt med manligt sällskap, gillar den manliges tankeverksamhet. Lärorikt, Har ju kommit utanför sedan jag blev pensionär, han är guledej mot mig och Prinzen. <3

      Radera
  26. Annicka Nilsson21 maj 2022 kl. 11:25

    Trillade över din sida när jag behövde lite hjälp med krysset. Fantastisk fint att du skriver lite om musiken, artisten mm jätte trevligt! Ha en fin dag! Mvh Annicka I Skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annicka och tack för dina vänliga ord.

      Önskar dig detsamma.

      Radera