lördag 28 maj 2022

Melodikrysset vecka 21 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Äntligen sitter jag i husbilen då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Vi står som vanligt på ställplatsen vid Femöres fiskehamn. Min fru, jag och Hugo kom hit i torsdags förmiddag och vi stannar tills i morgon förmiddag.

Det enda som skiljer sig från alla tidigare gånger vi varit här är att det inte är fullbelagt. Det kanske beror på vädret som inte varit det bästa. Det har varit väldigt blåsigt och regnigt.

Min arbetsvecka har varit kort men omväxlande. Jag har deltagit i möte med Ekonomiutskottet, styrelsen för Kyrkans begravningsbyrå och haft Ärendeuttag inför kommande sammanträde med Kyrkorådet.

Dessutom har jag varit med på ett sammanträde med Kyrkorådet och haft andakt inför Kyrkofullmäktige samt deltagit i ett prostmöte med biskopen. 

Jag har också haft ett möte med de andra kyrkoherdarna i kontraktet och ett redaktionsmöte inför nästa nummer av vår församlingstidning, "Tusen möjligheter" som ges ut i drygt 35 000 exemplar.

Sist men inte minst har jag haft ett samtal inför en kommande begravningsgudstjänst.

Vädret här i Oxelösund är fortsatt blåsigt och det har regnat sedan tidigt i morse vilket innebär att jag endast tog en kort morgonpromenad med Hugo eftersom han inte vill gå ut när det regnar. Just nu ligger han i vår säng och sover.

Efter den korta promenaden med Hugo har jag gått drygt 10 km i sällskap med mig själv och med Ring så spelar vi i hörapparaterna. Hittills har jag gått ca 100 km denna vecka.

Så här ser mitt förslag på lösning ut denna lördag:

V 1: Vi inleder dagens kryss med Martin Stenmarck som sjunger sin "Las Vegas" som han vann Melodifestivalen 2005 med.

L 3: Visan vi får höra i en instrumental version är Povel Ramels "Gräsänkling blues". I den sjunger man om måndagar närmare bestämt måndagsmorgon.

V 7: Edith Piaf sjunger sin vackra sång "Non, je ne regrette rien".

V 6: Vi får lyssna till "Que sera, sera" i en instrumental version. På svenska fick den titeln "Det som sker, det sker".

L 4: Ur filmen "En officer och en gentleman" får vi höra "Up where we belong" med Joe Cocker och Jennifer Warnes. En film som jag sett ett tiotal gånger.

V 9: "Return to sender" handlar om ett brev.

L 9: Tv-signaturen hör till "Bamse".

V 10: Gösta Engström sjunger "Tjacka cykel".

L 1: August Söderman har komponerat musik till "Bröllopet på Ulfåsa". Denna bröllopsmarsch är väldigt vanlig på vigselgudstjänster.

V 5: Darin framför sin "Can´t stay away".

V 8: Sjömannen i sången "Det var en gång en sjöman" heter Axel Öman.

L 2: Gruppen som framför "The final countdown" heter "Europe". De var omåttlig populära i mina yngre år.

L 11: Vi går i mål med Lennart Palm från Lerum som spelar "Gyllene tiders" "Flickorna på TV 2".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga större klurigheter men musiken var omväxlande.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka. 

Nästa helg kommer jag inte att deltaga i kryssandet eftersom jag är på tjänsteresa till Köpenhamn. Som vanligt kommer jag att öppna kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

"Vi sätter vårt hopp till Herren,
han är vår hjälp och vår sköld.
I honom har våra hjärtan sin glädje,
vi förtröstar på hans heliga namn."
ur Psaltaren 33

102 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! Nu är vi sedan i torsdags och till och med i morgon, i Leksand och spelar bridge, umgås, utflyktar och njuter av tillvaron! Därför får krysset vänta tills i morgon! Lycka till! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till med bridgen och njut av vänner och utflykter.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett småregnigt Nynäshamn. Himlen är inte blå utan helt grå.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
  3. Godmogon från ett mulet o blåsigt Mellerud. Lycka till med krysset

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla kryssaren från ett grått och kallt Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  5. God morgon! Lördagshälsningar från Lilla Edet, närmare bestämt Hjärtum. Det har varit en fin morgon med solen som tittat fram och fåglar som kvittrar. Nu har solen gått i moln men det är nog bara tillfälligtvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Varje gång jag hör fågelkvitter påminns jag om Guds närvaro.

      Radera
  6. Elden i vedspisen knäpper, kaffet är starkt, inväntar Melodikrysset. Hälsningar från vackra Jämtland

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla andra kryssare! I dag har vi +9, mulet och regnet hänger i luften i Nås. Trevligt att höra att ni är ute med husbilen och kan koppla av efter arbetet. Jag beundrar Din uthållighet med promenaderna och det syns på Ditt bloggfoto att Du mår bra. Veckans regn har satt fart på växtligheten och träden har slagit ut. Så snart det torkar upp lite blir det gräsklippning. Else-Britt har fått tid för operation i vecka 23 och vi är tacksamma för alla som stöttat oss med böner och tankar. Nu ber vi att allt skall gå bra. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en god fortsättning på helgen och en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      På 48 veckor har jag gått drygt 5 700 km.

      Vad glad jag blir över att Else-Britt fått en tid för operation.

      Jag önskar er en fin helg med eller utan gräsklippning. Hälsa Else-Britt.

      Radera
    2. Då har du gått lite längre än det är från Stockholm till Delhi i Indien. Bra jobbat!

      Radera
    3. Oj, har jag gått så långt. Tack.

      Radera
  8. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Både mulet och lite sol emellanåt.

    SvaraRadera
  9. Godmorgon. Har tyvärr inte möjlighet att följa krysset utan får ta det senare. Ha det bra alla och kryssa på.

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister. Mvh iren

    SvaraRadera
  11. Godmorgon från ett molnigt Piteå.

    Flyttat ut nästan alla plantorna till växthuset 🙂
    Längtar tills alla är nere i jorden och att s🌞len tittar fram.

    Maken jobbar natt,så det är bara jag och undulaten Folke som är vaken. Han pratar och trivs när radion är på hög volym.

    Önskar er alla en fin dag
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Önskar dig och Folke detsamma.

      Radera
  12. God morgon från ett grått och mulet Kungsör

    SvaraRadera
  13. Godmorgon alla kryssare, lycka till

    SvaraRadera
  14. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Här Lockne är det också blåsigt. Just nu inget regn. Trevlig fortsättning på helgen. /Ulla

    SvaraRadera
  15. Syd-syd-västman. 😂

    SvaraRadera
  16. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  17. Tack för idag Trevlig Helg

    SvaraRadera
  18. Tack för idag. Trevlig helg alla

    SvaraRadera
  19. Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  20. Tack för idag! Nu ska vi ta en promenad medans det är uppehåll. Ha det så bra i husbilen. Vi kanske tar en tur i nästa vecka.
    Jag önskar alla en fin helg!
    Carin

    SvaraRadera
  21. Tack för idag! Trevlig helg till Krister med fru o hund o trevlig helg alla kryssare och en riktigt Trevlig MORS DAG! Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  22. Tack för idag! Hälsningar från ett mulet Kungsbacka! Mvh Ellbett ✏

    SvaraRadera
  23. Hejsan Krister !
    Kul att det var lätt även för mig.
    Som annars inte brukar kunna/ känna igen.
    Härligt det måste vara att få vistas vid Femöre,
    Aldrig varit där ,har en fb-bloggvän som har sitt sommarhus där.
    Ingen dejt idag, Han är i sin fars hemtrakter för att klippa gräs bl.a. Jenkisjärvi så heter även sjön. Har du varit så långt upp.
    Ha en fortsatt trevlig helg, klapp till Hugo.
    🌞💕🍏🦋🍀🍰☕
    Tack för viss hjälp idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mi.

      Jag har varit hela vägen till Karesuando och Treriksröset.

      Femöre är ett väldigt fint rekreationsområde.

      Önskar dig detsamma. Klapp till Prinzen.

      Radera
  24. Hallå,
    Letar du efter ett legitimt lån?
    Har du blivit nekad av dina banker?
    Du behöver pengar av en eller annan anledning.
    Du är uppriktig och ärlig
    Du behöver ett lån för att betala av dina skulder, räkningar eller
    genomföra ett projekt?
    Du har alltid en möjlighet.
    Mer oroande är att vi erbjuder lån från 5 000 €,
    snabb och pålitlig, med en årlig ränta på 3 %. Vi är
    pålitlig
    Om du är intresserad, tveka inte att kontakta oss direkt.
    mail: marcdupon18@gmail.com

    SvaraRadera