lördag 11 juni 2022

Melodikrysset vecka 23 - 2022

 God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag som vanligt hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Här hamnade jag efter morgonpromenaden med Hugo följt av en egen promenad. Hittills har jag gått knappt 100 km denna vecka varav ca 10 km idag. 

Hugo ligger och sover i soffan medan Alexi och Bucky ligger i vår säng.

Efter en väldigt trevlig och givande helg i Köpenhamn har jag haft en mycket lugn arbetsvecka. Förutom hemresan med tåg i måndags har jag haft möte med Ekonomiutskottet, Personalutskottet och församlingens revisorer.

Jag har också träffat två presumtiva medarbetare samt varit på det avslutande planeringsmötet för sommarens församlingsläger. I början av juli kommer vi att åka till Ågesta med 60 församlingsbor i olika åldrar.

På min fritid har jag som vanligt tagit många och långa promenader både i Köpenhamn och här i Järfälla. Jag har också spelat biljard med kompisarna på den lokala puben samt spelat golf med min son på vår hemmabana i Viksjö.

I Järfälla har vi just nu 19 grader och solen som sken så varmt och skönt under min promenad gömmer sig nu bakom en tjock molnslöja. 

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 8 och L 2: Vi inleder dagens kryss med Nanne Grönvall och "Håll om mig" ur melodifestivalen 2005. Den hamnade som etta på Svensktoppen.

V 5 och V 9: Vi får höra musik ur "Frösöblomster" komponerad av Wilhelm Peterson-Berger. Den framfördes på gitarr.

L 3: Louis "Satchmo" Armstrong framför "Down by the riverside".

V 12: Finlands nationalhymn "Maame" har en text skriven av Johan Ludvig Runeberg.

V 7: Det är Maja Ivarsson som tolkar Magnus Ugglas "Sommartid". Det gjorde hon i tv-programmet "Så mycket bättre" år 2012.

V 11: Vi får lyssna till en instrumental version av "När skönheten kom till byn" med text av Nils Ferlin och musik av Lille Bror Söderlundh.

L 10: Det är Tord Wetterberg som leder "Posterflickorna" i "Twelfth Street rag".

V 14: Evert Taubes visa "Eldarevalsen" framfördes i en instrumental version.

L 1: "The Simpsons" bor i en stad som heter Springfield.

L 4: Äntligen fick vi höra "Rosanna" med gruppen "Toto". En sång som följt mig i mer än halva mitt liv.

L 6: Nils Dacke spelar "Ska vi plocka körsbär i min trädgård" på sin partyorgel.

L 13: "Vi ska hand i hand" sjöngs i en tysk version. Jag tror inte att det var Gunnar Wiklund som sjöng.

Därmed var dagens kryss avklarat. Idag hade Eldeman lagt in en del små klurigheter bland den omväxlande och fina musiken.

Nu ska jag äta lunch innan jag tar en promenad med Hugo. I eftermiddag ska jag gå ner till den lokala puben och spela biljard med mina kompisar.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka..

"Vem är som Herren, vår Gud,
han som tronar så högt,
han som ser så djupt ner - 
vem i himlen, vem på jorden?"
ur Psaltaren 113

118 kommentarer:

  1. God Morgon Krister och alla kryssvänner!

    SvaraRadera
  2. Godmorgon! 🌻
    Idag kan vi skymta solen bland molnen. Det regnar dock inte över Piteå, vilket vi är glada över.

    Fortsätter ute i trädgården med plantor och annat fix.

    Maken och jag bygger en "utevitrinskåp" där dörrarna är gamla och vackra. Inte det enklaste vi gjort.
    Hoppas vi blir nöjda när vi är klara.

    Sonen är hemma på besök, och då blir det lite extra festligt.
    Vi grillade flankstek och gjorde massa goda tillbehör.

    Önskar er alla en fin fortsatt helg.
    Hejsvejs från mig
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Det låter som om ni har en trevlig helg.

      Jag önskar dig och de dina detsamma.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Idag är det halvmulet och redan 17 grader varmt.
    Igår hade alla vara fyra barnbarn skolavslutning och härligast var att Jack slutade 9:an med godkända betyg, trots att han missade ett helt år pga leukemi. Förhoppningsvis blir han friskförklarad efter sina undersökningar i juli.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Vad fint att Jack mår bra. Strongt att klara skolan med godkända betyg.

      Radera
    2. Jack och hans klass var också i Köpenhamn förra helgen på klassresa. Han var trött med lycklig när han kom hem!

      Radera
    3. Kan tänka mig det. Det var otroligt mycket folk i Köpenhamn och många aktiviteter under hela helgen.

      Radera
  4. God morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och alla lösare! Idag är det mulet och 17 grader! Ingen riktig sommarvärme under någon längre period men den kommer förhoppningsvis! I går var vi inne i Örebro och tittade på studentflaken och åt en mycket god middag på vår favoritrestaurang! Idag blir det lite ogräsbeundran! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till i kampen mot ogräset.

      Radera
    2. Ogräsbeundran! Kyl! Tar det till mig! Tack! Man kan också säga att man jobbat länge på att få trädgården så... När man inte klippt och ansat nog mycket.

      Radera
    3. Kul! Ska det stå.

      Radera
  6. Godmorgon. Sol i Kåge. Nu börjar vi strax med krysset. Lycka till alla!

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla andra kryssare! Roligt att höra att det var trevligt i Köpenhamn! I dag har vi halvklart och + 14 i NÅS. Vårt måspar på huset mitt emot har fått sina ungar och flyttat till älven. Else-Britt opererades i tisdags och fick nya knän och har nu börjat sin rehabilitering, vilket blir en jobbig period eftersom hon levt med böjda knän i 9 månader och nu skall räta ut benen. Men hon är jätteduktig och det går framåt. I går hade hon stått för första gången efter operationen. I dag skall jag hjälpa till att städa på Ingmarsgården inför sommarens Ingmarsspel 1-5 juli, Välkommen att se oss då! I morgon skall jag besöka Else-Britt i Mora och sedan fira mässa i Tällberg. Vi önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vilken glädjande nyhet att Else-Britt äntligen blivit opererad. Ny önskar vi en henne en god och snabb rehabilitering.

      Önskar er en fin helg med en givande mässa.

      Hälsa Else-Britt vid morgondagens besök.

      Radera
    2. Hälsa Else-Britt lycka till! Duktig kulla! Strongt att ta båda knäna! Hoppas allt går bra med hjärtat nu och att hon är nöjd med Mora lasarett. Följt hennes kamp och smärtor länge, skönt att op nu blivit av. Är själv väntande sedan över fyra år, förstår henne. All lycka! Trevligt med fina Mora, Ingmarsspelen och vackra Tällberg.

      Radera
  8. God morgon! Lördagshälsningar där det är en härlig sommarmorgon med skinande sol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Även här i "kusinlandet" har vi sommarväder.

      Radera
  9. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett soligt Björkhagen

    SvaraRadera
  10. God förmiddag Krister och alla melodikryssare från ett vackert Gitad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  12. L8 Nanne, L2 etta

    SvaraRadera
  13. God morgon! Lycka till från Dorotea!

    SvaraRadera
  14. V5 Peterson Berger, V9 gitarr

    SvaraRadera
  15. L1: Springsteen?

    SvaraRadera
  16. V11 När (skönheten kom till byn)

    SvaraRadera
  17. Kan det bli bandet Buffalo Springfield på L1?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, frågan var ju vilket fiktiv plats de bor i.

      Radera
  18. Simpsons och de bor i Springfield

    SvaraRadera
  19. L13 Gå
    Tack för idag, trevlig helg! Birgitta

    SvaraRadera
  20. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla.

    SvaraRadera
  21. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  22. Svar
    1. Exakt. År 1966 tror jag.

      Radera
  23. Nu var det klart. Var lite för snabb att avsluta tidigare. Ha det bra alla.

    SvaraRadera
  24. Tack för idag. I veckan var vi i Stockholm med husbilen. Vi stod två nätter på ställplatsen på Långholmen. Jag hade två möten, som jag bevistade. Förhoppningsvis kommer vi iväg på en tur i slutet på nästa vecka.
    Jag önskar alla en skön sommarhelg!
    Carin

    SvaraRadera
  25. Tack för idag. I veckan var vi ute tre dagar med husbilen. Vi stod på ställplatsen på Långholmen i Stockholm. Jag var på två möten i bostadsrättsföreningen, som jag sitter med i styrelsen. Förhoppningsvis kommer vi iväg på en ny tur i slutet på nästa vecka.
    Jag önskar alla en skön sommarhelg.
    Carin

    SvaraRadera
  26. Hej och tack för viss hjälp i vanlig ordning. Lyssnar ju nästan aldrig på radio annat än Lördagar, Har annat roligt för mig. Ha en fortsatt fin helg och vecka. Glad sommar.!
    🦋🍏🎈🍦🌞🐿🌻😹😹🐕🎵

    SvaraRadera
  27. Tack för i dag och trevlig helg!

    SvaraRadera