lördag 25 juni 2022

Melodikrysset vecka 25 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Jag börjar med att önska er alla en fortsatt fin midsommarhelg.

Idag har jag tagit den längsta sovmorgonen jag haft på över ett år. Min fru gick ut med Hugo på hans morgonpromenad så att jag kunde sova ända till klockan 08.00. Efter en god frukost har jag nu hamnat framför datorn för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Det ska bli spännande och höra vad Eldeman planerat för sitt sista program som programledare.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft möte med min ledningsgrupp, blivit intervjuad inför vårt nästa nummer av församlingens tidning Tusen möjligheter och haft möte med Ekonomiutskottet.

Jag har också haft glädjen att leda två högmässor och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag som vanligt tagit många och långa promenader med och utan Hugo. Jag har också joggat ett par gånger och spelat biljard med mina kompisar på den lokala puben.

Just nu ligger Hugo, Alexi och Bucky på balkongen och sover.

I Järfälla har vi under veckan fått rejäl sommarvärme. Just nu skiner solen på en klarblå himmel och det är redan 25 grader. Även idag får jag ta med mig vatten i ryggsäcken när jag under eftermiddagen ska ut och promenera.

Så här ser förslaget till lösning ut denna midsommardag:

V 5 och L 1: Vi inleder dagen kryss med "Katrina and the waves" och "Sun street".

L 2: Vi får höra en instrumental version av bland annat "Summer nights" ur musikalen "Grease".

V 10 och V 15: Edvard Persson sjunger "Jag har bott vid en landsväg" ur filmen "Kalle Spången".

L 11: Musiken är hämtad från tv-serien "Den vita stenen". Den handlade om just en sten.

L 3: Magnus Uggla sjunger sin "Efterfest", med en, som vanligt, spetsfundig text.

V 13, L 14, L 4 och V 7: Vi för lyssna till en av Zarah Leanders mest kända sånger i en instrumental version, "Vill ni se en stjärna?"

V 8 och V 6: "Mambo no.5" framförs av Lou Bega. Jag tror att det är första gången han är med i krysset. Kul att Eldeman är kreativ även i sista programmet.

V 9: Lennart Palm från Lerum spelar sista satsen ur Beethovens 9 symfoni som även kallas EU-hymnen.

V 3 och L 8: Denna tvådelade fråga inleds med Måns Zelmerlöv och "Cara mia". Därefter fick vi höra Lena Ph med "Månsken i augusti".

L 12: Alf Robertson sjöng "Jag flög över vårt hus i går natt".

V 12: Vi går i mål med "Trombocombo" som framför "The sign" som lanserades av "Ace of Base".

Därmed var dagens och Eldemans sista kryss avklarat. Vi tackar Eldeman för 26 fantastiska år. Vi önskar honom det liv han drömmer om.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

Nu ska jag gå en runda med Hugo innan det är dags för lunch. I eftermiddag ska jag ta en lång promenad i Järfällas västliga områden.

"Fråga djuren, de kan lära dig,
himlens fåglar kan ge dig svar.
Fråga markens kryp, de kan lära dig,
havets fiskar kan upplysa dig."
ur Jobs bok kapitel 12

104 kommentarer:

  1. God morgon från Dorotea. Det är 24 grader varmt här! Mamma och jag är redo för kryssa. Jag heter Sandra , barn till Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Sandra i underbara Dorotea.

      Hälsa mamma och pappa.

      Radera
  2. Hej och fortsatt Glad Midsommarhelg !
    Har inte varit tid för att lösa det, idag, ska jag ingenstans.
    Så mysigt med Hugo o katterna tillsammans, tror inte Prinzen skulle gilla sällskap. han vill nog vara "herre på täppan" som vi brukar säga.
    Fast han gillar min nye man. så han är accepterad..
    Trevlig sommar och skönt med värmen som äntligen kom.
    🌞💙🍦🍓🍒🥤Lycka till med X:et

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi.

      Jag tror att man ska ha hunden först då den är lättare att lära upp. Katterna har ju aldrig haft något annat liv än med Hugo.

      Trevlig sommar till dig och din nya man.

      Radera
  3. Go morgon alla från ett soligt Valne Nälden med drygt 25 grader i skuggan och ytterligare tio i solen. Kryssa lugnt!😊

    SvaraRadera
  4. Godmorgon på dig Krister och alla kryssare 🌻
    Sommaren är änteligen här, med både sol och värme.

    Det magiska sommarljuset som infinner sig över Piteå är outstanding.
    Det måste bara upplevas.

    Midsommaraftonen tillbringades med vänner, på deras sommarstuga.
    En dignande buffe och roliga lekar. Ett fantastiskt värdpar. 💕

    Önskar er en fin fortsättning på helgen 🌼
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Låter som en fin midsommarafton.

      Önskar dig och de dina detsamma.

      Radera
  5. God morgon Krister och andra kryssare! Skönt att höra att även Du kan ta en sovmorgon ibland. Efter en ovanligt lugn midsommarafton med sedvanlig inledning i Nås kyrka kl 12 med efterföljande majstångsresning på Storänget och sedan en enkel midsommaraftonsmåltid, har det nu blivit Midsommardag med strålande sol. En stadig frukost och morgonsamtal med Else-Britt på sjukhuset skall jag nu lösa sista Melodikrysset med Eldeman. Else-Britt har det jobbigt med rehabiliteringen och jag skall försöka hinna besöka henne senare i dag. I natt är det Midsommarnattsmässa i Tällberg på den Heliga Ängen med utsikt över Siljan, något som vi deltagit i de senaste 12 åren men som jag nu åker ensam på. Jag önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Aelxi och Bucky en god fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Skönt att höra att du reder dig så att Else-Britt kan fokusera på sin rehabilitering.

      Önskar dig en fortsatt fin midsommarhelg med mässa på den heliga ängen.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  6. Godmorgon från en solig dag. Haft en trevlig midsommarafton med dotter och måg samt deras grannar. Solen skiner, men lite dimma är det långt borta över havet. Nu gör vi oss klara för krysset jag och dottern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon M.

      Kul att dottern är med och löser krysset.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne är det också varmt drygt 20 grader i skuggan. Senare idag ska jag vara kyrkvärd på en gudstjänst. Trevlig fortsättning på midsommarhelgen.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Önskar dig detsamma samt en fin och givande gudstjänst.

      Radera
  8. God morgon Krister och alla lösare! Efter ett lugnt och stilla firande med sill, färskpotatis och jordgubbar i går blev det en lugn kväll! Idag skall vi försöka komma ut och njuta av det underbara vädret! Lycka till med lösandet! Jarl o Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Även här var det en lugn kväll men sen. Jag brukar gå till sängs vid 21 men igår satt jag och frun på balkongen till 23.30.

      Radera
  9. Godmorgon Krister från ett soligt lule. Allt ok häruppe. Sol o värme.(Äntligen).Åker ut till stugan efter sista Melodikrysset med Anders Eldeman.Ha de så gott därnere i södern. Hälsa alla och Hugo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Ha det så skönt i stugan.

      Radera
  10. God morgon Krister och alla kryssare från Karlshamn. Jag sitt i husbilen för att lösa Eldemans sista kryss. Här är ett fantastiskt sommarväder. Nu kör vi! Lycka till alla!
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Jag längtar efter att komma ut med husbilen. Tyvärr arbetar min fru väldigt många fler helger än jag gör.

      Radera
  11. God morgon från Splitt

    SvaraRadera
  12. God morgon lite nostalgi idag! Nu är det sista med Anders, tråkigt men jag förstår om han vill var sommarledig. Tack för tiden som varit. Å till dig Krister och alla kryssare TACK för den hjälp jag får med krysset Trevlig sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon KME.

      Ja, det är en epok som är över. Förhoppningsvis blir det helt ok även i framtiden.

      Tack detsamma.

      Radera
  13. Hejsan alla. Vilken härlig dag!

    SvaraRadera
  14. V15 blir väl OM? Söder om landsvägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hans mest kända är Kalle PÅ spången

      Radera
    2. Jag tar tillbaka.

      Radera
  15. V13 Leander Vill ni se en stjärna

    SvaraRadera
  16. v13 l14 l4 v7 Richard TAUBER vill NI SE EN STJÄRNA

    SvaraRadera
  17. V.13 Leander L.14 ni L.4 Se V.7 En

    SvaraRadera
  18. V6 Mambo No.5 Lou "BEGA"

    SvaraRadera
  19. V3 MÅNS zelmerlöw L8 LENA -PH

    SvaraRadera
  20. V3 AVE maria eller ALE stenar?

    SvaraRadera
  21. V:12 ACE of base "I saw the sign"

    SvaraRadera
  22. Tack för idag, trevlig midsommarhelg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  23. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  24. Tack för i dag och fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  25. Tack för i dag och fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  26. Slut för idag. Ha en fortsatt fin midsommarhelg.

    SvaraRadera
  27. Tack för idag. Det var många favoriter för Eldeman och mig idag. Nu får vi se hur det blir i fortsättningen. Jag tror att det blir bra.
    I eftermiddag ska vi äta lunch i Asarum.
    Jag önskar alla en fin fortsättning på midsommarhelgen!
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Där är min fru uppväxt.

      Radera
  28. Glad Midsommar!
    Äntligen fick vi komma till Herrängens gård igår 2500 deltagare, vi mår bra mycket jobb kör slussen mitt i Stockholm.
    Ha en fortsatt trevlig Midsommar.
    Familjen hälsar kirk.

    SvaraRadera
  29. Trevlig fortsättning på midsommaren önskar jag från Raseborg! Måste tacka också för alla bibelcitat som du brukar ha. Dom ger tröst, inte något tillrättavisande som ofta i andra sammanhang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma i Raseborg, e-rh.

      Jag väljer endast bibeltexter som jag betyder något för mig själv.

      Radera