lördag 2 juli 2022

Melodikrysset vecka 26 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag börjar vi med att hälsa Micke Cederberg välkommen som tillfällig programledare för Melodikrysset.

Innan jag hamnade framför datorn för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er har jag ätit frukost, tagit en 4 km lång promenad med Hugo, promenerat i 9 km och joggat 3 km med Ring så spelar vi i hörapparaterna. Det innebär att jag gått 16 km idag.

Sedan jag och Hugo kom in så har han, Alexi och Bucky legat i vår säng vilken min fru bäddade innan hon gick till jobbet.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft en extremt lugn arbetsvecka.

Jag har förberett kommande veckas församlingsläger där jag ansvarar för bibelsamtal, tipspromenader, frågesport och musikquiz. Dessutom har jag haft två begravningssamtal inför kommande begravningsgudstjänster. Sist men inte minst har jag lett en begravningsgudstjänst på Norra kyrkogården i Solna.

På min fritid har jag som vanligt tagit många och långa promenader med och utan Hugo. Totalt har jag gått knappt 120 km hittills denna veckan. Dessutom har jag varit på restaurang med en före detta arbetskamrat. Vi träffas sista torsdagen varje månad för att uppdatera varandra om hur våra liv utvecklas.

I Järfälla har vi haft näst intill tropisk värme den senaste veckan. Idag har det äntligen blivit lite svalare efter nattens regnväder. Just nu har vi moln och blåst och det är 22 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

V 13: Vi inleder dagens kryss med Neil Young och "Heart of gold".

L 2: Vi får lyssna till signaturen till tv-serien "Chears", "Where everybody knows your name". På svenska fick den titeln "Skål".

V 9: Ur tv-programmet "Så mycket bättre" sjunger Tove Styrke "Lili och Susies" sång "Bara du och jag".

L 5: "Får jag lämna några blommor" framförs av Ulla Sallert.

V 6: Vi får ta del av ett medley på ukulele. Först spelades "Over the rainbow" därefter "What a wonderful world". I Järfälla har vi en ukulele-grupp som leds av en volontär. Hon lärde mig spela "Broder Jakob" på ett par minuter.

L 8: "The Ark" framför sin fina sång "It takes a fool to remain sane". Sångaren Ola Salos pappa är kyrkoherde. Det är ganska vanligt att prästbarn blir konstnärer eller artister i någon form.

L 3: Ben E. King sjunger en av de vackraste sånger jag vet, "Stand by me".

L 12: Ur melodifestivalen från 1972 får vi höra Lena Andersson med "Säg det med en sång" i en engelsk version. Hon kom på tredje plats det året.

V 11: "Dotter" sjunger "Little tot" ur melodifestivalen 2021.

V 8: "Beautiful dreamer" fick på svenska titeln "Drömmar av silver, drömmar av gull".

L 10 och V 4: "Idas sommarvisa" är hämtad från filmen "Emil och griseknoen".

L 11: Enya, som är en av världens bästa artister enligt mig, sjunger sin "Book of days".

L 1: Vi går i mål med vinjetten från tv-serien "Tre kronor".

Därmed var dagens kryss avklarat. Jag måste säga att Micke Cederberg skötte det med den äran. Det var minst lika bra som när Anders Eldeman ledde programmet. Musiken var omväxlande och frågorna roliga.

Nu ska jag duscha innan jag äter lunch och tar en promenad med Hugo. I eftermiddag ska jag spela biljard med kompisarna på den lokala puben.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka. Nästa lördag är jag inte med i direktsändning eftersom min yngsta dotter ska konfirmeras. Vi ska ha konfirmationsfest kombinerat med 15-års kalas för den närmsta släkten. Men som vanligt kommer jag att öppna kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

"Låt min bön nå fram till dig,
rädda mig, som du har lovat.
Över min läppar skall lovsång flöda,
ty du lär mig dina stadgar."
ur Psaltaren 119

94 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från Ösmo idag. I natt regnade det och åskade, som bara den, men nu är det uppehåll.
    Nu blir det spännande med Micke. Jag gillar honom, så det blir säkert bra.
    Lycka till med dagens kryss!
    Carin

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla kryssare! Jag är full av beundran av Dina promenader. I dag har vi i Nås regnskurar som skall upphöra framåt dagen, då vi har årets andra föreställning av årets Ingmarsspel. Gårdagens premiär blev succé och vädret gjorde föreställningen magisk. Det är tomt att inte ha Else-Britt vid sin sida i år. Det börjar nu äntligen gå framåt för henne efter att hon börjat ta produkterna i samband med träningspassen. Vi hoppas på att hon snart skall få rätat ut och försöka stå på benen, men det kommer att bli en lång rehab för henne. I dag har vi föreställning kl 15 och dagen avslutas med konsert i Nås kyrka kl 19. Årets 5 och sista föreställning ges på tisdag Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin kommande vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad fint att Ingmarsspelen är igång igen. Kan tänka mig att det känns tomt utan Else-Britt. Jag hoppas och ber för att hon snart ska vara på benen igen.

      Jag önskar er fina Ingmarsspel och en givande konsert.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  3. Godmorgon. Varmt idag igen. Har fått igång luftvärmepumpen på kyla när jah kom ihåg att byta batterier i fjärrkontrollen! Nu börjar vi strax!

    SvaraRadera
  4. Godmorgon från ett halvklart Skepplanda

    SvaraRadera
  5. God förmiddag Krister och alla kryssare från Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla kryssare

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla lösare! I natt har det regnat så idag är det lite svalare och det fläktar lite grand! Idag skall vi städa lite och förhoppningsvis titta till ogräset lite grand! Lycka till alla lösare! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till med studiet av ogräset.

      Radera
  8. Vill bara säga att Cederberg sköter programmet med den äran. Han har en mycket bra röst, pratar tydligt och lagom fort. Skulle önska att det var han som tog över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han sköter uppgiften på ett mycket förtjänstfullt sätt.

      Radera
    2. Håller med det var minst lika bra som Anders.👍

      Radera
  9. BEN e king "stand by me"

    SvaraRadera
  10. L12 Säg det med EN sång

    SvaraRadera
  11. L12 säg det med EN sång av Lena Andersson

    SvaraRadera
  12. Drömmar av silver, drömmar av gull

    SvaraRadera
  13. Tre Kronor och Emil samt det luriga långa ordet kvar då

    SvaraRadera
  14. På L 12 tror jag det var Sanna Nielsen som sjöng Till en fågel

    SvaraRadera
    Svar
    1. säg det med EN sång av Lena Andersson

      Radera
  15. Vi går i mål med L.1 Tre Kronor

    SvaraRadera
  16. L1 Tre Kronor. Tack för idag, trevlig helg:)
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  18. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  19. Tack för idag Trevlig Helg

    SvaraRadera
  20. Tack för idag. Trevlig helg alla

    SvaraRadera
  21. Ha en fortsatt bra helg alla kryssvänner.

    SvaraRadera
  22. L:7 Enya ska det vara

    SvaraRadera
  23. Tack för idag! Jag är mycket nöjd med Mickes insats. Lugnt och sakligt.
    Nu ska vi åka till Arlanda och möta min kusin Solveig och hennes dotter från USA, som kommer på tre veckors vistelse i Sverige och Åland.
    Jag önskar alla en skön sommarhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Önskar er fina veckor med kusinen och hennes dotter.

      Radera