lördag 15 oktober 2022

Melodikrysset vecka 41 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter två veckors uppehåll är jag tillbaka för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. För två veckor sedan sprang jag Mental Health Run och förra veckan var jag i Köpenhamn med min ledningsgrupp.

Efter dagens frukost tog jag en promenad med Hugo. Det blev en väldigt kort promenad eftersom han inte vill vara ute när det regnar. Efteråt tog jag en längre promenad i sällskap med mig själv, med Ring så spelar vi i hörapparaterna.

Nu ligger Hugo och Bucky i vår säng och myser. Alexi ligger i den stora transportburen som står på golvet i sovrummet.

Min arbetsvecka har varit väldigt kort eftersom jag tagit ledigt för att ta avsked av en god vän som avled i veckan. Det är endast två veckor sedan han fick veta att han var sjuk. Det känns bra att jag han träffa honom ett drygt dygn innan han gick bort.

I praktiken har jag endast arbetat två dagar och då har jag varit på en föreläsning om Grundtvig, kört bil från Köpenhamn till Järfälla, lett Förbönsmässan och varit på möte med Ekonomiutskottet samt haft Ärendeuttag inför nästa sammanträde med Kyrkorådet. Sist men inte minst har jag varit på möte med Järfälla Kristna Råd.

De senaste veckorna har jag ökat på min löpträning med ett pass vilket innebär att jag numera springer fyra gånger i veckan varav ett pass är på 90 minuter.

I Järfälla har hösten kommit på riktigt. Bladen har blivit orangea och gula. Idag regnar det och det är endast 7 grader. I veckan har jag tagit fram mina långa löparbyxor.

Så här ser förslaget till lösning ut, på dagens kryss:

L 2: Dagens kryss inleds med Sylvia Vrethammar och "Tycker om dej". En sång jag minns från min barndom.

V 4 och L 6: Titiyo och Kleerup framför "Longing for lullabies".

V 2, L 7 och V 14: Hasse Andersson, som är en av mina absoluta favoritartister, framför "Elinors snoa". Han ledde ett tv-program som heter "Hasses lada" och hans initialer är HA.

V 5: Gruppen som framför "Unelmia oli" på finska heter "Laakso".

V 7: Jag tror att vi får höra en version av "Räkna de lyckliga stunder blott".

V 12: "Ella, elle l´a" framfördes av France Gall.

L 3: Musiken är hämtad från Strauss "Also sprach Zarathustra". Ett otroligt vackert stycke.

V 8 och L 1: Gruppen som framför "Good life" heter "Inner city". Den hördes ganska ofta på nöjeslokalerna i Stockholm i slutet av 1980-talet.

V 9: "Flickorna i Småland" med "Delta rhythm boys" var en sång jag tyckte mycket om i mina yngre år.

V 11: Anita Skorgan sjunger "Klemme dag" på svenska borde det väl bli kramdag? På svenska hade den titeln "Krama dej". Då borde det bli kram på V 11.

L 10: Det är Bing Crosby som sjunger "Learn to croon". Han är väl en så kallad smörsångare och det var också det han sjöng om.

L 13: Vi går i mål med en synthpop melodi, "Lips are silent". Den måste ha en svensk titel som börjar med läppar.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll väldigt omväxlande och bra musik och en hel del klurigheter som åtminstone jag behövt googla på. Jag tycker dock att det fortfarande är väldigt mångordiga frågor.

Nu ska jag gå en promenad med Hugo innan jag ska gå ner till den lokala puben och spela biljard med mina vänner.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Vem känner sina fel?
Fria mig från synder jag inte vet om,
men hindra mig också från öppet trots,
låt det inte få makt över mig!"
ur Psaltaren 19

116 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Nynäshamn. Det har regnat i natt, men nu är det uppehåll.
    Jag kunde inte heller vara med förra lördagen, men idag fungerar det.
    I går kväll tittade jag på filmen på TV, som din dotter spelade i. Hon är en bra skådespelare. Vårt äldsta barnbarn går på Kulturama och vill också bli skådespelare.
    Lycka till med dagens kryss.
    Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Jag såg den för andra gången. Även jag tycker att hon är duktig precis som juryn som delade ut Guldbaggen.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla krysslösare. Ett lätt regn har kommit men nu är solen på G. Önskar alla en trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla kryssare från Gistad!
    Krister: Vi var i också i Köpenhamn förra veckan!
    /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Birgitta.

      Det är en av de vackraste städerna jag besökt.

      Radera
  4. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Regnigt I skövde idag. Plus 10 grader iaf. Lycka till med krysset idag.

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och alla andra kryssare! Skönt att du är tillbaka på plats igen på lördagsmorgnarna. Jag beundrar Din intensiva träning och önskar Dig lycka till! Jag beklagar förlusten av en vän i detta livet. I dag har vi en mörk och lite kulen höstmorgon med regnet hängande i luften och +6 grader. Else-Britt har återfått lusten att träna och vi har i förra veckan besökt Mora och läkaren som opererade Else-Britt. Han gav oss lite hopp även om han tyckte att rehabiliteringen går långsamt, delvis på grund av ett stopp den 29 augusti. Jag har äntligen fått löfte om en röntgen för att försöka se vad som hänt med vänster knä den dagen, då värken kom tillbaka och inte vill släppa. I övrigt jobbar vi på, jag här hemma och Else-Britt i Vansbro med träning så gott det går med tanke på smärtan. Vi försöker undvika Morfin så mycket som möjligt. Själv har det mellan produktleveranserna, blivit bilvård inför vintern med ordentlig handtvätt i skrymslen och sedan polering och vaxning för att i möjligaste motstå vägsaltets angrepp under kommande vinter. I torsdags firade jag kvällsmässa i Leksand eftersom det är lite dåligt med mässor på nära håll i helgen. Else-Britt och jag önskar Dig och familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad fint att du ska få en röntgen. Det är aldrig roligt att gå runt och ha ont utan att veta vad det är för fel.

      Bra att Else-Britt kommit igång med rehaben igen.

      Skönt att bilen är i toppform när den ska ställas av för vintern.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  6. Godmorgon från ett Piteå, uppehållande från regn.

    Solen har lyst några dagar så vi har kunnat hösta färdigt på gården.

    Igår höll vi på, och trilskade, i nästan 5 timmar, med att sätta upp våra nygjorda dörrar på cykelbodan.
    Till slut blev vi nöjda 🥰

    Sedan har jag och maken tapetserat om dotterns gamla rum, det blev ljuuuvligt fint. (utan att komma ihop oss 😅)
    Bra teamwork

    Ikväll är vi bortbjudna på surströmmingsmiddag hos vänner. Blir gott och trevligt

    Fin dag på er alla
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon och tack detsamma Annica.

      Hoppas att ni får en fin surströmmingsmiddag.

      Radera
  7. Godmorgon Krister med familj o djur och alla kryssare! Välkommen tillbaka Krister! Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  8. Godmorgon från Surahammar, 4 generationer på plats och ska försöka klura oss fram till en lösning!

    SvaraRadera
  9. Godmorgon, regnigt och grått väder i Kåge. Nu börjar vi med krysset.

    SvaraRadera
  10. God morgon Krister och alla lösare! I går flyttade vi de sista sakerna från vårt förråd till vår loge! Vi fick hjälp av bridgevänner så allting gick bra och snabbt! Nu har jag lämnat tillbaka hyrlastbilen! Ann skall åka till Kumla och spela dambridge och jag skall bara ta det lugnt och vila upp min kropp! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Visst är det skönt när man är klar och får vila lite?

      Radera
  11. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne är det grått och det blåser och duggregn. Riktig höst nu. Trevlig helg Krister och alla kryssade.
    /Ulla

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister! Nu är vi beredda att lösa ett kryss med svåra frågor. Christina och Kjell i Dorotea
    Hur gick det på löptävlimgem

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Jag sprang de 5 km på 29 minuter och 11 sekunder vilket jag är nöjd med.

      Radera
    2. Mycket bra! Jag springer inte, efter en olycka med MC

      Radera
  13. Go förmiddag Krister från ett gråtrist Falun

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Majsan.

      Jag har varit på lasarettet i Falun två gånger denna vecka.

      Radera
  14. Godmorgon från ett än så länge soligt Mjörn Tjörn

    SvaraRadera
  15. L6 Kleerup Lisbeth

    SvaraRadera
  16. Hasse Anderssom i en snoa på lada

    SvaraRadera
  17. Snoa, lada, HA Lisbeth

    SvaraRadera
  18. V7 Lyckliga Lisbeth

    SvaraRadera
  19. V8 Inner L1 City Lisbeth

    SvaraRadera
  20. L13 Läppar
    Tack för idag, trevlig helg till er alla!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  21. L13 Läppar Lisbeth

    SvaraRadera
  22. Läppar. Tack för i dag och trevlig helg!

    SvaraRadera
  23. Trevlig helg önskas alla kryssvänner.

    SvaraRadera
  24. Tack för idag!
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
  25. Tack för idag. Tyckte att det var svårt idag. Tur att ni finns som kan svaren. Önskar er alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  26. Tack för hjälpen och tack för idag! / Surahammar

    SvaraRadera
  27. Svårt kryss idag.Trevlig helg Krister med familj o djur o alla kryssare Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  28. Tack för idag. Nu ska vi ringa och gratta vårt yngsta barnbarn, som fyller 10 år. Vi ska fira henne nästa helg.
    Sedan ska vi elda lite ris. Vi har eldningsveckor i Nynäshamn nu.
    Jag önskar alla en skön hösthelg.
    Carin

    SvaraRadera
  29. Kan det vara Lustans Lakejer med Läppar tiger, ögon talar?

    SvaraRadera
  30. Krystat kryss idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det beror på de mångordiga och långa frågorna.

      Radera
    2. Kan vara så. Men musikvalet var också mer udda än vanligt.

      Radera
  31. Laakso är inte ett finskt band, det leds av Markus Krunegård från Norrköping.

    SvaraRadera
  32. Jörgen Lindström15 oktober 2022 kl. 11:23

    Laakso är inte ett finskt band, det leds av Markus Krunegård från Norrköping.

    SvaraRadera
  33. V11 är klemme deg, vilket blir krama dig på svenska

    SvaraRadera
  34. Stefan H, Järfälla15 oktober 2022 kl. 17:56

    Laakso är ett svenskt band med tornedalsk anknytning. Sångaren är Markus Krunegård.

    Jag minns mycket väl Delta Rythm Boys och "flickårna i Smaland som gå vallenda och trallenda..."

    Inledningen till Also sprach Zarathustra är ett av världens mest sönderspelade intron. Man måste höra Richard Strauss' hela verk för att till fullo uppskatta det.

    Helt visst var det en engelsk version av "Läppar tiger, ögon talar" med Lustans Lakejer.

    Jag följde i många år och kommunicerade med Enn Kokk, sörjd och saknad, på hans blogg. Nu blir du hans efterträdare.

    SvaraRadera