lördag 19 november 2022

Melodikrysset vecka 46 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag i husbilen då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er. Sedan i går kväll står vi på ställplatsen vid Femöres fiskehamn i Oxelösund. Det har blivit en tradition att årets första och sista tur med husbilen går hit. I morgon åker vi hem och tömmer husbilen innan jag ställer av den för vintern.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en väldigt lugn vecka. Jag har lett två högmässor, församlingens Förbönsmässa och en begravningsgudstjänst. Dessutom har jag haft möte med församlingens arbetsledare och kontraktets kyrkoherdar samt utbildat personalen från Järfälla kommuns socialpsykiatri i krishantering.

På min fritid har jag genomfört tillsyn av kyrkobokföring i en av stiftets församlingar samt deltagit vid utbildningen av kyrkoskrivare som genomförde certifieringskursen i kyrkobokföring.

Som vanligt har jag tagit många och långa promenader med och utan Hugo samt startat ett nytt träningsprogram i löpning som sträcker sig över 16 veckor. Jag har också varit ute med en kompis som jag inte träffat på flera år. I går hälsade jag på hos Arméns musikkår och fick lyssna lite på den konsert de ska ge i morgon.

I Oxelösund blåser det rejält. Det är molnigt och temperaturen är endast 1 grad. Enligt prognosen ska det komma snö under eftermiddagen och kvällen men den lär knappast ligga kvar.

Så här ser förslaget till lösning ut denna, kyrkoårets sista lördag:

V 1 och V 7: Dolly Parton sjunger sin "I will always lov you". I filmen "Bodyguard" var det Whitney Houston som spelade huvudrollen och sjöng sången. Den manliga huvudrollen spelades av Kevin Costner.

L 1: Duon som sjöng "Yes sir I can boogie" hette "Baccara". Den var oerhört populär då jag var i slutet av tonåren.

L 3: "Genesis" framför sin låt "Dancing with the moolit knight". Det är Peter Gabriel som sjunger och Phil Collins som spelar trummor. Genesis är även det latinska namnet på bibelns första bok "Första Moseboken".

L 11: Sarah Dawn Finer och Salem Al Fakir sjunger "Sagan om oss".

L 10: Vi får lyssna till månskenssonaten av Beethoven.

V 13: Harry Styles sjunger sin vackra sång "As it was".

V 8, V 9 och V 12: Amy Diamond sjunger "Tomorrow" ur musikalen "Annie".

V 14:  "Köttbullelåten" med Ronny Rooster har jag endast hört någon enstaka gång. Snok är väl ett annat ord för näsa?

L 2 och L 4: "Son of a preacher man" framförs av Dusty Springfield. Månaden som efterfrågades måste vara april som är en vårmånad.

L 5 och L 9: Doris Day sjunger en av de finaste sångerna jag vet, "Que sera, sera".

V 6: Vi går i mål med Otis Redding och "The dock of the bay".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll både omväxlande och bra musik. Frågorna är inte lika förutsägbara som de var under Eldemans sista år, vilket jag tycker är kul.

Nu ska vi äta en sen frukost innan vi ska ta en lång promenad me Hugo i det kyliga vädret.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"En gång lade du jordens grund,
och himlen är ett verk av din hand.
Men du är densamme,
dina år har inget slut."
ur Psaltaren 102

110 kommentarer:

  1. Go morron Krister från ett vitt lule-5, det är inte mycket ljust häruppe nu. Solen upp 0824 nedgång 1404. Men vi är ju van med det. Annars är det bara bra nu med mig. Nu Melodikrysset. Hälsa alla därnere o givetvis Hugo också Med vänlig hälsning, Fellini

    SvaraRadera
    Svar
    1. Go morron Fellini.
      Skönt att höra att allt är bra med dig nu.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett grått Nynäshamn. Regnet/snön hänger i luften. På balkongen är det bara 1,9 grader varmt.
    Är du ute med husbilen? Hoppas det är bra i så fall.
    Idag ska vi fira vårt barnbarn, som fyllde 18 år förra lördagen.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Ja, det är sista turen för året.

      Grattis till barnbarnet.

      Radera
  3. Hej Krister! Hoppas att allt är väl med Dig efter förra helgens lopp. I dag har vi vitt på marken i NÅS och -2 grader. SMHI har pratat om mer snö under dagen. Det blir till att plocka fram snökaran och takskrapan inför säsongen så att de finns till hands när de behövs. Jag skulle ha varit i Malmö i helgen, men väglaget gör att jag väljer att stanna hemma. Tågförbindelser söderut är bristfälliga och tar lång tid, man kan heller inte lita på avgångarna från Dalarna, då de ställs in titt som tätt. Else-Britt kämpar på och gör små framsteg. Vi hoppas på att hon skall få färdtjänst beviljad, så hon kan hälsa på hemma i jul. I morgon firar jag Högmässa i Nås kyrka för en gångs skull, så jag slipper ta bilen för att fira mässa, vilket är ovanligt. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thorsten.

      Allt är bra. Jag hade tre dagars vila efter halvmaran som jag sprang i lördags.

      Klokt att stanna hemma då det sannolikt blir halt väglag söderut.

      Hoppas att Else-Britts framsteg fortsätter och att hon får färdtjänst.

      Önskar dig en fin mässa i Nås kyrka.

      Radera
  4. Godmorgon från ett grått Kåge, -2 grader och mulet. Nu börjar vi strax. Lycka till alla.

    SvaraRadera
  5. Med en kopp kaffe i handen hälsar jag godmorgon från ett gråmulet Alingsås 1+ grad utanför fönstret. Mvh Karin

    SvaraRadera
  6. Godmorgon
    På mjörn är det runt nollan och lite snöflingor i luften , dock är det en narande vind från ost
    Lycka till alla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon AndersD.

      Även här blåser det rejält.

      Radera
  7. God förmiddag Krister och alla melodikryssare! Här i Gistad är det grått och blåsigt. Efter krysset blir det julmarknad på Ekenäs slott!
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! Grått väder idag o snöar i Blekinge Karlskrona. Lycka till med kryssandet/Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Lisbeth.

      Jag hörde på radion att det kommit 40 cm snö i Småland.

      Radera
  9. Godmorgon från ett gråmulet Skepplanda.
    Mycket på hemmafronten och jobbet som stört mina möjligheter att vara med tidigare

    SvaraRadera
  10. Godmorgon! Här utanför växjö har vi fått lite snö!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon i Växjö.

      På sina håll har man fått 40 cm i Småland.

      Radera
  11. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare !

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Idag är det ca -6 grader i Lockne ingen snö endast frost på marken. Förra lördagen var jag på en samling med alla församlingar i vårt nya pastorat, Sydöstra Jämtland.
    Trevlig helg Krister.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Kul att ni träffas inom pastoratet.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  13. V1 Bodyguard V7 Kostner /Lisbeth

    SvaraRadera
  14. L:1 BACARAT (FEL av mig COSTNER med C på V:7)

    SvaraRadera
  15. Bodyguard 1 av mina favoritfilmer o Baccara 1 av mina favoritskivor i ungdomen/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. Nu har det börjat snöa i Nynäshamn och det är 0 grader ute.

    SvaraRadera
  17. God morgon Krister och alla lösare! Nu har det varit mycket bridge ett par helger på raken men nu är det ingen tävling förrän i morgon! I går stoppade jag ner några luftlökar som vi fått av en bridgekompis, i landet! Lyckat till alla lösare! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till med bridgen och löken.

      Radera
  18. Idag har jag och min dotter namnsdag/Lisbeth

    SvaraRadera
  19. L11 Dawn L10 Månsken /Lisbeth

    SvaraRadera
  20. Phil Collins spelade inte gitarr utan trummor i Genesis.

    SvaraRadera
  21. V:8 AMY
    V:9 DIAMOND
    V:12 ANNIE (Tror jag)

    SvaraRadera
  22. V8 Amy V9 Diemond/Lisbeth

    SvaraRadera
  23. V.12 Annie V.8 Amy V.9 Diamond

    SvaraRadera
  24. Amy Diamond heter idag Deasismont för kännedom

    SvaraRadera
  25. Tack för idag. Trevlig helg alla

    SvaraRadera
  26. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  27. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    På återseende.

    SvaraRadera
  28. Då var det slut för idag. Ha en fortsatt bra dag alla.

    SvaraRadera
  29. Tack för idag. Ha en bra helg i Oxelösund. Hoppas väglaget hem i morgon blir bra.
    Jag önskar alla en fin ”vinter”-helg!

    SvaraRadera
  30. Tack för idag. Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  31. Tack för trevligt kryssande idag. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare. Idag ska vi fira Lisbeth o Elisabeth, jag Lisbeth o vår dottern heter Elisabeth. Vi hörs nästa vecka ha en fin helg/Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  32. Tack för idag. Nu blir det att titta på skidor i TV. Fullt upp idag.
    Trevlig helg från Malå. Christina

    SvaraRadera
  33. L 11: Hon heter Sarah Dawn i förnamn. Finer i efternamn.

    SvaraRadera