lördag 26 november 2022

Melodikrysset vecka 47 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång promenad med Hugo och en god frukost sitter jag, vid köksbordet, hemma i Jakobsberg för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Hugo har gått och lagt sig tillsammans med Alexi och Bucky i vår säng.

Sedan förra helgen, då vi var ute med husbilen för sista gången i år, har min vecka varit väldigt lugn. I söndags ställde jag av husbilen för vintern efter en, minst sagt, försiktig körning hem från Oxelösund i ymnigt snöfall.

På jobbet har jag i huvudsak haft avstämningssamtal och möte med de medarbetare jag är arbetsledare för. Jag har också haft möte med representanter för syrianska församlingen och lett ett sammanträde med församlingens Arbetsmiljökommitte.

Dessutom har jag lett församlingens Förbönsmässa, en begravningsgudstjänst och haft samtal inför kommande begravningsgudstjänster. 

Sist men inte minst har jag blivit intervjuad av en journaliststuderande och haft möte med chefen för kommunens arbetsmarknadsenhet.

På min fritid har jag som vanligt promenerat med och utan Hugo och tränat löpning. Numera springer jag fyra gånger i veckan. Dessutom har jag varit på restaurang med en kompis och bytt till vinterdäck på personbilen.

I Järfälla har vi just nu molnigt och någon enstaka plusgrad så att det fina snötäcket som föll i början av veckan nu sakta smälter bort.

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

V 13: Vi inleder dagens kryss med Amanda Jensen och "When we dig for gold i the USA" ur tv-programmet "Så mycket bättre".

V 9: "De sista ljuva åren" framförs av "Lasse Stefanz" och Christina Lindberg. Det förvrängda ordet måste vara sista.

V 10: Den spanska världsartisten som sjunger "Sono un pirata, sono un signore" måste vara Julio Iglesias.

L 1 och L 3: Jag tror att musiken är hämtad från Igor Stravinskys "Våroffer".

L 12: I sången "Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen" uppmanar Lennart Hagvall folket att skaffa sig sunda vanor.

L 2: Shakira sjunger "Waka waka". Hon är en sångerska som jag uppskattar väldigt högt även om just denna sång inte är den jag tycker mest om av hennes diskografi.

V 7: "Vi är tjejer vi är bäst" framfördes av Pia Sundhage och svenska damlandslaget i fotboll. De vill ju vinna VM.

V 5 och V 2: "Nacka" Skoglund sjunger "Vi hänger mé". Det är Stikkan Andersson som skrivit sången. Jag hade Stikkans son som värnpliktig då jag tjänstgjorde på K1.

V 6: "Put your love on me" ur melodifestivalen 2016 sjöngs av Boris René.

L 11: "Wizex" sjunger "Jag väntar på dig". I originalet heter den "Lay back in the arms of someone" och sjöngs av "Smokie".

L 8: När det är dags för match befinner man sig sannolikt på en stor arena. Musiken som spelades är väl "Champion league theme"?

V 3 och L 4: Vi går i mål med "Re-sepp-ten" med "Vm-holdet". Vi känner den väl bättre som "Vi är röde, vi er hvide". HC Andersen är den författare som efterfrågas. Han skrev sagor och är född i Odense på Fyn men ligger begravd på Assistentkyrkogården i Köpenhamn.

Därmed är dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande och innehöll en del klurigheter.

Anna Charlotta har ett annat sätt att ställa frågor än Annika. Jag har inte lärt mig koden för att förstå hennes frågeställningar lika bra, vilket gör mig stressad och gör att krysset blir svårare för mig. Idag missförstod jag fullständigt hennes fråga på L 12 men som tur var fick jag hjälp i kommentarerna vilket jag tackar för.

Nu ska jag gå ner till centrum och handla innan jag ska ta en lunchpromenad med Hugo.

I eftermiddag tänker jag spela biljard med mina kompisar på den lokala puben.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig första adventshelg och en fin vecka.

"Vem får gå upp till Herrens berg,
vem får gå in i hans tempel?
Den som har skuldlösa och
händer och rent hjärta,
som inte håller sig till falska gudar
och aldrig har svurit falskt."
ur Psaltaren 24

113 kommentarer:

  1. Frukosten avklarad. Nu kör vi MK Hoppas ni har bra väder och att ingen snöar in. Jag sitter i 🇪🇸 Och där är det svenskt sommarväder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varken lärt mig Anna-Charlottas eller Annikas kod. Tacka vet jag Eldeman.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Nynäshamn. All fin snö, som kom förra helgen, har försvunnit. Hoppas det gick bra med hemresan från Oxelösund förra söndagen. Vi åkte till Saltsjö-Boo på lördagen och det var besvärligt väglag. På motorvägen kunde man köra högst 60 km/timme. Men det gick bra för oss.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  3. Godmorgon från ett grått Mellerud. Efter krysset blir det en tur till julmarknad i Håverud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon i Mellerud.

      Hörde om julmarknaden på Ring så spelar vi.

      Radera
    2. Vi var en sväng i Håverud å kollade in eldshowen i går, helt magiskt.

      Radera
  4. God morgon Krister och alla x-are. Solen lyser med sin frånvaro men det är skapligt ändå. Tyvärr för alla barn så har snön snart försvunnit här i Nyköping. Önskar er alla en fin 1:a Advent med vackra ljus och en god kopp kaffe.

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och alla kryssare. Jag beundrar Dig att Du håller fast vid Din löpträning. I natt kom lite lätt pulversnö och la sig över den smutsiga sörja som blev av gårdagens töväder. I dag har vi -1, och i morse var det många adventsljusstakar och dito stjärnor som lyste upp Nås i den mörka novembermorgonen. I eftermiddag far jag till Tällberg för att fira mässa inför 1 Advent. Då vi saknar präster p g a sjukdom och andra opåverkbara händelser blir det lekmanna-ledd gudstjänst i morgon, Nås kyrkokör skall medverka i gudstjänsten, som vi avslutar med Advent av Otto Olsson. Flera kommer att bära den vackra Nåsdräkten i kören och att döma av veckans repetition, kommer det att bli många fina sånger. Else-Britt har gjort ytterligare små framsteg och vi ser fram emot att kunna träffas här i Nås någon dag í julhelgen. Vi båda önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad skönt att höra att Else-Britt fortsätter göra framsteg. Jag hoppas och ber för att ni ska få fira någon/några dagar hemma den här julen.

      Hoppas att ni får en fin adventsgudstjänst och att kören sjunger för full hals.

      Önskar dig/er en fin adventshelg.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! 5 plusgrader! Skönt!

    SvaraRadera
  7. Luleå idag , snön håller på att försvinna,tråkigt.Snön i Stockholm har väl också försvunnit. Ska se Karl-Bertils julafton på Norrbottensteatern på torsdag nästa vecka. Fick höra att covid utbrutit bland skådisarna , så det kan bli inställt. Iövrigt allt ok här.Hälsa alla o Hugo. Nu till Melodikrysset. Med vänlig hälsning, Fellini

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Snön är snart borta om det inte blir minusgrader.

      Hoppas att skådisarna kryar på sig så att du får se föreställningen.

      Radera
  8. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett grått Gistad!

    SvaraRadera
  9. God morgon!
    Hälsar vi från Dorotea.
    Christina och Kjell.
    Lycka till!!!

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  11. God morgon Krister och alla lösare! En dimmig morgon och förmiddag men all snö har smält bort! Vi skulle åkt in till Örebro men min mage krånglar lite så Ann får åka själv så får vi hoppas att det ordnar upp sig så jag kan ta en senare buss! Lycka till alla! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
  12. Godmorgon. Grått väder idag. Saknar dessutom morgontidningen och får inte kontakt med tidningen för att klaga. Tur att krysset finns i fredagstidningen också. Nu börjar vi strax.

    SvaraRadera
  13. Godmorgon från ett dimmigt västkusten. Ska ta med hunden för att beställa klippning och bad för honom efter krysset

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon AndersD.

      Lycka till med klippningen. Badet gillar han väl?

      Radera
    2. Första gången han skulle upp i badet fick jag lyfta honom , Men nu vill han gärna upp för att bli ompysslad, har närt en diva vid min famn :)

      Radera
  14. V13 Amanda Jensen /Lisbeth

    SvaraRadera
  15. Godmorgon från ett soligt Lockne. Jag såg idag dödsannonsen för vår fd kyrkoherde/präst, som även du kände. I kväll blir det adventsgudstjänst med kören och fika eftetåt. Trevlig advent Krister till dig och din familj, samt alla krysslösare
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Jag såg på Facebook att han avlidit. Det var hans son som skrev där. Väldigt tråkigt när han nyss gått i pension.

      Önskar er en fin adventsgudstjänst och en trevlig adventshelg.

      Radera
  16. V10 Iglesias Julio /Lisbeth

    SvaraRadera
  17. Hej Krister och alla andra krysslösare från ett regnit Nynäshamn. Efter krysset ska vi åka till Värmdö och träffa vår son.

    SvaraRadera
  18. L2 Igor L3 Stravinsky

    SvaraRadera
  19. L1 Igor L3 Stravinsky /Lisbeth

    SvaraRadera
  20. Waka Waka (Esto Es Africa) [Cancion Oficial de la Copa Mundial de la FIFA Sudafrica 2010] by Shakira & Freshlyground

    SvaraRadera
  21. L2 Shakira /Lisbeth

    SvaraRadera
  22. Kan det vara ”Sunda” vanor på L12

    SvaraRadera
  23. Eftersom man frågade om en vana torde det vara sunda L12

    SvaraRadera
  24. V3 Sagor L4 Odesse /Lisbeth

    SvaraRadera
  25. Sagor och Odense
    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  26. V3 Sagor, L4 Odense
    Tack för idag, trevlig helg:)
    /Birgitta

    SvaraRadera
  27. Tack för idag! Trevlig advent önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  28. Vi slutar med sagor och Odense. Ha en fortsatt fin advent alla kryssare.

    SvaraRadera
  29. Tack för idag. Trevlig helg och 1a advent alla

    SvaraRadera
  30. Tack för idag.
    Skall besöka en fotoutställning senare i eftermiddag.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Christina och Kjell.

      Önskar er en givande fotoutställning.

      Radera
  31. Tack för idag! Vi hörs nästa vecka. Trevlig helg 1:a advent till Krister med familj o djur o alla kryssare/Lisbeth

    SvaraRadera
  32. Tack för idag. I veckan fick vi vår balkong inglasad, så nu ska vi göra iordning där ute. Nu är det kallt på balkongen, men när solen kommer fram igen blir det nog varmt och skönt.
    Jag önskar alla en fin 1:a advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin och lycka till med den inglasade balkongen.

      Radera