lördag 3 december 2022

Melodikrysset vecka 48 - 2022

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter den sedvanliga morgonpromenaden med Hugo, har jag hamnat framför datorn vid köksbordet hemma i Jakobsberg, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Hugo har gått och lagt sig i sängen hos min fru, där Alexi och Bucky legat hela morgonen.

Sedan vi hördes förra helgen har jag åkt runt i Järfälla tillsammans med redaktören för vår församlingstidning, "Tusen möjligheter", och delat ut priser till de drygt 10 personer som vann på korsord och lotterier i förra numret. I helgen kommer årets sista nummer ut.

Jag har också varit på möte hos stiftsprosten för att informera om hur tillsyn av kyrkobokföring går till. Dessutom har jag haft ett flertal medarbetarsamtal samt deltagit i möten med Personalutskottet, styrelsen för Kyrkans begravningsbyrå och våra fondhanterare.

Utöver detta har jag lett ett informationsmöte för samtliga medarbetare i Järfälla församling, deltagit i ett möte med styrgruppen för kommunens POSOM-grupp,  blivit intervjuad av en projektledare från kommunen kring hur kyrkan skulle kunna bidra för att minska det dödliga våldet i Järfälla.

Sist men inte minst har jag varit på nätverksfrukost för de som arbetar med sociala frågor i Järfälla samt lett församlingens Förbönsmässa och spelat in två andakter för nätet.

På min fritid har jag som vanligt promenerat samt genomfört det träningsprogram för löpning som jag följer. Det innebär att jag hittills sprungit 3 gånger i veckan och har ett längre löppass kvar som jag ska genomföra i morgon.

I Järfälla har vintern kommit tillbaka men denna gång utan snö. Idag är det 2 minusgrader och molnigt.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

V 5 och L 4: Vi inleder dagens kryss med "I min lilla värld av blommor" som var med i filmen "Rännstensungar". Det är rosen som symboliserar kärlek.

L 1: Det var gruppen "Perikles" som fick en hit med denna italienska sång. På svenska fick den titeln "Var ska vi sova i natt". En sång jag dansat till många gånger i mina yngre år.

L 2: Ernst Rolf och Tutta Rolf sjunger "Gör någonting".

V 1: Jag tror att bandet som framför "I´ll stand by you" heter "Pretenders". Även detta är en låt jag hört många gånger då jag besökte Stockholms nöjeslokaler på 90-talet.

L 3 och L 9: I sången "Går och fiskar" med "Gyllene tider" önskar man nog att man hade ett nät för att fånga många fiskar. Om man metar då vill man nog att det ska nappa. Jag och min yngsta dotter brukade sjunga "Jag går och diskar" när vi var ute med husvagnen.

V 9: "Millenium 2" med Markoolio handlade om att fira nyår från år 1999 till år 2000.

V 7: "The ketchup song" kommer jag ihåg. Jag tror att gruppen kallade sig "Las Ketchup".

V 8: Lill-Babs sjunger med i Owe Thörnqvists sång "Aj aj aj - oj oj oj".

V 12: Det är första gången som jag hör Frank Zappa i krysset. Här framför han sin sång "Bobby Brown goes down". Jag har flera av hans sånger på min Spotify-lista.

L 6: Tina Turner är skriven och bor i Schweiz. Här sjöng hon sin fantastiska sång "We don´t need another hero".

L 10: Cajsa Stina Åkerström sjunger den vackra sången "Av längtan till dig". Det är Åsa Jinder som skrivit texten och dessutom kompar.

V 11: I sången "Ain´t no sunshine" syftar Bill Withers på vår sol.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både ett roligt och omväxlande kryss som innehöll bra musik. 

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan hela familjen ska träffas för att äta julbord.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg samt en fin vecka.

"Herren förkunnar välgång för sitt folk
och sina trogna och för de redbara."
ur Psaltaren 85

103 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla andra kryssare! Idag har vi -2 och mulet. Ett tunt snölager gör dagen lite ljusare. Roligt att höra att Du har fullt upp med arbetet och att motionsprogrammet flyter på! I går begicks årets första julbord och Else-Britt var med och träffade gamla vänner. Vi fick hjälp av Taxi som transporterade henne i rullstolen till och från vårdhemmet. Det var första gången på ett halvår som hon var utanför vårdavdelningen. Hon tränar regelbundet och det går framåt, även om det är med små, små steg. I morgon planerar jag att fira mässa i Siljansnäs (här är som vanligt ”mässfritt”) och sedan är det Julmarknad i Nås på eftermiddagen. Else-Britt och jag önskar Dig och familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en fin 2 Advent. God morgon Krister och alla andra kryssare! Idag har vi -2 och mulet. Ett tunt snölager gör dagen lite ljusare. Roligt att höra att Du har fullt upp med arbetet och att motionsprogrammet flyter på! I går begicks årets första julbord och Else-Britt var med och träffade gamla vänner. Vi fick hjälp av Taxi som transporterade henne i rullstolen till och från vårdhemmet. Det var första gången på ett halvår som hon var utanför vårdavdelningen. Hon tränar regelbundet och det går framåt, även om det är med små, små steg. I morgon planerar jag att fira mässa i Siljansnäs (här är som vanligt ”mässfritt”) och sedan är det Julmarknad i Nås på eftermiddagen. Else-Britt och jag önskar Dig och familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en fin 2 Advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vad som hände, men kommentaren kom in dubbelt. Sorry

      Radera
    2. God morgon Thorsten.

      Vad fint att Else-Britt kunde vara med på julbordet. Det gläder mig oerhört. Också glädjande att läsa att hon gör framsteg i rehabiliteringen.

      Jag önskar dig en fin julmarknad och en givande mässa samt er båda en fin andra advent.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
    3. Det gör inget. Jag förstod att det blivit ett tekniskt fel.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Nynäshamn. I natt har det varit knappt en grad kallt.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla lösare! Strax åker Ann bussen in till Örebro för att spela dambridge! Då får jag inte vara med. Jag stannar hemma och skall försöka plocka upp lite lådor på logen! Det är ju vår ständigt pågående uppgift! Det går långsamt framåt men det finns en hel del kvar! Ingen snö här och mulet på himlen! Lycka till med lösandet alla! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Då får jag önska Ann lycka till med bridgen och dig framgång med lådorna till logen.

      Radera
  4. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett kallt Gistad men ingen snö än.
    /Birgitta

    SvaraRadera
  5. Godmorgon alla kryssare från ett mulet Björkhagen

    SvaraRadera
  6. Gomorron Krister från ett vitt lule, var på Norrbottensteatern i torsdags
    och såg Karl-Bertils Jonssons julafton. Skådisarna blev frisk från covid. Kanon föreställning.i övrigt allt ok.Ha de så gott därnere i södern. Hälsa alla o Hugo. Med vänlig hälsning, Fellini

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Vad kul att pjäsen blev av och att den dessutom var bra.

      Skönt att allt är ok. Det är det här också. Hugo hälsar tillbaka.

      Radera
  7. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare från ett mulet Karlskrona hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne har vi -5 grader och mulet. Ska vara kyrkvärd idag på ett dop. Trevlig helg till
    dig och din familj. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Önskar dig en fin dopgudstjänst.

      Tack detsamma.

      Radera
  9. Godförmiddag. Vitt på backen i Kåge. Det blir ljusare då. Nu börjar vi krysset.

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! På nollan här i skövde ! Burr!

    SvaraRadera
  11. Rännstensungar
    Rosen

    SvaraRadera
  12. "Rännstensungar" minns jag som en riktig snyftare.

    SvaraRadera
  13. V1 Pretenders /Lisbeth

    SvaraRadera
  14. Perikles!!! Det populäraste dansbandet på 80 och 90-talet. De drog stor publik. Har dansat många mil till dem ute på lokal.

    SvaraRadera
  15. L6 Schweiz/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. L10 Åsa Jinder/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. Har set 3 konserter med Tina Turner, Globe, Ullevi - Suverän upplevelse

    SvaraRadera
  18. V11 Sol
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  19. Tack för idag! Önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  20. Trevligt kryss idag. Gammalt och nytt i bra blandning

    SvaraRadera
  21. Jag önskar alla en fortsatt fin helg, men det verkar bli utan sol här, finns bara som sista svar här.

    SvaraRadera
  22. Tack för sällskap idag. Önskar Krister med familj o djur o alla kryssare en trevlig 2:a advent Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  23. Tack för idag. Nu ska vi hämta en matta, som vi beställt. Spännande! Jag önskar alla en fin 2:a advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Hoppas att matta blir till belåtenhet.

      Radera
  24. Tack för denna gång. Ett trevligt kryss för oss lite äldre.

    SvaraRadera
  25. Alldeles för tillkrånglat med nya programledarna, längtar efter Eldeman

    SvaraRadera