lördag 11 februari 2023

Melodikrysset vecka 6 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Detta är förhoppningsvis den sista lördagen på mycket länge som jag haft sovmorgon. I veckan blir jag, efter 8 veckor, av med ortosen så nästa lördag hoppas jag kunna ta en morgonpromenad med Hugo innan krysset.

Idag har min fru varit ute med Hugo precis som hon varit sedan den 20 december förra året. Nu har de båda gått och lagt sig igen. Bucky ligger som vanligt i sin korg och Alexi går runt och söker efter en bra plats att ligga på. Själv sitter jag vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Min arbetsvecka har precis som vanligt varit omväxlande vilket innebär att jag bland annat genomfört mitt sista uppdrag som kontraktsprost. Det skedde i söndags då jag deltog i mottagandet av den nya kyrkoherden i Hammarby församling. Det kändes speciellt eftersom hon tidigare tjänstgjort i Järfälla församling.

Dessutom har jag deltagit som kyrkoherde och sekreterare vid sammanträde med Kyrkorådet och Personalutskottet. Det betyder att en hel del av veckans arbetstimmar åtgått till att skriva protokoll. Förhoppningsvis har vi en ny sekreterare efter kommande tisdags MBL-förhandling.

Jag har också varit på styrelsemöte med Kyrkans begravningsbyrå och på ett planeringsmöte inför sommarens församlingsläger samt haft ett avstämningsmöte inför året miljörevision.

Sist men inte minst har jag lett en begravningsgudstjänst och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag genomfört tillsyn av kyrkobokföringen i en av Stockholms församlingar. Jag har också avsagt mig detta uppdrag men lovat att fortsätta med det, tills stiftsdirektorn och biskopen hittat en ersättare. Självklart har jag som vanligt tagit kortare promenader med Hugo och spelat biljard med mina kompisar på den lokala puben.

I Järfälla har vi i veckan haft lika omväxlande väder som min arbetsvecka varit. Det har varit snö, sol, blåst och regn. Temperaturen har pendlat mellan 5 minusgrader och 5 plusgrader. Idag har vi ett tunt molntäcke och någon enstaka minusgrad. Det ser dock ut som om vi får sol i eftermiddag.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 13 och V 10: Dagens kryss inleds med "After dark" och "La dolce vita". Duon har sina rötter i Eskilstuna varifrån krysset idag sänds inför publik.

L 7: Ur "The sound of music" får vi höra "The lonely goatherd". Det både Julie Andrews och barnen provar på är att joddla.

L 9: Det är Nina Simone som sjunger "Stompin at the Savoy".

L 8 och L 2: Ur melodifestivalen 2012 får vi höra "Sean den förste banan" med Sean Banan. Han är väl känd för att gärna visa sin bakdel?

L 5 och L 11: "Du betonar kärlek lite fel" framfördes av Anni-Frid Lyngstad. Melodin är komponerad av Peter Himmelstrand som är från Eskilstuna.

V 7: Musiken är hämtad från filmerna om "Jönssonligan".

V 4: Vi får höra "I love rock´n roll" med Joan Jett och "The Blackhearts".

L 3: Detta är en av de vackraste visorna jag känner till. Man blir otroligt glad av att höra barnen skratta. "Turistens klagan" med Cornelis Vreeswijk.

V 1: Äntligen får vi höra lite reggae i krysset. Här är det kungen av reggae, Bob Marley som sjunger "One love/people get ready". Som jag skrivit tidigare så är reggae en av de genrer jag tycker mest om.

V 11: Så var det dags för en av Eldemans favoriter, Lena Ph. Jag tror att det är första gången hon är med sedan krysset fick nya programledare. Här fick vi höra henne i "Stjärnorna".

L 6: Det är gruppen "Kent" som framför sin "Kräm (så nära får ingen gå)". Även "Kent" är från Eskilstuna. Det verkar vara så att programledarna tagit över lite tankar från "På spåret".

V 12 och L 1: Vi går i mål med en sång ur "Aida". Det är Birgit Nilsson som sjunger.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga större klurigheter men musiken var både omväxlande och bra. Tänk att få höra Bob Marley, Nina Simone, Cornelis och Joan Jett i ett och samma kryss.

Nu ska jag göra sjukgymnastik innan jag duschar. Därefter ska jag gå ner och spela biljard på den lokala puben.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Herrens ord är att lita på,
han handlar alltid trofast.
Rätt och rättfärdighet älskar han,
Herrens kärlek fyller hela jorden."
ur Psaltaren 33

118 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! Vaknar upp till en underbar solig dag! I dag skall vi städa ur ett stort skafferi i köket där det har samlats mycket saker under åren! Jag plockade ur alla saker i går så nu skall det torkas ur ordentligt. Eftersom vi bor på landet så har vi drabbats av små söta möss och de tuggar ju på allt! Jag läste att du skall lämna Facebook och jag förstår dig men tycker att det är tråkigt! Lycka till alla lösare! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till med städningen av skafferiet. Det är ett viktigt arbete för att slippa de små söta mössen.

      Ja, jag lämnar Facebook. Det är för mycket reklam och algoritmerna gör att det är svårt att följa dem jag vill följa. Det är helt enkelt inte samma som det var när jag gick med.

      Vi får se om jag kommet tillbaka.

      Radera
  2. Godmorgon Krister och alla andra kryssare. I dag har vi en strålande solig morgon efter gårdagskvällens snöfall. Vinden är lagom och termometern visar -5. Allt är ljust och fint inbjuder till promenad senare på dagen. Skönt att höra att läkningen gått bra för Dig och att du snart slipper ortosen. Det måste kännas skönt att få börja träna lite lätt igen. Else-Britt har i veckan gjort framsteg och vi ser en ljusning även om den fortfarande är en bit bort. I morgon blir det troligen mässa i Leksands kyrka, lite beroende på väglag. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Det låter som det perfekta vintervädret. Hoppas att du får en skön promenad och att morgondagens mässa blir givande.

      Det verkar som om läkningen går som den ska. Varken läkare eller sjukgymnasterna har sagt annat.

      Ska få börja ta lugna promenader på plant underlag i veckan.

      Kul att det också går framåt för Else-Britt. Hälsa henne så gott.

      Önskar er detsamma.

      Radera
  3. God morgon! Hälsningar från mig och kollegor i Lilla Edet. I veckan har det varit kraftiga vindar men idag är det nästan vindstilla. Har varit på en längre morgonpromenad i den uppåtgående solens allt klarade sken. 8 plusgrader. Härligt! Hoppas att du kan återuppta dina promenader snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf. Hälsa alla kollegerna från mig.

      Fr o m torsdag ska jag få ta kortare promenader på plant underlag. Förhoppningsvis kan jag utöka dem efterhand.

      Radera
  4. Godmorgon från ett vackert väder i Piteå.
    Hörde just att någon körde skoter i närheten. Ett speciellt ljud
    Tycker veckorna går så fort...

    Ikväll har vi vänner på middag, och deras unga vuxna vill komma med 🥰 fastän vi inte har våra ungdomar boendes hemmavid längre.. ❣️Det känns fint
    Fast dottern kommer hem som överraskning. 😀

    Och sonen kommer hem en sväng i morgon.

    Försöker också ta mig ut på prommis varje dag. Behöver det.

    Önskar er alla en fortsatt trevlig dag
    Hejsvejs
    Annica


    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Hoppas att ni får en trevlig middag i kväll med vänner och barn.

      En rask promenad varje dag är allt som behövs.

      Önskar er detsamma.

      Hejsvejs

      Radera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde idag. Plusgrader 5.

    SvaraRadera
  6. God förmiddag Krister och alla kryssare! Här i Gistad lyser solen!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla kryssare
    Här har vi strålande sol och 8 plusgrader.
    Hoppas du kommer igång med promenaderna.
    God bättring
    Skåning

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla kryssälskare! Soligt i Alingsås idag. Plus 7 grader. Nu kör vi! :-)

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister och alla krysslösare.I Lockne är det en underbar vinterdag☀️ Förra söndagen var det en fin gudstjänst med mässa. Hoppas du kan börja med dina promenader igen. Trevlig helg Krister.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Vad fint att det blev en lyckad gudstjänst.

      Tack. Jag får börja promenera i slutet av veckan.

      Radera
  10. V13 After, V10 Dark

    SvaraRadera
  11. Glömde säga godmorgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister, här är det sol och + 5 grader

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon AndersD.

      Även här tittar solen fram.

      Radera
  13. Hej! Jag har försökt skriva flera kommentarer, men fått felmeddelanden. Prövar på webversionen nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerade! Idag är soligt och fint i Nynäshamn efter snöstorm i går kväll.

      Radera
    2. God morgon Carin.

      Det strular ibland om man inte använder den webbläsare som rekommenderas.

      Radera
  14. Svar
    1. Alltså L3. Men då blir det inte rumpan på L2

      Radera
  15. Turisten KLAGAN , men får inte ihop det med sean banans rumpan ?

    SvaraRadera
  16. Tror det skall vara bakdel och inte rumpa

    SvaraRadera
  17. Sean banan visar gärna sin bakdel

    SvaraRadera
  18. Kent man kan inte sända melodikrysset från Eskilstuna utan att på något sätt få med kent 😄

    SvaraRadera
  19. L1 BN
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  20. V.12 Aida L1 Birgit Nilsson BN

    SvaraRadera
  21. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  22. Tack för idag. Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  23. Tackar för sällskapet , ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  24. Tack alla. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  25. Tack för idag. Hoppas det kommer att gå bra med din träning framöver. Du får vara försiktig så du inte överanstränger dig.
    Jag önskar dig och alla kryssare en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Jag ska verkligen ta det lugnt. Läkaren tror att det kommer att ta 4 månader innan jag kan börja träna som jag gjorde innan hälsenan gick av.

      Radera