lördag 25 februari 2023

Melodikrysset vecka 8 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Eftersom vintern kommit tillbaka till Järfälla har jag tagit det väldigt lugnt med mina promenader. Det är lätt att halka när man har en haltande gång även om jag tar hjälp av en käpp eller en krycka.

Det innebär, att jag sitter vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er, utan att först ha varit ute på en morgonpromenad med Hugo. Den stod min fru för innan hon åkte till jobbet. Just nu ligger Hugo i sin korg, Alexi i en fåtölj och Bucky i sin korg.

Sedan vi hördes i lördags har jag haft en väldigt rolig arbetsvecka. Jag har träffat min nya ledningsgrupp vilken innehåller tre nya arbetsledare. En av de tidigare arbetsledarna har blivit kyrkoherde i grannförsamlingen och fått en ersättare. Kanslichefen har slutat och ersatts av två nya arbetsledare.

Jag har också haft samtal med ett förhandlingsombud och träffat den kyrkoherde som jag blivit mentor för samt haft ett möte med två av församlingens husmödrar och deras nya arbetsledare.

Sist men inte minst har jag lett församlingens Förbönsmässa, en begravningsgudstjänst och en mässa där min äldsta dotter sjöng solo och hjälpte mig att dela ut nattvarden.

På min fritid har jag träffat företrädare för den församling som jag och en förtroendevald ska ge råd, stöd och hjälp under rekrytering av en ny kyrkoherde. De kommande veckorna ska jag och kollegan intervjua de sökande för Domkapitlets räkning.

Jag har också varit på restaurang med den kompis som jag träffar sista torsdagen varje månad. I går kväll var jag och mina biljardkompisar hembjudna till ett av de par jag lärt känna på den lokala puben. Det var otroligt gott och rikligt med mat. Efter middagen gick vi ner till puben och spelade biljard.

I övrigt har jag försökt att promenera minst två gånger 30 minuter varje dag både med och utan Hugo.

Som jag började med att berätta så har vintern återvänt till Järfälla. Marken är täckt av snö och under snön är det blank is. Just nu är det molnigt och minus 1 grad.

Så här ser mitt förslag till lösning ut denna lördag:

V 4: Vi inleder dagens kryss med Shirley Temple som sjunger "Polly-Wolly-Doodle".

L 1 och V 8: Susanne Alfvengren och Mikael Rickfors sjunger "Som stormen river öppet hav". De sjunger en duett tillsammans.

V 1: Vi får lyssna till Jan Malmsjö i "Om jag hade pengar" ur musikalen "Spelman på taket".

L 3: "Hov1" framför sin sång "Ensammast i världen". Den är dyster och slutar i moll.

V 11: Ulla Billquist som här framför "Säg det med ett leende" kommer från Eslöv vilket inte hörs på dialekten när hon sjunger.

L 5: Neil Young sjunger sin fina sång "Heart of gold".

V 7: Vi får höra sången "Gubben Noak" eller "Fredmans epistel no 35" av Bellman på lulesamiska. Som barnvisa sjunger man "Björnen sover".

L 2: "Casanova" framförs av Elisa Lindström. Jag blev oerhört imponerad av henne i tv-programmet "Kompani Svan".

L 9: I en instrumental version spelas "Tea for two".

V 6: Jag tror att det är Leila K som framför bland annat "Electric".

V 12: "Ronny och Ragge" sjunger "Rara söta Anna". Det ska väl föreställa raggare men jag tror inte att riktiga raggare känner igen sig i deras stil.

L 10: "Helt galen i dig" sjöngs av Shima Niavarani. Hon kommer från Iran.

L 13: "I give you the morning" med Tom Paxton fick på svenska titeln "Jag ger dig min morgon".

V 14: Vi går i mål med "Vi måste höja våra röster" från albummet "Sånger om kvinnor".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga större klurigheter.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag bänkar mig framför tv:n för att se på skidor.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Till dig, Herre, tar jag min tillflykt, svik mig aldrig!
Du som är trofast, rädda mig, lyssna på mig,
skynda till min hjälp."
ur Psaltaren 31

115 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare idag från Riddersviks Herrgård i Hässelby. Vi har varit här sedan i går eftermiddag. Efter krysset ska vi åka hem igen. Utanför fönstret ligger ca 1-2 cm nysnö. Rent och fint.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla lösare! En ny dag med lite moln men solen lyser igenom och det märks mer och mer att vi går mot ljusare tider! Förra lördagen var det bridge igen men idag blir det en liten tur in till stan med anledning av bokrean! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Hoppas att ni hittar något läsvärt och billigt.

      Radera
  3. Godmorgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla andra kryssare! Hoppas att Du återhämtar Dig bra efter att ha blivit av med ortosen och kan ta Dina promenader igen. I dag har vi strålande sol och -7 med glittrande snö. I veckan har Else-Britt och jag varit i Mora, där Else-Britt röntgade ländryggen, för att man skulle se om det kunde finnas något som orsakade kramper och värk på morgonen hos henne. Spännande att vänta på svaret. I onsdags firade jag Askonsdagsmässa i Leksand och där deltog årets konfirmander, så vi var riktigt många som fick uppleva en fin start på fastan och tiden fram e mot Påsk. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Det går sakta framåt med tre sjukgymnastikpass per dag och två promenader.

      Hoppas att ni får svar snart.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  5. Godmorgon! Krister med familj o djur o alla kryssare! hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  6. Gomorron Krister från ett vitt lule, äntligen tillbaka i livet. Första melodikrysset för i år. Allt är nu mycket bättre med mig. Hälsa alla o Hugo från mig.Fellini.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron och välkommen tillbaka Fellini.

      Skönt att läsa att allt är bättre med dig.

      Han hälsar tillbaka...

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Snö igen och minusgrader! Burr!

    SvaraRadera
  8. Trevlig lördag å därmed Melodikrysset, som vi alla följer! Lycka till

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister!
    Nu hoppas jag på ett riktigt svårt kryss.
    Lycka till Krister och alla kryssnare.
    Christina och Kjell i Dorotea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Det hoppas jag med...

      Radera
  10. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett vintrigt Björkhagen

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne var det soligt för en stund sedan, nu tyvärr mulet. Nästa helg är jag i Stockholm.
    Önskar dig en trevlig helg Krister.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Välkommen till Stockholm.

      Jag önskar dig detsamma.

      Radera
  12. God morgon från ett ljust och soligt (än så länge) Piteå. Några minusgrader.

    Jag och maken var med den vuxne sonen, samt min styvfar och pimplade tidigare i veckan, i det helt underbara vädret. Som vi njöt! Ingen fisk, men några fräknar fick jag.

    Önskar er alla en fortsatt fin helg.
    Hejsvejs från mig
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Det låter som en fin stund på isen.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  13. God förmiddag Krister och alla kryssare!
    V4: Shirley
    /Birgitta, Gistad

    SvaraRadera
  14. V1 Spelman på taket
    /Birgitta

    SvaraRadera
  15. Fiddler on The roof
    eller Spelman på taket som den heter på svenska.

    SvaraRadera
  16. Efter mitt svar på NOAK så försvinner mina kommentarer eller är det bara jag som har det felet

    SvaraRadera
  17. Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  18. v14 kvinnor/Lisbeth

    SvaraRadera
  19. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  20. Kvinnor blir målordet. Tack för i dag! Trevlig helg alla!

    SvaraRadera
  21. Tack för idag. Nu ska vi åka hem. Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  22. Tack för trevligt X:ande
    Hoppas att mina kommentarer stannar kvar nästa gång.
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Anders.

      Tror att det strular om man inte använder chrome som webbläsare.

      Radera
  23. Ganska lätt i dag! Tack för oss och önskar en bra fortsättning på helgen.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  24. Jag har inte kunnat skriva in många svar/Lisbeth

    SvaraRadera
  25. Nu är det sol i Karlskrona ikväll blir det mello. Trevlig helg till Krister med familj o djur och alla kryssare

    SvaraRadera
  26. Tacksam är jag för er hjälp m krysset samt för text från Krister för det ger mig ödmjukhet.Ödmjuken är enda vägen till sinnesro denna dag så jag önskar er en bra dag.

    SvaraRadera
  27. Hejsan och tack för viss hjälp idag.Fick lust lösa och fixade rätt mycket själv..Tur att mobilen finns.
    En flunsan har drabbat mig.onte varit förkyld eller haft flunsan sedan jag fylle 70,10 år sedan.
    Må så Gott och car rädd om dig
    🧸🐈‍⬛🐈‍⬛🍏🍇⚘🐶

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Mi.

      Tack detsamma och krya på dig.

      Radera
    2. Tack försöker .
      Hemskt snuvig.och hostig
      tur för Bisolvon piller sover bra utan hosta.
      Har ingen feber haft.
      Ska kryavpå mig mera.

      Radera
  28. Hej Krister, hann inte skriva innan krysset så det kommer här en hälsning efteråt. Väder och vind i Nyköping, lite lite sol. Tack för hjälp och må så gott

    SvaraRadera