lördag 18 mars 2023

Melodikrysset vecka 11 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner! 

Efter en lång promenad med Hugo och en god frukost, sitter jag åter vid köksbordet hemma i Jakobsberg, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Hugo har, som vanligt, gått och lagt sig bredvid min fru och Bucky, medan Alexi ligger i en fåtölj i vardagsrummet.

Sedan vi hördes förra helgen har jag som vanligt haft en omväxlande och givande arbetsvecka som bland annat innehållit ett möte med Personalutskottet och ett kontraktskonvent i Eds församling.

Jag har också haft en hel del skrivuppgifter som att skriva ledare till nästa församlingstidning och skriva förslag till svar på ett antal motioner som inkom till Kyrkofullmäktige förra året.

Utöver detta har jag lett en heldags överläggningar med VD:arna och styrelserna för församlingens bolag.

Sist men inte minst har jag träffat vår nya HR-person och visat henne hur man skriver kallelser och protokoll för Personalutskottet, personalärende och MBL.

På min fritid har jag utöver mina promenader och sjukgymnastiken varit på en mässa för leverantörer av drycker till restauranger. Det var ägaren till den lokala pizzerian som bjudit med mig och två kompisar till detta evenemang. Vi fick provsmaka alla drycker som tänkas kan. Dagen avslutades med att krögaren bjöd oss på restaurang inne i centrala Stockholm.

I Järfälla har vintern sakta dragit sig tillbaka. Jag vet inte om det är tillfälligt men det mesta av snön har smält bort. I dag regnar det och är 3 plusgrader.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

V 3 och L 11: Vi inleder dagens kryss med "Eurythmics" och "Sweet dreams". Sångerskan är Annie Lennox.

V 7: Rita Hayworth sjunger "Put the blame on Mame" ur filmen "Gilda".

L 4: Jag tror att sången heter "Stinas bullar". Jag förmodar att det kunderna vill göra, är att äta hennes bullar.

V 8 och L 2: Sången "Den spanska räven rev en annan räv" kommer från musikalen "My fair lady".

V 15 och L 6: Upphovsman till "Levels" är Avicii. Hans riktiga namn var Tim Bergling.

V 9: Jag är ganska säker på att det är "Farbror Sven" vi får höra. Sven Jerring var en riktig radioman.

V 5 och L 1: Stefan Demert sjunger "Till SJ" tillsammans med Jeja Sundström.

V 12 och V 10: Vi får höra Phil Collins fina melodi "In the air tonight" i en instrumental version.

L 10: Det är Alina Devecerski som sjunger den medryckande sången "Flytta på dej".

V 16: I "Maj på Malö" besöker man och befinner sig i handelsman Flincks affär

V 13: Vi får höra USA´s nationalsång. Visst heter den väl "Star spangeld banner"?

L 14: Vi går i mål med Carolina af Ugglas och hennes otroligt vackra sång "Snälla snälla" ur melodifestivalen 2009. Det var min favorit bland många bra sånger det året.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga större klurigheter men musiken var omväxlande och bra. Jag blir imponerad över att Anna Charlotta fick in så många svar på ett enda kryss.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag går ner till den lokala pizzerian/puben och spelar biljard.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Tacka Herren, ty han är god,
evigt varar hans nåd.
Så skall de befriade säga,
de som Herren befriat ur nöden."
ur Psaltaren 107

114 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett regnigt Nynäshamn. Ute är det +3 grader. Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  2. God morgon! Hälsningar från ett disigt Lilla Edet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Varma hälsningar till Lilla Edet från Järfälla.

      Radera
  3. Godmorgon Krister och alla andra kryssare! Roligt att läsa att Du kan ta långa promenader igen och att det går framåt med läkningen. I dag har vi 3 plusgrader i Nås och snön som föll rikligt i går har sjunkit ihop. Sista skrapet med snökaran var i går kväll efter bandyfinalen, då snöplogen hade lagt nya vallar utefter infart och trottoar, och jag ville ha bort det innan det frös ihop. Nu har vi takdropp och småfåglarna kvittrar ute. Det märks att vårdagjämningen är i annalkande. I morgon efter mässan skall jag på eftermiddagen starta manskörsträning inför sista April, då vi av tradition har en konsert i kyrkan innan vi går ut till brasan och säger farväl till vintern. Jag hoppas att kunna ordna transport från sjukhemmet för Else-Britt så att hon kan vara med på detta. Vi önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten och trevlig helg.

      Jag går minst en timme varje dag. Det blir ca 10 000 steg. Nu har jag tagit bort inläggen i skorna så jag haltar lite mindre och det går sakta framåt.

      Skönt att slippa frusna vallar när du ska ut och in med bilen.

      Takdropp och fågelsång är ett tydligt tecken på att våren är i antågande. I GT är fågelsången ett tydligt tecken på Guds närvaro.

      Lycka till med körövningar och konsert.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  4. Gomorron Krister från ett vitt lule, ca25-30cm snö i natt. Huvva, nå ja , vi är vana. Tur det. Annars är allt ok häruppe. Hoppas att det är samma därnere också. Nu kör vi krysset. Hälsa alla o Hugo också. Fellini

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron Fellini.

      Uppe i norr dröjer det nog med våren men ni har ju vårvintern som är en fantastisk årstid.

      Här är allt ok. Hugo hälsar tillbaka.

      Radera
  5. God morgon Krister.
    Vi sitter och samlar oss för en ny drabbning.
    Här är det inga vårkänslor beträffande vädret. Tre dm snö på två dagar!
    Hoppas det går bra och inte blir så många frågor om nya artister och musik.
    Lycka till.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Ni får väl snart vårvinter hos er?

      Vi får hoppas på några klurigheter.

      Radera
    2. Det brukar vara tid för vårvinter under slutet april!!

      Radera
    3. Oj då jag trodde den kom i slutet av mars.

      Radera
  6. Godmorgon Krister och alla krysslösare.
    Här I Lockne skiner solen idag. Igår var det snöigt och blåsigt. I morgon är jag kyrkvärd och vi bjuder på soppa efter gudstjänsten.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Soppa efter gudstjänsten låter smarrigt.

      Jag leder två mässor i morgon i olika kyrkor så det blir åtminstone ett kyrkkaffe.

      Önskar dig/er en givande mässa.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla kryssare hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  8. God morgon, vaknade till ett regn som strilar ner. Så den snö som föll för en vecka sedan är snart ett minne blott. Men nu ser jag fram emot en trevlig kryss timma. Trevlig helg till dig Krister och alla andra kryss lösare

    SvaraRadera
  9. God morgon från ett mulet Skepplanda

    SvaraRadera
  10. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett mulet Gistad!
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  11. Godmorgon!
    Det snöar I Piteå - 1° 🌨❄
    Vart tog vårvintern vägen?
    Slut på meddelandet.

    Önskar er andra en fin helg.
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
  12. V7 Rita
    /Birgitta

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!

    SvaraRadera
  14. God morgon från ett mulet Göteborg.

    SvaraRadera
  15. Nytt försök utan att vara anonym :-) God morgon från ett grått och mulet Göteborg.

    SvaraRadera
  16. Ett h också i Eurythmics.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hjälpen.

      Skrev det i kryssplanen men missade det på bloggen.

      Radera
  17. Godmorgon från ett mulet men helt vindstilla Bohuslän, Gott om sjöfåglar som letar partner och hunden Charlie fattar inte varför de inte vill leka med honom

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Anders.

      Hugo och jag mötte 5 rådjur på vår morgonpromenad.

      Radera
  18. V8 My, L2 Fair
    /Birgitta

    SvaraRadera
  19. V8 My och L2 Fair

    SvaraRadera
  20. V 15 Avicii
    /Birgitta

    SvaraRadera
  21. Avicii och Tim på L6 L15

    SvaraRadera
  22. Gud vad ni är duktiga idag! Härligt :)

    SvaraRadera
  23. V5 Stefan, L1 Demert
    /Birgitta

    SvaraRadera
  24. V5 Stefan L1 Demert

    SvaraRadera
  25. V5 Stefan, L1 Demert/Lisbeth

    SvaraRadera
  26. Skulle var kul att veta hur många som shazamar här inner Ler

    SvaraRadera
  27. Alina är dotter till en vän.

    SvaraRadera
  28. v16 affär/Lisbeth

    SvaraRadera
  29. L14 Af
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  30. Carolin af Ugglas/Lisbeth

    SvaraRadera
  31. Tack för trevligt X:ande.
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  32. Tack för idag! Lite klurigt idag tycker jag. Trevlig helg önskar jag er alla! Själv ska jag ha födelsedagskalas! Grattis till mig själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Irene och ett stort GRATTIS på födelsedagen.

      Radera
  33. Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  34. Tack för idag. Ett fint minne jag har av USA:s nationalsång är när min kusins man Russell sjöng den, vid en lägereld i en nationalpark i Kenya. Vi var på en safariresa där 1994.
    Nästa vecka ska vi resa till Helsingfors och på lördagen ska vi besöka Avicii arena och lyssna på Albin Lee Meldau. Så jag kan nog inte vara med och lösa krysset tillsammans med er då.
    Jag önskar er alla en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Albin Lee Meldau är en fantastisk artist. Jag lyssnar till hans version av "Mamma" nästan varje dag.

      Önskar er en trevlig resa.

      Radera
  35. Det gick bra i dag också
    Lätt!!
    God fortsättning på helgen.
    Nu ska man ut i snösvängen!!
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Skotta och ploga lugnt...

      Radera