lördag 25 mars 2023

Melodikrysset vecka 12 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Innan frukosten tog jag en lång promenad med Hugo och därefter en 50 minuters stavgångs promenad med Ring så spelar vi i öronen. Nu sitter jag som vanligt vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Hugo, Alexi och Bucky har gått och lagt sig igen. 

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft glädjen att få leda en Högmässa, en Mässa och församlingens Förbönsmässa. Det innebär att jag fått sjunga Litanian tre gånger under veckan.

Dessutom har jag utöver samtal med medarbetare haft ett möte med Ekonomiutskottet och deltagit i Ärendeuttaget inför nästa sammanträde med Kyrkorådet samt haft möte med församlingens ledningsgrupp.

Sist men inte minst har jag haft möte med ledningen från en annan församling och träffat leverantören av våra möbler och vår videoutrustning.

På min fritid har jag och min kollega redovisat för Domkapitlet vad vi kommit fram till efter genomförda intervjuer av de sökande till en kyrkoherdetjänst. Jag har också haft två videomöten inför kommande intervjuer av de sökande till tjänsten som domprost i Stockholms stift. Även där intervjuar jag och en kollega på uppdrag av Domkapitlet.

I onsdags träffade jag min nya fysioterapeut för första gången. Hon gav mig ytterligare fem övningar som jag ska genomföra tre gånger om dagen. Utöver dessa rehabövningarna har jag som vanligt promenerat med Hugo, minst två gånger 30 minuter om dagen.

I går köpte jag en ny så kallad hybridcykel. Det är en kombination av en vanlig herr- och racercykel med 16 växlar. Tyvärr får jag nog, med tanke på väderprognosen, vänta i någon vecka innan jag kan ge mig ut på min första träningsrunda.

I Järfälla har våren tittat fram under veckan men lagom till helgen kommer vintern tillbaka. Just nu har vi snöfall men temperaturen ligger kring "nollan" så snön lägger sig inte. Enligt prognosen ska vi få minusgrader under kvällen så det lär bli ganska halt.

Så här ser min förslag till lösning ut idag:

V 1: Vi börjar idag med att Charles Aznavour sjunger "She" på franska. Den har titeln "Tous les visages de l`amour".

L 2 och L 4: "Men bara min älskade väntar" framförs av Sophie Zelmani och Uno Svenningsson.

L 3: Vi får höra vinjetten till "Svensktoppen". Programledaren som talar är Kersti Adams Ray.

L 5: Eagle-Eye Cherry sjunger sin populära sång "Save tonight".

V 6: Den mångfacetterade stjärnan som sjunger Patrik Isakssons vackra sång, "Du får göra som du vill" är Alba August.

V 7: Så får vi höra en av mina absoluta favoriter, nämligen Victor Borge. Han och Dirch Passer var Danmarks stora entertainers. 

L 8: Vi får lyssna till "Visa vid vindens ängar" i en instrumental version. Den inleds med texten "Det går en vind över vindens ängar", vilket också är refrängen.

V 9 och L 15: "Dag Vag" framför sina omåttligt populära version av Thore Skogmans sång "Popitop".

L 10 och L 14: "Miss Li" spelas flitigt på vår lokala pub. "X" är en av favoriterna. Hon sjunger om tidigare pojkvänner eller exen.

V 11: Whitney Houston och Mariah Carey sjunger "When you believe" ur filmen "Prinsen av Egypten". En film som jag tittat på tillsammans med konfirmander många gånger.

V 15 och L 12: Musiken är hämtad från filmen "Narnia" som jag sett ett antal gånger tillsammans med min yngsta dotter. Jag tror att karaktären som efterfrågas är en "vit häxa".

V 17: Ur filmen "Gudfadern" får vi höra "Love theme".

L 13: Tone Sekelius tävlade förra året i melodifestivalen med denna vackra sång som heter "My way". Jag tyckte faktiskt att det var den bästa låten och det bästa framträdandet.

L 16: Vi går i mål med Håkans Hellströms cover av "Äntligen på väg". I original sjöngs den in av Ted Gärdestad.

Därmed var dagens kryss avklarat. Jag hade synnerliga problem med att vi skulle svara vit häxa på karaktären "Vita häxan". Det tog en stund innan jag förstod att frågan var ställd på ett sådant sätt.

I övrigt innehöll krysset inga större klurigheter. Kanske det beror på att jag och Annika har väldigt lika musiksmak.

Nu ska jag gå en kort promenad med Hugo innan jag ska gå ner till den lokala puben och spela biljard. Jag fick i veckan en egen kö av krögaren.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Tacka Herren med sång,
lovsjung vår Gud med lyra,
han som täcker himlen med moln,
som skänker regn åt jorden
och låter gräset gro på bergen,
han som ger föda åt djuren,
åt korpens skrikande ungar."
ur Psaltaren 147

120 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! Förra lördagen var jag tävlingsledare och vi spelade i en bridgetävling så vi hann inte lösa krysset! Idag står dock risgrynsgröten på bordet, radion står på och ute faller handflatsstora snöflingor! Förhoppningsvis är det ett av de sista återfallen innan våren kommer! Idag blir det lugnt men i morgon blir det middag med bridge inne i stan! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Önskar er en fin middag och god lycka i bridgen.

      Radera
  2. God morgon! Kaffet redo och inväntar samtal via FaceTime för att lösa krysset tillsammans med min särbo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Henke.

      Det låter som ett fint sätt att lösa tillsammans. Lycka till.

      Radera
  3. Godmorgon Krister och alla andra kryssare. Skönt att höra att Din förbättring fortskrider. I dag vaknade jag till snöfall och minusgrader. Från att i går glatts över att snön i stort smält undan har vi hittills i natt fått över en 1 dm och det faller fortfarande täta flingor, så det blir att gå ut skotta igen efter avslutat kryss. I torsdags firade jag mässa i Leksand och träffade många gamla vänner. Else-Britt har i veckan drabbats av magsjuka, vilket gör att hon inte kunnat träna, då hon inte får lämna sitt rum, men jag hoppas det skall gå över snart. Vi önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Bucky och Alexi en fin Marie Bebådelsedag och en härlig helg,

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Ja, det går sakta men säkert framåt.

      Trist att Else-Britt blivit sjuk. Hoppas att hon snart blir frisk så att hon kan börja rehaba igen.

      Skotta lugnt.

      Radera
    2. Glömde skriva att du ska hälsa Else-Britt.

      Radera
  4. God morgon från ett gråmulet Skepplanda

    SvaraRadera
  5. God morgon till er alla från ett grått och småregnigt Gårdsten.

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Halvmulet i skövde idag. Plusgrader 6.4.

    SvaraRadera
  7. God förmiddag Krister och alla kryssare från Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Idag har vi lätta moln och sol. Ca -5 i Lockne. Önskar dig och familjen trevlig helg
    /Ulla

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister o alla kryssare! Jag är sjuk störtförkyld. Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  10. Godmorgon alla
    Så det regnar på västkusten just nu, tror inte jag har upplevt sämre väder i mars i detta året
    Kan bara bli bättre

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon AndersD.

      Nu längtar vi efter våren.

      Radera
  11. Godmorgon hmm svårstavat

    SvaraRadera
  12. V1 Aznavour
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  13. Charles Aznavour

    SvaraRadera
  14. L2 Zelmani, l4 Uno
    /Birgitta

    SvaraRadera
  15. Nationalteaterns låt

    SvaraRadera
  16. L3 Adams/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. eagle eye Cherry

    SvaraRadera
  18. V7 Borge
    /Birgitta

    SvaraRadera
  19. Det GÅR en vind över vindens ängar

    SvaraRadera
  20. Thore Skogmans låt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde skriva att det är en version av Thores sång.

      Tack för påminnelsen.

      Radera
  21. Kersti Adams Ray heter hon. Inget n på slutet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändrat. Ett slarvfel. Tack för hjälpen.

      Radera
    2. Varsågod! Lätt hänt!
      Ha en fin helg!
      /Anita

      Radera
  22. L14 Killar/Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. L:14 har bara fyra bokstäver

      Radera
    2. Det ska vara ett ord på fyra bokstäver

      Radera
  23. Kan det vara att göra slut som miss li sjunger om ?

    SvaraRadera
  24. Lär väl bli SHIRLEY på L11 va.

    SvaraRadera
  25. W11 Whitney
    /Birgitta

    SvaraRadera
  26. L14 inte killar/LN

    SvaraRadera
  27. V17 Gudfadern
    /Birgitta

    SvaraRadera
  28. L13 TONE/Lisbeth

    SvaraRadera
  29. Va duktiga ni är allehopen.

    SvaraRadera
  30. Inte undra på att det blev fel på L14, jag hade gjort en rad för mycket i planen/Lisbeth

    SvaraRadera
  31. L16 Ted
    Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  32. Nu sa hon fel. Hon sa högst upp i höger hörn.

    SvaraRadera
  33. Nu sa hon fel. Hon sa högst upp i höger hörn.

    SvaraRadera
  34. Tack för idag! Det är våffeldagen och imorron börjar sommartid så glöm ej att ställa fram klockan 1 timme inatt. Jag önskar Krister med familj o djur o alla kryssare en riktigt trevlig helg hälsning Lisbeth

    SvaraRadera