lördag 1 april 2023

Melodikrysset vecka 13 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång promenad med Hugo sitter jag åter framför datorn för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Hugo har gått och lagt sig i soffan, Bucky ligger i sin korg och Alexi ligger i gästrummet.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en väldigt givande vecka.

Jag har bland annat deltagit i ett seminarium om Grundtvig via nätet. Det är alltid spännande att lyssna till hur min favorit teolog, Grundtvig, påverkat såväl det danska samhället som dansk folkekirke.

Dessutom har jag deltagit i årets löneöverläggningsförhandling, haft sammanträde med Kyrkorådet och lett ett möte med Kyrkoherdegruppen.

Utöver detta har jag haft möte med Personalutskottet, haft Ärendeuttag och träffat den kyrkoherde som jag är mentor för under 18 månader. Sist men inte minst har jag, som de flesta veckorna, lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag, på uppdrag av Domkapitlet, under två dagar intervjuat sökande till tjänsten som domprost i Stockholms stift. Dessutom har jag, utöver mina promenader med och utan Hugo, träffat en kompis, spelat biljard, tränat med min fysioterapeut och genomfört tre träningspass varje dag.

Vintern har gjort ett kort besök i Järfälla men idag verkar våren ha kommit tillbaka. Just nu skiner solen på en klarblå himmel, snön smälter sakta bort, men det är någon minusgrad.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 2: Vi inleder dagens kryss med "Din dröm ger dig allt" ur filmen "Askungen". Det var Alice Babs som sjöng.

L 6 och V 10: Det är Siw Malmkvist som sjunger "Sju vackra gossar".

V 12: "Iron Maiden" framför sin väldigt populära och fina sång "Run to the hills".

V 1: Så får vi höra psalm 201, vilket är en av de mest populära sommarpsalmerna, inte minst vid vigselgudstjänster. Den finns i vår psalmbok från 1986.

V 5: "We don´t talk about Bruno" är hämtad från filmen "Encanto". På svenska fick den titeln "Vi pratar inte om Bruno".

L 14 och L 7: Denna klassiska visa, som vi fick lyssna till i en instrumental version, heter "Den första gång jag såg dig" med text av Birger Sjöberg.

L 4: Kim Larsen, som är min absoluta favorit, sjunger "Hva gör vi nu, lille du".  Min Spotify-lista innehåller åtminstone 30 sånger med Kim Larsen och "Gasolin". I min familj pratade vi danska hemma tills jag var i tonåren. Jag var även danska medborgare fram till 1968. Att Köpenhamn är min favoritstad har jag tidigare skrivit om. I sommar ska jag vikariera i svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn.

L 13 och V 9: Jag tror att det är Connie Francis som sjunger "Fly me to the moon" i en italiensk version. Min kusin, som bor i Canada, heter Connie Francis Ulriksen.

V 7: Det är "Bröderna Brothers" som sjunger "Tjejer är bäst på bio". Jag skriver film på V 7.

V 8: Ytterligare en av mina favoritartister får vara med i dagens kryss. Leo Sayer sjunger "More than I can say". Även den är självklart med på min Spotify-lista.

L 3: Det är alltid svårare när en melodi framförs utan sång, men jag tror att vi fick höra en instrumental version "Vill du bli min fru" av "Drängarna".

V 11: Vi går i mål med Rihanna och "Lift me up" från filmen "Black panther", så jag skriver svart på V 11.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både roligt och omväxlande och innehöll väldigt bra musik med flera av mina favoriter.

Nu ska jag gå ner och handla i centrum innan jag ska ta en promenad med Hugo.

I eftermiddag ska jag spela biljard med mina kompisar på den lokala puben innan jag i kväll ska lägga sista handen vid morgondagens predikan.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Jag tackar dig för att du hörde min bön
och blev min räddning."
ur Psaltaren 118

103 kommentarer:

  1. Burr burr men så fint solen skiner. Det är första april och jag luras inte! Men vi hade nästan samma väder för 1 år sedan. Kallt, sol och snö. Nu önskar jag alla en fin helg från solen i Nyköping

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag KME.

      Önskar dig det samma i Nyköping.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla andra kryssare! Skönt att Du åter kan ta långa promenader med Hugo! I natt hade vi -12 i NÅS, men nu lyser solen och värmer upp dagen till plusgrader. Det blir en härlig 1 april lite längre fram. Under veckan har jag firat mässa i Leksand i torsdags och jag har besökt Else-Britt ett par gånger. Den 12 April skall hon flytta till särskilt boende och får ett lite större rum, vilket hon ser fram emot. Hon tränar ihärdigt, men tyvärr gåt det väldigt långsamt framåt. Hon har beställt färdtjänst och skall komma hit på Påskdagen så vi kan äta en gemensam Påskmiddag och det ser vi båda fram emot. Vi önskar båda Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Hoppas att Else-Britt ska komma att trivas i sitt nya boende och att hennes ihärdiga tränande ska ge resultat.

      Fint att du hälsar på henne mellan mässor och arbete.

      Hoppas att ni får en fin påsk tillsammans.

      Hälsa henne.

      Radera
    2. Det skall jag göra.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla lösare! En underbart solig dag här i Närke! Idag blir det en tur in till Örebro för att hämta ett tyngdtäcke som jag har beställt! Sedan blir det lite annan handling och troligen lite lunch! Skall bli spännande att testa detta täcke! I går var jag ute på den längsta promenad jag gjort på länge! Jag har drabbats av hötledsartros och spinal stenos så det var långt, tog lång tid och gjorde ont men jag klarade av det i alla fall! Det gäller ju att hålla igång så det inte blir värre! Lycka till med krysset! Jarl och Ann I Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Fint att du kan ta längre promenader.

      Flera i min familj har tyngdtäcke men jag har aldrig provat det. Man ska tydligen sova väldigt bra under det.

      Träna lagom så att knä och höfter håller länge.

      Radera
  4. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Här har vi -10 och sol. Vårvintern är här hela veckan kallt på morgonen och soligt under dagen. Trevlig helg.
    /Ulla i Lockne

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt Nynäshamn. I veckan hade vi snöstorm, men nu är det så vackert ute.
    Förra lördagens konsert med Albin Lee Meldau var mycket bra. Han har verkligen en bra röst tycker jag.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Albin är en mycket duktig artist.

      Radera
  6. God morgon Krister och alla kryssare. Här i Gårdsten har vis sol och klarblå himmel men ingen snö. Några minus visar termometern.
    Önskar alla en fin lördag och lycka till med krysset.

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde! Mycket snö! Nu vill vi ha vår!

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister o alla kryssare från ett soligt Karlskrona/Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  9. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett strålande Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  10. God morgon!
    Här i Dorotea är det strålande väder. -4 och molnfritt.
    Vi sitter och väntar på att det ska börja.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Som vanligt hoppas vi väl på några klurigheter?

      Radera
  11. L2 Askungen
    /Birgitta

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett soligt Björkhagen

    SvaraRadera
  13. L2 Askungen/Lisbeth

    SvaraRadera
  14. Malmkvist/gossar

    SvaraRadera
  15. Hej på er alla
    Startade radion och får direkt höra IRON MAIDEN, trodde jag hade rattat in rock klassiker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej AndersD.

      Visst är det härligt att höra en gammal klassiker?

      Radera
  16. Fast då funkar det ju inte med maiden! Känns som att det borde vara vackra istället även om hon sa tredje ordet i titeln.

    SvaraRadera
  17. V1 Psalmbok
    /Birgitta

    SvaraRadera
  18. Godmorgon från ett soligt vårvintrigt Piteå

    Maken åker och tränar, och jag ska måla ett till varv, på en sänggavel i rotting, som jag snickrat ihop, till ett gästrum. Älskar att skapa

    Önskar er alla en fin fortsatt helg

    Hejsvejs
    Annica🌞

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Lycka till med målningen.

      Tack detsamma.

      Radera
  19. L14 Den, L7 första
    /Birgitta

    SvaraRadera
  20. L14 DEN L7 FÖRSTA

    SvaraRadera
  21. 14 den
    7 första

    SvaraRadera
  22. Den första/Lisbeth

    SvaraRadera
  23. L4 Kim Larsen/Lisbeth

    SvaraRadera
  24. L13 Me V9 Moon
    /Birgitta

    SvaraRadera
  25. V11 Svart/ Lisbeth

    SvaraRadera
  26. Tack för idag. Önskar er alla en trevlig helg !

    SvaraRadera
  27. Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  28. Tack för idag! Trevlig helg till Krister med familj o djur och alla kryssare/hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  29. Tack för idag. Dagens kryss riktigt lätt. Träffs nästa melodikryss.
    Christina och Kjell I Dorotea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det blir lättare när de spelar musik som man lyssnat till och som man tycker om.

      Hörs på lördag.

      Radera
    2. Dagens höjdpunkt Kim Larsen

      Radera
  30. Tack för idag. Nu ska jag gå ut och promenera i det vackra vädret. Bäst att passa på, vädret är verkligen ombytligt nu för tiden.
    Jag önskar alla en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Önskar dig en skön promenad.

      Radera
  31. Tack för idag.
    Dagens höjdpunkt. Kim Larsen
    Trevlig helg
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med.

      Tack detsamma Christina och Kjell.

      Radera
  32. Tack för bibelordet Christer

    SvaraRadera