lördag 8 april 2023

Melodikrysset vecka 14 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång morgonpromenad med Hugo så sitter jag åter vid köksbordet, hemma i Jakobsberg, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Hugo har gått och lagt sig igen. Alexi ligger i solen vid balkongdörren och Bucky ligger i sin korg.

Sedan förra lördagen har jag, precis som jag önskat, haft en väldigt stillsam vecka.

Min stilla vecka har innehållit ett möte med Ekonomiutskottet, ett kort föredrag för Borgerligt Alternativ (BorgA) om var Järfälla församling befinner sig just nu och vart vi är på väg. Dessutom har jag träffat VD:arna för våra bolag med anledning av vårt 10-års jubileum i maj.

Sist men inte minst har jag lett en mässa, en begravningsgudstjänst och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag, på uppdrag av Domkapitlet, intervjuat en sökande till tjänsten som Domprost i Stockholms stift.

Jag har också träffat en kompis på samma ställe och vid samma klockslag som vi gjort de senaste 20 åren. Som vanligt åt vi samma maträtt som vi brukar och vi pratade om ungefär samma saker.

Precis som det varit de senaste veckorna så har jag tagit promenader med och utan Hugo. Några gånger har jag även gått med stavar för att sluta halta. Jag har sakta men säkert kommit upp i ett snitt på ca 10 km om dagen.

Självklart fortsätter jag med mina gymnastikövningar tre gånger om dagen. Sist men inte minst har jag varit på sjukgymnastik och tränat tillsammans med min fysioterapeut.

I Järfälla verkar våren ha kommit tillbaka igen. Det har varit någon enstaka minusgrad på natten men under dagarna har det varit plusgrader. Nu ligger bara enstaka fläckar av snö kvar i skuggan och i norrläge. Just nu är det strålande solsken och 5 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut, denna påskafton:

V 1: Vi inleder dagens kryss med musik ur tv-dramat "High Chaparral". En tv-serie vi gärna såg hos grannen eftersom de hade färg-tv.

L 2: "Fantasi" med "Freestyle" var en av min favoriter under 1980-talet. Jag vill minnas att det var Gigi Hamilton som var sångerska i gruppen.

L 4: Nils Poppe sjunger "Balladen om soldaten Bom". Nils Poppe var också en favorit under mina yngre år. Jag har sett flera föreställningar med honom både på tv och i Pildammsparken.

L 3 och V 7: "Watermelon sugar" framförs av den omåttligt populära sångaren, Harry Styles. Jag har några sånger med honom på min Spotify-lista, bland annat denna.

L 8: Det är Al Bowlly sjunger "Heartaches". Den spelades väl vid en så kallad tedans?

V 13: "Bee Gees" som var oerhört populära när jag gjorde lumpen i Halmstad, på I 16 under 1978-79 framför sin sång "Words" vilket översätts till ord.

L 12: Vi får höra "Survivors" fina låt "Eye of the Tiger" i en instrumental version. Det som efterfrågas måste vara öga.

L 9: Rikard Wolff sjunger "Lovsång till kärleken" vilken i original sjöngs av Edith Piaff fast då på franska. I kyrkan kommer det att sjungas lovsånger (psalmer och sånger som lovar och hyllar Gud) under natten och morgondagen.

V 14: Ur melodifestivalen 2011 får vi höra Sara Varga sjunga sin rörande sång "Spring för livet".

V 6: "Nu brinner ängarna" visar att Maxida Märak även kan rappa. Det är glädjande att vår samiska befolkning äntligen fått ta plats i kulturen.

V 5 och L 11: Ytterligare en sång som jag känner igen från mina yngre år. "The passenger" med Iggy Pop spelades flitig på min kasettbandspelare i både hemmet och bilen. Han förknippas väl med rock?

V 15 och V 10: Vi börjar med att Yoko Ono framför "Beautiful boy". Därefter gör hennes man John Lennon detsamma. De var alltså ett par. Sången handlar om deras son, Sean.

L 1: Vi går i mål med "Good morning Baltimore" ur musikalen "Hairspray".

Därmed var dagens kryss avklarat. Musiken var väldigt omväxlande och bra. Den ställer mig inte inför några större klurigheter men emellanåt har jag svårt att förstå Annikas frågeställningar. Jag är dock övertygad om att jag så småningom kommer att bli bättre på det.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska gå ner till puben och spela biljard.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig påskhelg och fin vecka.

"Du visar mig vägen till liv,
hos dig finns glädjens fullhet,
ständig ljuvlighet i din högra hand".
ur Psaltaren 16

99 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister och alla andra kryssare! Fint att höra att Du kommit igång med både promenader och gymnastik igen. I dag skiner solen och värmer upp från morgonens -6. Under veckan har jag firat mässa i Nås på Skärtorsdagskvällen. Tyvärr var det inte mycket folk, men vi som var där fick en fin kväll. Just att få vara med att klä av altaret ger mig en fin upplevelse att börja fira Påsk. I morgon kommer Else-Britt hem med färdtjänst, så vi får fira Påskdag och äta en Påskmiddag tillsammans. Vi önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Skärtorsdagsmässan är en av mina favoriter. Förr ledder jag alltid mässan på skärtorsdagen men även de andra prästerna måste få chansen.

      Jag önskar dig och Else-Britt en riktigt fin påskdag tillsammans med god mat.

      Hälsa henne så gott!

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett småmulet Nynäshamn. Ute är det +4 grader. Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla lösare! Solen skiner och det ser vårigt ut genom fönstret men det är inte jättevarmt ute! I måndags spelade vi en äggtävling på bridgen och lyckades vinna! Förra året blev vi tvåa och vann 69 ägg var! Nu hade man ändrat reglerna så nu vann vi tillsammans 60 ägg! Hade man haft samma regler så hade det blivit färre ägg än vi fick nu men vi är nöjda! Lycka till med krysset alla lösare och ha en riktigt Glad Påsk! Jarl o Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Stort grattis till vinsten. 60 ägg kommer väl tilpass till påsken inte minst med tanke på nuvarande priset.

      Själv spelade jag en biljardtävling igår. Jag började med att vinna mot förra tävlingens vinnare men sedan gick det sämre. Slutade på femte plats.

      Önskar er en fin påskhelg.

      Radera
  4. Godmorgon från ett s🌞ligt Piteå med 3°

    Det blir en lugn helg eftersom maken jobbar natt hela helgen.

    Tog precis av nattfilten, från buren där vår undulat Folke bor.
    Han visslar och pratar och låter som R2-D2 från Starwars. 😀

    Annars pysslar jag på med mina plantor inför kommande sommar. Är nybörjare fastän jag odlat i 5 år. Testar ju nya godsaker varje vår.
    Satte ca 40 vitlöksklyftor, i höstas, förhoppningsvis blir det, lika många hela vitlökar. Älskar vitlök. Gärna lite med sting i.

    Önskar er alla en fin helg.
    Hejsvejs från mig
    Annica 🐣🐤

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Det låter som en behaglig helg.

      Där fågelsång ljuder, där är Gud.

      Önskar dig/er detsamma.

      Hejsvejs.

      Radera
  5. Glad Påsk från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt och skönt i skövde! Plusgrader 6.3.

    SvaraRadera
  7. God förmiddag Krister och alla kryssare från Gistad och Glad Påsk!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  8. Gomorron kyrkoherden och alla ni andra också Glad Påsk på er och njut i solen.

    SvaraRadera
  9. v1 HIGH CHAPARALL

    SvaraRadera
  10. Godmorgon från soliga Karlskrona o Glad Påsk/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  11. V1 High Chaparall/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. V.1 High Chaparral med två rr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går inte att skriva två r, men du har rätt.

      Radera
    2. Jo det gör det ju, om man skriver ett L! :)

      Radera
  13. L4 Poppe
    /Birgitta

    SvaraRadera
  14. L3 och V7 Harry Styles
    /Birgitta

    SvaraRadera
  15. L3. Harry V.7 Styles

    SvaraRadera
  16. V13 Ord
    /Birgitta

    SvaraRadera
  17. L12 ÖGA eye of the tiger

    SvaraRadera
  18. L9 Lovsång
    /Birgitta

    SvaraRadera
  19. V14 Lisa Ekdal/Lisbeth

    SvaraRadera
  20. V14 Varga tack/Lisbeth

    SvaraRadera
  21. V6 Rappa
    /Birgitta

    SvaraRadera
  22. V10 Par, V15 Yoko
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  23. L11 Rock/Lisbeth

    SvaraRadera
  24. V10 par V15 Yoko

    SvaraRadera
  25. V10 Par, V15 Yoko/Lisbeth

    SvaraRadera
  26. V1 Hairspray
    Önskar er alla en
    Glad Påsk och tack för idag!
    Birgitta

    SvaraRadera
  27. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig Påsk
    På återseende

    SvaraRadera
  28. Tack för idag och Glad Påsk

    SvaraRadera
  29. Tack för idag ! Glad påsk önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  30. God förmiddag Krister och alla krysslösare. Har nu löst krysset tillsammans med min son.
    Vi har mulet idag. /Ulla I Lockne

    SvaraRadera
    Svar
    1. God förmiddag Ulla.

      Det låter väldigt trevligt.

      Radera
  31. L1 Hairspray/Lisbeth

    SvaraRadera
  32. Tack för idag. Nu ska vi åka till sonen och äta påsklunch. På måndag firar vi vår 52:åriga bröllopsdag. Vi gifte oss på påskafton 1971 i Sorunda kyrka.
    Jag önskar alla en fin påskhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Grattis på bröllopsdagen.

      Radera
  33. Tack för idag, var svårt kryss idag. Önskar Krister med familj o djur o alla kryssare en riktig glad påsk/hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  34. för att få ihop krysset så.... stavar jag High Chapparal så här, för att ordet rappa skall passa in, eller???

    SvaraRadera
  35. Chaparaal/Lisbeth

    SvaraRadera
  36. Chaparral/Lisbeth

    SvaraRadera