lördag 15 april 2023

Melodikrysset vecka 15 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en skön sovmorgon, morgonpromenaden med Hugo och en god frukost, sitter jag vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Sedan vi hördes förra helgen har jag haft en väldigt lugn arbetsvecka. Den har mestadels innehållit skrivarbete.

Utöver samtal med medarbetare och att leda Förbönsmässan har jag endast deltagit i ett möte med Fastighetsutskottet, träffat två prästpraktikanter för ett intressant samtal om kyrkans uppdrag och träffat en av församlingens körer.

På min fritid har jag varit på stiftskansliet två gånger. Första gången var för att redovisa för biskopen och kyrkorådets ordförande vad jag och min kollega kommit fram till efter att ha intervjuat 6 av de sökande till tjänsten som domprost. Den andra gången var för att påbörja överlämningen av uppdraget som kyrkobokföringssakkunnig till min efterträdare.

I måndags fixade jag och min fru med husbilen inför årets säsong. Jag kopplade på batterierna och bytte gasoltuberna medans min fru bäddade sängarna. I går besiktigade jag husbilen i Enköping. Precis som jag anade gick den igenom utan anmärkningar. Nästa lördag ska vi ut på en premiärtur med den.

Som vanligt har jag tagit många promenader, med och utan Hugo, cyklat några kortare rundor och spelat massor av biljard. Jag har också gått på sjukgymnastik och genomfört mina hemmaövningar som numera endast ska göras en gång om dagen.

I Järfälla verkar våren ha kommit tillbaka. I dag skiner solen på en klarblå himmel och vi har redan 6 grader varmt.

Så här ser mitt förslag till lösning ut denna lördag:

V 4: Vi inleder dagens kryss med vad jag tycker låter som "Bergakungens sal" av Grieg.

L 4: Det är Beyonce som sjunger sin vackra sång "Halo".

V 5 och V 6: "Krakel spektakel" framförs av bland annat Lars Ekborg och Yvonne Lombard.

V 9: Gloria Estefan sjunger "Conga", tillsammans med en grupp vars namn jag inte kommer på. Hon har sina rötter på Cuba.

L 1: "Man ska leva för varandra" var en av min mammas absoluta favoritsånger. Helst skulle den sjungas av "Trio me´ Bumba". De har uppträtt i församlingshemmet vid Järfälla kyrka flera gånger under åren.

V 11: "Air" av J.S Bach är den absolut vanligaste musiken vid begravningsgudstjänster. Det är musik som många förknippar med Beppe Wolgers tv-program "Beppes godnattstund".

L 7: Det var Billy Ocean som sjöng "Love really hurts without you". Den spelades flitigt på ungdomsgårdens diskotek under lördagskvällarna då jag var i tonåren.

L 2: Sången är dansk och heter "Hil dig, vore fane" så det borde vara den danska flaggan som besjungs. Den heter Dannebrogen.

V 10:  Det är Cherrie som sjunger "Ingen annan än du".

L 3: Jag tror att sången handlar om en snål person. Jag känner inte igen den och kan inte riktigt placera den. Efter mycket googlande hittar jag en tonsatt dikt som heter "Till en girig".

L 8: "We don´t need another hero" framförs i en instrumental version. Nog var det ett annat tempo när Tina Turner sjöng den?

V 12: Vi går i mål med Nick Borgen och "We are all the winners".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll som vanligt både bra och omväxlande musik.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska cykla ner till Pilgrimskapellet för att lyssna på Cilla Hector.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Stor är Herren, högt är han prisad
ingen kan fatta hans storhet.
Släkte efter släkte skall hylla dina verk
och vittna om dina väldiga gärningar."
ur Psaltaren 145

117 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla andra kryssare! I dag väcktes jag av solen som gick upp och tittade in i sovrummet efter dagar av molnigt och regn. Men jag tyckte det var lite väl tidigt för mig en lördagsmorgon, så det blev ytterligare en timmes sömn. Else-Britts besök hemma på Påskdagen avlöpte väl och vi kunde fira Påskdagsmässa och sedan äta Påskmiddag middag tillsammans. Under veckan har Else-Britt flyttat till en ny avdelning på sjukhemmet och fått ett lite större rum. Vi hoppas båda att hon skall trivas där lika bra som på det gamla stället, men räknar med att det tar ett tag att bo in sig och lära känna den nya personalen. Vi båda önskar Dig och familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vad skönt att du och Else-Britt fick en fin påskdag tillsammans med mässa och mat.

      Jag hoppas att Else-Britt ska trivas i sitt nya boende. Hälsa henne.

      Vi önskar er detsamma.

      Radera
  2. Godmorgon Krister och alla kryssare 🙂

    Idag skiner s🌞len över Piteå. Lite kyligt i skuggan än så länge.

    Maken sover efter nattskift... annars skulle,e jag fått frukost på säng 😉

    I kväll kommer vänner på middag. Blir trevligt.

    Var hos andra vänner igår på deras stuga, och njöt av solen och grillade klämmackor.

    Önskar er en fin dag på er alla.
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon och grattis, Annica.

      Hoppas att ni får en trevlig middag i kväll.

      Önskar er detsamma.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla lösare! En lite mulen dag men snön är i alla fall borta! I eftermiddag skall vi åka in till Örebro och gå på restaurang! Jag fyllde 67 så det blir en födelsedagsmiddag! Restaurangen jag har valt serverar en underbar oxfilé som man själv får steka på en het lavasten på bordet...!!! En underbar potatisgratäng till detta! Sedan är vi nöjda för dagen! Lycka till med krysset! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Grattis Jarl. Önskar er en riktigt trevlig middag på restaurangen.

      Radera
  4. God morgon från ett gråmulet Skepplanda

    SvaraRadera
  5. God morgon. På väg till Enköping och vår dotter som gör lumpen på ledningsregementet. Det är beskådar, ska bli spännande att få se lite olika övningar som hon gör till vardags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon. Där körde jag förbi igår.

      Hoppas att ni får en fin och givande dag tillsammans med dottern.

      Radera
  6. God morgon Krister och alla kryssare idag från Kanarieöarna. Solen är på väg upp och vi sitter på balkongen och äter frukost.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Det låter väldigt njutbart.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Lycka till med krysset idag!

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett soligt Björkhagen.

    SvaraRadera
  9. God morgon alla önskar Majbritt från ett soligt Norrköping

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Idag är det halvmulet i Lockne. Önskar dig en trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
  11. God morgon, hälsar vi från ett Dorotea med strålande väder. Sol och Nollgradigt.
    I dag hoppas vi att de ordnat ett riktigt svårt kryss.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Det gör jag också.

      Radera
  12. Svar
    1. Godmorgon Krister och alla kryssare. Såå trevligt att läsa inlägg samt dina äventyr på morgonen . Ha det gott alla
      Anne-Charlotte

      Radera
  13. Godmorgon Krister och alla kryssare!/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  14. V10 Cherrie Ingen annan än du

    SvaraRadera
  15. Men då går inte Danneborgen in, om det är Cherrie 🤔

    SvaraRadera
  16. V12 Nick Borgen/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. V:12 BORGEN (Denna låt sjöng våran klass i grundskolan på våra sommarlovsspel inför skolan)

    SvaraRadera
  18. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  19. Klurigt idag tyckte jag! Tack för all hjälp av duktiga lösare! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  20. Tack för idag Trevlig Helg Alla

    SvaraRadera
  21. Tack för hjälp!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  22. svårt kryss idag! Mulet väder i Karlskrona Trevlig helg till Krister med familj o djur och alla kryssare/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Tack för idag. Vår wi-fi var lite strulig i början, men jag lyckades höra det mesta. Nu ska vi ta en härlig långpromenad. Det är härligt att gå i sommarkläder och utan ytterkläder. Jag önskar alla en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Njut av det varma vädret. Jag längtar tills jag kan ta fram shortsen.

      Radera
  24. Hej Krister !
    Löste med din hjäp
    l i vanlig ordning, har inte löst på ett par veckor, haft annat för mig.
    Gillar inte höra var i Xplanen det ska vara, det ser jag väl. Så där höll väl inte Eldemannen på.

    Fått nässelutslag som biverkning på de där Innopensprutorna. Kliar så hemskt, Usch !
    Önskar dig en fortsatt fin helg och vecka
    Klapp till Hugo, kli bakom örat till Bucky och Alexi🌞🦋🦔🎈🎈🥤🍰🐕🐈🐈⭐🍀

    SvaraRadera