lördag 29 april 2023

Melodikrysset vecka 17 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag åter hemma vid köksbordet då jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade framför datorn har jag tagit en lång promenad med Hugo och ätit frukost. Nu ligger Hugo i sängen tillsammans med Alexi och Bucky.

Sedan vi hördes förra veckan har jag som vanligt haft en omväxlande och trevlig arbetsvecka som bland annat innehållit möte med Personalutskottet, samråd med de lokala begravningsbyråerna och utbildning i krishantering för Sollentuna lottakår.

Dessutom har jag haft löne- och kompetensutvecklingssamtal med några av de medarbetare som jag är arbetsledare för. Jag har också haft ett möte med kyrkoherdegruppen och varit på ett möte med kommunens Civilsamverkansråd. 

Sist men inte minst har jag som vanligt lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag som vanligt tagit många promenader med och utan Hugo, varit på sjukgymnastik, utfört tillsyn av kyrkobokföringen i en av stiftets församlingar och träffat en kompis som jag inte sett på flera år.

Jag hade hoppats att jag skulle kunna fortsätta med kortbyxor efter förra helgens värmebölja men våren har dragit sig tillbaka från Järfälla så jag har haft långbyxor och tjocktröja under veckan. Någon dag fick jag även ha handskar när jag var ute med Hugo. Idag har vi molnigt och de är endast 8 grader.

Så här ser förslaget till lösning ut idag:

V 7 och V 13: Dagens kryss inleds med Edith Piaf och "La vie en rose". Jag har denna och flera andra låtar med Edith Piaf på min Spotify-lista.

L 6: Jag tror att sången heter "Vårvindar friska". Min kompis är chef för Arméns musikkår så jag har varit och lyssnat på en av deras repitioner. Då spelade de inte denna melodi utan de spelade musik från Frankrike bland annat några av Edith Piafs mest kända låtar.

L 3: Det är Feven som rappar fram "Dom tio budorden". Mina barn lyssnar gärna på hiphop vilket jag sällan gör förutom när jag lyssnar på deras musik.

L 1, V 16 och L 11: Vi får lyssna till "Märk hur vår skugga" eller "Epistel 81" ur Fredmans epistlar. Det är Sofia Karlsson som sjunger.

L 2: Det svänger rejält när Ruth Brown framför "Lucky lips". Jag trodde att Cliff Richard var den första att sjunga denna fina sång.

V 5 och V 14: Med hjälp av ledbokstäver och google kommer jag fram till att låten heter "Seven nation army". När jag väl hittar svaret så minns jag denna sång men då med "The white stripes".

L 4: Gruppen som framför "Vart jag mig i världens vänder" heter "Den svenska björnstammen".

L 9: Musiken är hämtad från filmerna om Alfons Åberg. Jag har läst alla böcker och sett alla filmer om Alfons. Min första hund hette Alfons.

L 15: Fred Astaire sjöng "Cheek to cheek" i filmen "Top hat".

V 12 och V 10: Vi får höra "Min älskling" i en spansk version. Fortsättningen "du är som en ros". Det var Evert Taube som komponerade denna fina visa.

V 1: Gruppen som framför "Reach out i´ll be there" kallade sig "Four tops". Även denna har jag på min Spotify-lista.

V 8: Vi går i mål med musiken ur filmen "Hajen".

Därmed var dagens kryss avklarat. Som vanligt var det omväxlande och bra musik.

Nu ska jag ta en lunchpromenad med Hugo innan jag går ner och spelar biljard med kompisarna.

I morgon ska jag leda högmässan i Järfälla kyrka innan jag och min fru firar vår 18:e bröllopsdag. Vi gifte oss i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn där jag ska vikariera 3 veckor i sommar.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Han ger läkedom åt de förtvivlade, han helar deras sår."
ur Psaltaren 147

100 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Solen skiner i Lockne, veckan har varit snöig, inte alls kul. Vill ha vår nu. Önskar dig Krister och alla en trevlig Valborg. /Ulla

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Ännu en vårdag. Kalla nätter, nollgradigt natten som gick, men ibland blir det fina, soliga dagar! Idag har vi inte riktigt bestämt om vi skall stann hemma och städa/röja lite eller om vi skall ta en tur in till Örebro! Ibland behöver man inte bestämma i förväg...!!! Kanske en promenad för träning av min höft också! Lycka till med krysset alla! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      En promenad är aldrig fel.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla kryssare! Hoppas frukosten smakade bra efter promenaden med Hugo. Idag har vi mulet och regnet hänger i luften. De 3 +graderna känns kalla. Dagens program är genrep inför morgondagens konserter med manskören på Sjukhemmet i Vansbro, Stationstrappan i Vansbro och finalen i Nås Kyrka på kvällen kl 20 med vårtal och avslutning på kyrktrappan, då elden tändes, allt enligt gammal tradition. Under veckan har jag firat mässa i Leksand i torsdags och besökt Else-Britt på hennes nya rum, som börjar bli riktigt trivsamt med egna möbler m.m. Det var i går ett år sedan hon med ambulans lämnade vårt hus, men trots hennes ihärdiga träning kan hon fortfarande inte stödja på benen. Nu hoppas vi på en fin vår och sommar, så hon med färdtjänsthjälp kan komma på dagsbesök här. Vi önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Alexi och Bucky en fin Valborgsmässohelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Det låter som en fullspäckad Valborg för dig. Själv nöjer jag mig med att leda högmässan i Järfälla kyrka.

      Fint att Else-Britts rum blivit bra och hemtrevligt. Det är också en viktig del i rehabiliteringen.

      Jag hoppas innerligt att Else-Britt kan komma hem några dagar under våren och sommaren.

      Vi önskar er detsamma. Hälsa Else-Britt.

      Radera
  4. Godmorgon på er alla kryssare, främst du Krister 😉 från ett molnigt Piteå.

    Vart tog våren vägen?!
    Det var ju några magiska dagar, innan snön vräkte ned, och innan regnet tog över.
    Temperaturen ligger på stadiga 4°
    Maken jobbar så jag försöker lösa mello tillsammans med er.

    Ikväll ska jag och en väninna åka på dans till Skelleftehamn. Det är år och dar sedan jag var på dans.
    Älskar att dansa styrdans 🥰
    Eller dans över huvud taget är roligt.

    Fortsatt trevlig helg önskas eder alla. 🌻

    Hejsvejs från mig
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon och tack detsamma Annica.

      Hoppas att ni får en trevlig kväll i Skelleftehamn.

      Radera
  5. God morgon Krister och alla kryssare. Nu är vi hemma i Nynäshamn igen efter 15 sköna dagar på Gran Canaria. Här är mulet och +7 grader. Utvilade efter semestern är det skönt att vara hemma igen.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  6. Godmorgon från ett molnigt blåsigt västkusten . Dock i väster syns blå himmel så det finna hopp / A

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla kryssare! från ett soligt Karlskrona/ hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  8. God förmiddag Krister och alla melodikryssare!
    /BIrgitta

    SvaraRadera
  9. God morgon!
    Nu sitter frun och jag och väntar på ett kryss med kluriga frågor. De svåraste är de som är från nutid. Hoppas att du också tycker att det är toppenväder. Sol och varmt trots att det är långt till vår här. Ungefär en halv meter snö kvar men med sol och värme så hoppas jag att det gåt fort. Lycka till med kryssandet önskar vi här i Dorotea.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Jag hade gärna varit i norr nu under vårvintern.

      Radera
  10. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Lycka till I dag!

    SvaraRadera
  11. V7 Edith v13 Piaf/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. Grattis till Ösmo för första priset!

    SvaraRadera
  13. L6 Vårvindar
    /Birgitta

    SvaraRadera
  14. L1 och V16 Fredmans epistlar
    /Birgitta

    SvaraRadera
  15. L1 FREDMANS V 16 EPISTLAR L11 SOFIA

    SvaraRadera
  16. L11 Sofia/ Lisbeth

    SvaraRadera
  17. L1 Fredmans , V11 Epistlar/ Lisbeth

    SvaraRadera
  18. L2 Ruth Brown/ Lisbeth

    SvaraRadera
  19. V5 och V14 Seven Nation
    /Birgitta

    SvaraRadera
  20. Cliff Richard har inget s på slutet av efternamnet.

    SvaraRadera
  21. L9 Alfons
    /Birgitta

    SvaraRadera
  22. V12 och V10 MIN ROS
    /Birgitta

    SvaraRadera
  23. Four bomullspinnar

    SvaraRadera
  24. Trevlig helg tillönskas Krister med familj o djur o alla kryssare hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  25. Tack för idag, önskar er alla en trevlig valborgshelg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  26. TACK FÖR IDAG TREVLIG HELG ALLA

    SvaraRadera
  27. Trevlig valborg och 1:a maj önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  28. Tack för idag. Nu ska vi städa, handla och förbereda inför morgondagens middag, som vi ska bjuda vårt Nynäsgäng på.
    På måndag ska vi fira vår sons födelsedag. Grattis till din dotter, som fyllde i veckan. Jag läste om henne i DN.
    Jag önskar alla en skön Valborgsmässoafton och 1:a maj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Ja, hon blev 25 i torsdags. Ska fira henne nästa fredag.

      Radera
  29. Trevlig Valborg o 1:a maj hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  30. Tack för idag!
    Nu ska vi ut i solen.
    Önskar dig en fortsatt solig helg.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
  31. Cliff sjöng in lucky lips efter ruth

    SvaraRadera
  32. White stripes i all ära, men sjökaptenen som programmerade sin båt att spela seven nation army på mistluren är episk… lätt att googla

    SvaraRadera