lördag 13 april 2024

Melodikrysset vecka 15 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag ska jag försöka vara med under direktsändningen. Jag sitter på mitt kontor i Svenska Gustafskyrkan men behöver kanske lämna krysset om min kollega Per, behöver hjälp.

Innan jag hamnade här framför datorn har jag och Hugo tagit vår morgonpromenad. Han börjar acklimatisera sig här i Köpenhamn. Han är ju inte van vid så mycket trafik och så många människor och hundar. Just nu ligger han och vilar hemma i vardagsrummets soffa.

Sedan förra helgen har jag haft en omväxlande och givande arbetsvecka. Jag har lett två andakter, en högmässa och en veckomässa samt träffat Köpenhamns biskop.

Dessutom har jag träffat ledarna för de olika kyrkorna i området för att planera Kyrkovandring som genomförs en gång om året sedan drygt 60 år.

På min fritid har jag utöver många och långa promenader med Hugo fortsatt att jogga enligt det träningsprogram jag laddat ner till min klocka. Vi har också turistat lite i Nyhavn och på Christianshavn.

Under veckan har det varit ett typiskt aprilväder med sol, regn och blåst om vartannat. Just nu är det molnigt och 10 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 1: Vi inleder dagens kryss med "Kurt Olsson" och "Damorkestern" som sjunger och spelar "Itsy bitsy teenie weenie yellow polka dot bikini".

L 11: Lisa Nilsson sjunger duett med Jill Johnson jag tror att sången heter "The pill". Jills tv-program heter "Jills veranda".

V 13 och L 12: Jag tror att barnvisan i den märkliga dubbelfrågan är "Krokodilen i bilen".

V 6: "Moves like Jagger" framfördes av gruppen "Maroon 5".

V 15: Det är Kristina Lugn som presenterar "Jag är en mycket skojfrisk kvinna".

L 10 och L 5: "Modern talking" framför sin vackra sång "You´re my heart, you´re my soul".

V 1: Det är Lasse Dahlquist komponerat "Jolly Bob". Här var det Karin Juel som sjöng.

L 4: Sången med Barbara Streisand är hämtad från filmen "A star is born".

V 14 och L 7: Nanne Grönvall är en del av trion "Sound of music" som sjöng "Alexandra" i melodifestivalen 1987.

L 3: En av min ungdoms favorit grupper "Status Quo" framför "Rocking all over the world". Självklart har jag den på min Spotify-lista.

L 8 och V 9: Det är sången "Nu ska vi vara snälla" som framförs i en instrumental version.

L 16 och L 2: Vi går i mål med "Pretenders" och "Hymn to her".

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll varierad och bra musik.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Herren är min herde,
ingenting skall fattas mig.
Han för mig i vall på gröna ängar,
han låter mig vila vid lugna vatten."
ur Psaltaren 23

106 kommentarer:

  1. Hälsningar från Lilla Edet där det har regnat hela morgonen. Nu är det uppehåll och förhoppningsvis klarnar det upp under dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.
      Hälsa alla jag känner i Lilla Edet.

      Radera
    2. Tack för att du delger dina kunskaper och vad du har gjort det är så spännande att följa. Ha det gott. Anne-Charlotte

      Radera
  2. Godmorgon Krister och alla andra kryssare. I Nås har vi i dag regnskurar och + 7 grader. Älven stiger och det blir dags att hålla koll på avloppsbrunnar för att eventuellt stänga till så att man slipper översvämningar i källare och andra utrymmen. Skönt att höra att Du börjar finna Dig tillrätta på Din nya arbetsplats. Själv börjar jag långsamt komma över sorgen efter Else-Britt som gick bort den 16 mars efter en tids sjukdom. I morgon skall jag fira mässa i Åhls kyrka ( Insjön ) där jag har många minnen efter att ha bott i ett år på orten. Jag önskar alla en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Jag beklagar förlusten av din livskamrat Else-Britt.

      Önskar dig en fin mässa i Åhls kyrka.

      Radera
  3. Gomorron alla kryssare här i Valne, Nälden är det lite mulet med svag vind å +7 grader. Nu hoppas vi på ett lite klurigt kryss! Lycka till!

    SvaraRadera
  4. God morgon från ett regnigt Skepplanda

    SvaraRadera
  5. Soliga hälsningar från Pajala

    SvaraRadera
  6. Gomorron Krister från ett vitt Lule fortfarande Med vänlig hälsning, Fellini

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla kryssare från ett lite mulet Nynäshamn. I veckan har vi varit på en trevlig kryssning med ny/gamla fartyget Birka Gotland tillsammans med två goda vänner.
    I eftermiddag ska jag gå på ett fotomusikaliskt evenemang på Konstpoolen i Nynäshamn. Det är tonsatta foton som visas, alltså både levande musik och foton. Det ska bli mycket intressant.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Önskar dig en trevlig eftermiddag på Konstpoolen.

      Radera
  8. Godmorgon Krister o Hugo o alla kryssare! Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister och alla lösare! Idag är vi med och löser krysset i direktsändning! Klockan 11 blir Ann hämtad för att spela dambridge i Kumla! Jag skall passa på att åka in till Örebro och tvätta bilen! Sedan skall jag handla några bakelser till morgondagens födelsedagsfirande! Lite övriga ärenden skall klaras av också! Nu börjar det kännas att det är lite vår i luften men inga höga temperaturer! I går fick jag på sommardäcken på bilen! Lycka till med krysset! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Önskar er en trevlig helg med alla era bestyr.

      Radera
  10. God morgon Krister.
    Vi sitter och väntar på ett kryss med lite svårigheter.
    Här är det varmt, så snön försvinner eftersom.
    Det kanske blir snöfritt till sista aprill.
    Lycka till med kryssandet.
    Christina och Kjell i Dorotea.

    SvaraRadera
  11. L1 Damorkestern/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister och alla krysslösare.
    I Lockne har vi mulet och 5 plus. Våren verkar vara på väg. Trevlig helg Krister.
    /Ulla

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Datorn strulade i morse. Nu är jag inne!

    SvaraRadera
  14. 13 Krokodilen 12bilen

    SvaraRadera
  15. V13 Krokodilen, L12 Bilen/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. V6: Maroon (Maroon 5)

    SvaraRadera
  17. V15 Kristina Lugn/Lisbeth

    SvaraRadera
  18. V10 modern l5 talking

    SvaraRadera
  19. L10 Modern L6 Talking

    SvaraRadera
  20. L10 Modern, L5 Talking /Lisbeth

    SvaraRadera
  21. Modern talking 10 och 5

    SvaraRadera
  22. Dahlquist v1 obs stavning

    SvaraRadera
  23. L4: Star (A Star Is Born)

    SvaraRadera
  24. V1 Dahlquist Lasse/Lisbeth

    SvaraRadera
  25. V14 Nanne L7 Of (Sound of Music)

    SvaraRadera
  26. V14 Nanne, L7 of /Lisbeth

    SvaraRadera
  27. L3 Status Quo /Lisbeth

    SvaraRadera
  28. L8 Nu, V9 Ska /Lisbeth

    SvaraRadera
  29. L16: To L2: Her (Pretenders - Hymn to her)

    SvaraRadera
  30. Tack för idag! Önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  31. L16 To, L2 Her /Lisbeth

    SvaraRadera
  32. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  33. Tack och hej!
    Hoppas du trivs i din nya roll.
    Trevlig helg
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag trivs utmärkt som präst i en liten utlandsförsamling.

      Trevlig helg.

      Radera
  34. Tack idag från ett gråkallt Malå med snö kvar. Nu ska det bli promenad.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  35. Lätt kryss idag passade mig bra. Trevlig helg till Krister o Hugo och alla kryssare hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  36. Tack för idag. Den här veckan blir lugn pga en antibiotikabehandling. Ev lider jag av borrelia. Jag hoppas det är det och att behandlingen hjälper.
    Jag önskar alla en skön helg.

    SvaraRadera
  37. Nu ska vi vara snälla - heter väl kupletten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer. Jag har rättat till mitt misstag.

      Radera
  38. Lätt kryss idag passade mig perfekt! Trevlig helg till Krister o Hugo och alla kryssare/ hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  39. God morgon. Från ett soligt väring.

    SvaraRadera